Test Minolta 70-200/2,8 APO G(D)SSM

Každá ze světových fotografických značek, která vyrábí objektivy, má ve svých produktech celou škálu typů objektivů, které by se daly rozdělit na objektivy pro základní využití a na objektivy, jejichž kvalita a preciznost provedení je předurčuje pro profesionální práci. Což ovšem neznamená, že by si je nemohl koupit jakýkoliv amatérský fotograf, záleží jen kolik do nich chce investovat, protože ceny takovýchto objektivů jsou přeci jen výrazně vyšší než ta „obyčejná“ skla. To ale odpovídá jejich kvalitě a provedení, které patří mezi to nejlepší.

Úvod

V dnešním testu se blíže podíváme na jeden poměrně nový objektiv od firmy Konica Minolta, patřící do exkluzivní řady G AF objektivů, který byl představený již na veletrhu PMA 2003. Jedná se o objektiv Minolta AF 70–200/2,8 APO G (D) SSM. Zároveň s ním byl uveden na trh ještě objektiv Minolta AF 300/2,8 APO G (D) SSM a dva inovované telekonvertory AF 1,4× (D) a AF2× (D). Jak již je patrné z označení, všechny podporují nejnovější funkce řady Dynax AF. Jen pro připomenutí: (D) znamená podporu funkce ADI (Advanced Distance Integration – informace o naměřené vzdálenosti se předávají tělu přístroje pro další použití, hlavně pro práci s bleskem). A ti, co si ještě pamatují něco z naší historie mohu uklidnit, označení SSM nemá nic společného s bývalým svazem mládeže, ale jedná se o nový samostatný pohon objektivu. Pokud chcete využít všech nových funkcí, které objektivy nabízí, výrobce doporučuje používat k nim fotoaparáty Dynax 7 a novější (Dynax 5,4,3). U profesionální SLR Dynax 9 lze provést upgrade.

Konstrukce a ovládání

Objektiv na první pohled zaujme svojí robustností a váhou, které dávají tušit že se jedná o kvalitní a pevnou sestavu. Je velké a rovnoměrně válcovité konstrukce. Většina dílů a povrchových součástí je vyrobena z kovových slitin, objektiv má bílou jemnou povrchovou úpravu, která dobře sedí v ruce a neprokluzuje. Prstence pro manuální ostření a změnu ohniska jsou z černé tvrzené gumy s vroubkováním, dostatečně široké pro snadnou manipulaci a držení. Mají jemný a plynulý posuv bez osové nebo boční vůle. Objektiv je složen z 19 čoček v 15 skupinách z nichž 4 jsou z AD skla (s anomální disperzí), které dobře snižují chromatické vady a zabraňují snížení rozlišovací schopnosti u dlouhoohniskových objektivů. Přední čočky jsou opatřeny několikanásobnými MC vrstvami. Jeho rozsah 70–200 s počáteční clonou 2,8 v celém rozsahu ho řadí mezi nejsvětelnější střední zoom teleobjektivy. Objektiv je možné využít třeba jak pro portrétní fotografii, tak i pro zachycení rychlých sportovních situací. Clona, jejíž rozsah je 2,8 až 32, využívá 9 lamel konstruovaných tak, že vytváří téměř dokonalý kruhový otvor. To oceníte zvláště v protisvětle, kdy zdroje světla nebo jeho odrazy budou mít kruhový jemně rozostřený tvar. Zkreslení v krajních ohniskách je neznatelné, vinětace taktéž.
Součástí objektivu je i kovová objímka pro upevnění na stativ s možností otočení o 360° s vyznačenými polohami pro horizontální a vertikální orientaci. V případě potřeby se dá velmi lehce sundat. Ostatně při snímání bez stativu její spodní plochá část není zrovna ideální pro držení v ruce a znesnadňuje držení objektivu za celý průměr těla. Při snímání jen z ruky je však potřeba počítat s přeci jen poněkud vyšší váhou sestavy. Já pro testování používal Minoltu Dynax 7 s vertical gripem VC-7, která dohromady váží asi 850 g. S objektivem o váze 1,34 kg to už dává přes 2 kg váhy celé sestavy, a to je již znát. Můj první dojem byl, že toto nosit a fotit jen z ruky je holý nesmysl, ale asi po dvou dnech jsem si celkem zvykl. Jen je potřeba si uvědomit, že těžiště celého kompletu se vám dostává již mimo tělo fotoaparátu, a podle toho musíte celý fotoaparát držet. Držet celý fotoaparát pouze v jedné ruce nebo jen za tělo je nemožné a u některých přístrojů by mohlo dojít i k poškození upevnění bajonetu. Vyšší hmotnost však není na závadu a mnohdy se ukázala jako velmi prospěšná, protože dobře eliminuje případné jemné zachvění rukou nebo u některých přístrojů dlouhé kritické časy při focení ze stativu (cca 1/10 až 1), kdy může dojít k rozostření snímků vinou tvrdého dorazu zrcátka a ne příliš pevného stativu.
Příslušenstvím stativu je i velká tvarovaná sluneční clona s upevněním na bajonet, která má na spodní straně odsouvací dvířka pro snazší otáčení případně používaného polarizačního filtru. Není tak nutné sluneční clonu kvůli jeho používání oddělávat.

Možná je trochu škoda, že objektiv nemá stupnici hloubky ostrosti, ale protože objektiv podporuje funkci ADI, kdy informace o naměřené vzdálenosti jsou předávány tělu přístroje, tak třeba ve spojení s Dynax 7 je možné si hloubku ostrosti číselně zobrazit na zadním grafickém displeji nebo standardně pomocí tlačítka hloubky ostrosti reálně zobrazit v hledáčku.

Zaostřování

Na levé straně objektivu je umístěn panel pro ovládání 3 funkcí, kterými můžete ovládat fotoaparát přímo z těla objektivu.
  1. přepínání AF – MF
  2. nastavení rozsahu zaostřování, celý nebo v rozmezí 3 m až nekonečno
  3. nastavení DMF, varianta kdykoliv nebo jen po aretaci AF.

Prstenec pro zaostřování nemá doraz – koncovou polohu, lze s ním volně otáčet. Společně s funkcí DMF (Dual Manual Fokus). Tato funkce známá od Dynax 7 umožňuje přímé manuální přeostření po automatickém zaostření bez nutnosti AF vypínat. Protože objektiv používá systém vnitřního AF ostření, prstenec pro zaostřování se při něm neotáčí a je tak možné držet objektiv v jakémkoliv místě jeho délky.></div

Kromě již zmiňované podpory (D) je objektiv vybaven novinkou, systémem SSM (Super Sonic Motor). Jedná se o systém podobný, jakým je třeba HSM u Sigmy – vestavěný motor v objektivu po AF. V praktickém použití se systém chová spolehlivě. Co velmi příjemně překvapí je ticho při AF zaostřování, jeho rychlost a přesnost, která je oproti standardnímu zaostřování opravdu výrazně vyšší. Rychlost zaostření byla řádově v desetinách vteřiny a přeostření z maxima do minima asi okolo jedné vteřiny. Velmi příjemným překvapením je i to, že objektiv nepřeostřuje, vždy „věděl“, na kterou stranu začít ostřit.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    14.09.2004 08:12

    Jirka: S tím musím souhlasit, kvalitní značkový teleobjektiv je pro běžného amatéra bohužel zcela nedostupný ....

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    14.09.2004 14:14

    na zahraničních internetových prodejnách se dá nový sehnat v ceně okolo 1900 eur což je asi 63000kč. Není to málo, ale přeci jen je to míň :o)

  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    14.09.2004 14:18

    Zajímalo by mě porovnání s "amatérskou" nejdostupnější Sigmou 70-200/2,8 a s vychvalovaným původním objektivem Minolta 80-200/2,8 Apo G...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    15.09.2004 07:34

    myslím si že s Minoltou 80-200/2,8 G APO bude rovnocený v optice

  • Pavel Boháč
    Pavel Boháč
    23.03.2007 12:27

    Sigma 70-200/2,8 je pecka... obrazově skoro to samé co Nikkor 70-200/2,8 VR, a ceny: Sigma 27 000, Nikkor 57 000. Takže viva la sigma, ala 30 000 doma :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram