Nikon 24-70mm f/2.8 již patří mezi profesionální univerzální objektivy a nabídne vše potřebné – dobrou světelnost, kvalitní optickou stabilizaci obrazu, oblíbený rozsah ohnisek a hlavně logo Nikon, které zaručuje i tu nejvyšší kvalitu. V podstatě nabídne ve své kategorii to nejlepší. Nic ale není tak jednoduché a i tento objektiv má svá „ale“ a není nutně jednoznačnou volbou.


Testy optického výkonu

Test jsem provedl na Nikonu D610 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Okraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního/pravého okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

Středová kvalita snímku na 24 mm je už od otevřené clony velmi dobrá. Pokud přicloníte byť jen na f/4, už je výborná. Okraje jsou na otevřenou clonu mírně měkké, na f/4 jsou dobré a po dalším zaclonění jsou velmi dobré. Drobným problémem je chromatická aberace, která v rozích po přiblížení viditelná. Mezi f/11 a f/16 obraz začíná zhoršovat difrakce.

Ohnisko 35 mm je výborné po všech stránkách. Střed zůstává velmi ostrý od otevřené clony do f/16, chromatická aberace v rozích je minimální a v drtivé většině případů nemusí být ani korigovaná.

50 milimetrů a stále ta samá písnička. Velmi dobrá kresba již od otevřené clony, a to i v rozích. Chromatická aberace zmizela. Maximálně si můžete všimnout, že se v rozích s přicloněním zvedá kontrast. Za to může hlavně vinětace.

Na 70mm ohnisku je vinětování v rozích viditelné možná o krapet více. Kresebně je objektiv ale výborný, chromatická aberace stále žádná. Asi to nemá cenu rozpitvávat.

Obecně lze Nikon 24–70mm f/2.8 považovat za kresebně výborný objektiv. Už odf/2.8je ve středu velmi ostrý, kraje někdy potřebují mírně přiclonit, ale pokud tak neučiníte, budete muset pozorně hledat nedostatky. Zde si dovolím říct, kresebně lepší objektivy budou jen s pevným ohniskem – minimálně, co se bajonetu F od Nikonu týká.

Chromatická aberace

Fialová a světle modrá barva na kontrastních hranách se objeví pouze v rozích a pouze v rozmezí 24–35 milimetrů. Na nejširším ohnisku je celkem výrazná a doporučil bych ji zkontrolovat při postprocesingu. Nebude však problém s jejím odstraněním. Obecně bych výkon Nikonu v této oblasti označil jako lehce nadprůměrný, jelikož většina, ne-li všechny univerzální zoomy mají stejné problémy na nejširších ohniscích a v rozích.

Vinětace

Testovaný Nikon se zde trošku vymyká. Na 24 mm a otevřenou clonu podává celkem dobré výsledky (první snímek), po přiclonění na f/5.6 je vinětace téměř pryč (druhý snímek), zůstává jen v nejzazších rozích. Na 70 mm je vinětace opravdu znatelná (třetí snímek). Částečně za to může i fakt, že jsem ji fotil na stejný čas i ISO jako první fotku. Pokud byste fotili na (polo)automatický režim, foťák by použil delší čas (či vyšší ISO) a obraz by byl celkově světlejší. Když to však porovnáte třeba s Tamronem 24–70mm f/2.8, Nikkor v tomto po­dává opravdu špatný výkon.

Zkreslení

Na nejširším ohnisku je znatelné soudkovité zkreslení. Pokud budete fotit rovné linie, úprava v postprocessingu bude namístě. Jinak si ho nejspíše nevšimnete, výsledek je podobný jako u konkurence. Na dlouhém konci je téměř neznatelné poduškovité zkreslení. Zde korekce v drtivé většině případů nebude nutná.

Makro

Při koupi univerzálního zoomu nemůže nikdo očekávat velké zvětšení, což je i případ tohoto objektivu. Řadí se zcela do průměru s 0,28× zvětšením, na druhou stranu u toho má pěkně rozmyté pozadí.

Noční scéna

Pokud byste chtěli s tímto Nikkorem fotit v noci, nebudete mít nejmenší problém. Trable nejsou ani s odlesky od silných světelných zdrojů, ani s podobou bokehu. Často se setkáte se silnými světelnými zdroji mimo hloubku ostrosti a zde objektiv vyniká.

Optická stabilizace

Nikon 24–70mm f/2.8 má dva režimy optické stabilizace, když pominu vypnutý stav. Normal slouží ke všem základním potřebám jako normální stabilizace, a to i ke švenkování (panningu). Naopak režim Active má posloužit pro situace, kdy je foťák v pohybu. Oba režimy jsem vyzkoušel na klasické nehybné scéně a lépe vyšel Normal, který ustabilizoval něco málo přes 3 EV, což značí cca 8× delší časy oproti focení bez stabilizace. To je velmi pěkný výsledek.

Bokeh

I když se jedná o zoomovací objektiv, dobrá konstantní světelnost může predikovat pěkný bokeh. A v tomto případě se tak i stalo. Tvar je pěkně kulatý, navíc je plný a zkrátka takový, jaký jen může u zoomu být.

Ostření

Jinak s ostřením nebyl problém, drobné přeostřování je velmi rychlé. Kvůli nízké cloně a malé hloubce ostrosti může ostření na 70mm ohnisku trvat několik desetin sekundy. Zvuk ostřícího motorku nebyl nijak výrazný ani rušivý. Zařadil bych jej mezi ty tišší. Za celou dobu testování jsem se nesetkal s žádným problémem, kdy by objektiv měl zaostřit, ale neučinil tak.

Protisvětlo

Dlouho jsem se snažil najít nějaké odlesky a dlouho se mi to nedařilo (částečně za to mohly i mraky). Když jsem zachytl slunce, nezbývalo mi než cvakat a cvakat snímky, aby za celou dobu testování našel jen jeden, kdy se mi povedlo zachytit nežádoucí odlesky. Ty nejsou kdovíjak špatné, takže hodnotím jako nadprůměrné.

Závěr

Nikon s tímto objektivem míří opravdu vysoko. Má sice malé chybky, co se týká obrazové kvality, ty jdou dnes odstranit páru kliknutími v počítači. Svou cenu přes 60 tisíc korun i s daní by si nejspíše mohl obhájit, ale…

Když jsem jej testoval, měl jsem k dispozici i další objektivy k recenzování. Mimo jiné jsem si nechal i Tamron 24–70mm f/2.8. Chodil jsem fotit neustále, ale tohoto Nikona jsem měl na krku jen minimálně. Důvodem byla hlavně vysoká hmotnost (nebylo mi příjemné jej nosit na krku), ale i jeden objektiv s větším rozsahem (nebudu vám prozrazovat, o jaký objektiv se jedná, dokud zde nevyjde recenze). Přistihl jsem se, že jsem se musel trošku nutit, abych s ním fotil. Potřeboval jsem dostatek fotek do recenze – nebojte, otestoval jsem ho pořádně.

To je však jen můj názor a nemusí zcela reflektovat vaše požadavky. Jestli budete chtít Nikon 24–70mm f/2.8 koupit, jedná se o nejlepší volbu po stránce optického výstupu. Zajděte si ale do obchodu a vezměte si do ruky i Tamron 24–70mm f/2.8. Ano, v podstatě ve všem mimo vinětace je o kousíček horší. Jen na vás je rozhodnutí, jestli utratit dalších třicet tisíc za lepší kvalitu.

Plusy

  • Výborná kresba v celém rozsahu ohnisek a clony
  • Konstantní světelnost
  • Rychlé s spolehlivé ostření
  • Účinná stabilizace
  • Pěkně rozostřené pozadí a hezký bokeh

Minusy

  • Hmotnost
  • Prohozený ostřící a zoomovací kroužek
  • Nepěkná vinětace na vyšších ohniscích

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších základních zoomovacích objektivech pro full frame zrcadlovky, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se porozhlédnout ve všech našich recenzích univerzálních zoom objektivů pro full frame.

Za zapůjčení děkujeme společnosti Nikon!

Nikon 24-70mm f/2,8 E ED VR lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    11.04.2017 16:49

    Je to kláda. Ale správnej chlap něco vydrží!
    Nikon by podle mě užil i kompaktní, lehkou (a levnější) 24-70 F4 VR verzi (jako má Canon nebo Sony).
    Vím o 24-120.
    Pak by si ale každý mohl vybrat dle své peněženky a svalů :-)

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    11.04.2017 16:51
    Reaguje na E.B.E 08.04.2017 15:22:

    "Taky sem se mrkl, no tak nadšenej nejsu. Za ty peníze bych čekal něco víc...." - zobrazit celý komentář

    Ten Pentax je rebrandovaný Tamron, který jsme testovali zde: https://www.fotoaparat.cz/clanek/1852/tamron-24-70/

  • Paja13
    Paja13
    11.04.2017 17:22

    Tento objektiv uz rok spokojene pouzivam. Predtim jsem mela zminovany Tamron, ale po 3 letech provozu zacal intenzivne zlobit, byla nutna korekce expozice jako kdyby neclonil, tak jsem ho prodala. Rozdil v hmotnosti mi ( a to i na damskou ruku) problemy nedela. Spokojenost.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    11.04.2017 18:10
    Reaguje na Paja13 11.04.2017 17:22:

    "Tento objektiv uz rok spokojene pouzivam. Predtim jsem mela zminovany..." - zobrazit celý komentář

    Jestli neclonil a přeexponovával, tak asi zaseklý/zamaštěný lamely. Teď už je to jedno, jen přemýšlím "nahlas" :-)

  • E.B.E
    E.B.E
    11.04.2017 18:13
    Reaguje na Jakub Súkeník 11.04.2017 16:51:

    "Ten Pentax je rebrandovaný Tamron, který jsme testovali zde: https://www..." - zobrazit celý komentář

    Dík...podívám se. Ale myslel jsem to jako příklad, ne, že mi zrovna o něj šlo

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram