Fujifilm FinePix S5 Pro

Společnost Fujifilm se začíná čím dál více prosazovat mezi výrobci digitálních zrcadlovek. Dalším důkazem je zatím poslední model této značky, kterým je fotoaparát FinePix S5 Pro, na který se podíváme podrobněji v našem tradičním redakčním uživatelském testu.

Obrázek č.1 Obrázek č.2

Tělo a celková koncepce, objektivy

Již na první pohled je zřejmé, že Fuji pokračuje v tradičním duchu spolupráce s Nikonem, protože i v tomto případě je aparát postaven na těle Nikon. Tentokrát si ve Fuji vybrali špičkový model D200, se kterým je Fuji S5 Pro z vnějšího pohledu prakticky totožný. Jedinými odlišnostmi jsou firemní loga a popis u několika málo tlačítek. K tomu je nutno podotknout, že lépe si snad ani ve Fuji vybrat nemohli, protože tělo D200 patří v této kategorii k absolutní špičce na současném trhu. Celokovové tělo zhotovené z hořčíkových slitin vyniká neobyčejnou robustností a odolností, včetně voděodolné a prachotěsné úpravy. Také ergonomie je přímo excelentní a aparátu tak po této stránce není prakticky co vytknout. Jediným nedostatkem je snad trošku nešťastné řešení přepínače snímacích režimů, kdy nejde současně aktivovat samospoušť a předsklopení zrcadla. Také funkce jednotlivých ovládacích prvků jsou prakticky totožné s D200, takže snad nemá smysl se opakovat. Pokud se o nich chcete dozvědět víc, podívejte se na redakční test Nikonu D200.

Obrázek č.3 Obrázek č.4

Také část vnitřních součástí je společná s Nikonem D200, především skvělý velký a světlý hledáček, senzor automatického ostření, měření expozice a také velký LCD monitor na zadní stěně. Ten však na rozdíl od Nikonu umožňuje i půlminutový živý náhled snímané scény. Naopak rychlost sériového snímání je pomalejší a umožňuje fotografování rychlostí jen 3 snímků za vteřinu oproti 5 snímkům u D200. Zobrazované menu (viz ukázka č.5) je od Nikonu D200 výrazně odlišné a bohužel není zdaleka tak přehledné.

Obrázek č.5 Obrázek č.6

Tělo je také osazeno bajonetem Nikon F a je plně kompatibilní se všemi objektivy této značky, včetně manuálních objektivů a to i s automatickým systémem přenosu clony do těla aparátu. Jedním z nejvhodnějších kandidátů na základní zoom se tak stává osvědčený a oblíbení AF-S Nikon 18–70mm f/3,5–4,5 G IF-ED, který jsem také používal v průběhu testu. Bezproblémově jsou kompatibilní také objektivy alternativních výrobců s bajonetem Nikon, jako je Sigma, Tokina a Tamron. Také kompatibilita se systémovými blesky Nikon, Metz či Sigma s patkou Nikon je zachována.

Snímací čip a funkce

Nejvýraznějším prvkem z dílny Fuji je použitý firemní snímací čip typu Super CCD SR Pro. Ten je zajímavý především svou koncepcí, která kromě běžných světlocitlivých buněk využívá také doplňkové buňky s nižší citlivostí, které umožňují především zvýšení dynamického rozsahu. V útrobách čipu tak najdeme vlastně 2×6 milionů snímacích bodů. Je však otázkou, jakým způsobem jsou doplňkové buňky využívány. S největší pravděpodobností totiž nejde o plnohodnotné buňky, které by v konečném výsledku zobrazovaly samostatný pixel, ale spíše jsou využívány jako doplňková informace při stanovení výstupu z hlavních buněk (kterých je 6 Mpix – 3024×2016), jejichž výstup je pak interním obrazovým procesorem zpracován, doplněn o výsledek z doplňkových buněk a interpolován na výsledné rozlišení 12 Mpix, tedy 4256×2848 obrazových bodů. V konečném důsledku se pak nabízí úvaha, zda jde skutečně o plnohodnotné rozlišení 12 Mpix, nebo zda jde spíše o klasický šestimegapixelový čip. To už je ale spíš akademická debata a otázka osobní interpretace, mnohem podstatnější je obrazová kvalita, kterou FUJI S5 Pro produkuje.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    14.07.2007 12:34

    Ale i tak je o polovinu levnejsi nez Canon 5D a co jsem cetl, tak v kresbe detailu (kdyz je to plnej format), to zas az tak veliky zazrak neni. Tak nevim.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    14.07.2007 18:41

    Moonsorrow : mno ja nastaveni zapisu foceni do raw nemenim, jpeg uz je pro me pase, takze tak jako tak kazdou fotku dodelavam postprocesem.Proto je pro me vic stezejni prispeni snimace k dynamickemu rozsahu, nez softwarova uprava ve fotaku.

    Jinak kresba oproti 5D je vyrazne slabsi, to se ani moc porovnavat neda, preci jen to fyzickych 12Mpix. neni.
    http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms5pro/page23.asp

  • Fotograf 277
    Fotograf 277
    15.07.2007 00:29

    s tou 5D si delas prdel ne ;) ... je to FF a 12mpix ... viz ten link z dpreview ... samo v rozsahu se bavime o necem jinym, ale kolik fotek bude mit ten problem a pokud o nem vim, tak vemu vic snimku a udelam sendvic, coz me stejne ceka aji u fuji pokud pujde o extremnejsi scenu ... nicmene je fajn ze je videt pokrok prave v teto oblasti, az budem nekde na 15 EV tak bude moc fotit jakejkoliv amater uzasny snimky ;DD

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    15.07.2007 20:52

    no tak bajonet Nikon je tam protože, NIkon Fuji poskytuje veškeré know-how. tělo, ostřření atd atd. je vlastně z D200 jeslti se nepletu.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    15.07.2007 22:34

    Pavel: No to je jasny, je to i v clanku popsane, presto by ale varianta s bajonetem Canon nebyla od veci, tak jako to delal u svych D-SLR napriklad Kodak ....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram