Test Tamron 150-500/5-6,7 Di III VC VXD, zoom teleobjektiv

Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD jsem testoval na bezzrcadlovce Sony A7 Mark III v Bavorském lese a na Šumavě při fotografování zvířat a krajiny. Robustní konstrukce, rychle ostřil díky výbornému lineárnímu motoru. Opticky při ohniskové vzdálenosti 400 mm má trochu měkčí kresbu než dražší Canon EF 100-400/4,5-5,6 nasazený přes redukci Sigma MC-11. Celkově má Tamron 150-500/5-6,7 Di III VC VXD velmi dobrou kresbu včetně chování v protisvětle.

Objektiv Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD byl vyvinut pro fullframe (FF) bezzrcadlovky. Vzhledem k tomu, že v současné době se Canon i Nikon brání objektivům jiných značek, je to alternativa pro v současnosti nejrozšířenější FF bezzrcadlovky Sony A7 s bajonetem Sony E.

Tamron 150–500/5–6,7 Di III VC VXD je určen především pro fotografování zvířat a sportovní fotografii. Vzhledem k malé minimální zaostřovací vzdálenosti (při ohniskové vzdálenosti 150mm – 60cm, při 500mm –1,8m) je dobře použitelný například pro fotografování motýlů tzv. close-up snímky. Jako dlouhý zoomový teleobjektiv ho můžete použít i pro snímky krajiny v případě, že chcete hodně stlačit perspektivu. Pro právě z tohoto hlediska, včetně snímků portrétů by se proto hodilo rozšířit ohniskovou vzdálenost až na 100mm. Pak by však objektiv asi nebyl tak kompaktní. Faktem je, že zvířata jsem nejčastěji fotografoval při ohniskové vzdálenosti 500mm.

V případě, že vlastníte FF bezzrcadlovku Sony, budete Tamron 150–500/5–6,7 Di III VC VXD srovnávat s o trochu dražší konkurencí Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS a Sony 100–400/4.5–5.6 GM OSS.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Screenshot

Všechny tři objektivy mají stabilizátor obrazu vestavěný v objektivu.

Konstrukce a technické parametry

Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD je robustní a tomu odpovídá hmotnost 1,72 kg. Velmi se mi líbí jeho robustní stativový kruh s úchytem Arca Swiss. Konečně někdo pochopil, že tohle je nejlepší řešení. Trochu nezvyklý je zámek pro zafixování ohniskové vzdálenosti poté, co vysunete zoomovací kruh do dané polohy. Více o mechanice a ovládání ve videu.

Průměr přední čočky je 82mm, což je ještě průměr, pro který lze standardně koupit kruhové filtry.

Ostření a stabilizátor obrazu

VXD je v řeči Tamronu označení pro lineární motorek, který posouvá čočkami při ostření. Objektiv Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD dobře spolupracoval se Sony A7 Mark III. Ostření bylo rychlé a přesné. Zajímavé by bylo vyzkoušet ho i se Sony A7 Mark IV, který má celou řadu objektů k rozpoznání a zaostření. Předpokládám, že to bude fungovat dobře, neboť je to záležitost těla a Sony svůj E-mount neblokuje. 

Vydra říční (Lutra lutra), Bavorský les I 

výřez

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 250 mm, 

clona f/6,3, čas 1/800s, ISO 3200


Vydra říční (Lutra lutra), Bavorský les II 


výřez

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 500 mm, 

clona f/6,7, čas 1/250s, ISO 3200, fotografováno z ruky

Při fotografování zvířat je vždy problémem, když je málo světla. Za poledne je světla většinou dost. Horší to bývá ráno a večer. Z tohoto hlediska není světelnost Tamronu f/6,7 na ohniskové vzdálenosti 500mm nic moc. Musíte zvednout ISO. Mladé vydry, které řádily kolem lesního jezírka, jsou jako blesk. Byl jsem nucen fotografovat při ISO 3200, aby nebyly rozmazané. Podobné to bylo i s jeleny, kteří se mi ukázali až večer kolem západu Slunce, kdy je i na mýtině tma. Z tohoto hlediska jsou světelné teleobjektivy jako 300mm f/2,8 či 400mm f/2,8 nenahra­ditelné. Jenže tady jste v jiných cenových kategoriích. Dobrou zprávou je, že moderní digitální bezzrcadlovky při vysokých ISO šumí méně. Zároveň ostření přímo na sensoru je přesnější a většinou i citlivější. Velkou výhodou je i peaking, když vzhledem k malému množství světla raději automatické ostření nevolíte.

Trochu neobvykle se choval stabilizátor obrazu Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD. Jsem zvyklý na stabilizátor Canon EF 100–400mm f/4,5–5,6 L IS II. Ten má stejně tak jako ostatní stabilizátory Canon v objektivech plynulý chod. To je mimo jiné důležité pro natáčení videa. U Tamronu působil trochu trhaně. Na druhou stranu mne výsledek pozitivně překvapil.

Výr velký (Bubo bubo), Bavorský les 

výřez

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 438 mm, 

clona f/7,1, čas 1/80s, ISO 800, fotografováno z ruky

Puštík bělavý, Strix uralensis, Bavorský les

výřez

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 323 mm, 

clona f/5,6, čas 1/80s, ISO 1600, fotografováno z ruky

Kočka divoká (Felis silvestris), zoopark Bavorsko I 

výřez

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 336mm, 

clona f/6,3, čas 1/30s, ISO 1250, fotografováno z ruky bez opory

Kočka divoká (Felis silvestris), zoopark Bavorsko II 

výřez

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 289mm, 

clona f/6,3, čas 1/25s, ISO 800, fotografováno z ruky bez opory

Jelen evropský, Šumava I

výřez

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 500mm, 

clona f/6,7, čas 1/40s, ISO 2000, fotografováno z ruky bez opory, ostřeno na oči samce

Jelen evropský, Šumava II 

výřez

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 500mm, 

clona f/6,7, čas 1/20s, ISO 2000, fotografováno z ruky bez opory, ostřeno na oči samce

Při testování Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD jsem fotografoval výhradně z ruky nebo s oporou třeba o strom. Z tohoto hlediska jsem byl potěšen, že v kombinaci se stabilizovaným sensorem Sony A7 Mark III, se dají spolehlivě udržet časy kolem 1/80s ohniskové vzdálenosti 500mm, s trochou rizika i delší. 

Kvalita obrazu

Optický výkon považuji za solidní. 

Měsíc z ruky

Sony A7 Mark iii, Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, ohnisková vzdálenost 500mm, 

clona f/9, čas 1/1250s, ISO 400, fotografováno z ruky bez opory

Ve srovnání se špičkovými, ale také dražšími objektivy jako Canon EF 100–400mm f/4,5–5,6 L IS II však rozdíl je. To samozřejmě asi nepřekvapí. Srov­nání rozlišení detailů v kresbě:

Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD vs. Canon EF 100–400mm f/4,5–5,6 L IS II 

při clonách f/6,3, f/8 a f/16


clona f/8, Tamron

clona f/8, Canon

clona f/6.3, Tamron

clona f/6.3,Canon

clona f/16, Tamron

clona f/16, Canon

Musím říci, že Canon 100–400mm f/4,5–5,6 L IS II je velmi silná reference. Je znám velmi kvalitní kresbou při ohniskové vzdálenosti 400mm. Rozdíl v ceně je však také velký.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Srovnání obou objektivů jsem dělal na těle Sony A7 Mark III při manuálním zaostření ze stativu, s redukcí Sigma MC-11. Automatické ostření na těle Sony A7 Mark III s objektivem Canon EF 100–400mm f/4,5–5,6 L IS II však není při akční fotografování spolehlivé. Také stativový kruh je u Tamronu mnohem lépe vyřešen ve srovnání s Canonem.

Závěr

Plusy

  • Solidní mechanická konstrukce včetně stativového kruhu
  • Rychlé a spolehlivé ostření
  • Kompaktní rozměry

Minusy

  • Stabilizace obrazu funguje méně plynule ve srovnání s konkurencí
  • Větší hmotnost

Děkujeme společnosti  Penta za zapůjčení objektivu k testu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram