Jak na velká zvětšení v makrofotografii II

Složené objektivy jsou v makrofotografii mémě známým postupem. Je to však způsob, jak dosáhnout opravdu velkých zvětšení, které jsou jinak dosažitelná jen pomocí drahého měchového zařízení. Při tomto postupu můžete dokonce kombinovat objektivy různých značek. Jako příklad pro článek jsem použil Sigmu 105mm f/2,8, na který jsem samolepicí páskou upevnil převrácený středoformátový Pentax 75mm f/2,8. Opravdu to funguje!

Z minulého dílu víte, že asi jedinou rozumnou možností pro dosažení zvětšení větších než 2:1 je zakoupení drahého měchového zařízení, se kterým zároveň ztratíte možnost měřit světlo přes objektiv. Pokud již vlastníte řadu objektivů, zejména s pevnou ohniskovou vzdáleností, existuje další možnost a to složit dva vhodné objektivy dohromady nebo objektiv převrátit.

Převrácený a složený objektiv

Dioptrickou sílu převráceného objektivu vypočteme podle vzorečku

Dioptrická síla D = 1000 / ohnisková vzdálenost objektivu v mm

To znamená, že základní objektiv 50mm má dioptrickou sílu 20 D. Problémem je však to, jak takový objektiv obrátit a upevnit do bajonetu objektivu na těle fotoaparátu. Proto mnohem snadnější cestou je složení dvou objektivů. Objektiv s delší ohniskovou vzdáleností je normálně zasazen bajonetem v těle fotoaparátu. Druhý objektiv je převrácen a připojen k přední přírubě primárního objektivu.

Zvětšení takové soustavy pak vypočteme podle vzorce

Zvětšení M = ohnisková vzdál. primárního objektivu/ohnisková vzdál. převráceného objektivu

Velkou výhodou takové sestavy je fakt, že kromě objektivů většinou nepotřebujete žádné další příslušenství a navíc můžete měřit světlo přímo přes objektiv.

Pokud budete tímto způsobem fotografovat maximálně třikrát do roka, stačí pro spojení použít tenkou samolepící pásku. Profesionálněji však určitě bude vypadat spojovací kroužek se dvěma závity. V USA tyhle věci vyrábějí specializované firmy jako např. Kalt Coorporation. Nevím, jak to řešit u nás, neboť se nejedná o běžnou filtrovou redukci. Spojení tenkou izolepou o šířce 5 cm se mi zdálo celkem pevné. V případě, že si pořídíte kovovou redukci pro spojení objektivů, je třeba hlídat, aby převrácený objektiv nebyl příliš těžký. Mohlo by totiž dojít ke ztržení filtrových závitů na objektivech.

Složené objektivy

Nyní se pokusím shrnout některé poznatky pro práci se složenými objektivy.

Nejlepšími objektivy pro skládání jsou objektivy jednoduché konstrukce s pevnou ohniskovou vzdáleností. Ideální je jako primární objektiv 200 mm v kombinaci s převráceným základním objektivem 50 mm. Tímto způsobem dosáhnete zvětšení 4:1. Funguje však všechno možné. Jako příklad pro tento článek jsem použil spojení makroobjektivu Sigma 105mm f/2,8 EX s objektivem Pentax 75mm f/2,8, který je určen pro středoformátový Pentax 645. Zvětšení bylo 1,4:1. Problematické je použití zoomových objektivů, které fungují jako složené jen zcela výjimečně. Žádný z objektivů Tokina 28–70mm f/2,6–2,8 nebo Sigma 135–400mm f/4,5–5,6 nefunguje ani v kombinaci s převráceným základním objektivem. K mému překvapení však fungují středoformátové zoomy Pentaxu 80–160mm f/4,5 jako primární objektiv a 45–85mm f/4,5 jako převrácený objektiv. Převrácený objektiv je však značně těžký. Při nastavení primárního objektivu na 45 mm a převráceného na 160 mm jsem dosáhl zvětšení 4:1. Chce to prostě vyzkoušet. Nefunguje většinou spojení dvou makroobjektivů Při fotografování převrácený objektiv nastavte na minimální clonové číslo a hloubku ostrosti řiďte primárním objektivem Pokud spojujete přes závitovou spojku dva objektivy, doporučuji používat co nejlehčí převrácený objektiv, aby nedošlo ke stržení filtrového závitu. Pokud budete objektivy lepit k sobě jen páskou, pak samozřejmě toto nebezpečí nehrozí

Nepříjemným problémem fotografování se složenými objektivy je vinětace (ztmavení rohů snímku) v případě nastavení vyšších clonových čísel. Ta je patrná i na následujícím snímku detailu pestíku čínského ibišku. Snímek byl pořízen výše popsanou sestavou objektivu Sigma a Pentax. Primární objektiv Sigma 105mm f/2,8 byl nasazen na tělo Minolty 800 si. Expozice f/16, doba otevření závěrky 1 sec, film citlivosti ISO 100.

Pestík

Vinětaci lze eliminovat oddálením složeného objektivu od roviny filmu. K tomu poslouží mezikroužek. Navíc ještě dosáhnete většího zvětšení.

Budu velmi rád, pokud sdělíte v komentářích k tomuto článku, jaké další kombinace objektivů fungují dobře jako složené popřípadě vložíte fotky do aplikace FotoFórum nebo do FotoGalerie. Díky předem. Andrej

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ondrej P. Spyderman
    Ondrej P. Spyderman
    30.04.2003 14:58

    Ja osobne pouzivam Canon EF 80-200 s prevratenym starym CarlZeiss-om 50mm, ktory som rozobral (zostal len vnutorny blok - bez zaostrovacieho mechanizmu, clonovy mechanizmus je stale vnutri a da sa pouzit na zvysenie hlbky ostrosti). Na prednu cast Zeissa som nalepil staru obrucku z filtra 52mm co mi presne sedi na objektiv. Ten Canon mam nastaveny na 150 az 200mm - inac vignetuje. Ostrenie je mozne len priblizenim alebo oddialenim.
    Ako najvecsi problem vidim hrozne malu svetelnost - a expozicie az 1/2s - ale co, pre velke zvacsenie treba nieco obetovat.
    Prajem dobre svetlo

  • Duke Vam Piere 0 7
    Duke Vam Piere 0 7
    01.05.2003 22:32

    Vlastnim digitalni fotak Sony DSC-F717 a na makro pouzivam zoom 28 - 80 od Canona. Oba objektivy jsou tedy zoomy (jeden Carl Zeiss Vario Sonnar 35 - 190 / 2.0 - 2.4 ekv. kinofilmu, druhy 28 - 80 / 3.5 - 5.6 od Canona). Funguji spolu perfektne. Dosahnout se tak da zvetseni kolem 10:1. Cenou za to je infernalne nizka hloubka ostrosti. Nejaky fotky jsem dal do FotoGalerie.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram