Posledním modelem digitální zrcadlovky z dílen Nikonu je model Nikon D5000, který se svým označením trošku vymyká z dosavadní trojice modelových řad, jak jsme je dosud znali. V následujícím redakčním testu se na tento fotoaparát podívejme podrobněji.

Živé fotografie

Obrázek č. 15 - Pohled na celkovou testovací noční scénu se srovnáním nastavení vyvážení bílé

Po laboratorních výsledcích se nyní můžeme podívat ještě na několik praktických ukázek. Na ukázkovém snímku č.15 je celkový pohled na zkušební noční scénu. Snímek je pořízen při citlivosti ISO 100 a je složen ze dvou polovin, odlišných pouze nastavením vyvážení bílé barvy. Jak je patrné, tak rozdíl mezi oběma polovinami snímků je prakticky neznatelný a automatika vyvážení bílé si skutečně velmi dobře poradila s umělým osvětlením scény.

Obrázek č. 16 - 100% výřezy Obrázek č. 17 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/3s, clona f/5,6, ISO 3200

Na ukázce č.16 jsou již 100% výřezy z fotografované scény, pořízené při jednotlivých dostupných citlivostech ISO. Z výsledků je viditelné, že při citlivostech ISO 100 až 800 je rozdíl zanedbatelný. Nepatrný nárůst šumu je viditelný až při ISO 1600, ale rozdíl je minimální a výsledek výborný. Tatáž situace se opakuje i při citlivosti 3200, nástup šumu je malý a desaturace minimální. Viditelnější nárůst šumu, desaturace a ztráta detailů kresby je znatelná až při maximální hodnotě ISO 6400. Na ukázkovém snímku č.17 si pak můžete prohlédnout v plném rozlišení snímek zkušební scény při citlivosti ISO 3200, což je ve standardním nastavení (bez ručně povoleného rozšíření v uživatelských funkcích) maximální hodnota.

Obrázek č. 18 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/60s, clona f/11, ISO 400 Obrázek č. 19 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/160s, clona f/11, ISO 400 Obrázek č. 20 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/30s, clona f/5,6, ISO 1600, Obrázek č. 21 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/60s, clona f/10, ISO 400 +

Na ukázkových snímcích č.18 až 21 si pak můžete v plném rozlišení prohlédnout několik dalších fotografií. Celkově lze z laboratorních testů, praktických výsledků i ze zkušenosti v terénu říci, že Nikon D5000 dosahuje na tuto třídu fotoaparátů skutečně vynikajících výsledků a to bez jakýchkoli výhrad.

Funkce

Nikon D5000 je vybaven velmi slušnou nabídkou funkcí, z nichž ty osvědčené byly převzaty z předchozích modelů, jako například kvalitní a spolehlivý 11 bodový systém automatického zaostřování, který bezchybně pracuje i za velmi slabého osvětlení. Dočkal se ale vylepšení v podobě čtyř samostatných režimů, včetně systému 3D tracking, jak jej známe například z modelu D300, kdy si aparát sám předává fotografovaný objekt mezi jednotlivými ostřícími poli. Modernizací prošel také zaostřovací systém využívaný při použití živého náhledu, který nyní využívá nové, “inteligentní“ režimy. Disponuje standardním a také velkoplošným zaostřovacím polem, které je možné umístit kdekoli v obrazové ploše. Dále je možno využít automatickou detekci až pěti obličejů, přičemž zaostřuje vždy na ten nejbližší. Nejzajímavějším je režim se sledováním objektu, kdy si autofokus “zapamatuje“ pohybující se objekt, na který potom automaticky ostří, i když se pohybuje po zorném poli. Stejně tak, když se objekt dočasně dostane mimo záběr a pak zase nazpět, tak jej fotoaparát “pozná“ a znovu na něj zaostří. Samozřejmostí je již také měření expozice ve třech nezávislých režimech, ve kterých nechybí ani přesné bodové měření. Modernizací prošel nejčastěji využívaný režim měření expozice, kterým je 3D Color Matrix dnes již ve druhé generaci a proto označený jako 3D Color Matrix II. Také nabídka “motivových programů“ byla rozšířena a k dispozici je jich 19 a to od obvyklých programů pro fotografování krajiny nebo makra, až po skutečně neobvyklé programy, jako například pro fotografování jídla, domácích mazlíčků či scény osvětlené svíčkami. Docela zajímavým samostatným režimem je také “tichá expozice“, kdy jsou minimalizovány zvukové projevy fotoaparátu, což je může hodit například při fotografování zvířat, na koncertech a v řadě dalších situací.

Ukázkové video si můžete stáhnout zde.

Poslední dobou je také velmi diskutovaná možnost natáčení videosekvencí pomocí digitálních zrcadlovek a nikoho už zase tak moc nepřekvapí, že tuto možnost má i Nikon D5000. Natáčení videosekvencí je možné ve třech různých kvalitách rozlišení a to 320×216 nebo 640×424, případně ve vysokém rozlišení 1280×720 obrazových bodů. Ve všech třech rozlišeních se záznam ukládá ve formátu AVI a rychlost snímání je 24 snímků za vteřinu. Záznam je kvalitní a nemá ani náznaky k trhání, i když je na záznamu relativně rychle se pohybující objekt – viz ukázková videosekvence v maximálním rozlišení. Na druhou stranu je nutno podotknout, že tady Nikon trošku zaváhal, protože zcela chybí možnost natáčení v plném Full HD rozlišení a také rychlost snímání není nijak závratná, protože standardem se dnes již pomalu ale jistě stává 30 snímků za vteřinu, což D5000 neumí ani při nejnižším rozlišení.

Až neobvykle rozsáhlá je také nabídka funkcí pro dodatečnou úpravu fotografií přímo ve fotoaparátu (retušovací menu), což ocení zejména začínající autoři. K nejzajímavějším patří kontrola perspektivy, pro narovnání lininí, například na fotografiích architektury. Korigovat lze ale i sférické zkreslení především širokoúhlých objektivů a začátečníkům jistě pomůže i zpracování formátu RAW přímo ve fotoaparátu. Nabídka však ještě dále pokračuje řadou více či méně užitečných funkcí, jako jsou D-lighting, korekce červených očí, ořezy a transformace, monochromatické efekty, filtrové efekty, vyvážení barev, prolínání snímků, omalovánky a další.

Celkově lze tedy vybavenost funkcemi u fotoaparátu Nikon D5000 hodnotit jako velmi dobrou a jedinou menší výhradu lze mít snad jen k režimu natáčení videosekvencí. Na druhou stranu je jasné, že maximální kvalitu, tedy Full HD rozlišení se snímáním rychlostí 30 snímků za vteřinu si Nikon (stejně jako konkurence) nechává pro vyšší modelové řady. Nutno ale zmínit i druhou stranu mince a to fakt, že video výstup je opravdu kvalitní, i když není ani Full HD a ani není snímán 30 snímky za vteřinu a to především, pokud si záznam budete prohlížet na LCD nebo plazmovém televizoru, připojeném HDMI kabelem.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    28.07.2009 21:34

    Kamil: Jde mi jen o to, že když se Ti něco nelíbí na Nikonu, tak si ho prostě nekupuj. Ale nemusíš ho pomlouvat lidem, kterým vyhovuje. A je úplně šumák kolik máš při tom objektivů.

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    29.07.2009 11:47

    Víš, možná kdybys měl nikona už od dob filmu, kdy člověka digitalizace nenapadla ani v nejbánějším snu, tak bys mluvil jinak. Taky bys měl dávno za sebou tu dobu, kdy se nesmí o "mé" značce ani zapochybovat.
    Pak bys taky měl nejen lowend se seťákem, který 1) nemá smysl řešit 2) vklidu rychle vyměním za cokoli jiného. Za ty roky bys měl kompletní systém, od levné sigmy bys přešel na nikkory a pak začni řešit problém když chceš 500/4 VR a on je o 2800$ dražší než úplně stejný C 500/4IS. Canon 40D přišel nový na tady 18000kč. To si pak na ovládání rychle zvykneš ;)
    PS: koukni se na rozdíly D300 a 50D, koukni kolik stojí objektivy? Bohužel nikon je oproti canonu předražený se slabým portfoliem v oblasti tele :(

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    29.07.2009 12:48

    Jo vždyť netvrdím opak. Mám D700, k tomu 24-70 F2,8 a jeden levnej 70-300. Moc ty dlouhý ohniska nepotřebuju. Kupuju ještě profi širokáč. V tomhle rozmezí mi Nikon vyhovuje. Pokud bych fotil třeba sport dlouhými ohnisky, netvrdím, že bych to třeba všechno neprodal a nešel do Canonu. Všechno je zákon poptávky a nabídky, pokud se ty předražené objektivy přestanou prodávat, nezbude Nikonu, než je zlevnit. Pokud se ale i tak prodávají, proč by zlevňoval?

  • Kajfik
    Kajfik
    29.07.2009 16:37

    1200ZZR

    jasně, nikdo nemůže Nikonu přikázat co má dělat. Nicméně i já to považuju za zhovadilost.. A je mi tím krajně nesympatický, jinak bych do něj zřřejmě šel. Menší nabídku bych mu odpustil, kdyby ceny ostatních objektivů neměly tak zlodějské cenovky....

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    30.07.2009 10:47

    tak a je to vonku, nikon predstavil D300s, D3000 a spominane dva objektivy

    http://press.nikonusa.com/

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (23)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram