Ruční zpracování procesu E-6

Víte o možnosti ručního vyvolání procesu E-6? V článku ruční zpracování E-6 se dozvíte řadu zajímavých informací o ručním a strojovém vyvolávání diapozitivních filmů. Na konci článku naleznete seznam dostupných vyvolávacích sad pro ruční zpracování E-6.

Strojové zpracování

Strojové vyvolávání E6 provádějí jen větší laboratoře. Máte většinou jistotu, že bude dodržen standardní postup, při kterém bude dodržena temperace lázní a vyvolávací čas. Čistota závisí na fotolaboratoři. Doporučuji používat jednu laboratoř, o které jste si jisti, že vyvolává dobře. Výhodou strojového vyvolávání je rychlost zpracování, cena a možnost rámečkování.

Strojové zpracování diapozitivů uspokojí všechny fotografy, kteří očekávají standardní výsledky vyvolávání svých prací. U náročnějších fotografů doporučuji ruční zpracování odborníkem. Důvodem pro ruční zpracování je fakt, že inverzní film je expozičně málo pružný. Vestavěné expozimetry u různých i velmi kvalitních přístrojů se mohou lišit i o 1/2 EV, což u inverzí je znát. Proto osobně vyvolávám u specialisty, který je zároveň fotograf. Má zaznamenáno přesné nastavení procesu optimální pro mé snímky (push/pull). Další výhodou je, že pracuje s čerstvými roztoky. Při velké objednávce nevyvolává vše najednou, ale po 6 filmech, takže lze i lecos zachránit. Ve velkolaboratoři lze očekávat menší odchylky v závislosti na tom, zda vás ruleta času zařadila do doby po výměně chemikálií nebo těsně před ní.

Ruční zpracování

Výhodou ručního zpracování inverzních materiálů je možnost ovlivnění několika faktorů, které vám běžné fotolaboratoře neumožní realizovat.

Push a pull proces

Ručním zpracováním budete moci ovlivnit prodloužení nebo zkrácení doby „prvního“ vyvolávání – Push a Pull proces. Budete moci například upravit podexpozici nebo přeexpozici o -/+ 2 EV.

Barevná rovnováha

Prostřednictvím ručního zpracování můžete měnit barevnou rovnováhu výsledného obrazu. To je však možné jen u určitých druhů filmů. Například u Agfachrome nebo Fujichrome můžete měnit vyvážení červené a modrozelené pomocí změn alkality vývojky.

Kontrast

Kodak E-6

Výsledný kontrast diapozitivů se dá individuálně měnit. Opodstatnění korekce kontrastu mají vyvolávací procesy uskutečňované v rotačních vývojkách při použití třílázňových vyvolávacích postupech. V těchto případech mají výsledné diapozitivy velký kontrast, které je nutné redukovat. Redukce kontrastu se dá ovlivnit speciálními chemikáliemi, které se přidávají do barevných vývojek (například Tetenal Contrast Reducer).

Ruční zpracování vyžaduje přesné měření teplot, správnou temperaci, přesné měření časů a celkovou čistotu zpracování. Pro ruční vyvolávání existuje celá škála vyvolávacích sad jak pro třílázňové tak i pro šestilázňové vyvolávání.

Vyvolání inverzního filmu je buď a nebo. Výsledný obraz se již nedá ovlivňovat nebo měnit jako u negativních filmů, kde se výsledná fotografie dá ještě upravit (multi gradace, filtrace, atd.)

Přehled vyvolávacích souprav E-6

Výrobce Označení Lázně Objem lázní (ml) Kapacita lázní N/1F(rel)
Kodak E6 7/9 kapalné 3 800 34×135/36* 1
Agfa Agfachrome Kit 44 5/7 kapalné 500 4×135/36* 1,36
Photo Technology Photocolor Chrome Six 3+ 4/5 kapalné 1200 16×135/36 0,94
Tetenal Color Kit UK 6 4/6 kapalné 500 6×135/36 1,13
Tetenal Color Kit E6 3-Bad 4/6 kapalné 1000 12×135/36 0,91
Tetenal Color Kit E6 3-Bad 4/6 kapalné 5000 60×135/36 0,56
Tetenal Color Kit E6 4/8 kapalné 5000 60×135/36 0,59

N/1F(rell) – náklady na lázně pro zpracování 1 filmu ve srovnání s náklady při použití soupravy KODAK E-6.
*uvedené kapacity se týkají pouze druhé vývojky, ostatní lázně mají dvojnásobnou kapacitu

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram