Historie aktu je stará jako historie lidstva. Počátky aktu je možné nalézt na jeskynních malbách prehistorických lidí….. Při pozorném studiu historie fotografování aktu zjistíte, že všechno už tu bylo. Autor článku má s fotografováním aktu zkušenosti. Určitě pomůže tohle čtení vám, kteří zatím nevíte, jak začít. Na začátek totiž nebudete potřebovat žádné superstudio ani špičkovou zrcadlovku s rychlým autofokusem.

Historie aktu je stará jako historie lidstva. Počátky aktu je možné nalézt na jeskynních malbách prehistorických lidí, v Mezopotámii nebo v době vlády Egyptské královny Kleopatry. V antice se aktu dařilo a celá řada soch, reliéfů nebo plastik dochovaná do současnosti je toho důkazem.

V průběhu staletí se měnila jak estetická, tak i morální hlediska na zobrazení nahého lidského těla. Takřka všechny epochy a výtvarné směry snad s výjimkou gotiky akt nevynechaly. I nejmladší výtvarná disciplína fotografie nemohla zůstat stranou. První pokusy o fotografický akt jsou datovány koncem 19. století a dnes již působí poněkud komicky. Fotografie byla ještě v plenkách, ale akt byl natolik lákavý námět, že velmi brzy spatřil světlo světa ve špičkové podobě.

Začátkem dvacátého století se již objevili autoři, kteří si s tématem poradili velmi dobře a jejichž fotografie se prodávají na mezinárodních aukcích za neuvěřitelné částky i dnes. Příkladem může být Robert Demachy nebo náš František Drtikol. Myslím, že v historii fotografického aktu lze vystopovat dvě období. V počátcích minulého století se fotografie aktu koncipovala jako vysoce výtvarný obor, kde problémem číslo jedna byla míra stylizace. Fotografie obecně byla označována za příliš naturalistickou a o aktu to platilo dvojnásobně.

S postupným uvolněním a táním společenských tabu v šedesátých letech minulého století nastupuje silná generace vynikajících fotografů aktu. Tito autoři nastavili laťku hodně vysoko a dá se říci, že je do dnešních dnů stále nepřekonaná. Fotografie Sama Haskinse nebo Helmuta Newtona znamenaly ve své době revoluci. Ukázaly fotografický akt tak, jak jej předtím diváci neznali. Fotografie přestala být sterilní akademickou hrou světel a stínů a začal z ní dýchat život. Akty se přenesly z atelierů do exteriéru. Fotografovalo se všude od mořských pláží až po interiéry paláců a zámků. To vše zvláště u Sama Haskinse, s obrovskou dávkou výtvarné fantazie a vkusu.
Více o Samu Haskinsovi a přiložených fotografiích najdete na stránkách www.haskins.com.

Gun Belt Highway<br>© Sam Haskins Cheating the Ace<br>© Sam Haskins

V tomto druhém období, a v tom je přínos výše uvedených pánů, vznikly fotografie, kde naprosto dominující je nápad, ať již výtvarný nebo významový. Fotografie vzbuzují asociace, mnohdy jsou velmi vtipné a nápadité. Často také v případě zvláště Helmuta Newtona útočí na nízké pudy. Autor balancuje na hraně mezi pornografií a aktem, ale vždy tuto hru skvěle zvládá.

Prezentace takto fotografovaného aktu umožnila samozřejmě celkově tolerantní atmosféra ve společnosti a růst polygrafického průmyslu. Na scéně se objevila celá řada fotografických a módních časopisů, titulů „pro pány“, renomované firmy začaly vydávat nástěnné kalendáře. Na tyto impulsy reagovali samozřejmě i fotografové u nás. Vyrostla generace vynikajících autorů jako Taras Kuščynsky, Miloslav Stibor nebo Miroslav Bílek a do této věkové kategorie se dá zařadit i naše současná největší hvězda tohoto žánru Jan Saudek.
Více o Janu Saudkovi a přiložených fotografiích najdete na stránkách www.saudek.com.

Sára, léto 2002<br>© 2003 Jan Saudek Hamlet, princ dánský<br>© 2003 Jan Saudek

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Milan Červenka 1
    Milan Červenka 1
    13.08.2004 17:01

    no asi si počkáme na další díly. tento byl jen o historii a víc neřekl. necháme se překvapit co bude dál, ne?

  • David Skoumal
    David Skoumal
    14.08.2004 18:01

    Obecné to je, a co je na tom špatného? Těším se na další díl, protože ta základní premisa - že totiž o fotce rozhoduje člověk a ne vybavení - je mi čím dál sympatičtější

  • Jiří Karásek
    Jiří Karásek
    29.12.2004 17:10

    Dobrý blábol.

  • Jan Čech 1
    Jan Čech 1
    21.01.2005 14:26

    Tak už přešel dloooouhý čas a kde nic, tu nic... další díl ne a ne přijít. Tím pádem mi připadá má původní připomínka velmi na místě.

  • Libor Batěk
    Libor Batěk
    18.03.2005 18:00

    Děkuji za článek, těším se na další díl (který už vyšel a právě se na něj chystám:)

    čipr: rád bych si početl v tvém článku! máš na něj odkaz??

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram