Megasrovnání: Vybíráme nejlepší univerzální zoom objektiv pro full frame DSLR

Ideální nový univerzální objektiv pro full frame zrcadlovku Nikonu či Canonu není jednoduché nalézt. My jsme je testovali a pomůžeme vybrat nejlepšího společníka. 

Univerzální zoom objektiv pro full frame tělo je základ pro většinu fotografů, kteří se nezaměřují na jeden žánr. Na trhu je několik možností, jak od výrobců těl – Nikonu, Canonu, tak od výrobců třetích stran – Tamronu či Sigmy. Přitom právě jejich skla jsou často znatelně levnější a svou kvalitou nezaostávají.

Do výběru už se nedostaly objektivy pro Pentax a Sony zrcadlovky, protože je podpora jejich bajonetů mezi výrobci třetích stran – Tamronem a Sigmou – naprosto minimální. Mezi univerzálními zoom objektivy těchto dvou výrobců není dokonce ani jeden, který by podporoval bajonet Pentax K, takže by v důsledku zahrnutí dalších bajonetů pouze znepřehlednilo už tak dlouhý článek. V článku se také zaměřujeme hlavně na novější objektivy, které jsou stále v prodeji nebo se doprodávají.

V tomto článku si tedy projdeme všechny nové možnosti, kudy se při výběru objektivu vydat. Začneme poněkud zeširoka u zoom objektivů s kratšími ohnisky, druhou skupinkou budou objektivy s dlouhým koncem většinou přes 100 mm a přehled zakončíme populárními objektivy 24–70mm f/2.8.

Všechny objektivy jsme v redakci testovali a většinu z nich měl v rukou autor tohoto článku. Na recenze se prokliknete přes název každého objektivu.

Širokoúhlý základ

Tento objektiv využijí hlavně fotografové v interiérech a reportáží, ale neohrnou nos nad ním ani krajináři, kteří se zaměřují na noční oblohu – pro ně jsou parametry jako širokoúhlý základ a dobrá světelnost klíčové. Redakční test Tamronu 15–30mm f/2.8 dopadl dobře, objektiv má velmi detailní kresbu na širších ohniscích a celkově se osvědčil.

Plusy

  • Dobrá kresba
  • Světelnost f/2.8 v celém rozsahu zoomu
  • Má stabilizaci

Minusy

  • Hmotnost a rozměry
  • Nemožnost použít závitové filtry
  • Větší zkreslení a aberace (vlastnost všech širokoúhlých zoomů)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Pokud se porozhlédneme po objektivu čistě pro bajonet Nikon F, nabízí se Nikkor 18–35mm f/3.5–4.5. Ten je ve středu snímku ostrý a oproti Tamronu má horší světelnost, což vyvažuje závitem na filtry a kompaktnějšími rozměry. Hodí se tedy méně na hvězdy, ale o to více ho využijí krajináři.

Plusy

  • Dobrá středová kresba
  • Kompaktní rozměry
  • Závity na filtry

Minusy

  • Větší zkreslení a aberace (vlastnost všech širokoúhlých zoomů)
  • Nemá stabilizaci

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

fotky z objektivu Nikon 18-35mm f/3.5-4.5G

Zastavíme se i u Canonu. Canon 16–35mm F4 IS L má oproti Tamronu o celé clonové číslo horší světelnost, ale umožní použít filtry. Je to tedy o rozhodnutí, zdali potřebujete více světla nebo filtry.

Plusy

  • Dobrá kresba
  • Filtry
  • Stabilizace

Minusy

  • Větší zkreslení a aberace (vlastnost všech širokoúhlých zoomů)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS 5D Mark II, clona F4.0, 1/13 s , ISO 3200, kom. exp. 0, WB Automatické

Delší ohniska v akci

Více fotografů ocení spíše delší konec než širokoúhlejší ohniska. Takové objektivy jsou oproti nim vhodnější na žánry jako portrét nebo venkovní reportáž. Začneme s největšími univerzály – jedním z nich je celkem nový Tamron 28–300mm f/3.5–6.3. U takovýchto objektivů je potřeba počítat se značnými kompromisy, které se projeví především na kresbě a některých optických vlastnostech. Na druhou stranu je objektiv překvapivě kompaktní a potěší i povedenou stabilizací.

Plusy

  • Rozsah zoomu
  • Kvalitní stabilizace obrazu
  • Rychlé ostření
  • Cena

Minusy

  • Horší kresba
  • Chromatická aberace
  • Horší světelnost

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tamron má rozumně naceněnou konkurenci jen v podobě Nikonu 28–300mm f/3.5–5.6. Ten má lepší světelnost, což ale znamená větší rozměry. Opticky je na tom podobně kompromisně jako Tamron.

Plusy

  • Rozsah zoomu

Minusy

  • Kresba
  • Optické vady
  • Odlesky

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mezi zoom objektivy se hodně cení, pokud mají konstantní světelnost v celém rozsahu zoomu. To je případ třeba Sigmy 24–105mm f/4. Tato Sigma se profiluje jako velmi dobrá volba pro krajináře, kteří nepotřebují lepší světelnost. S minimem optických chyb není špatnou volbou.

Plusy

  • Málo optických chyb

Minusy

  • Konkurence má i lepší světelnost na podobných ohniscích
  • Na horší světelnost vyšší rozměry i hmotnost

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

24.0-105.0 mm f/4.0, NIKON D610, 90.00 mm, F10, ISO 250, 1/400 s, WB Automatick?,�

Velmi podobný objektiv má ve svém portfoliu i Canon – a to konkrétně model 24–105mm f/4L IS II USM. Ten je vcelku praktický s kompaktními rozměry a jedná se o rovnocenného soupeře Sigmy – tam už záleží na detailech a drobných preferencí fotografa.

Plusy

  • Kompaktní rozměry
  • Kresba na středu

Minusy

  • Optické vady (aberace)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

canon-24-105-l-ostreni-noc.jpg

Se stejným ohniskem tu je i setový objektiv Canon 24–105mm f/3.5–5.6 IS STM. Ten má sice horší světelnost, ale s podobně dobrou kresbou a extrémně rychlým a přesným ostřením je velkým konkurentem obdobného Canonu. Když připočteme ještě dobrou cenu, je to dobrý adept na koupi základního objektivu k tělu Canon.

Plusy

  • Cena
  • Rychlé a tiché ostření
  • Rozměry a hmotnost

Minusy

  • Chybí možnost manuálního doostření

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

canon-24-105-galerie-5.jpg

V podobné situaci je i Nikon a jeho Nikkor 24–85mm f/3.5–4.5. Ten sice nemá tak rychlé ostření jako Canon popsaný výše, ale rozumná světelnost a příjemné rozměry z něj dělají příjemného společníka pro FF zrcadlovku Nikon.

Plusy

  • Rozměry a hmotnost
  • Světelnost

Minusy

  • Optické chyby (aberace)
  • Vyšší cena

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 85.00 mm, F5.6, ISO 200, 1/200 s, WB Automatick?, kompenzace +1/3 EV

Když světelnost hraje prim

Přecházíme na objektivy 24–70mm f/2.8 a začneme tentokrát u objektivů Canonu a Nikonu. Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM už je tak trošku staříček, představen byl na začátku roku 2012. To sice není mezi objektivy dlouhá doba, nicméně za oněch šest let se toho mnoho změnilo – ostatní konkurence třeba už jako samozřejmost nabízí výkonnou optickou stabilizaci, zatímco tento Canon žádnou nemá.

Plusy

  • Dobré optické výkony
  • Rychlé a přesné ostření

Minusy

  • Stáří
  • Nemá stabilizaci

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

v přímém protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f16

Úplně v jiné situaci je Nikkor 24–70 f/2.8E. Ten je poměrně nový, drahý a po optické stránce splňuje nejnáročnější měřítka. Když pominu silnější vinětaci, tak největším problémem objektivu je jeho hmotnost a rozměry. Neprofesionálové si u něj nepřipíší plusko ani za cenu.

Plusy

  • Výborná optika

Minusy

  • Hmotnost a rozměry
  • Cena

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Jdeme do finále – na podzim 2017 představila Sigma nový objektiv 24–70mm f/2.8 ART. Na konkurenceschopnou cenu má předvádět velmi dobré výsledky. V testu objektiv ukázal dobrou ostrost, s chromatickou aberací si skóre nezlepšil, ale největší problém byl s ostřením. To ujíždělo dopředu i dozadu zcela bez rozmyslu. Front- a back-focus se ani nedal jednoduše seřídit. Samozřejmě to lze vyřešit servisem a následně bude objektiv podávat velmi dobré výsledky. Nejvýraznějším nedostatkem tak zůstane hodně velká hmotnost.

Plusy

  • Solidní optika

Minusy

  • Ostření
  • Chromatická aberace
  • Hmotnost

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mezi bestsellery v této oblasti se v době psaní článku jednoznačně řadí Tamron SP 24–70mm f/2,8 Di VC USD. Ten na trhu je už nějaký ten pátek, ale díky novému modelu v posledních měsících doznal výrazných slev a z obchodu se dá sehnat okolo 20 tisíc, z bazaru pod 15 tisíc korun. Dnes to je tedy ideální společník pro full frame zrcadlovky nižších rozlišení – pro ně lepší poměr cena/výkon budete hledat těžko.

Plusy

  • Cena
  • Stále slušná optická kvalita
  • Hmotnost

Minusy

  • Horší kolečka bokehu

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

TAMRON SP 24-70mm F2.8 Di VC USD A007N, NIKON D610, 24.00 mm, F6.3, ISO 200, 1/2500 s, WB Automatick?, kompenzace +2/3 EV

A máme tu i nový Tamron 24–70mm f/2.8 G2. Ten se jedním slovem povedl. Drobné nedostatky svého předchůdce vylepšil, přidal na vykreslování detailů (hlavně v rozích snímku), takže se hodí pro nové zrcadlovky s vysokým rozlišením. Jeho hlavní výhodou oproti konkurenční Sigmě je výrazně nižší hmotnost, naopak má nepříjemné zkreslení na 24mm ohnisku. I tak získal Tamron 24–70mm f/2.8 G2 naše doporučení.

Plusy

  • Poměr cena/výkon
  • Nízká hmotnost
  • Výborná optika

Minusy

  • Zkreslení na 24mm ohnisku

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tamron 24-70mm f/2.8 G2, NIKON D800, Ohnisko: 24mm, Clona: f/13, Čas: 1/200s, ISO: 400

Závěr a doporučení

Pokud hledáte výborný objektiv, je nasnadě se zaměřit na nový Tamron 24–70mm f/2.8 G2. Ten obstojí i proti podobným objektivům Nikon a Canon, přičemž stojí znatelně méně. S nižším rozpočtem neuděláte chybu ani se starším Tamronem 24–70mm f/2.8, který navíc s příchodem novinky zlevnil. Kdo nevyžaduje výbornou světelnost – třeba na krajinky – může si vystačit klidně se setovými objektivy Canonu i Nikonu. Ty jsou dost kvalitní, i přestože trpí chromatickou aberací v širokoúhlých ohniscích, tato optická vada se nevyhýbá ani dalším objektivům.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • xxxxxx
    xxxxxx
    18.07.2018 14:59
    Reaguje na Jakub Súkeník 18.07.2018 13:07:

    "Pokud jste si nevšiml, kritiku jsem reflektoval a uznal, že by bývalo bylo..." - zobrazit celý komentář

    To nemění nic na mém posledním příspěvku...

  • otula
    otula
    19.07.2018 15:07
    Reaguje na Jakub Súkeník 18.07.2018 13:07:

    "Pokud jste si nevšiml, kritiku jsem reflektoval a uznal, že by bývalo bylo..." - zobrazit celý komentář

    Už jsem nechtěl reagovat, ale nedá mi to...

    "Krajináři nepotřebují nutně delší ohniska, takže si mohou vystačit s delším koncem okolo 30 mm" - opravdu zajímavá myšlenka, zajímalo by mne, kolik krajinářů s ní souhlasí a vystačí si se 30 mm (se 20 mm na APS-C). Načež je na prvním místě "pro krajináře" uveden stabilizovaný Tamron 15-30/2.8 bez závitu na filtr. Jo, pro krajiny je k nezaplacení velká světelnost a stabilizace. A filtry krajináři samozřejmě nepoužívají...

    A dostáváme se k delším ohniskům "na reportáž nebo portrét". A autor nám hned nabízí Tamron 28-300/3.5-6.3, jehož první výhodou je rozsah zoomu, nevýhodou horší kresba, světelnost a CA. Prostě objektiv na portrét jak vyšitý, stejně jako následující Nikkor 28-300/3.5-5.6.
    A hele, u následující Sigmy 24-105/4 se dovídáme, že je "solidní volbou pro krajináře". Matně vzpomínám, že jsem na začátku četl, že krajinářům stačí světelná ohniska do 30 mm...

    A pak se dostáváme k oblíbeným a již diskutovaným objektivům 24-70/2.8. O chudáčku Canonu se dozvídáme, že jeho mínusem je pokročilé stáří. Takový 5 let starý objektiv, to už je opravdu stařeček. Rád bych věděl, co by autor říkal na objektivy, které používám. Asi by mě s nimi odsunul do doby ledové. Ale to je vedlejší. Spíš je zajímavá otázka, pro koho je článek určen. Pro majitele libovolného FF? Nikoliv. Pro majitele FF Canon? Nikoliv, to by nebyla řeč o Nikkorech. Pro majitele FF Nikonu? Nikoliv (to by tam nebyly Canony). Pro majitele FF Pentax nebo Sony? No to už vůbec.

    Ještě mě napadlo, že by to mohl být skrytý PR článek psaný pro Tamron... To by logiku mělo.

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Admin
    Autor
    20.07.2018 23:49

    Vidím, že se tu za dobu mé nepřítomnosti rozhořela velká diskuze. Omlouvám se, že jsem nereagoval dříve, ale poslední dobu jsem trávil v zahraničí a poslední tři týdny jsem vůbec neměl internet, takže jsem nemohl reagovat.
    Mrzí mě, že se diskuze rozjela do tak negativního směru. Moc na to nechci reagovat, ale nedá mi to. Není potřeba vytrhávat mé věty z kontextu a zasazovat je do urážlivého kontextu. Ano, obecně není Canon 24-70mm f/2.8 staříček, když má momentálně zhruba šest a půl roku od představení, ale v kontextu dalších objektivů 24-70mm, přičemž dva z nich byly představeny vloni a jeden v roce 2015, je značně starší. To jsem zdůraznil, protože někteří uživatelé mohou chtít novější objektivy, jelikož používají modernějších technologie, například jako tomu je v tomto případě, mají optickou stabilizaci, která se za oněch více než šest let stala mezi objektivy 24-70mm standardem.
    Na druhou stranu chci poděkovat za všechny věcné komentáře, které se snaží konstruktivně článku pomoct. Zítra si na to sednu a článek vylepším.
    Speciální omluva patří uživateli E.B.E, moc dobře si vzpomínám, že jsem do počítače ťukal odpověď na Váš komentář, bohužel si už nepamatuji, co se stalo, že nebyl dopsán, nebo odeslán. A recenze Zeissu byla vydána v mé nepřítomnosti, takže jsem zatím mohl reagovat jen těžko. Děkuji za pochopení :-)

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Admin
    Autor
    21.07.2018 10:47

    Znova jsem si prošel všechny konstruktivní komentáře a článek podle nich vylepšil.
    Ještě bych chtěl vysvětlit, proč "přehledný článek" je bez Pentaxů a Sony a proč by s nimi nebyl přehledný. I když jsem původně chtěl tyto systémy zahrnout, při kontrole jsem zjistil, že drtivá většina novějších objektivů je nepodporuje (jsem Nikoňák). Kdybych je zahrnul, dopadlo by to tak, že by v článku byl další jeden až dva objektivy Pentaxu a u všech, co jsou tam nyní, bych dopsal, že nepodporují bajonet Pentax K (přesněji že se v obchodech běžně tyto objektivy nedají v ČR sehnat, což je pro nakupujícího fotografa stěžejní). A to by nebylo vůbec přehledné - dokonce si myslím, že by mi uživatelé Pentaxu také nadávali. U Sony by to bylo obdobné, z vybraných objektivů Tamron a Sigma tento bajonet podporují pouze 3 a řádově další tři by do článku přibyly od Sony. I zde jsem došel k závěru, že by to uživatele Sony spíše zmátlo než aby jim to pomohlo ve výběru.
    Je bez diskuze, že jsem měl o tomto rozhodnutí napsat v úvodu článku - už to tam je.
    Nemám vůbec nic proti starším objektivům, sám některé používám a je mi jedno, že byly vyrobeny v minulém tisíciletí, stále mají ve fotografické výbavě své místo. Mám však několik důvodů pro to, abych je do tohoto článku nedával. Tím prvním je přehlednost, článek by nakynul klidně o desítky starých objektivů - kdo by se v něm potom vyznal? Případně kde by byla ta hranice, který objektiv ještě vypsat a který ne? Zadruhé - článek má pomoct s nákupem objektivu, doporučení bazarového kousku by mohlo hlavně začínající fotografy od koupi odradit, případně by je mohlo odradit, že v žádném bazaru jejich objektiv není... Zatřetí - "nejlepší" obecně znamená "nejkvalitnější" či "nejpokročilejší", případně s nejlepším poměrem "cena/výkon". Takže při výběru nejlepších objektivů jsem se zaměřil na ty, které jsou nejlepší opticky, které už mají optické stabilizace obrazu, které mají pokročilejší ostření... Sami víte, že objektivy za poslední dvě dekády přešly velkou změnou od kinofilmu k digitálu a neustále se vylepšují po všech stránkách. Samozřejmě uznávám, že staré objektivy mají své kvality i svá kouzla, ale v mainstreamovém chápání slova "nejlepší" se tak označují spíše novější objektivy (plus snad ani nemusím dodávat, že článek o univerzálních zoom objektivech je určen spíše pro začínající fotografy než pro ty pokročilé - ti už takový objektiv buď mají, nebo v tomto oboru už mají přehled, případně se mohou shánět po nejnovějších kouscích). Jinými slovy si myslím, že z praktických důvodů by mělo být doporučení nových a bazarových objektivů zřetelně oddělené. Kdybychom se tedy měli věnovat i bazarovým objektivům, bylo by to podle mě na druhý článek.
    Doufám, že nyní jsou mé motivace jasnější. Ještě bych chtěl dodat, že si moc dobře vzpomínám, že jsem podobnou odpověď psal už v únoru (vyhledával jsem podobné informace jako nyní, abych si ověřil argumenty), bohužel si nepamatuji, co se s odpovědí stalo a ještě jednou se omlouvám.

  • E.B.E
    E.B.E
    21.07.2018 20:49
    Reaguje na Jan Pánek 21.07.2018 10:47:

    "Znova jsem si prošel všechny konstruktivní komentáře a článek podle nich..." - zobrazit celý komentář

    Z odpovědí jsem pochopil, jaký důvod ke psaní článku vás vedl, ale my odstatní jsme už podle názvu čekali, že se dozvíme, který objektiv se nám bude k FF hodit. Bez rozdílu značky, stáří a dokonce jsme neočekávali ani porovnávání s výrobci třetích stran. A to nemluvím o opravdu starých, nevyrábějících se sklech z bazaru. Každý systém má pořád na výběr. I když je pravda, že jeden víc, druhý méně. Snad už jsem konečně taky napsal srozumitelně, o čem celá diskuze byla. A tím bych to ukončil. Nemyslím, že bych se dověděl něco, co by už nebylo psáno

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (27)

Tisknout článek

Nejčtenější články:

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace