Test Canon EOS M50 - bezzrcadlovka

Malé a ještě menší. Bezzrcadlovka Canon EOS M50 je opravdu drobek a přitom je v ní APS-C čip. Jaký je tenhle fotoaparát? Zajímavý...

Fotografická praxe

Obvykle se po koupi moc neřeší detaily nastavení snímání, které mají vliv na výsledné jpg a fotoaparát užíváme dlouho ve standardním nastavení. U Canonu M50 jsou to například Korekce odchylky objektivu, Automatická optimalizace, která je při ruční expozici v režimu Zakázat. Priorita vysokých jasů je nastavena na OFF a Picture Style na Automaticky. Některé volby vidíte na přiložených snímcích.



Je zcela mimo možnosti testu detailně řešit vliv výše uvedených nastavení na výsledný snímek, proto je nastavení vesměs tovární. Výjimkou je snad jen nastavení nejběžnějších voleb – redukce šumu pro vysoké ISO, vyvážení bílé a ISO. Ty jsem samozřejmě měnil.


Kreativní filtry

Scénické režimy

Mezi Scénické režimy patří Noční scéna z ruky, kdy se exponují a skládají 4 snímky. Výsledky jsou při použití tohoto režimu výborné. Režim Kreativní filtry obsahuje několik efektů, mezi nimi 4 režimy HDR – HDR standardní, HDR živé, HDR výrazné, HDR reliéfní.

Kreativní filtry HDR, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, Clona: f/4.5, Čas: 1/500 s, ISO: 100 Kreativní filtry HDR, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, Clona: f/4.5, Čas: 1/400 s, ISO: 100
Kreativní filtry HDR, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, Clona: f/4.0, Čas: 1/400 s, ISO: 100 Kreativní filtry HDR, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, Clona: f/4.0, Čas: 1/400 s, ISO: 100

Ve stejné skupině je k dispozici režim Ovládání HDR Backlight, který automaticky fotí a skládá tři snímky.

Scénický režim Ovládání HDR Backlight, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 37.00 mm, Clona: f/7.1, Čas: 1/500 s, ISO: 100

Ovládání HDR Backlight

Posledním relativně obvyklým režimem je režim Tichý, kdy se vypne jakýkoliv zvukový projev (závěrka je evidentně elektronická). Osobně bych raději v menu viděl položku pro ztišení zvuků, nastavení elektronické závěrky atp. a ztlumil tak v případě potřeby veškeré zvuky v běžných režimech fotografování (P, Av, Tv, M).

Picture Style - některé varianty, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, Clona: f/11, Čas: 1/60 s, ISO: 125 Picture Style - některé varianty, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, Clona: f/11, Čas: 1/80 s, ISO: 160
Picture Style - některé varianty, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, Clona: f/5.6, Čas: 1/200 s, ISO: 100 Picture Style - některé varianty, Canon EOS M50, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, Clona: f/5.6, Čas: 1/200 s, ISO: 100

Sám mám trochu potíže se ve všech automatických možnostech orientovat a domnívám se, že pro reálné focení je jich snad až příliš. Pokud jde o vytvoření vysokého počtu předem nastavených možností, pak proč ne. Ale stát před scénou a řešit, co zapnout za režim, to nemám rád, ale tento směr vývoje zřejmě funguje.

K tomu je dobré si uvědomit, že režimů, kde se snímá několik záběrů a s nimi se pak pracuje, je víc. K uvedeným čtyřem HDR v položce Kreativní filtry, je to Noční scéna z ruky a Ovládání HDR Backlight v položce Scénické režimy a (zřejmě) poslední je nastavení NR v položce Potlačení šumu při vysokém ISO na kartě 5 Menu (exponují se tři snímky a složí se v jediný). Takže celkem sedm režimů, při kterých je expozice několikanásobná. Na profesionální zrcadlovce není ani jeden. M50 se zjevně hodně snaží řešit potíže za fotografa.

Jednou z podstatných vlastností je reálná výdrž na nabití baterie. V jednom konkrétním případě jsem natočil téměř 12 GB videí v různých kvalitách (pětinu FullHD/25fps a zbytek vesměs FullHD/50fps) v celkové délce 34 minut. Jenže to proběhlo v intervalu tří hodin, kdy byl aparát neustále zapnutý, režim úspory energie jsem předtím vypnul. To dobře odpovídá údajům výrobce, který uvádí kontinuální záznam až 85 minut.

RAW formát lze upravovat přímo ve fotoaparátu.

Při celém testu jsem měl k dispozici objektiv EF-M 15 – 45 mm 1:3,5 – 6,3 IS STM, který má průměr závitu 49 mm. Zvykl jsem si, že M50 je opravdu malý, ale nezvykl jsem si na zmíněný objektiv. Musím napsat, že na nutnost přesunout ho do pracovní polohy se mi zvykalo špatně. S tělem však samozřejmě spolupracuje dokonale a například při ostření i za velmi nepříznivých podmínek nebyl žádný problém – především večerní snímky dopadaly velmi dobře. Tady prostě systém CMOS s duálními pixely, které zajišťují přímo na čipu detekci fázového rozdílu, odváděl, co má.

Protože má samozřejmě tento typ fotoaparátu k dispozici ukládání do RAWu (komprimovaný i nekomprimovaný), tak v případě, že jej umíte zpracovávat, můžete snímat do něj a s celou řadou věcí si pohrát doma v PC. Aktuálně jej lze konvertovat v programu Digital Photo Professional, který je ke stažení zdarma. Mě zejména zajímalo, jak moc se musí upravovat distorze surových dat, ale ne každý konvertor nabízí možnost „vidět“ data zcela neupravená. Zmíněný SW k nim zřejmě patří a mnou používaný zatím nemá podporu formátu CR3.

Konektivita

Najdete připojení jak k WiFi, tak Bluetooth a nechybí ani NFC. V telefonu je nutné mít aplikaci Camera Connect. Ta funguje velmi intuitivně a předvídatelně.


Nastavení WiFi

Vlevo telefon, vpravo M50

Připojení a ovládání pomocí WiFi proběhlo na straně fotoaparátu zcela bez potíží. Přenos GPS souřadnic se realizuje pomocí BT a tady jsem narazil. Jeden telefon se nepřipojil vůbec, druhý právě jednou a pak už také ne. V čem je chyba, to jsem neřešil. S tím si musí každý poradit sám. V případě funkčního připojení se do exifu snímku ukládají i GPS souřadnice (pokud to povolíte v Menu). 

Videorežim

K dispozici je celkem pět základních režimů z pohledu rozlišení a snímací frekvence videa. Především to jsou FullHD/50/25 fps a HD/50fps. Tyto tři jsou k dispozici totiž i mimo režim natáčení videa při stisku tlačítka nahrávání videa. Který se aktuálně použije, to si volíte v Menu.

Ukázka FullHD/50fps



V menu dostupném v režimu natáčení videa je navíc režim 4K a lze nastavit i Vysokorychlostní snímání. To povolíme pod volbou v Menu Vysokorychlostní snímkování – Povolit. Tato volba přepne do režimu natáčení zpomaleného videa - HD/100 fps, bez zvuku. Proč ale není tato volba dostupná pod Qmenu, tedy rychleji a intuitivně?

Ukázka 4K videa.

Ukázka vysokorychlostního videa, které je při běžné zobrazovací frekvenci 4× zpomalené.

A samozřejmě lze natáčet video v plně manuálním režimu.

Pár postřehů. Nastavení citlivosti ISO není v režimu 4K dostupné. Při volbě 4K se změní úhel záběru. Zřejmě se při FullHD výsledek přepočítává z celého čipu (a tím je zachovaný úhel záběru) a při 4K se ořezává na rozměr 4K ze středu čipu.

V plně manuálním nastavení videa můžete měnit dobu expozice, clonové číslo, ISO, případně dokud nemáte vše již zvolené manuálně, pak i kompenzaci expozice.

Navíc pouze ve variantě FullHD/25fps (tedy nejméně náročné na zpracování) je k dispozici režim miniatury s 5×, 10×, 20× vyšší rychlostí přehrávání. Té dosahuje malou snímkovací frekvencí a přehráváním s běžnou 25 fps.

Ukázka videa v režimu miniatura 20×.

Tovární nastavení ostření je Servo AF (tedy kontinuální ostření) a funguje velmi dobře. Přeostření je bez trhání, přiměřeně rychlé a neruší.

K režimu videa lze přičíst i režimy Hybridní Auto a Časosběrný film.

Hybridní auto vytvoří záznam krátkých videí vytvořených cca 4 s před stiskem spouště a spojí je v jeden celek včetně zaznamenaného snímku a to společně se zvukem a zvukem závěrky (v položce 2 Menu lze uložení statického snímku vypnout). Toto video je v HD rozlišení nezávisle na nastavení v položce Velikost filmového záznamu v Qmenu.

Ukázka videa v režimu Hybridní Auto.

Časosběrný režim, kde volíte frekvenci snímání a počet snímků, složí snímky v normální FullHD nebo 4K videosekvenci (volba při nastavení režimu) s 25 fps při přehrávání a je samozřejmě bez zvuku.

Ukázka časosběrného videa (zde je snímací frekvence 12 snímků za minutu).

Všechny typy videí lze ve fotoaparátu upravovat, především je lze stříhat.

Celkově jsou kvalita a možnosti nahrávání videa na výbornou.

Líbil se vám článek?

Podobné články

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    09.05.2018 12:49

    Až na výdrž baterie jednoznačně vynikající přístroj své kategorie.

  • ferda64
    ferda64
    18.05.2018 23:12

    Nevím, ale informace o čipu v článku nějak nesouhlasí:

    1) v hlavičce- ".....je opravdu drobek a přitom je v ní APS-C čip"
    2) v tabulce- "Snímač 12,3 × 14,9 mm"

  • E.B.E
    E.B.E
    19.05.2018 09:31
    Reaguje na ferda64 18.05.2018 23:12:

    "Nevím, ale informace o čipu v článku nějak nesouhlasí: 1) v hlavičce- "......" - zobrazit celý komentář

    ...protože "poloviční čip" v "obrovským" foťáku by neznělo tak dobře :-)

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Admin
    Autor
    30.05.2018 00:10

    Děkuji za upozornění na překlep. 22,3 x 14,9 je správný údaj.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace