Jak se fotí automobilové závody

V článku budete mít možnost ponořit se do prostředí automobilových závodů. Dovíte se, jak používat při focení závodů servoostření a taky například, co to je švenkování.

Švenkování

Švenk je podle Slovníku cizích slov „pohyb kamery přenášející pohled z jednoho bodu na druhý, smyk“. Lidově řečeno, bude-li projíždět kolem auto (motorka, loď s vodákem či startující rogalista), sledujte jeho pohyb hledáčkem kamery a mějte stejnou rychlost jako on. Neznamená to, že je nutné běžet podél trati, ale otáčet se tak, že zaostřovací bod fotoaparátu bude na stejném místě po celou dobu švenkování. Tím může být hlava cyklisty či startovní boční číslo auta. Ve chvíli, kdy zmáčknete spoušť a sklopí se zrcátko, ztratíte vizuální kontakt, ale v pohybu musíte plynule pokračovat stejnou rychlostí po celou dobu exponování snímku. Působivé je použít při švenkování synchronizaci blesku na druhou lamelu. Právě tak se docílí onoho tak často používaného efektu, kdy auto je ostré, zatímco okolí rozmazané. Často tak vznikne i zajímavý efekt rozmazané zadní části vozu, zatímco předek (nebo cokoli ve směru pohybu) zůstane ostré. Jednoduchý trik, jak docílit atmosféru dynamičnosti. Při švenkování je častou chybou nezkušeného „ustřižený“ – chybí zadek či předek auta (viz.foto). Zadek chybí, pokud se švenkuje přijíždějící auto a začátek expozice je ve chvíli, kdy se auto objeví v hledáčku a fotograf drží zaostřenou přední část auta. Druhá možnost nastává při projíždění auta, kdy prostě při delším čase „ujede“ ze záběru.

Švenkování Švenk

Na rovině se dá švenkovat i ze stativu. V tom případě nehrozí vertikální rozmazání snímku, ale je to méně komfortní. Samozřejmě experimentovat lze s libovolným časem, který daný fotoaparát umožňuje. Dokonce i „B“ časem, tedy trvale otevřenou závěrkou. Kdy si ručně lze „nablesknout“ projíždějící auto. Ovšem čím delší čas je, tím větší je pravděpodobnost ne efektního, ale nehezkého rozmazání. Velmi zřídka se používá obrácený postup, kdy je okolí ostré a auto rozmazané. Dá se tak vyvolat dojem „nebezpečnosti“. Rozmazané auto se řítí okolo chodců či diváků. V tomto případě je opět vhodné mít předostřeno na diváky, mít fotoaparát na stativu a vědět, kdy se objeví v hledáčku. Jednoduchá finta: koukněte se do hledáčku a zapamatujte nějaký bod v okraji, odkud by mělo auto přijet. Jakmile tam dorazí, (což můžete sledovat přímo a ne skrz kameru), exponujte. Jelikož chcete mít auto rozmazané, volte delší čas, kupříkladu 1/15 či 1/8, přední část auta v hledáčku, okamžitě exponovat. Máte-li možnost použít drátěnou či dálkově ovládanou spoušť, je to pohodlnější a nehrozí rozmazání. Doporučuji to, protože exponujete na povel (teď auto jede kolem vyhlédnutého keře), takže spoušť je zmáčnuta razantněji, než kdybyste si dlouho vyhledávali kompozici krajiny a pomalu se zadrženým dechem exponovali. Čas odhadněte tak, aby expozice bylo ukončena dřív než vůz projede okolo, či „zastíní“ lidi, se kterými mělo být v kontrastu.

Závody nejsou jen pohyb

Chcete-li mít svou reportáž pestřejší, nemyslete při závodech jen na závody. Jděte do zákulisí, budete-li se tvářit dostatečně suverénně, často se dostanete do bezprostřední blízkosti jezdců a mechaniků. Nebojte se zeptat, jestli můžete fotit, jsou na to zvyklí. Ikona závodů, jak ji známe z televize, je vrchol „bedny“ na níž stojí vítěz a stříká šampaňské. Je dobré dopředu vědět, kde se bude vítěz dekorovat a být samozřejmě co nejblíže. Ale portréty zablácených obličejů taky nejsou k zahození. Tady se „šikne“ delší ohnisko s dobrou světelností – zkušenost s objektivem SIGMA 105 makro o světelnosti 1:2,8 si nemůžu vynachválit. Právě ono makro pomáhá zachytit detaily při relativně „velké“ cloně (8 či 11) a zároveň rozumném čase. Univerzální rada není, protože vždycky záleží na daném světle a počasí. Jsou dvě možnosti, jak udělat detail obličeje. Buď ti méně razantní poprosí, (můžu si vás vyfotit – chce to nemít suverénní výraz machra, jako spíš prosebný). Nebo (ti odrzlejší) rovnou vstoupí do cesty vytypovanému objektu a zamíří foťák. Druhá varianta chce pohotovost. Většina lidí v takové situaci na okamžik znejistí a zpomalí. To je ona chvíle. Vybírejte si unavené lidi. Mají svůj výraz a často je jim to jedno. Mávnou rukou „dělej si co chceš“.

Odpočívající jezdec

„Ale jo, klidně si foť, mně je to fuk.“ Tenhle to ani neřekl, jen unaveně smířlivě mávnul rukou.

Nefotíte jen pro sebe. Takže si představte, co by mohlo zajímat lidi, kterým chcete snímky předvádět. Jenom auta? Nebo jak to vypadá v pozadí závodů? Tady se nabízí nepřeberné množství motivů: od lidí pojídající párky z umaštěného tácku, zatímco nad hlavou mají obří obrazovku, přes opravy aut, detaily bláta na botách, rukavic (v případě motorek) položených na řidítkách, mávnutí cílového praporku a dokonce rozkvetlé kytky, okolo kterých se řítí vůz. Buďte tvůrčí. Ovšem tato rada má své zásadní „ALE“. Musíte dokonale znát možnosti svého aparátu. Přemýšlejte. Jak bude vypadat snímek, když zvolím dlouhý čas? Chci mít pozadí rozmazané, aby vynikl hlavní motiv (např. přilba položená na zemi, zatímco v pozadí je neostrý, ale stále rozpoznatelný závodní vůz).

Před startem motorek

Hledejte neotřelé pohledy. Startovní pole motorek budou mít všichni (mám ho i já). Tady je chvíle, kdy se jezdci vrátili z rozjezdů, zní poslední rady a ostrý start je za několik málo minut. 

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • JanHl
    JanHl
    14.12.2004 15:26

    Já bych ten článek zas tak nehanil, prostě je pro laiky a těm něco dá. Osobně mě spíše deptají nesmyslné technické výrazy. Synchronizace blesku na druhou lamelu je terminus technicus, "synchron blesku na poslední lamelu" bych podle prvního slova hledal spíše u auta. Hezký den, JanHl

  • Miron Mikita
    Miron Mikita
    14.12.2004 15:30

    Rad by som ti tiez podakoval v mene zacinajucich.
    Dik.

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    15.12.2004 12:18

    Vážený pane autore,
    svým komentářem jsem Vás rozhodně nechtěl urazit ani zesměšnit, je mi jasné, že napsat odborný článek není jen tak. Pokud se tak stalo, tak se Vám omlouvám.
    Ale chtěl jsem poukázat na něco jiného. Článek je velice obsáhlý na to, aby byl návodem pro začátečníky.
    Kdysi jsem četl rady sportovního fotoreportéra časopisu Stadion J. Skály. Překvapilo mne, jak jsou jeho doporučení jednoduchá a jasně srozumitelná, navíc jich nebylo mnoho.
    Odkaz na časopis Svět motorů jsem uvedl záměrně. Tehdejší reportéři zdaleka nedisponovali technikou, jakou si dnes bez problémů může opatřit kdokoli.
    Ale mám za to, že měli mnohem víc příležitostí fotografovat při různých motoristických podnicích, kterých bylo mnohem více než nyní. Na jejich snímcích je vidět, co lze s jednoduchou technikou dokázat.
    A ještě něco.
    Pro sledování rychle se pohybujícího se objektu je dobré si pohyb fotoaparátu předem natrénovat, je potřeba to mít v ruce, zejména při fotografování zblízka. Čas na focení je velice krátký a reakce fotografa musí být doslova blesková. Trénovat se to dá např. i během běžného silničního provozu. Petr Lavička

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    15.12.2004 21:02

    Děkujeme za komentáře. Topí nám zaslal do redakce ještě velké náhledy, které jsem přidala k článku :)

  • Verca Hubacova
    Verca Hubacova
    01.02.2005 12:29

    Je prijemne, ze nekoho napadlo zabyvat se timto tematem. Urcite je fajn najit rady do zacatku nekde napsane, protoze nejakou dobu trva, nez si to clovek vychyta jen podle fotek nekoho zkusenejsiho (mluvi ze me zkusenost). Jestli fotky nejsou libive, ale slouzi k ilustraci clanku, pak je to podle me taky vporadku. Ackoliv nerikam, ze je dokonaly, nemyslim si, ze je nutne kritizovat snahu nekoho, kdo se snazi pomoct. Tot muj nazor na vec.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram