Canon EOS 1D Mark III

Canon před nedávnem představil nejnovější verzi svého modelu řady EOS 1D s označením Mark III. Ten se tak stal asi nejzajímavější a nejsledovanější novinkou Canon tohoto roku. V tradičním redakčním uživatelském testu se podíváme na tento špičkový aparát podrobněji.

Funkce, praktická zkušenost

Aparát je samozřejmě vybaven celou řadou funkcí. Jednou z hlavních je funkce sériového snímání, které je možné rychlostí až 10 snímků za vteřinu, čímž se Canon EOS 1D Mark III. stává v tomto ohledu nejrychlejší současnou digitální zrcadlovkou. Pokud by však pro některé použití byla tato rychlost až zbytečně vysoká, lze ji uživatelsky snížit, čímž lze především ušetřit cennou kapacitu paměťové karty. Při takto vysoké rychlosti snímání je zřejmé, že vysoké nároky budou kladeny také na rychlost automatického zaostřování. To je realizováno 45-ti bodovým systémem, z čehož je 19 senzorů zdvojených (křížových) a 26 pomocných, lineárních. Rozložení ostřících bodů je na ukázkovém obrázku č.8, přičemž zdvojené senzory jsou vyznačeny červeně. V praxi se mi automatické ostření osvědčilo jako velmi spolehlivé a také rychlé. Bez problémů zaostřilo i při snížené hladině světla a méně kontrastních motivech.

Také systém měření expozice je velmi propracovaný a měření probíhá v 63 zónách. Uživatelsky pak lze zvolit jeden ze čtyř režimů. Prvním je poměrové měření svázané se zaostřovacím bodem. Druhým je částečné měření realizované ze zhruba 13,5% obrazové plochy uprostřed. Třetím je průměrné měření se zdůrazněným středem. Poslední možností je měření bodové, které navíc umožňuje nastavení dalších tří variant. Buď středové z cca 3,8% obrazové plochy, nebo měření svázané s aktivním zaostřovacím bodem (opět cca z 3,8% plochy) nebo svázané s až osmi ostřícími body. Také systém měření expozice v praktickém nasazení fungoval naprosto spolehlivě. Ve složitých situacích lze také nastavit kompenzaci expozice v rozsahu +/-3 expoziční stupně.

Obrázek č. 15 Obrázek č. 16

Fotoaparát používá elektronicky řízenou závěrku ve fokální rovině s rozsahem časů 30 vteřin až 1/8000 vteřiny. Její životnost byla testována na 300.000 cyklů. Standardní čas pro synchronizaci s bleskem je 1/300 vteřiny, s firemními systémovými blesky lze ale použít libovolný čas v celém pracovním rozsahu závěrky. Zábleskovou expozici lze samostatně kompenzovat v rozsahu +/-3 expoziční stupně. Aparát podporuje také bezdrátovou komunikaci zábleskových jednotek.

Vyvážení bílé lze realizovat v automatickém režimu, nebo lze využít některou z předvoleb pro nejobvyklejší druhy světla. Do paměti lze uložit také až pět uživatelských hodnot vyvážení bílé, případně lze hodnotu nastavit přímo ve stupních. Vyvážení bílé lze také ručně kompenzovat v +/-3 krocích a nebo v barevných posunech.

Aparát umožňuje dále celou řadu dalších uživatelských nastavení, jejichž rozsah je však natolik obsáhlý, že by se snad do této obvyklé redakční recenze ani nevešly. Pro představu jen ještě doplním, že jde celkem o 57 uživatelských funkcí se 156 nastaveními. Pokud se na to podívám z druhé strany, tak mě vlastně ani nenapadá opravdu nic, co by tento vysoce sofistikovaný fotoaparát neuměl. Daleko lepší vypovídací hodnotu o jeho schopnostech mají reálné snímky z terénu, které přikládám v závěru této kapitoly a které je možno stáhnout v plném rozlišení. Pořízeny byly v nejvyšší dostupné kvalitě formátu JPEG a jsou zcela bez úprav, přímo tak, jak byly ve fotoaparátu uloženy na paměťovou kartu. Zvláště bych chtěl upozornit na snímek č.18, pořízený citlivostí ISO 3200 ve špatných světelných podmínkách bez redukce šumu.

Obrázek č. 17 Obrázek č. 18
Obrázek č. 19 Obrázek č. 20
Obrázek č. 21 Obrázek č. 22

Příslušenství, cena a závěr

Důležitým aspektem je také rozsah a variabilita volitelného příslušenství. V případě fotoaparátu Canon EOS 1D Mark III je to především velmi široký sortiment kvalitních objektivů Canon EF a to především již téměř legendární nejvyšší série “L“. O tom, že šíře nabídky těchto objektivů pokryje nároky snad každého uživatele snad netřeba diskutovat, ale za zmínku stojí alespoň uvedení nového objektivu EF 16–35mm f/2,8 L USM II, který byl uveden současně s tímto fotoaparátem a který je tak jedním z kandidátů na základní zoom. Také nabídka systémových blesků je výborná a s novým objektivem byl uveden na trh také nový blesk Canon Speedlite 580 EX II, který je vlajkovou lodí zábleskové techniky Canon. Označení „II“ u obou produktů naznačuje, že jde o druhou generaci, která je vyvinuta speciálně s ohledem na optimální využití všech funkcí nejvyšší třídy fotoaparátů, jakým je právě EOS 1D Mark III. Zajímavý je také bezdrátový vysílač WFT-E2 umožňující bezdrátový přenos pořízených snímků přímo do počítače.

Obrázek č. 23 Obrázek č. 24

V základním balení aparátu najdeme obvyklé vybavení v podobě kabeláže, nabíječky, popruhu, CD se softwarem a také baterie Li-ion LP-E4. Ta má skutečně velkou výdrž a v průběhu testu jsem ani nepořídil tolik fotografií, abych mohl posoudit na kolik snímků vystačí. Výrobce však uvádí kolem 2000 snímků (v závislosti na konkrétním použití a také okolní teplotě) a myslím, že tomuto údaji lze bez problému věřit.

Obrázek č. 25 Obrázek č. 26

Nesmíme však zapomenout ani na cenu, která je v mnoha případech jedním z předních kritérií pro nákup nového fotoaparátu. Cena za tělo Canon EOS 1D Mark III. se v současné době (7/2007) pohybuje mírně nad hranicí 100.000 Kč včetně DPH. Na první pohled jde o značnou částku, ale pokud se podíváme na ceny přístrojů této kategorie, dojdeme nutně k závěru, že cena je velmi dobrá a dvojnásob s ohledem na skutečně mimořádné vlastnosti tohoto fotoaparátu.

K závěru většinou patří rekapitulace předností a nedostatků testovaného přístroje, kterou ale v tomto případě vynechám, protože konstrukce i obrazová kvalita jsou skutečně prostě nekompromisní a testovaný přístroj právem patří k absolutní špičce na současném trhu. Diskutovat by se snad dalo pouze o budoucnosti formátu čipu APS-H, zda tento formát přetrvá, či snad Canon časem definitivně přejde pouze na aparáty s formátem čipu stejným, jako je plný formát kinofilmového políčka.

Další technické informace či podrobné specifikace o aparátu samotném, či o jeho příslušenství můžete najít také na stránkách firmy Canon CZ, které bych chtěl tímto zároveň poděkovat za zapůjčení přístroje pro potřebu tohoto redakčního testu.

Pokud vás zajímají konkrétní snímky pořízené tímto aparátem, tak je najdete v naší FotoGalerii.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • omar gore
    omar gore
    20.07.2007 16:24

    Kde jste vlastně ten foťák sehnal pane Prosický?

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    21.07.2007 15:29

    první Galbraithovy dojmy o 1.0.9

    http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8740-9006

    stále neostří.

  • Jaroslav Tvrdy
    Jaroslav Tvrdy
    29.07.2007 14:18

    No ja nevim jak ostatni, ale ja nemel problem s ostrenim ani s moji Minoltou A1 ... ostril jsem rucne + stabilizace dovolovala vetsi clonu ;-))
    No a s D200 uz nemam tim tuplem problem.

    Chce to jenom predvidat kam zvire poleti/pobezi ;-)

    Jinak 10 obr/s zvladne i Hckova rad od Nikonu ... jenom ne s temi 10Mpx ... takze zase takova bomba to neni ... no mi staci mych 5/s pri 10Mpx ... nekdy to prepinam na 3/s.

  • Jaroslav Tvrdy
    Jaroslav Tvrdy
    29.07.2007 14:30

    Jinak jeste bych doplnil:
    Kde to ma skara cudliky !!!!!
    Do menu teda lozit nehodlam, mam dojem ze A1 ma zezadu vic cudliku

    Mozna jsou nahore ale na starnkach canonu nemaji pohled zhora

  • omar gore
    omar gore
    16.08.2007 14:11

    Jaký model Nikonu máte konkrétně na mysli pane Izak? Ani D2H, ani D2Hs natož F5 10fps neumí, ale možná už Nikon vyrobil nějaký nový přístroj, moc to nesleduju, co vím, tak to zvládá(kromě MkIII) pouze eos1v s nejsilnějším motorem.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (46)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram