Test Sony Alpha A7
V minulém testu jsem vám představil základní a nejlevnější bezzrcadlovku z nové řady ILCE fotoaparátů (Interchangeable Lens Camera E-mount) Sony. V dnešní recenzi se podíváme na opačný konec řady, kde je fotoaparát s velmi netradičním designem a snímačem full-frame formátu. Je jím nová Sony A7 a to hned ve dvou provedeních. Jedna s 24MPix čipem a druhá s 36 MPix čipem. My se podíváme na tu první z nich, Sony A7.
Základní charakteristika
Jak už jsem v úvodu zmínil, v dnešním testu se podíváme na tak trochu zvláštní digitální bezzrcadlovku hlavně tvarem. Navíc je to první fotoaparát s E-bajonetem, který má fullframe čip, čímž Sony dokázala, že pro full-frame už vlastně nepotřebuje dosavadní velký A-bajonet. Možná nám tím naznačuje, kam povede další vývoj. I když to bude spojeno s určitými (ne levnými) nároky na příslušenství.
A7 je tak trochu zvláštní. Nedá se říci, že by tvarově vycházela z jakéhokoliv předchozího typu, co kdy Sony udělala. Celá nová řada ILCE je tak trochu jiná. Minimálně tím, že každý fotoaparát v této řadě vypadá jinak. Základní A3000 jako levná DSLR „z jednoho kusu plastu“, A5000 jako NEX a A7 vypadá, jak vidíte na obrázku :). I přes tento zvláštní hranatý tvar se poměrně dobře drží v ruce, i když madlo pro pravou ruku by pocitově chtělo větší. Ale to už by zase šlo proti kompaktnímu tělu. Při pohledu na A7si tak člověk řekne, že Sony se definitivně „odřízla“ od minulosti spojené s Minoltou a jde už čistě svojí vlastní cestou. Dalo se předpokládat, že k tomu jednou dojde. Lze jen poděkovat výrobci, že stále myslí na dosavadní uživatele Minolty, DSLR a SLT fotoaparátů Sony, a i pro A7, pro kterou je třeba vymyslet a vyrobit novou řadu objektivů, dala na trh i 2 redukce pro A-bajonet, aby bylo možné používat dosavadní objektivy jak s A-bajonetem, tak i s E-bajonetem. Pokud však použijete objektivy výhradně pro APS-C čip, je to kvůli jejich menší zobrazované ploše za cenu menšího rozlišení fotografie – cca 10MPix.
Jak je tedy vidět, hranatá konstrukce je zcela nová, nenavazující na nic, co dosud Sony vyráběla, i když princip konstrukce a rozložení ovládacích prvků naštěstí zůstává stejný. Na horní straně je kruhový volič programové expozice, kovová spoušť s hlavním vypínačem a přední a zadní kruhový volič, který však má nový design. Místo zapuštěných úzkých kroužků mají tvar masivních kruhů s jemným vroubkováním. Novinkou, je samostatný volič korekce expozice ve stylu „retro“, tak jak jej známe ze starých kinofilmových zrcadlovek. A posledním tlačítkem je jedno ze tří programovatelných tlačítek – C1, kterému můžete přiřadit vámi zvolenou funkci z nabídky. Celkový výčet ještě doplňuje dioptrická korekce pro hledáček a na druhé straně od krytu pentagonálního hranolu je mikrofon. Samozřejmě, pentagonální hranol byste v současných fotoaparátech Sony hledali marně, to jen tento klasický vystouplý tvar na těle dnes zakrývá systém elektronického hledáčku. A úplně nahoře je staronová patice pro externí blesk, již shodná s paticemi ostatních značek, i když ne plně kompatibilní. Zadní straně kraluje 3“ palcový výklopný LCD, nalevo tlačítko Menu a vpravo pod programovatelným tlačítkem C2 páčkový přepínač AF/MF, AEL, tlačítko funkcí Fn a klasický pětipolohový kruhový ovladač, který ve třech směrech má napevno nastavené funkce, ale směrem dolů je možné si naprogramovat sám + středové potvrzovací tlačítko. Další ovládací možnost je jeho otáčení, kterým se velmi rychle nastavuje ISO. Dole vše zakončuje tlačítko prohlížení snímků a koš spojený s třetím programovatelným tlačítkem C3. Jakousi konstrukční novinkou je tlačítko záznamu videa, které je umístěno na pravé straně fotoaparátu. Jeho umístění je diskutabilní, ne však vyloženě špatné. Na jednu stranu nehrozí, že při nastavování některé funkce, s fotoaparátem u oka, si náhodou zapnete záznam videa, jak se někdy u některých fotoaparátů stává. Na druhou stranu jeho samotné zapnutí je něco… něco nového pro prsty pravé ruky, co se musíte naučit. Celá tato pravá strana i s madlem je polepena materiálem s drsným povrchem, aby se fotoaparát dobře držel a přechází až do přední strany. Přední strana je prosta ovládacích prvků a působí velmi stroze, což ovšem není na závadu. Na pravé straně pod tlačítkem záznamu videa jsou zasunovací dvířka pro paměťovou SD kartu a na levé straně zase dvoje dvířka, kde pod horním jsou konektory pro mikrofon a pro sluchátka (k čemu?, bude snad v další verzi mp3 přehrávač? ;) ) a v dolním je multifunkční konektor micro USB a micro konektor HDMI.
Kostra celého těla je z hořčíkové slitiny a povrch, kromě již zmiňovaného madla, je hladký plast v černé barvě, jen kovový kroužek na bajonetu je v červenozlaté barvě což podtrhuje elegantnost. Ve stříbrné barvě kovu jsou pak vyvedeny drobné detaily jako spoušť, patice pro blesk, stativový závit a očka pro popruh. Očnice má gumový kryt.
Hledáček a LCD
Hledáček je již standardně elektronický typu XGA OLED s fyzickou velikostí ½“ – 1,3cm, s vysokým rozlišením 2,36 Mpix a zvětšením 0,71× se zobrazením 100%, s možností nastavení dioptrie –4 až +3. Je opravdu radost se do něj dívat. Velký, přehledný, jasný a velmi jemný. Tím, že je hledáček elektronický, vidíte okamžitě jak výslední snímek bude vypadat, stejně tak je vidět i případná korekce expozice, hloubka ostrosti. Je možné si i zvětšit kterékoliv místo až 12× pro přesný MF doplněný barevnou detekcí ostrých hran. A navíc máte možnost si v Menu nastavit co vše chcete, aby se v hledáčku zobrazovalo. Zjednodušeně řečeno, vše co se zobrazuje na LCD je možné zobrazit i v hledáčku – Grafický displej, zobrazení všech informací, prázdný displej, digitální vyrovnání, histogram, vodováha, zobrazení čtvercové nebo třetinové mřížky. V základním nastavení je zapnuté automatické přepínání mezi hledáčkem a LCD. Oproti předcházejícím hledáčkům je možné upravit i teplotu barev v 5 krocích. Osobně mi přišlo, že v interiéru hledáček zobrazuje lehce do studena, v exteriéru to bylo korektní.
LCD je širokoúhlé, 3“ s rozlišením 921 kPx typ TFT. Opět je možné zobrazení barev a jasu upravit manuálně v rozsahu 5 kroků. Tak jako u hledáčku je možné zobrazení ve stylu: Grafický displej, Zobrazení všech informací, Prázdný displej, Úroveň, Histogram, Pro hledáček, vodováha a zobrazení mřížek. Výklopný systém vám umožňuje vyklápět LCD nahoru o 90° a dolů o cca 45°. LCD by si zcela jistě zasloužilo pořádnou antireflexní úpravu, jeho lesklý povrch není až tak vhodný. Jeho zobrazení a velikost jsou však dostatečné a LCD kvalitně zobrazuje potřebné informace i fotografovaný předmět. Zobrazení informací je možné v mnoha režimech. Pokud máte nastaveno zobrazení informací „pro hledáček“, je základní zobrazení podobné jako na jiných předchozích DSLR. Další možná zobrazení jsou již spojena s živým náhledem.
Základní výběr expozičního programu je pomocí kruhového voliče, stejně tak i korekce expozice, to je rychle zapamatovatelné díky umístění blízko sebe. Stejně jako výběr jejich nastavení zadním a předním kruhovým voličem, který je umístěn více v předu, aby si člověk konečně neustále nevypínal fotoaparát, jako u několika předchozích typů, kde přední volič a hlavní vypínač dělila jen opravdu malá vzdálenost. Pod nimi přepínání AF/MF a pod nimi díky kruhovému voliči velmi rychlé přestavování ISO. Je to celé velmi jednoduché. Pokud k tomu přidám ona 3 programovatelná tlačítka pro další 3 vámi zvolené funkce, pak je to dokonalé. Pro vše ostatní je tu Menu, rozdělené do 6 skupin až po 7 stranách, kdy na každé straně může být až 6 řádků s funkcemi a některé i víceúrovňové. Což je dohromady…moc ;). To ukazuje, jak dalekou cestu a vývoj do dnešních dnů fotoaparáty prošly, a že se stále častěji přibližují svojí složitostí počítačům. V následující ukázce je několik pohledů do Menu.
Novinkou u tohoto fotoaparátu, a pravděpodobně i u všech dalších co přijdou, je Wifi s možností komunikace s vaším „chytrým“ telefonem, ze kterého si může udělat „chytré“ dálkové ovládání pro fotoaparát a další zobrazovací zařízení, jako třeba TV. Píši, že novinka, ale ona to vlastně novinka ani tak moc není, protože s Wifi připojením se dnes setkáváme na každém kroku, u telefonů, tabletů, počítačů…proč by tedy fotoaparáty měly být výjimkou..;). Výhody takového systému jsou omílány také denně, tak se o nich ani nebudu zmiňovat. Jen mě tak napadá, jak velký vliv to bude mít na vybíjení baterie… A opět několik ukázek z Menu k WiFi.
Fotoaparát už máme nastavený, tak se ještě podíváme, jak se zobrazují výsledky. Zde nečekejme žádné převratné novinky, ale dosavadní klasiku: zobrazení čistého snímku, s informacemi, nebo případně s histogramem spojené s možností až 12× zvětšení. To vše je plně postačující proto, abychom zhodnotili, zda je snímek povedený či ne. Při „oddálení“ snímku se zapne zobrazení náhledů s možností nastavení 9 a 25 snímků. Dalším oddálením se dostaneme do kalendáře, takže máme okamžitý přehled o vzniku snímků. Přehledné, jednoduché, intuitivní.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- 4
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruAle pokud přijde tak bude muset něčím výrazným zaujmout, aby přesvědčila ke koupi. Jinak většina bude "šahat" po myslím si dnes více prosazované řadě s E-bajonetem.
Na základě nějakých článků, když začaly NEX-y jsem nabyl dojmu, že je jednodušší a tím pátem i levnější vyrobit stejně kvalitní objektiv pro A než pro E bajonet, je to tak nebo se pletu?
)) tak nám přišla A77 Mark II, čárlí ... a řekl bych, že se silně povedla )), alespoň já jsem konečně spokojen a má A700 může do důchodu ))
Vim ze je to sice uz stara recenze, nicmene vystup na sluchatka je samozrejmne na monitoring audia pri nataceni videa. Dale recenze zminuje fazove ostreni, ale nezminuje jeho pokryti a vyuziti a uplne zapomina na kontrastni ostreni vlastni majorite mirrorless systemu. U vydrze baterky zminuje zivy nahled (live view), ktery je samozrejmne i v hledacku, namisto sdeleni ze vydrz baterky je lepsi pri pouziti zadniho displeje. Je toho vice, hlavne veci, ktere by mohli nekomu vadit zminene nejsou (komprese rawu, precitlively senzor na hledacku, nemoznost priradit na funckni tlacitko prepinani mezi zadnim displayem a EVF, odrazy senzoru atd). Sorry, ale ja jako amater, ktery nepise/nepublikuje recenze bych napsal daleko lepsi, informativnejsi recenzi.
Dobrý den, v tom Vám samozřejmě nikdo nebrání, můžete psaní recenzí také zkusit. Ono se to ale není tak jednoduché jak se na první pohled zdá. Testovaný fotoaparát dostanete na pár dní maximálně 2 týdny, a to rozhodně nestačí na komplexní celkové zhodnocení a vyzkoušení všech funkcí. Vždyť častokrát má manuál stovky stran. A pokud to děláte pouze jako koníček při normální práci, tak to má vše své určité hranice. A také častokrát dostanete do ruky fotoaparát značky kterou do té doby osobně ani moc neznáte, takže je těžké se zaměřit na něco co třeba předchozí typ neuměl, nebo nezvládal.. Ale pokud máte pocit že to umíte lépe, stačí se ozvat v redakci a kluci se s Vámi určitě nějak domluví na případném testování.. přeji příjemný den
"Dobrý den, v tom Vám samozřejmě nikdo nebrání, můžete psaní recenzí také..." - zobrazit celý komentář
Pravda. Asi jsem presprilis kriticky a detailista. Nicmene kdyz se kouknu na datum publikace teto recenze, tak jste se mohl alespon 'poradit' treba prectenim recenze na Dpreview, ktera vysla nekolik tydnu pred tou Vasi, a podob. Poskytl by jste potom ctenarum mozna i nejake kritictejsi a uzitecnejsi informace. Mimochodem A sedmicku mam a je to slusny fotak, ale pokud si ji nekdo poridil na zaklade Vasi recenze, mohl byt s nekteryma aspeky A7 zklamany.
Být detailistou není nic špatného. Myslím si že žádný člověk by si neměl kupovat věc na základě jedné recenze, alespoň já osobně to tak rozhodně dělám, protože co člověk to jiný subjektivní názor. Každý si může všimnou jiné pro něho důležitější věci či drobnosti. Proto i přepisovat věci z jiných recenzí nepovažuji za šťastné, i když mnohdy může být porovnání určitého názoru na určitou funkci či vlastnost přínosné pro objektivnější pohled.
Být detailistou není nic špatného. Myslím si že žádný člověk by si neměl kupovat věc na základě jedné recenze, alespoň já osobně to tak rozhodně dělám, protože co člověk to jiný subjektivní názor. Každý si může všimnou jiné pro něho důležitější věci či drobnosti. Proto i přepisovat věci z jiných recenzí nepovažuji za šťastné, i když mnohdy může být porovnání určitého názoru na určitou funkci či vlastnost přínosné pro objektivnější pohled.
Dobrý den, mám dotaz je velký rozdíl v obrazové kvalitě mezi A7 a A7r? Které plnoformáty se jim
rovnaj?
Děkuji. Jaromír J.
Dobrý den, A7R jsme bohužel netestovali. Dá se samozřejmě předpokládat určitý nárůst detailů při použití snímače s vyšším rozlišením, ale mne osobně připadá, abych za navýšení velikosti snímku o 1200 bodů na šířku a 900 na výšku zaplatil dvojnásobnou cenu za fotoaparát, jako silně neadekvátní...
"Dobrý den, A7R jsme bohužel netestovali. Dá se samozřejmě předpokládat..." - zobrazit celý komentář
Není to jen to, a7R chybí low-pass filtr (fotky jsou ostřejší) a má dokonce nižší šum. Obrazovou kvalitou se jí rovná málo co, stejný snímač má například Nikon D800.
Dneska stojí (v první generaci) už jen o něco víc, než verze ber "R", takže by se to mohlo zdát jako jasná volba.
...jenže to není jen o snímači, a7R má horší AF, pomalejší sériové snímání a její závěrka poměrně kope.
no nevím Jakube, A7 se prodává za cca 27000 a A7R sice klesla, ale jak koukám pořád stojí nějakých 45000..
Máš pravdu, Sony a7 byla ještě nedávno za 35, teď je vskutku rozdíl opět větší... Nějak to nestíhám sledovat :D
Dobrý den. Hledal jsem nějaké konkrétní informace o recenzovaném fotoaparátu, protože se nyní rozhoduji o koupi zrcadlovky a tímto bych chtěl za podrobnou recenzi poděkovat. Vlastním fotoaparát SONY NEX-5N a chtěl jsem přezbrojit na zrcadlovku s hledáčkem a vyhlédl jsem si CANON EOS 760d. To jsem ještě netušil, že existuje SONY ALPHA A7 s full framem, takže jsem okamžitě zbystřil a začal shromažďovat informace. Myslíte, že to bude velký rozdíl přejít z APS-C čipu na full frame? Fotím především sport v halách.
Velký rozdíl to je až na poměrně vysokých citlivostech. Fullframy mají obecně 1 až 1.5EV výhodů (zkrátka šumí tolik, jako APS-C na citlivost o jeden krok nižší). V případě zmíněných fotoaparátů pak mluví ve prospěch a7 ještě poměrně výrazný náskok v dynamickém rozsahu. Na druhou stranu má ale a7 problém s kontinuálním ostřením a to zejména v nízkém osvětlení, takže (ač ji sám vlastním) nebyla by mou první volbou pro focení sportu.
A jaký fotoaparát "za rozumné peníze (cca 25000,-Kč) by jste tedy doporučil?
Na halové sporty? Klidně ten 760D, za ty peníze skvělé tělo (hlavně ergonomií) nebo třeba Nikon D5500, který má ještě o něco lepší AF (přes hledáček, v live view zase o dost horší) a na APS-C ani moc nešumí.
"Na halové sporty? Klidně ten 760D, za ty peníze skvělé tělo (hlavně..." - zobrazit celý komentář
Ten Nikon D5500 mě také napadl a koukal jsem i na porovnání fotek mezi Canon 760d a Nikon D5500 a ten Nikon byl ostřejší a méně zašuměný.
Shrnul bych to tak, že Canon se mi lépe ovládal, má lepší live-view a některé objektivy co nemá Nikon (ale i naopak), D5500 má pak lepší snímač (šum, dynamický rozsah) a AF přes hledáček. Vybíral bych tedy hlavně dle skel:)
Děkuji za odpověď, Pavel1
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.