Test Minolta 70-200/2,8 APO G(D)SSM
Každá ze světových fotografických značek, která vyrábí objektivy, má ve svých produktech celou škálu typů objektivů, které by se daly rozdělit na objektivy pro základní využití a na objektivy, jejichž kvalita a preciznost provedení je předurčuje pro profesionální práci. Což ovšem neznamená, že by si je nemohl koupit jakýkoliv amatérský fotograf, záleží jen kolik do nich chce investovat, protože ceny takovýchto objektivů jsou přeci jen výrazně vyšší než ta „obyčejná“ skla. To ale odpovídá jejich kvalitě a provedení, které patří mezi to nejlepší.
Úvod
V dnešním testu se blíže podíváme na jeden poměrně nový objektiv od firmy Konica Minolta, patřící do exkluzivní řady G AF objektivů, který byl představený již na veletrhu PMA 2003. Jedná se o objektiv Minolta AF 70–200/2,8 APO G (D) SSM. Zároveň s ním byl uveden na trh ještě objektiv Minolta AF 300/2,8 APO G (D) SSM a dva inovované telekonvertory AF 1,4× (D) a AF2× (D). Jak již je patrné z označení, všechny podporují nejnovější funkce řady Dynax AF. Jen pro připomenutí: (D) znamená podporu funkce ADI (Advanced Distance Integration – informace o naměřené vzdálenosti se předávají tělu přístroje pro další použití, hlavně pro práci s bleskem). A ti, co si ještě pamatují něco z naší historie mohu uklidnit, označení SSM nemá nic společného s bývalým svazem mládeže, ale jedná se o nový samostatný pohon objektivu. Pokud chcete využít všech nových funkcí, které objektivy nabízí, výrobce doporučuje používat k nim fotoaparáty Dynax 7 a novější (Dynax 5,4,3). U profesionální SLR Dynax 9 lze provést upgrade.
Konstrukce a ovládání
Objektiv na první pohled zaujme svojí robustností a váhou, které
dávají tušit že se jedná o kvalitní a pevnou sestavu. Je velké a
rovnoměrně válcovité konstrukce. Většina dílů a povrchových součástí
je vyrobena z kovových slitin, objektiv má bílou jemnou povrchovou úpravu,
která dobře sedí v ruce a neprokluzuje. Prstence pro manuální ostření a
změnu ohniska jsou z černé tvrzené gumy s vroubkováním, dostatečně
široké pro snadnou manipulaci a držení. Mají jemný a plynulý posuv bez
osové nebo boční vůle. Objektiv je složen z 19 čoček v 15 skupinách
z nichž 4 jsou z AD skla (s anomální disperzí), které dobře snižují
chromatické vady a zabraňují snížení rozlišovací schopnosti
u dlouhoohniskových objektivů. Přední čočky jsou opatřeny
několikanásobnými MC vrstvami. Jeho rozsah 70–200 s počáteční clonou
2,8 v celém rozsahu ho řadí mezi nejsvětelnější střední zoom
teleobjektivy. Objektiv je možné využít třeba jak pro portrétní
fotografii, tak i pro zachycení rychlých sportovních situací. Clona,
jejíž rozsah je 2,8 až 32, využívá 9 lamel konstruovaných tak, že
vytváří téměř dokonalý kruhový otvor. To oceníte zvláště
v protisvětle, kdy zdroje světla nebo jeho odrazy budou mít kruhový jemně
rozostřený tvar. Zkreslení v krajních ohniskách je neznatelné, vinětace
taktéž.
Součástí objektivu je i kovová objímka pro upevnění na stativ
s možností otočení o 360° s vyznačenými polohami pro horizontální a
vertikální orientaci. V případě potřeby se dá velmi lehce sundat.
Ostatně při snímání bez stativu její spodní plochá část není zrovna
ideální pro držení v ruce a znesnadňuje držení objektivu za celý
průměr těla. Při snímání jen z ruky je však potřeba počítat
s přeci jen poněkud vyšší váhou sestavy. Já pro testování používal
Minoltu Dynax 7 s vertical gripem VC-7, která dohromady váží asi 850 g.
S objektivem o váze 1,34 kg to už dává přes 2 kg váhy celé sestavy, a
to je již znát. Můj první dojem byl, že toto nosit a fotit jen z ruky je
holý nesmysl, ale asi po dvou dnech jsem si celkem zvykl. Jen je potřeba si
uvědomit, že těžiště celého kompletu se vám dostává již mimo tělo
fotoaparátu, a podle toho musíte celý fotoaparát držet. Držet celý
fotoaparát pouze v jedné ruce nebo jen za tělo je nemožné a u některých
přístrojů by mohlo dojít i k poškození upevnění bajonetu. Vyšší
hmotnost však není na závadu a mnohdy se ukázala jako velmi prospěšná,
protože dobře eliminuje případné jemné zachvění rukou nebo
u některých přístrojů dlouhé kritické časy při focení ze stativu (cca
1/10 až 1), kdy může dojít k rozostření snímků vinou tvrdého dorazu
zrcátka a ne příliš pevného stativu.
Příslušenstvím stativu je i velká tvarovaná sluneční clona
s upevněním na bajonet, která má na spodní straně odsouvací dvířka pro
snazší otáčení případně používaného polarizačního filtru. Není tak
nutné sluneční clonu kvůli jeho používání oddělávat.
Možná je trochu škoda, že objektiv nemá stupnici hloubky ostrosti, ale
protože objektiv podporuje funkci ADI, kdy informace o naměřené
vzdálenosti jsou předávány tělu přístroje, tak třeba ve spojení
s Dynax 7 je možné si hloubku ostrosti číselně zobrazit na zadním
grafickém displeji nebo standardně pomocí tlačítka hloubky ostrosti
reálně zobrazit v hledáčku.
Zaostřování
- přepínání AF – MF
- nastavení rozsahu zaostřování, celý nebo v rozmezí 3 m až nekonečno
- nastavení DMF, varianta kdykoliv nebo jen po aretaci AF.
Prstenec pro zaostřování nemá doraz – koncovou polohu, lze s ním volně otáčet. Společně s funkcí DMF (Dual Manual Fokus). Tato funkce známá od Dynax 7 umožňuje přímé manuální přeostření po automatickém zaostření bez nutnosti AF vypínat. Protože objektiv používá systém vnitřního AF ostření, prstenec pro zaostřování se při něm neotáčí a je tak možné držet objektiv v jakémkoliv místě jeho délky.></div
Kromě již zmiňované podpory (D) je objektiv vybaven novinkou, systémem SSM (Super Sonic Motor). Jedná se o systém podobný, jakým je třeba HSM u Sigmy – vestavěný motor v objektivu po AF. V praktickém použití se systém chová spolehlivě. Co velmi příjemně překvapí je ticho při AF zaostřování, jeho rychlost a přesnost, která je oproti standardnímu zaostřování opravdu výrazně vyšší. Rychlost zaostření byla řádově v desetinách vteřiny a přeostření z maxima do minima asi okolo jedné vteřiny. Velmi příjemným překvapením je i to, že objektiv nepřeostřuje, vždy „věděl“, na kterou stranu začít ostřit.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruPěkný článek a super fotky. Nechci vyvolávat flame, ale ceny kvalitních originálních skel jsou vysoké (v ČR) i pro profesionály. Co teprve chudáci náročnější amatéři. Amatérské objektivy 'značkových' výrobců jsou často opravdu mizerných optických kvalit, tak jim často nezbývá sáhnout po (aspoň opticky) kvalitnějších objektivech neoriginálních. Jirka V.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.