Digitální fotoaparát Sony NEX-5 je v setu s objektivem 18-200 mm tak trochu zvláštní kombinace těla a objektivu. Navíc NEX-5 nemá hledáček. Natáčí stereo video a má nestandardní bajonet...

Zrcadlovky bez zrcadla mají ve svých řadách dalšího zástupce. Tentokrát je jím opravdu zvláštní Sony NEX-5. Od dříve testovaných modelů
Olympus EP-2,
Panasonic DMC-G2, DMC-GF1,
Samsung NX 10
se liší především tím, že již kromě zrcátka nenajdete ani hledáček.

Se setovým objektivem 18-200 mm Se setovým objektivem 18-200 mm - maximální délka (bez sluneční clony)
Pohled shora Pohled shora

Základní vlastnosti

Vlastní tělo fotoaparátu NEX-5 je velikosti shodné s kapesními kompaktními fotoaparáty. Ale v tomhle se schovává čip velikosti APS-C. Já měl zapůjčený NEX-5 společně v setu s objektivem 18–200mm. Celkový vzhled vidíte na přiložených fotografiích. Uvítal bych navíc patku objektivu pro připevnění na stativ. Při celkové hmotnosti setu vnímám stativ našroubovaný do těla záporně. Ovládání funkcí fotoaparátu je relativně komplikované. Na těle nejsou žádná ovládací tlačítka s přímými volbami, na která jsou zvyklí i uživatelé běžných kompaktních přístrojů. Vše se musí nastavovat v menu. Pokud navíc potřebujete nastavit více položek, ale mezi tím vystoupíte z menu (namáčknutím spouště), menu se otevře na celkovém přehledu (neotevře se na poslední pozici). Na druhou stranu je třeba uvést, že informace na displeji hodně pomohou s kompletním nastavením. Zobrazuje se navíc i nápověda, můžete vyvolat (vlastní tlačítko) tipy pro exponování.

S bleskem S bleskem

Celkové bych ovládání hodnotil jako velmi nezvyklé a to i pro majitele kompaktních fotoaparátů. Například řada Sony H má klasický hlavní volič režimů a ten mi zde opravdu chyběl.

Kompletní specifikaci najdete na stránkách výrobce.

Velikost čipu/rozlišení APS-C(23,4×15,6 mm )/14,2 Mpx – 4.592×3.056 (efektivně)
Závěrka 1/4000–30s, Bulb
Hmotnost / rozměry 310 g tělo s příslušenstvím (baterie, popruh, karta), cca 865 g včetně objektivu 18–200mm / 111 × 59 × 38 mm (bez výstupků)
LCD LCD: výklopné (viz. snímky) 3", 921kpx
Videorežim AVCHD – 1920×1080/MPEG4 – 1440×1080, VGA, stereo zvuk
Záznamové médium Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo, paměťová karta SD, SDHC a SDXC
Cena (internet, září 2010) 27 790,– (kit s 18–200mm objektivem)

Nastavení a možnosti fotoaparátu

Nyní k některým možnostem nastavení a vlastnostem fotoaparátu. Po stisku „Nabídka“ se zobrazí základní menu přístroje. Je zde (viz. obrázky) Režim snímání, Fotoaparát (klasické menu), Velikost snímku (samostatné menu pro rozlišení v jednotlivých režimech), Jas/barva (zde nastavíme kompenzaci expozice, citlivost, vyvážení bílé atp. a hlavně DRO/Auto HDR. Funkce DRO zajistí v automatickém režimu prokreslení ve stínech. Funkce Auto HDR exponuje vždy tři snímky s různou expozicí a složí v jediný, současně se uloží i standardní snímek. Následuje volba Přehrávání (nastavuje funkce a volby přehrávání snímků) a poslední položkou ne Nastavení (klasický setup). V něm se nastavuje např. stabilizace, redukce šumu, nebo lze formátovat kartu. Tlačítkem uprostřed otočného voliče vstoupíte do volby režimu snímání. Vybrat lze iA, P, A, S, M, panorama, redukci rozmazání (nastavuje vysokou citlivost) a posledním jsou scénické režimy. Inteligentní automatika (iA) „myslí za vás“, mezi scénickými režimy je mj. noční snímání z ruky, kdy aparát exponuje několik snímků a jejich zpracováním vytvoří co nejostřejší snímek. Tento režim překvapivě fungoval velmi dobře. I pro časy kolem 1/10s a 150mm ohnisko mám použitelné (pro web) snímky. Panoramatický záběr (až cca 200° se exponuje automaticky z „kulometu“ snímků při stisku spouště otáčením fotoaparátu. A výsledky jsou velmi zajímavé.

Kdo by čekal podobné množství nastavení úprav pořízených snímků bude zklamán. Pro úpravu snímků není ve fotoaparátu žádná funkce.

NEX-5 mě mile překvapil rychlostí zpracování dat. HDR se zpracovává cca dvě sekundy, zpracování panoramatických fotografií je zanedbatelně krátké. Rychlost ostření je na systém měřením kontrastu také výborná.

Z pohledu množství funkcí je NEX-5 výborný s výjimkou úprav pořízených snímků. Rychlost je ve všech směrech možné hodnotit velmi kladně.

Tělo Sony NEX-5H Umístění baterie a karty

Čip je formátu APS-C (23,4×15,6 mm )/14,614 M – 4.592×3.056 (efektivně) Mpx. Sám o sobě není stabilizovaný, což bychom u Sony Alfa asi nečekali. Stabilizované jsou některé objektivy. Např. 18–200 mm z našeho setu. Nad čipem je antiprachový elektromagnetický vibrační mechanismus. Šum je na reálných snímcích na velmi přijatelné úrovni (viz. srovnávací snímky). Celkově lze považovat obrazovou kvalitu tohoto setu v rámci bezzrcadlovek za výbornou.

Poloha LCD Poloha LCD
Poloha LCD

LCD displej je po všech stránkách sám o sobě výborný. Nadstandardně vysoké rozlišení 921kpx umožňuje i velmi přesné manuální ostření, případně prohlížení snímků. Manipulace s ním je však trochu horší. Sklopit ho na focení nad hlavou je totiž náročnější. Je to snad první typ fotoaparátu s výměnnými objektivy, kde zcela chybí hledáček. Při focení z ruky jsem si na to nezvykl. Při focení ze stativu se zase ukázaly kvality LCD a hledáček rozhodně nechyběl. Ovšem kombinace takto dlouhého a poměrně těžkého zoomu s absencí opory hledáčku o hlavu nutně vyžaduje objektiv s optickou stabilizací a „pevné ruce“.

Video

Použití videa se stalo nedílnou součástí fotoaparátů. Možnosti nastavení najdete výše, nebo na stránkách výrobce. Použitý objektiv má minimální vůle, celkově je výborně mechanicky zpracován a to umožňuje natáčet video se zoomem bez jakýchkoliv skoků v obraze. Navíc aparát bez potíží „stíhá za zoomem“ i správně přeostřovat. Stereozvuk je již jen „třešínkou na dortu“. Zde si stáhněte ukázku AVCHD HD videa.

Kompatibilita

S NEX-5 jsou plně kompatibilní objektivy Sony s bajonetem E. S adatérem lze použít objektivy Sony Alfa i objektivy Minolta a Konica Minolta (ostření musí být manuální). Momentálně je nabídka přímo pro řadu NEX omezena na tři typy. A to je nevýhoda nového systému.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Vilém Figalla _ Figi _
    Vilém Figalla _ Figi _
    06.09.2010 09:44

    Musím říct, že kvalita a šum jsou skvělé!!!

  • Marek Velechovský
    Marek Velechovský
    06.09.2010 10:04

    fotky super a mala veikost asi pro nekoho vyhoda, ale me to prijde ohavny, ten velkej obektiv na tom telicku.
    :-(

  • Zbyněk  Klein
    Zbyněk Klein
    06.09.2010 10:14

    Mam jeho kolegu, NEXe-3 s objektivem 16/2.8 , tak tam je pomer velikost tela/objektivu akorat. Je to vynikajici kompakt s pevnym ohniskem do kapsy. Ale 18-200 bych na to asi nedaval.

  • Taffey
    Taffey
    06.09.2010 18:59

    Líbí se mi to jen s tou 16/2,8. Jinak, jak tak na to koukám, musí se to extrémně blbě držet s tím velkým hovadem. Asi bych si to, v rukách, přehazoval jako horký brambor. V podstatě si kladu otázku, jakou výhodu mi to přinese oproti té nejmenší sony zrcadlovce, pominu-li video. Navíc full HD video. Už vidím, jak to, v AVCHD, někdo doma upravuje. To aby měl člověk počítadlo jako má sí áj éj. Ale jde, to, ale určitě to trvá. Největší problém vidím jednak v ceně a druhák, nebo vlastně prvňák, v tom, že to ostří automaticky jen s novými onjektivy. Ten, kdo přišel s tím, že minoltí a sony skla nebudou ostřit automaticky, i když přes přechodku, by měl příjít ubít kovovou tyčí. K čemu pak mám sedm minoltích skel? Byl by tak velký problém tam hvízdnout klasický bajonet Minolta? Nebo tedy dnes Sony? Taková malá prdítka, jako 20/2,8, 28/2,8, 50/1,4 a podobné, by na Nexe byly vynikající.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    06.09.2010 19:32

    Taffey - přímo bajonet Minolta tam být nemůže, protože je úplně jiná vzdálenost k rovině filmu... Jiná věc je, že by asi mohl být chytřejší ten konvertor na stará skla, ale těžko posuzovat, jestli to má nějaký závažný důvod nebo je to jen marketingové rozhodnutí... Olympus to sice umí, ale systém 4/3 je od začátku s plně elektronickým přenosem, tak to udržení chodu s redukcí na micro 4/3 bylo asi dost snadné.
    Jinak ale zkušenost s Olympusem Pen je taková, že ten extender je dost velký a ta napohled malá stará skla najednou trčí hodně dopředu, ten rozdíl vzdálenosti k rovině filmu proti klasické SLR je opravdu velký - bohužel je důsledkem to, že opravdu hezky sedí jen skla dělané přímo pro tohle...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    06.09.2010 19:38

    Jinak obecně k té recenzi - o tento přístroj jsem se zajímal dost do hloubky, mohl jsem si to zkusit sám i jsem zkoumal recenze. No a jasně největší průser vidím v tom, že ovládání v náročnějším stylu je tristní, v tomhle mi tato recenze přijde až jako trochu zamlžující a zlehčující, skutečnost je ještě horší. Tohle odrazuje hodně lidí, kteří by to jinak klidně koupili jako podpůrný přístroj k normální DSLR (třeba i jiné značky).
    Druhá nedomyšlenost je to pevné sklo 16mm - 35EQ jen 24 je prostě na univerzální pevné sklo mílo, v tomto jsou určitě zajímavější skla Oly a Panasonicu odpovídající 35-40mm.
    Docela hezký je ale zoom 18-55, já bych asi volil právě ten, ten dnes recenzovaný 18-200 už je na takto řešeném těle dost úchylnost.

  • Zbyněk  Klein
    Zbyněk Klein
    06.09.2010 20:51

    Já si to kupoval jako doplněk k zrcadlu a to s tím, že kdybych koupil širokáč, tak mě to vyjde dráž než NEX (3) s šestnáctkou. A navíc je to menší celý než ten širokáč a navíc mám náhradní foťák kdyby něco. To ovládání je blbý, ale když se tam nastaví A a ISO auto a WB sluníčko a velikost RAW + JPG, tak v 90% případů se do menu vůbec nemusí. Kompenzace je přístupná přímo, takže to jde. Kdyby bylo ještě ISo, byl bych radši, to je teda fakt. Ta (ne)kompatibilita s klasickou SONY/Minolta je tristní, to je pravda. Pokud ale udělaj nějakou rozumnou 35/1.8 a 85/2.8 jako ke klasický Alfě, tak to bude super lehkej systém. Za ne úplně lehký peníze :-).Jinak kvalita výstupu mi přijde vynikající, pokud srovnávám s tím co znám.

  • To Shi
    To Shi
    08.09.2010 09:55

    Problém těch, kterým chybí více ovládání na těle je v tom, že se na tento přístroj dívají jako na malou DSLR. Osobně se domnívám, že řada Sony NEX je určena pro "cvakače", kteří ale touží po maximální obrazové kvalitě, za kterou ale netouží "platit" nošením "velkých a těžkých" DLSR. Sony nejspíš těmito těly vědomě položili základ nového systému, který budou chtít rozšiřovat a samozřejmě na tom vydělávat ;). Že je to kvalitní základ snad není pochyb.

  • Alesh.Rocker
    Alesh.Rocker
    08.09.2010 16:03

    Přijde mi divné čumět na displej a zoomovat na objektivu.. je to takový kočkopes :). Akorát s tím pevným sklem to vypadá v poho..

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    08.09.2010 16:10

    ToShi - právě zkušenost s Oly Pen je taková, že to užívá hodně lidí, kteří tím ani v nejmenším nenahrazují plnou DSLR, mají to jako alternativní produkt pro určité použití - různé "lehké travelphoto" atd. Takže se sice z těchto uživatelů nikdo netrápí evergreeny webových debat typu "jak se to drží s teleobjektivem", protože je to z 90ti procent užívano se základním zoomem či dokonce jen s tím pevným pancake, na druhé straně ale jsou poměrně vysoké nároky na ovládání. Sony asi cílí víc do spotřební třídy, ale zájem jistě bude i té skupiny, kterou popisuju a je škoda, že se to ovládáníaž tak moc nepovedlo. Že to jde dokazuje třeba "ekonomický" Pen E-PL1 - tam sice Olympus ovládání zjednodušil, omezil počet ovládacích prvků, nicméně výsledek je pořád přijatelný prakticky kýmkoli.

  • To Shi
    To Shi
    09.09.2010 00:20

    TomasHr - Viděl jsem několik lidí, především žen, které si tento DF se zájmem prohlížely. Jejich zájem vyplýval z toho, že jde o malý, lehký a dle jejich slov zábavný foťák. Ženy neřeší množství ovládacích prvků. Naopak, čím méně tím lépe. Touží po tom, aby foťák namířily, cvakly a mohly jej vrátit zpět do kabelky. Dalším jejich kritériem, a jim podobných je, aby to bylo zábavné. A upřímně řečeno, prohlížet si snímky na megadisplayi Sony NEX je velice příjemné.
    Netvrdím, že cílovou skupinou jsou právě jen ženy, ale dělím se o osobní zkušenost. Když mluvím o té zkušenosti. Domnívám se, že u Sony zredukovali ovládání na technické minimum s rozmyslem. Stačí si ten DF na chvíli zkusit používat v režimu inteligentní automatiky a vše je hned jasné. Stačí namířit na člověka, zvolí režim portrét. Namířím jej na květinu a přiblížím jak jen to jde, a hned na displayi ukáže režim makro. Stejně tak když jsem jej namířil do dálky, rozpoznal režim krajina. Inteligence Sony NEX je myslím uspokojivá pro cílovou skupinu, která opravdu nechce nic než cvakat, zato však chce maximálně kvalitní výstup.
    Jsem si vědom toho, že čtu mezi řádky, ale nemohu se zbavit dojmu, že řada NEX byla správným krokem jak nabídnout v kompaktu maximálně kvalitní výstup "prostým" lidem. Bohužel, jak je už u Sony zvykem, cena už tak lidová není.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    09.09.2010 09:47

    toshi - vůbec nepochybuji, že jsi takové potkal. Jenže k čemu je podobnému zákazníkovi NEX? Pokud koupí třeba Canon G11 (nebo v menším S95), tak mají displej úplně stejný, celková velikost ještě menší a cena menší velmi výrazně. A podobných alternativ je samozřejmě víc i u dalších výrobců.
    "Inteligentní" ovládání Sony pro laiky sice vypadá efektně, ale popravdě - když jakýkoli lepší kompakt či DSLR přepneš na "zelený čtvereček", tak máš výsledek v pohodě taky prakticky i po pouhém "namíření na objekt", přepínat mezi režimy je v podstatě úplně zbytečné. Ono mezi námi - moje manželka je naprostý laik, ale když občas na chatě popadne moji profesionální 1DIIN, tak s tím taky fotí v pohodě - prostě namíří, ono to zaostří, naexponuje a je tu technicky dobrá fotka dítěte - přitom jde o přístroj na pohled pro laiky absolutně nevhodný...
    Koncept kompaktu s výměnným objektivem je opravdový přínos pro ty, kdo už přece jen dokáží reálněji využít kvality dané velkým čipem. Prodat to "masám" sice asi půjde a Sony se o to snaží, ale objektivně to pro mnoho zájemců bude spíš vyhazování peněz.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram