Test objektivu Sony FE 200-600/5,6–6,3 G OSS

Objektiv Sony FE 200-600/5,6–6,3 G OSS jsem testoval na bezzrcadlovce Sony A7 Mark III a Sony A1 na fotografické expedici ve východním Polsku a v ZOO Praha. Mechanické provedení, rychlé ostření a velmi dobrá stabilizace odpovídá objektivu kategorie G. Nevýhodou je větší hmotnost. Více v testu.

Výhodou Sony pro uživatele je, že na rozdíl od Nikonu a Canonu je bajonet Sony E otevřený i pro ostatní výrobce jako Sigma, Tamron. Algoritmy v těle jsou zásadní zejména pro rychlé ostření při sekvenčním snímání , stabilizaci obrazu a další. Právě teleobjektivy určené pro fotografování zvířat nebo sport jsou v tomto ohledu nejcitlivější. Teleobjektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS je cenově dostupnější než podobné objektivy pro bezzrcadlovky od Nikonu a Canonu.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Jednou z příčin je, že zespodu na Sony tlačí konkurence jako

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tyto objektivy jsou cenově o dost levnější, jenže porovnáváte s originálem Sony, kde lze předpokládat, že výrobce bude i v budoucnu vždy myslet na uživatele svých již starších objektivů. To je moje zkušenost např. s objektivy Minolta, kterou Sony koupila.

Důležitým faktorem při rozhodování je rozsah ohniskových vzdáleností. Pokud fotografujete hlavně zvířata, dáte přednost co nejdelší ohniskové vzdálenosti. Kratší ohnisková vzdálenost se naopak bude hodit fotografům, kteří chtějí spíše univerzál na krajinu i zvířata. Řada fotografů také používá zoomové teleobjektivy pro fotografování motýlů nebo vážek. Tady musíte porovnat minimální vzdálenost, kdy objektiv zaostří. Z tohoto pohledu je zajímavý např. Tamron 150–500/5–6,7 Di III VC VXD, který jsme testovali.

Sony má minimální zaostřitelnou vzdálenost na ohniskové vzdálenosti 600mm 2,4m. Tato vypadá snímek při maximálním zvětšení.

Snímek s minimální zaostřitelnou vzdálenosti při ohniskové vzdálenosti 600mm

Sony A7 Mark iii, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/9, čas 1/500, ISO 400

Přiblížit se blíže k objektu pomůže mezikroužek.

Objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS připojený přes mezikroužek 16mm k tělu Sony A7 mark iii

Snímek s minimální zaostřitelnou vzdálenosti při ohniskové vzdálenosti 600mm při použití mezikroužku 16mm

Sony A7 Mark iii, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, mezikroužek 16mm, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/9, čas 1/500, ISO 400

Nevýhodou je, že při použití mezikroužku 16mm již nezaostříte na nekonečno.

Konstrukce a technické parametry

Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS je robustní teleobjektiv s průměrem přední čočky 95mm, díky které je světelnost na 600mm f/6,3. Tomu odpovídá hmotnost 2,1kg.

Na rozdíl od konkurence Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS není „pumpa na vzduch“. Objektiv má vnitřní zoomování. Díky plynulému a hladkému chodu zoomovacího prstence můžete měnit ohniskovou vzdálenost prstem jedné ruky, aniž by se objektiv vysouval. To je zásadní výhoda, neboť prach a nečistoty se nenasávají dovnitř.

Stativový kruh je dostatečně robustní. Bohužel je stavěn na rychloupínací destičky, nikoliv rovnou na Arca Swiss patku. Můžete si sice koupit nohu Arca Swiss na stativový kruh přímo pro Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS. To je bohužel 3500 Kč navíc. V patce Sony jsou dva stativové závity, což je super, protože upevnění destičky dvěma šrouby je robustní. Já jsem si nechal upravit destičku Arca Swiss na dva šrouby u známého nástrojaře asi za 200Kč. Za delší páku se zároveň objektiv výborně nosí.

Je mi jasné, že moje řešení v dnešní době, kdy je zoufalý nedostatek kvalitních řemeslníků, není pro každého. Pak nezbývá, než řádně utáhnout destičku přes jeden šroub.

Sluneční clona je ve předu pogumovaná a snadno se nasazuje přes bajonet.

Přední čočka a bajonet pro sluneční clonu

Objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS se sluneční clonou

Optická konstrukce Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS se skládá ze 17 prvků. Z toho jsou 4 z nízko-disperzního ED skla.

Objektiv má klasické ovládání ostření autofokus/manuál AF/MF, 3 režimy stabilizace (volba 2 je pro panning) a omezovač minimální vzdálenosti zaostření, který když víte, co budete fotografovat, pomůže rychlejšímu zaostření.

Ostření a stabilizátor obrazu

Ostření jsem testoval se Sony A1 a Sony A7 Mark iii. Vše probíhalo rychle a hladce. Byl jsem schopen ostřit i rychlé akce a to i s pomalejším Sony A7 Mark iii.

Volavka bílá, Bierbzanski národní park, východní Polsko

Sony A1, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/6,3, čas 1/1600, ISO 640

Musím přiznat, že tzv. „kropení“ sekvenci moc často nepoužívám. Dost dlouho jsem fotil na film a tam to jednoduše nešlo. Volavka pátrala v močálu, sledoval jsem ji „ servem“ a číhal. Náhle vystřelila svou harpunu a já to zmáčknul.


Plameňáci v pražské ZOO

Sony A7 Mark iii, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 485mm, clona f/6,3, čas 1/2500, ISO 400

Souboje plameňáků probíhají bleskově a hlučně.

Hodně náročné bylo fotografování rákosníka velkého v rozsáhlých porostech v bažinách východního Polska. Pořád se vám pletou do fotky stébla. S těžkým objektivem to byla makačka. Sony A1 je špička a oko rákosníka trefoval úžasně.

Rákosník velký, Narwiansky národní park, Polsko

Sony A1, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/6,3, čas 1/1600, ISO 640

Stabilizaci obrazu jsem prověřil v pražské ZOO. Odhaduji, že Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS zvládne bezpečně 4 EV. 

Samec Gorily nížinné v pražské ZOO – detail oka

Sony A7 mark iii, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/7,1, čas 1/20s, ISO 640

Fotografoval jsem z ruky přes sklo. Dá se říci, že stabilizace kombinace Sony A7 mark iii a objektivu Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS funguje někde mezi 4EV až 5EV.

Želva obrovská v pražské ZOO

Sony A7 mark iii, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/7,1, čas 1/50s, ISO 1000, fotografováno z ruky

Focení na jaře v Bielowiežské rezervaci v květnu byl nádherný zážitek. 600mm ohniskové vzdálenosti se hodilo hlavně při fotografování vlků nebo srnců v trávě.

Vlk obecný, Bielowiezská rezervace, východní Polsko

Sony A1, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/6,3, čas 1/640s, ISO 1250

Vlk se pohyboval v podrostu trávě a stále se mi ztrácel. Tohle byl jen mžik.


Srnec v úkrytu, Bielowiezská rezervace, východní Polsko

Sony A1, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/6,3, čas 1/640s, ISO 640

Srnec si byl asi jist svým úkrytem, ale 600mm na něj dosáhlo.

Stabilizátor obrazu fungoval velmi plynule a bez hluku. Je proto velmi dobře použitelný i při natáčení videa.

Optická kvalita

Celkově je optická kvalita Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS velmi dobrá. Nejlepší je ve středu obrazu. Velmi dobrou zprávou je, že nejlepší kresba je při nejvíce otevřených clonách f/5,6 nebo f/6,3 při kterých fotografujete většinu snímků.

Jako dalekohled pro snímky hlubokého vesmíru není moc dobrý, neboť kresba v rozích pole se zhoršuje. Hvězdy v rozích jsou obecně pro objektivy vždy jednou z nejtěžších disciplín. Na Měsíc ve středu pole je samozřejmě výborný.

Zoomové teleobjektivy nemívají nejlepší bokeh. V tomto směru mě Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS velmi pozitivně překvapil.

Snímek nosálů v pražské ZOO

Sony A7 mark iii, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 529 mm, clona f6,3, čas 1/640s, ISO 640

Chromatická aberace byla velmi dobře zkorigována nejspíše softwarově ještě před nahráním RAW souboru do prohlížeče Adobe Bridge. To se děje automaticky ve fotoaparátech Sony. Tato korekce lze v menu asi vypnout, ale nechávám to na Sony, který vyrábí tělo i objektiv. Výsledek je velmi dobrý: na kapičkách vody ve snímku tučňáka není chromatická vada patrná. V nepřímém protisvětle je dobře korigován na parazitní světlo – tzv. prasátka.

Tučnák z pražské ZOO

Sony A7 mark iii, objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS, ohnisková vzdálenost 391 mm, clona f/6,3, čas 1/800s, ISO 400

Podobně lze velmi dobře zkorigovat pomocí profilu objektivu v RAW konvertoru distorzi.

ZÁVĚR

Objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS se prodává za rozumnou cenu a ocení ho všichni, co fotografují zvířata nebo sport.

Plusy

Rychlé ostření a plynulá stabilizace obrazu cca 4–5EV

Objektiv se při zoomování nevysouvá

Kvalitní mechanické provedení

Velmi dobré optické vlastnosti

Minusy

Větší hmotnost a rozměry

Minimální vzdálenost zaostření 2,4m

Objektiv Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS používáme ve Fotoinstitutu s fotoaparátem Sony A7 Mark iii na fotoexpedicích a kurzech fotografování zvířat. Snímky v testu jsou bez úprav.

Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS E lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Full-frame formát
Full-frame formát

Full-frame fo­to­a­pa­ráty jsou v sou­čas­nosti do­stup­nější, než kdy dříve a téměř všichni vý­robci ně­jaké ve svém port­fo­liu mají. Má dnes smysl po­u­ží­vat něco ji­ného, nebo je zkrátka full-frame krá­lem fo­to­tech­niky a pře­mýš­let nad men­šími či vět­šími sen­zory už ztra­tilo pro vět­šinu fo­to­grafů cenu? A proč se tomu vlastně říká „full-frame“? Zjis­títe v článku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram