Když světlu dáte směr i charakter. Škola světla Jana Pohribného MQEP - zhodnocení

Přinášíme zhodnocení tématu "Lesklý objekt kreativně nasvícený" ze seriálu Škola světla Jana Pohribného, MQEP. Tentokrát se zhodnocení týká zadání z již 12. dílu Školy světla. Za úkol bylo: „Vyfotografujte s pomocí (umělého) nasvícení kreativně nějaký objekt, výrobek, z lesklého materiálu – kov, plast, kůže apod. Soustřeďte se na správné vyjádření materiálu z čeho je produkt vyroben a tomu přizpůsobte zejména světlo a jeho charakter.“

Lesklé předměty jsou klasickým prubířským kamenem, jak fotograf umí vyjádřit specifický povrch daného objektu, ale také jak uvažuje o světle a jeho charakteru, který tomuto povrchu by měl přizpůsobit. Ne vždy lze lesklý povrch dobře zachytit za daného světla, které objekt nasvětluje. Někdy lze docela úspěšně využít denní rozptýlené světlo (tedy když je obloha pod mrakem nebo sluneční světlo se odráží od nějaké větší plochy např. bíle natřené zdi apod.), ale při umělém nasvícení již si musí fotograf vypomáhat různými pomůckami k rozptýlení světla (odrazné desky, odrazky, difuzéry apod.) a nelze použít obyčejné bodové světlo, které je běžně k dispozici… Opakuji to, co jsem již k tomuto tématu napsal proto, že z řady fotografií zaslaných do soutěže je patrné, že tyto zákonitosti jejich tvůrci takřka nepochopili anebo si ani jiné možnosti nevyzkoušeli. Kreativně nasvícený ještě neznamená špatně, nevhodně nasvícený…

Někteří také nečetli pozorně mé zadání, ale i text k tématu, neboť je zde řada fotografií skla - tj. transparentního předmětu, o kterém je teprve následující lekce (právě probíhá). Ano, lze namítnout, že sklo se také leskne a fotograf s tímto leskem rovněž musí počítat a kreativně pracovat, ale především je sklo (až na výjimky) o průhlednosti objektu… Lesklými předměty jsou myšleny netransparentní zejména kovové objekty, lakované objekty, objekty z plastu, keramika s lesklou glazurou apod.


Rumik: Antic…

Rumik: Claudia


Katka1: Sklenice vína

Fotografie skleněných objektů a sklenic ponechme na příště, až si přečtete text mé lekce č.13 a pochopíte co je klíčem k jeho nasvícení. Vyvarujete se chyb a nepříliš vhodného svícení, jako je např. sklenice od Becherovky od Rumika nebo příliš temného řešení (Claudia) od stejného autora. Jediným správným snímkem skla je Sklenice vína od Katka1, kde je elegantně zdůrazněná kontura a křivky sklenice a lahve.


Zdeněk49: Architektura, výstavba Libeň

Kočičák: Nasviceno ulicí, v odrazu louže.

U tématu lesklého objektu oceňuji, že se někteří pokusili vnést do soutěže trochu odlišný pohled, bohužel ne však dotažený po kompoziční i vizuální stránce. To je případ Architektury v Libni od Zdeňka49, kde je řada prvků (strom, jeřáby atd.), které hlavní námět (architekturu a odlesky nebe) trochu ruší, což může být otázka výřezu a proporcí jednotlivých prvků. Vtipnější je Nasvíceno ulicí od Kočičáka, ale odraz v louži je až možná příliš prvoplánově propojen s procházející postavou.


Míla Vildová: Ve žluté ..

Zdeněk49: Příruční Jack

Jak jsem již předeslal, řešit svícení lesklého předmětu bodovým směrovým světlem, je opravdu nevhodné. Prasátka (bodové lesky) spíš povrch rozbíjejí, než vyjadřují jeho vlastnost – lesk. To je případ Ve žluté od Mily Vildové, ale také jinak kreativně zamýšlené foto Příruční Jack od Zdeňka49, kde čelní plocha placatky JD je takřka černá, když ve skutečnosti jde o světle chromovaný kov… Také lesky na pohárech jsou příliš úzké – alespoň jdou přes celý tvar poháru, což je rozhodně lepší než jednotlivé body. Opět by pomohlo svícení přes rozptylnou plochu nebo ještě lépe tzv. přechodové svícení odrazem (viz moje lekce o svícení příboru…).


Míla Vildová: Kuželkář..

Adela_Lukuvkova: New Vrut
 

Mnohem lépe se kov podařilo zachytit Mile Vildové u Kuželkáře, kde sice je povrch trochu stále rozbitý různými druhy světla (stačilo by jedno rozptýlenější), ale již vnímáme typ materiálu, z kterého je trofej vyrobena. K dokonalosti ovšem ještě něco chybí: protisvětlo na konturu sošky. To je bohužel i kaz na kráse a zajímavém řešení Adely Lukuvkové u snímku New Vrut, evokující snad i Manhattan. Protisvětlo (nejlépe vedené zezadu shora zprava) by pomohlo rozsvítit konturu a odpíchnout “mrakodrapy” od tmavého pozadí.

Miroslav Černoch: Štědro­večerní večeře Restauratéra

Prosvítit by si zasloužila i temná strana Štědrovečerní večeře Restauratéra od M. Černocha. Kde stačí abychom konturu krabičky od olejovek tušili, ale neměla by takto splývat s černým pozadím. Příliš vysoký kontrast opět způsobuje poměrně ostré směrové světlo. Lehké rozptýlení by objektu i materiálu prospělo.

Javas: Nůž vz. 75 – UTON série 0007

Javas sice na svůj použil docela správně rozptýlené světlo, které hezky rovnoměrně rozsvítilo střenku, ale již méně je vhodné na kožené pouzdro či matnou rukojeť a fotografie působí příliš popisně. Kombinace odlišných materiálů na jednom snímku je vždy záludná a vyžaduje i svícení, které cíleně kombinuje směrové a rozptýlené světlo.

Zdeněk49: Bude půl

Krůček od dobrého výsledku je také foto Bude půl od Zdeňka49, kde využil působivě odlesk dvou různě barevných (chromaticky odlišných) světel v ciferníku i rozostřené lesklé body na pozadí, ale tmavé partie hodinek, koženého pásku jsou bez života, příliš tmavé. Opět je zde potřeba např. odrazit světlo od podkladu, shora umístit protisvětlo atd.

Katka1: Lžíce

Asi kreativitou i provedením nejvýše bych hodnotil Lžíce od Katka1, kde zajímavým způsobem prolnula tvary lžic v takřka surrealistický objekt. Lžíce, jak jsem již psal ve své lekci k tomuto tématu, je mrcha a odráží kdeco. Katka1 se s tím vypořádala chytře a kov působí díky přechodovému svícení plasticky a není světlem nikterak fragmentován. Jediné, co bych asi změnil je podklad, na kterém lžíce fotografovala a použil bych nějaký světlejší odstín a nikoliv černou. Lžíce tak působí, že levitují ve vzduchoprázdnu. Druhou možností je použít nějaký černě natřený, ale lesklý povrch např. desku černého stolu, kde se budou kovové lžíce částečně a rozptýleně zrcadlit. Rozhodně by to kompozici oživilo a dalo jí to větší prostor.

VŠECHNY VAŠE FOTOGRAFIE NA TÉMA „LESKLÝ OBJEKT KREATIVNĚ NASVÍCENÝ“

Kreativní barva ve fotografii - Jan Pohribný lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram