​Kamil Varga - HDR Technika: 1. část

Věděli jste, že HDR techniku nejvíce rozvinuli tvůrci počítačových her? Ve světě počítačových her se točí velké peníze, které jsou investovány do vývoje nových technologií. Z tohoto vývoje ovšem těží i obor fotografie. Co je to technika HDR? Jak vlastně tato technika funguje? Jaká úskalí vás čekají při zpracování snímků HDR technikou? A jakou scénu touto technikou fotografovat? To vše se dozvíte v rozhovoru s fotografem Kamilem Vargou.

Co je to HDR technika?

Je to technický postup, který byl vymyšlený pro extrémně kontrastní scény, aby byly dobře prokreslené. S touto technikou se experimentovalo už v počátcích fotografie. Francouzský fotograf Gustav Le Gray již v roce 1840 pracoval s několika expozicemi, které skládal na sebe, aby dosáhl větší tonální škály snímku. To byly první pokusy o HDR. Tato technika se ovšem dál moc nerozvíjela, jelikož byly ve fotografii mnohem důležitější věci ke zkoumání.

Kdy nastal boom HDR techniky?

Největší rozmach HDR přišel ve 20. století s vývojem digitálních technologií. HDR technika se začala nejvíce využívat v počítačových hrách, které jsou modelované ve 3D prostoru za použití HDR, aby vše bylo dokonale prokreslené. Tato technika se začala hodně využívat též u filmu k různým filmovým trikům, například v Hollywoodu.

HDR techniku tedy nejvíce rozvinuli tvůrci počítačových her?

Dá se říci, že ano. Do nových technologií se musí investovat spousta peněz. Ve fotografii peníze nikdy moc nebyly. Ale peníze, které se točí v počítačových hrách, jsou šílené, tím pádem zde jsou finance na vývoj dalších technologií. Počítačové hry převálcovaly i Hollywood. Z vývoje technologií v jiných oblastech těží nakonec ale i fotografie.

Jak na HDR ve fotografii?

Nejprve musíte nafotografovat tu samou věc dvěma a více různými expozicemi. Jeden snímek nafotografujete s normální expozicí, jiný snímek nebo snímky podexponujete a další snímek nebo snímky přeexponujete. Pak tyto snímky v příslušném programu poskládáte dohromady. Po naskládání jednotlivých snímků na sebe dochází k takzvanému mapování, což je nejsložitější proces.

Co je to mapování?

Když nafotografujete tři různé expozice a poskládáte je na sebe, dostanete takzvaný 32bitový obraz. 32bitový obraz ale není na monitoru zobrazitelný, je tam extrémně velký kontrast, extrémně mnoho barev, a tak dále. Všeho je tam mnohem více. Mapováním extrémně vysoký tonální rozsah musíte stlačit do běžného 8bitového nebo 16bitového obrazu. Čímž o něco přicházíte, ale zachováte kresbu ve vysokých kontrastech. Mapování je technicky a časově nejsložitější část u tvoření HDR obrazu.

Jaká úskalí nás při mapování čekají?

V částech snímku, kde je černá vedle bílé, se na hranách černé mohou vytvářet takzvané aury. Program si s těmito úseky snímku neumí poradit, jak je tonálně stlačit. Dalším úskalím může být stín objektu na snímku. Stín může být světlejší či stejně světlý jako objekt, který je osvětlený přímým světlem. Ve skutečnosti by stín měl být tmavší než objekt. Problém mohou dělat i pohybující se objekty. Už při fotografování bychom měli dávat pozor na to, aby se na snímku neobjevovalo moc pohybu. Dnešní software ale již dokáže vybrat jeden ze snímků, který bere jako referenční a pohybové odlišnosti na několika dalších snímcích ignoruje. Ale ne vždy to dopadne dobře.

Takže HDR fotografie nejsou určené pro fotografie, na kterých je pohyb?

HDR je technika prioritně určená pro statické scény. Je zde jistota dobrého výsledku. U pohybujících se objektů se odlišnosti na jednotlivých snímcích ne vždy dokonale eliminují.

Může dělat problém na fotografiích i voda v krajině, která se hýbe? 

Voda se samozřejmě také pohybuje. Řeky tečou, moře se hýbe. Takže i toto může být při skládání jednotlivých snímků problém.

Ideální tedy je, když je scéna zcela statická? Bez jakéhokoliv pohybu?

Ano, to je skutečně ideální. Pokud je scéna úplně stejná na každém z několika snímků a rozdíl je pouze v expozici snímků.

Web Kamila Vargy: kamil.pro­fitux.cz/

…Pokračování II. a III.díl.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram