Megasrovnání: Vybíráme nejlepší univerzální zoom objektiv pro full frame DSLR

Ideální nový univerzální objektiv pro full frame zrcadlovku Nikonu či Canonu není jednoduché nalézt. My jsme je testovali a pomůžeme vybrat nejlepšího společníka. 

Univerzální zoom objektiv pro full frame tělo je základ pro většinu fotografů, kteří se nezaměřují na jeden žánr. Na trhu je několik možností, jak od výrobců těl – Nikonu, Canonu, tak od výrobců třetích stran – Tamronu či Sigmy. Přitom právě jejich skla jsou často znatelně levnější a svou kvalitou nezaostávají.

Do výběru už se nedostaly objektivy pro Pentax a Sony zrcadlovky, protože je podpora jejich bajonetů mezi výrobci třetích stran – Tamronem a Sigmou – naprosto minimální. Mezi univerzálními zoom objektivy těchto dvou výrobců není dokonce ani jeden, který by podporoval bajonet Pentax K, takže by v důsledku zahrnutí dalších bajonetů pouze znepřehlednilo už tak dlouhý článek. V článku se také zaměřujeme hlavně na novější objektivy, které jsou stále v prodeji nebo se doprodávají.

V tomto článku si tedy projdeme všechny nové možnosti, kudy se při výběru objektivu vydat. Začneme poněkud zeširoka u zoom objektivů s kratšími ohnisky, druhou skupinkou budou objektivy s dlouhým koncem většinou přes 100 mm a přehled zakončíme populárními objektivy 24–70mm f/2.8.

Všechny objektivy jsme v redakci testovali a většinu z nich měl v rukou autor tohoto článku. Na recenze se prokliknete přes název každého objektivu.

Širokoúhlý základ

Tento objektiv využijí hlavně fotografové v interiérech a reportáží, ale neohrnou nos nad ním ani krajináři, kteří se zaměřují na noční oblohu – pro ně jsou parametry jako širokoúhlý základ a dobrá světelnost klíčové. Redakční test Tamronu 15–30mm f/2.8 dopadl dobře, objektiv má velmi detailní kresbu na širších ohniscích a celkově se osvědčil.

Plusy

  • Dobrá kresba
  • Světelnost f/2.8 v celém rozsahu zoomu
  • Má stabilizaci

Minusy

  • Hmotnost a rozměry
  • Nemožnost použít závitové filtry
  • Větší zkreslení a aberace (vlastnost všech širokoúhlých zoomů)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Pokud se porozhlédneme po objektivu čistě pro bajonet Nikon F, nabízí se Nikkor 18–35mm f/3.5–4.5. Ten je ve středu snímku ostrý a oproti Tamronu má horší světelnost, což vyvažuje závitem na filtry a kompaktnějšími rozměry. Hodí se tedy méně na hvězdy, ale o to více ho využijí krajináři.

Plusy

  • Dobrá středová kresba
  • Kompaktní rozměry
  • Závity na filtry

Minusy

  • Větší zkreslení a aberace (vlastnost všech širokoúhlých zoomů)
  • Nemá stabilizaci

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

fotky z objektivu Nikon 18-35mm f/3.5-4.5G

Zastavíme se i u Canonu. Canon 16–35mm F4 IS L má oproti Tamronu o celé clonové číslo horší světelnost, ale umožní použít filtry. Je to tedy o rozhodnutí, zdali potřebujete více světla nebo filtry.

Plusy

  • Dobrá kresba
  • Filtry
  • Stabilizace

Minusy

  • Větší zkreslení a aberace (vlastnost všech širokoúhlých zoomů)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS 5D Mark II, clona F4.0, 1/13 s , ISO 3200, kom. exp. 0, WB Automatické

Delší ohniska v akci

Více fotografů ocení spíše delší konec než širokoúhlejší ohniska. Takové objektivy jsou oproti nim vhodnější na žánry jako portrét nebo venkovní reportáž. Začneme s největšími univerzály – jedním z nich je celkem nový Tamron 28–300mm f/3.5–6.3. U takovýchto objektivů je potřeba počítat se značnými kompromisy, které se projeví především na kresbě a některých optických vlastnostech. Na druhou stranu je objektiv překvapivě kompaktní a potěší i povedenou stabilizací.

Plusy

  • Rozsah zoomu
  • Kvalitní stabilizace obrazu
  • Rychlé ostření
  • Cena

Minusy

  • Horší kresba
  • Chromatická aberace
  • Horší světelnost

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tamron má rozumně naceněnou konkurenci jen v podobě Nikonu 28–300mm f/3.5–5.6. Ten má lepší světelnost, což ale znamená větší rozměry. Opticky je na tom podobně kompromisně jako Tamron.

Plusy

  • Rozsah zoomu

Minusy

  • Kresba
  • Optické vady
  • Odlesky

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mezi zoom objektivy se hodně cení, pokud mají konstantní světelnost v celém rozsahu zoomu. To je případ třeba Sigmy 24–105mm f/4. Tato Sigma se profiluje jako velmi dobrá volba pro krajináře, kteří nepotřebují lepší světelnost. S minimem optických chyb není špatnou volbou.

Plusy

  • Málo optických chyb

Minusy

  • Konkurence má i lepší světelnost na podobných ohniscích
  • Na horší světelnost vyšší rozměry i hmotnost

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

24.0-105.0 mm f/4.0, NIKON D610, 90.00 mm, F10, ISO 250, 1/400 s, WB Automatick?,�

Velmi podobný objektiv má ve svém portfoliu i Canon – a to konkrétně model 24–105mm f/4L IS II USM. Ten je vcelku praktický s kompaktními rozměry a jedná se o rovnocenného soupeře Sigmy – tam už záleží na detailech a drobných preferencí fotografa.

Plusy

  • Kompaktní rozměry
  • Kresba na středu

Minusy

  • Optické vady (aberace)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

canon-24-105-l-ostreni-noc.jpg

Se stejným ohniskem tu je i setový objektiv Canon 24–105mm f/3.5–5.6 IS STM. Ten má sice horší světelnost, ale s podobně dobrou kresbou a extrémně rychlým a přesným ostřením je velkým konkurentem obdobného Canonu. Když připočteme ještě dobrou cenu, je to dobrý adept na koupi základního objektivu k tělu Canon.

Plusy

  • Cena
  • Rychlé a tiché ostření
  • Rozměry a hmotnost

Minusy

  • Chybí možnost manuálního doostření

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

canon-24-105-galerie-5.jpg

V podobné situaci je i Nikon a jeho Nikkor 24–85mm f/3.5–4.5. Ten sice nemá tak rychlé ostření jako Canon popsaný výše, ale rozumná světelnost a příjemné rozměry z něj dělají příjemného společníka pro FF zrcadlovku Nikon.

Plusy

  • Rozměry a hmotnost
  • Světelnost

Minusy

  • Optické chyby (aberace)
  • Vyšší cena

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 85.00 mm, F5.6, ISO 200, 1/200 s, WB Automatick?, kompenzace +1/3 EV

Když světelnost hraje prim

Přecházíme na objektivy 24–70mm f/2.8 a začneme tentokrát u objektivů Canonu a Nikonu. Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM už je tak trošku staříček, představen byl na začátku roku 2012. To sice není mezi objektivy dlouhá doba, nicméně za oněch šest let se toho mnoho změnilo – ostatní konkurence třeba už jako samozřejmost nabízí výkonnou optickou stabilizaci, zatímco tento Canon žádnou nemá.

Plusy

  • Dobré optické výkony
  • Rychlé a přesné ostření

Minusy

  • Stáří
  • Nemá stabilizaci

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

v přímém protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f16

Úplně v jiné situaci je Nikkor 24–70 f/2.8E. Ten je poměrně nový, drahý a po optické stránce splňuje nejnáročnější měřítka. Když pominu silnější vinětaci, tak největším problémem objektivu je jeho hmotnost a rozměry. Neprofesionálové si u něj nepřipíší plusko ani za cenu.

Plusy

  • Výborná optika

Minusy

  • Hmotnost a rozměry
  • Cena

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Jdeme do finále – na podzim 2017 představila Sigma nový objektiv 24–70mm f/2.8 ART. Na konkurenceschopnou cenu má předvádět velmi dobré výsledky. V testu objektiv ukázal dobrou ostrost, s chromatickou aberací si skóre nezlepšil, ale největší problém byl s ostřením. To ujíždělo dopředu i dozadu zcela bez rozmyslu. Front- a back-focus se ani nedal jednoduše seřídit. Samozřejmě to lze vyřešit servisem a následně bude objektiv podávat velmi dobré výsledky. Nejvýraznějším nedostatkem tak zůstane hodně velká hmotnost.

Plusy

  • Solidní optika

Minusy

  • Ostření
  • Chromatická aberace
  • Hmotnost

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mezi bestsellery v této oblasti se v době psaní článku jednoznačně řadí Tamron SP 24–70mm f/2,8 Di VC USD. Ten na trhu je už nějaký ten pátek, ale díky novému modelu v posledních měsících doznal výrazných slev a z obchodu se dá sehnat okolo 20 tisíc, z bazaru pod 15 tisíc korun. Dnes to je tedy ideální společník pro full frame zrcadlovky nižších rozlišení – pro ně lepší poměr cena/výkon budete hledat těžko.

Plusy

  • Cena
  • Stále slušná optická kvalita
  • Hmotnost

Minusy

  • Horší kolečka bokehu

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

TAMRON SP 24-70mm F2.8 Di VC USD A007N, NIKON D610, 24.00 mm, F6.3, ISO 200, 1/2500 s, WB Automatick?, kompenzace +2/3 EV

A máme tu i nový Tamron 24–70mm f/2.8 G2. Ten se jedním slovem povedl. Drobné nedostatky svého předchůdce vylepšil, přidal na vykreslování detailů (hlavně v rozích snímku), takže se hodí pro nové zrcadlovky s vysokým rozlišením. Jeho hlavní výhodou oproti konkurenční Sigmě je výrazně nižší hmotnost, naopak má nepříjemné zkreslení na 24mm ohnisku. I tak získal Tamron 24–70mm f/2.8 G2 naše doporučení.

Plusy

  • Poměr cena/výkon
  • Nízká hmotnost
  • Výborná optika

Minusy

  • Zkreslení na 24mm ohnisku

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tamron 24-70mm f/2.8 G2, NIKON D800, Ohnisko: 24mm, Clona: f/13, Čas: 1/200s, ISO: 400

Závěr a doporučení

Pokud hledáte výborný objektiv, je nasnadě se zaměřit na nový Tamron 24–70mm f/2.8 G2. Ten obstojí i proti podobným objektivům Nikon a Canon, přičemž stojí znatelně méně. S nižším rozpočtem neuděláte chybu ani se starším Tamronem 24–70mm f/2.8, který navíc s příchodem novinky zlevnil. Kdo nevyžaduje výbornou světelnost – třeba na krajinky – může si vystačit klidně se setovými objektivy Canonu i Nikonu. Ty jsou dost kvalitní, i přestože trpí chromatickou aberací v širokoúhlých ohniscích, tato optická vada se nevyhýbá ani dalším objektivům.

Pokud jste si v tomto článku nevybra­li, můžete se porozhlédnout ve všech našich recenzích univerzálních zoom objektivů pro full frame.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Miroslav Černoch
    Miroslav Černoch
    23.02.2018 13:42

    Proč netestujete objektivy i od Sony?
    Třeba Sony Carl Zeiss 24-70mm f/2,8 ZA Vario-Sonnar T* SSM II je parádní objektiv.

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Admin
    Autor
    23.02.2018 16:30
    Reaguje na Miroslav Černoch 23.02.2018 13:42:

    "Proč netestujete objektivy i od Sony? Třeba Sony Carl Zeiss 24-70mm f/2,8..." - zobrazit celý komentář

    Objektivy Sony testujeme a testovat i nadále budeme. Jak napovídá nadpis článku, tento text se věnuje objektivům pro zrcadlovky, nikoliv bezzrcadlovky. Oboje jsou rozdílné systémy a výrobci pro ně často přestavují objektivy zvlášť. Zahrnutí objektivů pro bezzrcadlovky či postupně umírající bajonet "A" do tohoto článku by mohlo být pro některé čtenáře matoucí, což by nesplňovalo cíl tohoto textu, a to že to má být přehledné srovnání :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram