Test Pentax MZ 5n díl I.

Jednooká zrcadlovka Pentax MZ-5n vychází z předchozího modelu MZ-5. Nejdůležitějšími změnami je možnost bracketingu a kontrola hloubky ostrosti. Koncepce MZ-5n v mnoha ohledech vybočuje z řady modelů stejné cenové třídy nejen firmy Pentax, ale i ostatních výrobců AF zrcadlovek. Jedná se o zajímavý model vhodný pro tvůrčí fotografování.

Setkani fotografu

úvod

Pentax MZ 5n

Jednooká zrcadlovka Pentax MZ-5n vychází z předchozího modelu MZ-5. Nejdůležitějšími změnami je možnost bracketingu a kontrola hloubky ostrosti. Koncepce MZ-5n v mnoha ohledech vybočuje z řady modelů stejné cenové třídy nejen firmy Pentax, ale i ostatních výrobců AF zrcadlovek. Obdobnou koncepci mají snad jen zrcadlovky Sigma, které si ovšem teprve budují své místo na trhu. Pentax MZ-5n nepodporuje žádné motivové programy pro začátečníky a jeho koncepci ocení především fotografové zvyklí pracovat s manuální zrcadlovkou a pokročilí amatéři, kteří jsou zvyklí používat prioritu clony nebo času, případně manuální režim. Ti naopak ocení některé kovové části, v této cenové kategorii neobvyklé. K zrcadlovce byl dodán setový objektiv Pentax SMC-FA 28–70mm f/4 AL.

konstrukce

Pentax MZ 5n

Tělo zrcadlovky Pentax MZ-5n působí poměrně robustním dojmem. Je z větší části zhotoveno z odolného plastu, ale podstatné části jako bajonet objektivu, dráha filmu a závit stativu jsou kovové. V místech držení je tělo potaženo gumou, která zabraňuje klouzání ruky i v nepříznivém počasí nebo při použití rukavic. Zadní odklápěcí část je černá a neobsahuje žádné obládací prvky, pouze kontrolní okénko filmu. Může být nahrazena datovou stěnou FG, která tiskne datum jak v normálním, tak panoramatickém režimu.

Zbytek těla má stříbrnou barvu. Hledáček je opatřen gumovou očnicí a plastovou krytkou, která není součástí popruhu, jak je to obvyklé u některých značek, ale je pro ní v popruhu malá kapsička. Dodaný popruh je poměrně široký a plastové přesky mají výstupek, kterým lze stisknout tlačítko pro převíjení filmu. K napájení slouží 2 baterie typu CR2, které jsou umístěny pod krytem na spodní straně těla, který je blokován proti otevření otočným zámkem. Tělo je poměrně malé, takže pro lepší držení a nahrazení drahých lithiových baterií může být tělo doplněno o držák baterií FG na čtyři tužkové baterie. Ten je poměrně levný, ale není koncipován jako vertikální rukojeť. Tělo bez baterií váží 410g.

ovládání

Funkce a rozmístění obládacích prvků na těle Pentax MZ-5n připomíná spíše mechanickou zrcadlovku a umožňuje snadnou kontrolu a změnu nastavených hodnot. To ocení především pokročilí fotografové, kteří chtějí mít vše stále pod kontrolou. Navíc jsou tak pro všechna základní nastavení (čas závěrky, clona a korekce expozice) samostatné ovládací prvky.

Na horní straně těla vlevo od vestavěného blesku je otočný volič korekce expozice s aretovanou střední hodnotou, který skouží i pro manuální nastavení citlivosti filmu. Pod ním je umístěn volič režimu závěrky.

Pentax MZ 5n Pentax MZ 5n

Vpravo od vestavěného blesku je podobný volič rychlosti závěrky s aretovanou polohou automatiky. Pod ním je umístěn volič způsobu měření expozice. Vedle něj je spoušť s vypínačem a neobvykle malý LCD displej, který zobrazuje pouze aktuální snímek, režim expoziční automatiky a blesku. Ostatní údaje je možné vyčíst z ovládacích prvků nebo na displeji v hledáčku.

Spoušť má příjemný chod s jasně definovaným namáčknutím, takže nehrozí nežádoucí expozice. Vzhledem k tomu, že clona se volí přímo na objektivu a pro ostatní nastavení jsou samostatné voliče, chybí v okolí spouště obvyklý universální otočný volič.

Na zadní stěně je přepínač volby panoramatického formátu a tlačítko paměti expozice, označené poněkud nestandardně ML. Na levém boku pod zámkem zadního krytu je dobře skryté tlačítko pro převíjení filmu, takže, na rozdíl od jiných fotoaparátů, nechtěné převinutí filmu opravdu nehrozí. V panoramatickém režimu je velikost výsledného snímku přibližně 13×36 mm.

Vlevo na přední stěně těla je konektor pro kabelovou spoušť, přepínač zaostřovacího režimu a víceúčelové tlačítko. Krytka konektoru není spojena s tělem a je poměrně malá, takže hrozí její ztráta.

Vpravo je pak tlačítko pro uvolnění objektivu, přepínač režimu autofokusu a tlačítko kontroly hloubky ostrosti. Celkově lze ovládání hodnotit jako velmi příjemné. Všechny hlavní ovládací prvky jsou dostatečně velké a přístupné. Výjimku tvoří snad jen víceúčelové tlačítko, které se ale v běžném provozu téměř nepoužívá.

Pentax MZ 5n Pentax MZ 5n

hledáček

Matnice hledáčku zobrazuje 92% plochy obrazu a nemá příliš jemnou strukturu. Zvětšení hledáčku je 0,7× s objektivem 50 mm f1,4 při zaostření na nekonečno. Na horní straně hledáčku je posuvná páčka dioptrické korekce v rozsahu –2.5 ~ +1.5 dioptrie. V základní výbavě je i gumová očnice a krytka hledáčku, zabraňující pronikání parazitního světla hledáčkem.

V pravé části matnice je umístěn displej, který zobrazuje čas závěrky, clonu, stav blesku, zaostření, paměť expozice a sloupcový graf. Ten v automatických režimech zobrazuje korekci expozice a v manuálním režimu zobrazuje expozici. Při bracketingu jsou na sloupcovém grafu tři ukazatele. Jako u většiny fotoaparátů této cenové kategorie chybí počítadlo snímků.

Na matnici jsou vyznačeny plochy plošného i bodového autofokusu a plocha bodového měření expozice. Při přepnutí do panoramatického režimu se změní formát rámečku matnice pomocí černých clon. Stejně jako u mnoha jiných zrcadlovek je displej umístěn podél kratší strany matnice vpravo, a tedy mnohem více na straně, než když by byl umístěn pod matnicí, takže je občas nutné si poněkud „vykloubit“ oko. K hledáčku lze dokoupit jako příslušenství zvětšovací lupu a otočný úhlový hledáček.

měření expozice, programy

Pentax MZ 5n

Měření expozice používá stejný šestisegmentový systém jako většina zrcadlovek Pentax. Kromě toho umožňuje i bodové měření a integrální měření se zdůrazněným středem. Volič režimu měření expozice je umístěn pod voličem rychlosti závěrky. V multisegmentovém režimu se systém vypořádá i s poměrně složitými světelnými podmínkami a začátečníci se tak mohou vyhnout chybám při použití bodového a integrálního měření bez použití korekce expozice. Naopak zkušení fotografové ocení bodové měření a velký volič korekce expozice. Velikost použité obrazové plochy při bodovém měření není v manuálu uvedena. K měření expozice dochází při namáčknutí spouště nebo při aretaci hodnot. Pro aretaci naměřených hodnot slouží tlačítko ML, umístěné vpravo nahoře na zadní straně. Naměřené hodnoty jsou uloženy do paměti na 10 sekund a uložení do paměti je indikováno symbolem * na displeji v hledáčku, takže je po aretaci nutné poměrně rychle exponovat. Z toho důvodu by bylo lepší, kdyby paměť fungovala dvoustavově a uložené hodnoty byly zapomenuty až po druhém stisknutí. Citlivost měření je EV 0–21 při použití filmu o citlivosti ISO 100 s objektivem 50mm f/1.4. V manuálním režimu je naměřená expozice zobrazena na sloupcovém grafu v hledáčku. Automatický režim, manuální režim (M) a režimy s prioritou clony (Av) nebo času (Tv) se zvolí automaticky podle polohy voliče rychlosti závěrky a clony (na objektivu) a jsou indikovány na displeji vedle spouště. Pro naměřenou expozici je také možné ověřit hloubku ostrosti pomocí tlačítka kontroly hloubky ostrosti vpravo od objektivu.

autofokus

Autofokus systému SAFOX IV používá pouze tři měřící body. Pomocí přepínače vpravo od objektivu je možné volit buď jednobodové měření, nebo použití všech tří bodů. Střední zaostřovací bod je bohužel pouze liniový, takže při jednobodovém měření nelze zaostřit vodorovné linie, což může působit potíže. Při použití tříbodového režimu funguje autofokus spolehlivě, ale chybí indikace použitého bodu, běžná u většiny zrcadlovek, což může někdy působit problémy především u složitějších záběrů. Zaostření je indikováno na displeji v hledáčku a volitelně může být signalizováno i zvukově. Pro vyřazení autofokusu slouží přepínač vlevo od objektivu. I v manuálním režimu ostření funguje indikace zaostření. Pokud autofokus rozpozná pohybující se objekty, přepne na kontinuální ostření a plynule přeostřuje. K přepnutí dochází bohužel pouze automaticky a není možné režim předvolit podle konkrétní situace, což by ocenili především pokročilí amatéři.

transport filmu a jeho citlivost

Dráha filmu je u Pentaxu MZ-5n kovová, takže nedochází k jejímu opotřebení ani při častém používání. Pohyb filmu je řízen mechanicky a je tedy možné používat také infračervený film, na druhou stranu nejsou mezery mezi snímky tak pravidelné jako při použití infračerveného čidla. Film je po jeho založení a zaklapnutí zadního víka automaticky převinut na první políčko a na displeji se objeví citlivost podle DX kódu. Citlivost filmu je možné měnit i manuálně pomocí voliče korekce expozice a tlačítka ML. Je to postup poněkud nezvyklý, ale jednoduchý. Částečně exponovaný film je možné převinout zpět do kazety pomocí dobře chráněného tlačítka na boku těla. Není možné zvolit mezi rychlým a pomalým převinutím filmu. Při převíjení je celá zaváděcí část filmu zatažena do kazety, což komplikuje jeho případné opětovné použití a je nutné použít vytahovač. Při sériovém snímání je rychlost posuvu přibližně 2 snímky/s. Pentax MZ-5n bohužel neumožňuje několikanásobnou expozici, což je velké omezení především pro kreativní fotografii.

závěrka a korekce expozice

Pentax MZ 5n

Pentax MZ-5n používá kovovou, elektronicky řízenou závěrku s vertikálním chodem lamel, která pracuje s časy 1/4000s – 30s a B. Synchronizace blesku je možná s časy 1/100s a delšími a neumožňuje režim synchronizace se všemi časy závěrky. Chod závěrky a zrcátka je tichý a klidný. V manuálním režimu je možné volit pouze časy 1/2000s – 2s a B. Je to způsobeno omezeným počtem poloh voliče rychlosti závěrky a použití delších časů v manuálním režimu je omezeno jen na polohu B, takže je nutné použít kabelovou spoušť a mít přesnou ruku. Elektronická samospoušť má zpoždění přibližně 12 sekund. Funkce samospouště je zvukově indikována. Volič rychlosti závěrky má aretovanou polohu automatického měření expozice A. Změnu rychlosti závěrky v manuálním režimu nebo v režimu priority času není možné provést s tělem přiloženým k oku. Pomocí konektoru, umístěného vlevo od objektivu na přední straně těla, lze připojit dálkovou kabelovou spoušť, pomocí níž lze omezit roztřesení přístroje při dlouhých časech závěrky (v kombinaci se stativem).

Korekci expozice určuje volič na levé horní straně. Má aretovanou střední polohu, krok 1/2 EV a rozsah –3EV až 3EV. Hodnota korekce je, na rozdíl od jiných těl, dobře viditelná na voliči a je také zobrazena na grafu na displeji v hledáčku. V režimu bracketingu jsou exponovány 3 snímky s krokem 1/2EV nebo 1EV. Snímky jsou exponovány na jeden stisk spouště s rychlostí jako při sériovém snímání. Režim bracketingu je zobrazen také na sloupcovém grafu v hledáčku. Pro přesnou expozici inverzních filmů by byl výhodný i krok 0,3EV u korekce i bracketingu, ale ten je běžný až u podstatně dražších fotoaparátů.

blesk

Pentax MZ 5n

Vestavěný blesk má směrné číslo 11 při ISO 100 a lze ho použít pro objektivy s ohniskovou vzdáleností 28mm a více, u kratších ohniskových vzdáleností by mohl vinětovat. K vyklopení blesku slouží tlačítko vlevo od sáněk pro externí blesk a není možné ho vyklopit automaticky. Při použití sluneční clony nebo rozměrnějších objektivů může především na kratší vzdálenost vznikat stín. Funkce blesku je indikována na displeji v hledáčku i na hlavním displeji vedle spouště, kde je navíc zobrazen i režim blesku. Při vypnutém blesku indikuje blikající symbol potřebu použít blesk a při zapnutém blesku indikuje svítící symbol jeho připravenost. Pomocí malého tlačítka vlevo od objektivu lze při vyklopeném blesku měnit jeho řežim. K dispozici jsou čtyři režimy: normální (blesk je použit vždy, když je vyklopen), normální s redukcí červených očí, automatický (blesk je použit podle naměřené expozice, v závislosti na použitém způsobu měření expozice) a automatický s redukcí červených očí. Vestavěný blesk je vhodný pouze pro přisvětlování v protisvětle nebo při fotografování blízkých objektů ve tmě, protože jeho nízké směrné číslo umožňuje jeho použití pouze do vzdálenosti 2m (ISO 100) nebo 4m (ISO 400) při cloně 5,6. Externí blesk lze připojit pomocí sáněk, které jsou opatřené plastovou krytkou.

objektiv, kompatibilita objektivů

K tělu Pentax MZ-5n byl dodán objektiv SMC Pentax-FA zoom 28–70mm f/4 AL. Objetiv je složen z 9 elementů v 7 skupinách a váží 240g. Stejně jako tělo Pentax MZ-5n, má i objektiv kovový bajonet. Jedná se o jeden z opticky nejlepších setových objektivů v této cenové kategorii. Objektiv je dodáván bez sluneční clony a není vybaven bajonetem pro její uchycení. Na druhou stranu tento objektiv nemá, na rozdíl od svých konkurentů, i bez sluneční clony velké problémy s protisvětlem. Filtrový závit má průměr 52mm. Použití filtrů komplikuje otáčející se přední část objektivu, což je v této kategorii obvyklé. Prstenec ostření bohužel není opatřen žádným drážkováním. Pohyb prstence zoomu i ostření je přesný a bez větší vůle. Prstenec pro nastavení clony má aretovanou polohu A a v manuálním režimu a v režimu preference clony umožňuje rychlou změnu clony bez sejmutí fotoaparátu od oka. Clona má osm lamel, maximální clonové číslo je 22. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je 0,4m, maximální zvětšení je přibližně 1:4. Objektiv má při ohniskové vzdálenosti 28mm znatelné soudkovité zkreslení a při ohniskové vzdálenosti 70mm menší poduškovité.

Pentax MZ 5n Pentax MZ 5n

Tělo Pentax MZ-5n je kompatibilní s objektivy s bajonetem Pentax KAF2-, KAF-, KA- a K-mount. Podporované funkce se liší podle typu bajonetu a jsou uvedeny v manuálu. Většinu funkcí podporují pouze objektivy s bajonetem Pentax KAF2– a KAF-mount. Autofokus s objektivy s bajonetem KA- a K-mount je možný jen s AF adaptérem. Pomocí adaptéru je možné použít také objektivy se závitem M42.

manuál

K tělu byl dodán jak originální anglický návod, tak návod český. Ten je téměř přesným překladem originálu. Anglický manuál v elektronické podobě lze získat i na stránkách www.pentax.com, ale jeho kvalita není velká. K objektivu nebyl dodán žádný návod, ale dostatečné, i když obecné, informace o objektivu lze najít v návodu k tělu.

V druhém díle testu se dozvíte, jaké byly výsledky při praktickém použití přístroje v terénu.

Aleš Radikovský

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • jasach
    jasach
    19.12.2002 14:27

    tak zaprve závěrka vydává dost hlasitý zvuk,zrcadlo mírně kope a zadruhe spoušt de trochu ztuha-nejsem tudiž moc spokojen doufám že to není vadou fotoaparátu,ale ve srovnání např.s nikonem f80 je tento přístroj ve zmíněných nedostatcívch značně pozadu j.s.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace