Test Kodak PIXPRO AZ652

Pod značkou Kodak se prodává ultrazoom Kodak PIXPRO AZ652 s rozsahem ohniskových vzdáleností 24 mm - 1560 mm, což je 65x zoom. A to není málo. Jaký je a jaké má výstupy?

Fotografická praxe

Nejprve k technickým postřehům, které nějak ovlivňují užití přístroje. Fotoaparát podporuje karty s kapacitou maximálně 32 GB, protože podporuje nejvýše SDHC karty. Takže na 64 GB a vyšší kapacity prostě zapomeňte.

Nabíjet lze AZ652 přímo připojením pomocí mikro USB kabelu, což osobně preferuji před externí nabíječkou. Pozor ale, je háklivý. Jedna nabíječka mi fotoaparát nabíjela (1A), druhá ne (2,1A). Nabíjení na cestách jednoduše vyřešíte běžnou powerbankou. 

Stabilizace funguje dobře. I na nejdelší ohniskové vzdálenosti lze udržet časy až kolem 1/50 s. Stabilizace pomůže až o 3–5 EV.

Snímky lze ukládat do formátu RAW a to je to pro získání co nejlepších výsledků dobře. Takže se podívejme, jak upravuje AZ652 zkreslení objektivu. První snímek je vždy originální jpg, druhý je upravený raw v deafaultním nastavení RawTherapee s tím, že byly vypnuty veškeré korekce zkreslení objektivu.

KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: 4.1, ?as: 1/756 s, ISO: 100 KODAK PIXPRO AZ652 , upravený RAW

24mm ohnisko

Na nejkratší ohnisko je korekce poměrně velká, ale je to tak u všech kompaktů s tímto čipem a dokonce tady nejsou černé rohy až tak výrazné, jako u jiných modelů dalších značek.

Tato SW úprava teoreticky při pomalejším zpracování dat přináší trhání obrazu v krajích při zoomování v režimu natáčení videa.

KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/443 s, ISO: 100 KODAK PIXPRO AZ652 , upravený RAW

51mm ohnisko

KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 174 mm, Clona: 4.8, ?as: 1/330 s, ISO: 100 KODAK PIXPRO AZ652 , upravený RAW

174mm ohnisko

KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 1560 mm, Clona: 7.4, ?as: 1/195 s, ISO: 178 KODAK PIXPRO AZ652 , upravený RAW

1560mm ohnisko

Vedle samotného snímku ve formátu .jpg ukládá AZ652 i náhledy .thm, což komplikuje práci s daty. Výrobce k tomu má zřejmě důvod, ale kromě Kodaku to nikdo (mě známý) nedělá. Já je okamžitě po překopírování ma­zal.

A teď k možnostem nastavení. Podstatné je, že máme k dispozici jak režim P, tak poloautomatické S – priorita času, A – priorita clony, tak i M – plný manuál. S nějakým podstatným rozsahem clon samozřejmě nepočítejte. Rozostření pozadí dosáhnete spíše zvětšením zoomu, než změnou clony.

Na hlavním otočném voliči najdeme zmíněné režimy P, S, A, M a Zkrášlovač tváře, WiFi režim, Režim záběru (SCN), Režim videa, Vlastní nastavení (CS).

Mezi scénickými režimy (SCN) najdeme: ASCN (automatický výběr scény), Panorama (až 360°), Děti, Portrét, Noční portrét, Noční snímek bez stativu, Krajina, Sport, Soumrak, Ohňostroj, Vícenásobná expozice, Sníh, Párty, režim Zvířata.

Panorama

Režim panorama je pro navázaní a barevné zpracování obecně náročný a tady výsledek vidíte sami. Pravé dvě třetiny jsou opravdu dobré, první třetina je barevně posunutá. Nicméně tohle je světelně náročnější scéna a poslepované je to dokonce dost dobře. I když tomu dost pomáhá výrazně členitá scéna. Na druhou stranu myslím, že panoramata je lepší skládat ručně, než se spolehnout na přímý výstup z fotoaparátu. Především když uvážíte, že nikdy nejsou v plném rozlišení.


Když k tomu všemu výše připočteme funkci automatické detekce: Obličej / Úsměv / Mrknutí / Kočka / Pes, tak automatických nastavení je opravdu hodně.

Takže se podívejme i na výstupy pod položkou Barevné efekty.

Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/620 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/630 s, ISO: 100
Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/630 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/630 s, ISO: 100
Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/641 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/626 s, ISO: 100
Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/641 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/641 s, ISO: 100
Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/626 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/641 s, ISO: 100
Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/651 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/829 s, ISO: 100
Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/637 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/651 s, ISO: 100
Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/637 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/637 s, ISO: 100
Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/637 s, ISO: 100 Sc?nick? a barevn? re?imy, KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 51 mm, Clona: 5.3, ?as: 1/663 s, ISO: 100

To by bylo, abyste si nevybrali.

A teď se podíváme na šum ve snímcích.

Náhled na scénu Náhled na scénu
Výřezy Výřezy

Dvě nejnižší hodnoty jsou dobré. Od hodnoty ISO 800 je zřejmý šum přesněji jeho redukce, takže ISO 1600 volte s rozumem a ISO 3200 jen, když není jiná možnost.

KODAK PIXPRO AZ652 , Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: 4.1, ?as: 1/974 s, ISO: 100

Při zdroji světla přímo v záběru se reflexí nezbavíte.

Zvýše uvedeného je zřejmá cílová skupina. Kdokoliv potřebuje víceméně automatický fotografický záznamník s velkým zoomem a tím chce odstranit nevýhody mobilu, protože zoom je zoom. Současně je pro toho, kdo si občas pořídí i nějaký vážnější snímek a upraví si ho případně z rawu. 

Videorežim


K dispozici jsou čtyři režimy videa. Od FullHD 1920×1080 (30fps), HD 1280×720 (60fps/30fps), přes dnes téměř nepoužívané VGA 640×480 (30fps) až po 640×360 (120fps),které se chová jako 4× zpomalené, protože se přehrává se standardní frekvencí 30 fps.

U následujícího videa nelze pozorovat trhání v rozích při změně zoomu (SW korekce soudkovtosti při nejkratším ohnisku při přechodu k delším ohniskům), ale osobně to přisuzuji celkově nehomogenním skokům obrazu, prostě zaniká. 

Při natáčení videa jako u většiny kompaktů stále není úplně dobré užívat zoom, kontinuální ostření nestíhá přeostřovat dostatečně rychle. To je ale víceméně běžná vlastnost a u takových rozsahů obzvlášť. Proto použití zoomu nedoporučuji. Je škoda, že Kodak nějak v režimu natáčení videa nezpomalí rychlost změny zoomu, jak to je u některých jiných značek, tím by se řada potíží výrazně omezila.

Ukázka FullHD videa, kontinuální ostření

Ukázka režimu 640×360/120 fps, kontinuální ostření

Konektivita

AZ652 lze propojit s chytrým telefonem pomocí WiFi připojení za použití aplikace PIXPRO Remote Viewer. Pak ho lze ovládat na dálku či sdílet fotografie a připojení samo je intuitivní. Co mě zamrzelo je to, že když jsem takto fotil noční „šumovky“, všechny fotky byly neostré. Buď jsem někde dělal chybu, nebo v tomto režimu preferoval fotoaparát rychlost expozice před zaostřením.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    06.06.2018 14:05

    Problém je samozřejmě ten zbytečně vysoký rozsah zoomu a malý snímač, což je vlastnost shodná pro všechny tyto fotoaparáty. Řekl bych tedy, že smysl má zkoumat výkon jejich stabilizace, jinak ta kvalita fotografií je velmi podobná.

    Bohužel, jediný fotoaparát z této kategorie, jehož objektiv podává přijatelné výsledky na velkých ohniskových vzdálenostech je Nikon P900, shodou okolností fotoaparát s druhým největším ohniskovým rozsahem na světě (83x).

    Proč druhým? Protože Kodak vyrábí nejen zde testovaný AZ652, ale také AZ901. Jedná se o šílenost, absurditu a obrazovou katastrofu s devadesátinásobným zoomem. Optika trpí tolika vadami, že snímky nevypadají dobře ani v malé velikosti při prezentaci na sociálních sítích.

  • P_patrik
    P_patrik
    08.06.2018 13:40

    Řekl bych, že pro klasické bridge camery s malým čipem se hodně přiblížilo poslední zvonění. Je to vidět i na tom, že velká část výrobců už s nimi skončila (Fujifilm, Olympus). nebo jim věnuje spíš takovou setrvačnou pozornost (Canon, Sony). Až padne odbyt příliš hluboko pod rentabilitu, prostě je smáznou z katalogu. Na tahu jsou přístroje s 1" čipy, které se postupně daří prosazovat do pozice základu. Vidíme mj. i silné náběhy na přesun travelzoomů do téhle kategorie, nejnověji na RX100 mk6 (dost dobře se může osamostatnit jako podkategorie RX). A ceny nepřímo úměrně růstu prodejů budou klesat tak, aby dokázaly konkurovat nastavení cen běžných smartphonů.

    V tomhle kontextu je AZ652 v podstatě jen trochu smutná informace o degradaci kdysi slavného jména Kodak - z tahouna trendů k paběrkáři vzadu. Navíc se levněji dá koupit Panasonic FZ82 a jen o trošku dráž Nikon B700, oba s modernější a širší výbavou a slušnějším obrazovým výstupem, ale ani ty nejsou objektivně žádná esa. Doba se prostě přes ně převalila. Jediný Nikon ještě udržuje drobné záchvěvy naděje, že by snad mohl kladně překvapit nástupcem P900 jako aparátem pro fajnšmekry - ovšem pokud vůbec nějakého nástupce uvede.

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    08.06.2018 22:10
    Reaguje na P_patrik 08.06.2018 13:40:

    "Řekl bych, že pro klasické bridge camery s malým čipem se hodně přiblížilo..." - zobrazit celý komentář

    Nástupce P900 je očekáván už alespoň dva roky a mohl by být zajímavý. Bohužel tuším, že z toho nic nebude a Nikon dává všechno do připravované full-frame bezzrcadlovky.

  • P_patrik
    P_patrik
    09.06.2018 08:05

    Zdravím Vás! No právě, zaručených termínů premiéry "P1000" už jsme sylšeli ix a skutek furt utek. Souhlasím, že podle všeho Nikon finišuje s přípravami té bezzrcadlovky, v drbárně bylo zveřejněno několik patentových přihlášek, včetně objektivů. Ovšem je tu i zcela nový drb - Nikon si zaregistroval kompakt A1000. Nejsou zatím vůbec žádné údaje, co je to zač, jen spekulace, že prý snad je to nástupce Nikonu A (!) No, proč ne, to by bylo taky něco pro fajnšmekry, že?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram