Test fotoaparátu Canon PowerShot G7 X Mark II

Je tomu zhruba rok, co firma Canon dala na trh malý kompakt s označením PoverShot G7 X a dnes tu máme jeho modernizovaného nástupce se stejným označením, ale ve verzi Mk II. Co se změnilo? Nový tvar, nový procesor, nové funkce, nová cena.

ČIP a ISO

Snímacím prvkem je senzor 1“ CMOS s rozlišením 20 MPix (5472×3648 pixel pro formát JPG a 5536×3692 pixel pro formát RAW). Fyzická velikost čipu je 13,2×8,8 mm. Poměr stran 3:2, které je možné změnit na 4:3, nebo panoramatických 16:9, a nebo naopak čtvercový formát 1:1. Citlivost lze nastavit v rozsahu ISO 125 až 12800 s možností nastavení automatického ISO, které se pohybuje v rozsahu 400 – 12800. V násle­dující ukázce vidíte ISO ukládané do JPG a RAW při nočním fotografování.

JPEG RAW
ISO při formátu JPG ISO při formátu RAW
 ISO 400       ISO 4000
ISO 400 ISO 4000

Předchozí snímky ukazují rozdíl mezi nočním snímkem při ISO 400 a ISO 4000 ve velikosti, která by se dala použít pro webovou prezentaci. Celkově lze u snímků v JPG říci, že u ISO do 1600 je šum neznatelný, a pak od ISO 2000 se začíná lehce objevovat a ještě do ISO 5000 je sám o sobě nerušivý a jemný, ale již dochází ke ztrátám kresby v jemných detailech. Postupně pak šum i ztráta detailů a slévání narůstá až do ISO 12800, které je již diskutabilní v praktickém použití. Stejně tak je tomu i u formátu RAW.

Optická stabilizace však umožňovala ostré snímky z ruky do času 0,3s-0,4s na nejširším ohnisku, což pomůže držet ISO nízko.

OBJEKTIV

Jak už jsem uvedl někde v úvodu, fotoaparát je osazen pevným zoom objektivem v rozsahu 24 – 100mm (přepočteno na kinofilm) s rozsahem clony 1,8 – 11 pro ohnisko 24mm a 2,8 – 11 pro ohnisko 100mm, což jsou velmi slušné parametry.

ROZSAH ZOOMU

Následuje ukázka rozsahu zoomu. V prvním případě je exponováno z jednoho místa – minimální a maximální zoom. V druhém případě jde o ukázku změny pozadí a vyjádření perspektivy, když se fotografujete z různých vzdáleností tak, aby byl vždy hlavní objekt na fotce stejně velký.


Min. zoom 24mm Max. zoom 100mm
Min. zoom 24mm Max.zoom 100mm

CHROMATICKÁ ABERACE

Další ukázkou je zkouška chromatické aberace při plně otevřené cloně a obou krajních ohniscích 24mm a 100mm. Je to docela překvapující, ale i když kresba a ostrost možná není v rozích dokonalá, chromatická vada tu v podstatě není žádná, nebo je jen velmi, velmi nepatrná, v podobě tmavého, vínově červeného nádechu. Zde je to rozhodně povedené, i když to není ani tak zásluhou čočky objektivu, jako dodatečné výpočtové korekce a uložení snímku v nastaveném formátu.


Aberace při 24mm Aberace při 100mm

PROTISVĚTLO

Fotografií s protisvětlem, ať již přímým nebo nepřímým, vzniklo hodně, ale přesto výsledky nebyly vždy jednoznačné. Vybral jsem dvě ukázky, kde u první je patrné, že velikost clony má přímý vliv na odlesky v obraze. Zatímco při nízké cloně jsou odlesky málo barevně výrazné, ale za to na větší ploše, s přicloněním se logicky sice snižují, ale zato roste jejich saturace. Při nepřímém protisvětle často nebyly odlesky žádné. V tomto se dá spolehnout na to, co vám ukazuje displej. Pokud nejsou viditelné na něm, prostě v obraze nejsou. Druhá ukázka je v podstatě bez viditelného odlesku, což je dáno umístěním zdroje světla blízko středu, ale i dobře udělanou optikou.

Protisvětlo Protisvětlo

MAKRO

Další ukázkou jsou snímky při nejmenší vzdálenosti – makro režim. Obě dvě ukázky jsou při minimálním ohnisku 24mm, protože při dlouhém ohnisku 100mm je minimální zaostřovací vzdálenost 40cm.

Makro – clona 9 Makro – clona 3,2

CLONA

Další ukázkou je vliv clony na ostrost a kvalitu kresby, a to ve středu snímku a v jeho rohu. Opět ukázky jak pro ohnisko 24mm, tak i pro dlouhé 100mm. Tentokrát bez komentáře, názor si udělejte sami:

24mm střed 24mm pravý roh
100mm střed 100mm pravý roh

ZKRESLENÍ

Na poslední ukázce vidíte zkreslení – deformaci při nejkratším a nejdelším ohnisku. Při nejširším je patrné lehké soudkovité zkreslení, kdežto při delším ohnisku není po tak známém poduškovitém efektu ani památky, což je velmi příjemné a linie jsou téměř rovné.

Možná se někdo pozastavil nad poznámkou u chromatické aberace, že hlavní zásluhou je spíše vypočtená korekce, než samotné sklo. Ono to má své opodstatnění. Všichni víme (a nebo alespoň tušíme:-) , že žádné sklo není dokonalé a bez chybičky. Vše je dané i velikostí a tlakem na cenu. Téměř dokonalé sklo je nejspíš v technických možnostech dnešních výrobních technologií, ale jeho cena by byla tak vysoká, že by bylo neprodejné. Proto se určité chyby, nedokonalosti, nebo spíše řečeno kompromisy, řeší vložením „programu“ do procesoru fotoaparátu, který se snaží tyto nedokonalosti upravit, aby při zvolených parametrech dával daný objektiv co nejlepší možné výsledky na výsledném snímku. Vy tyto opravné korekce ani nevidíte, jsou prováděny automaticky buď už ve fotoaparátu (ukládání do JPG), a nebo jsou použity v grafických editorech (pokud ukládáte do RAW). V dobách klasické éry to možné nebylo a výsledný snímek byl vždy jen výřezem z kruhového obrazu, který promítá objektiv. Dnešní digitální doba dává výrobci možnost upravit rovnou při expozici vinětaci, zkreslení, aberaci a další nešvary. Nesmí se to ale přehánět. Na poslední ukázce tedy vidíte to, co jinak nikdy nevidíte :-). Jedná se o skutečný obraz, jak ho zaznamenal senzor. Červená hranice ukazuje zhruba to, co je z obrazu následně vyříznuto a zpětně narovnáno a upraveno na téměř původní velikost snímku – žlutá hranice. No, nic by se nemělo přehánět… tím myslím to natažení velikosti, klasický výřez a korekce soudkovitosti by možná stačila, ale to by zas rozlišení bylo „jen“ 16–17MPix a ne 20MPix, a to se v reklamě nehodí :-). To berte jen jako šťouravou poznámku.

Zkreslení Zkreslení bez korekce

REŽIMY EXPOZICE

Režimy měření expozice jsou standardní, P- programová automatika, Av – preference clony, Tv – preference času, M – plný manuál, hybridní AUTO – plná automatika s možností nastavení samospouště a rozlišení videa, a AUTO – plná automatika s možností vašeho zásahu do nastavení některých funkcí. A je tu také známé nastavení SCN, za kterým se skrývá množství různých „kreativních“ programů. Některé vám mohou pomoci, některé jsou možná i úsměvné…

Motiv miniatury Motiv miniatury

Motiv černobílý Motiv černobílý

Expozimetr pracuje ve 3 standardních režimech – celkové měření, měření se zvýrazněným středem a bodového měření. Pokud si nejste jistí a máte strach, že propásnete vhodný okamžik, můžete použít Bracketing a vybrat si tu fotku, která vám vyhovuje.Co mne celkem zaujalo, je množství „scén“, ze kterých fotoaparát vybírá vhodný režim při nastavení na AUTO. Malá ukázka: Lidé, lidé v pohybu, Úsměv, Spánek, Batolata, Usmívají se batolata, Spící batolata, Děti v pohybu, Ostatní pohybující se objekty…. No, nemá to jednoduché :-).

ZAOSTŘOVÁNÍ A REŽIMY SNÍMÁNÍ

V režimech P, Av, Tv a M máte na výběr z automatického nebo manuální zaostřování. Při automatickém si můžete upravit velikost zaostřovacího pole, pomocí dotykového ovládání jeho okamžitou změnu polohy pro určitý objekt.

Při použití manuálního zaostřování si můžete danou oblast zvětšit 5× nebo 10× a ještě zapnout pomocnou funkci pro zvýraznění kontur s přiřazením určité barvy. Vestavěná AF lampa vám pomůže při špatném nebo nízkém osvětlení.

Závěrka pracuje s časy 30s – 1/2000s s možností trvale otevřené závěrky.

Nabídka menu pro zaostřování Nabídka menu pro MF

VESTAVĚNÝ BLESK

Fotoaparát nemá sáňky pro připojení klasického externího blesku, tudíž jste odkázáni na vestavěný, který se vysouvá ručně a pracuje v režimu „stálý“, nebo s pomalou synchronizací s možností nastavení na 1. nebo 2. lamelu. Korekce je možná v rozsahu ± 2EV. Blesk pracuje v rozsahu 1s – 1/2000s a jeho dosah je 40cm – 7m při ohnisku 24mm a 40cm – 4m při dlouhém ohnisku 100mm.

Pokud by vám jeho výkon nestačil, přeci jen je tu možnost použití externího blesku, a to blesku Canon HF-DC2, který si připojíte pomocí dodané destičky k závitu pro stativ. Kabelové propojení není nutné, blesk se aktivuje po záblesku vestavného blesku.

Nabídka menu – blesk Canon HF-DC2

ZÁZNAM VIDEA

Záznam videa je možný v 5 nastaveních: standardní, nebo jako krátké klipy, ruční s možností nastavit clonu a rychlost spouště, časosběrné video a iFrame. Nastavení je možné v 4 variantách. Nejmenší je video VGA – 640×480 s rychlostí 25 snímků/s. ve formátu mp4, které vám na 16GB kartě zaznamená cca 10,5 hodiny záznamu. Dalším je HD rozlišení neboli 1280×720 s rychlostí 25snímků/s. v mp4, které na 16GB kartě uloží cca 4 hodiny záznamu. Dalším už je full HD rozlišení 1920×1080 s rychlostí 25 snímků/s. kterého se vám na stejnou kartu vejde asi 1,5 hodiny, a konečně posledním je full HD rozlišení 1920×1080 s rychlostí 50snímků/s. s dobou záznamu asi 1 hodiny na 16 GB paměťové kartě. Přiložená ukázka zde:

Videa také můžete přímo ve fotoaparátu editovat, stříhat a provádět další úpravy.

Canon PowerShot G7 X Mark II lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • oldabasak
    oldabasak
    24.12.2016 12:10

    Docela by mě zajímalo, jaké je reálné ohnisko na širokém konci. Ta oprava zkreslení je velice silná. Zda 24mm je po opravě, nebo výchozí Raw. To by pak klidně mohlo být i 28mm, odhadem. Další negativní věc je, že narovnání zkreslení má negativní vliv na kresbu, hlavně v rozích.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    24.12.2016 16:46
    Reaguje na oldabasak 24.12.2016 12:10:

    "Docela by mě zajímalo, jaké je reálné ohnisko na širokém konci. Ta oprava..." - zobrazit celý komentář

    Těch 24mm je počítáno po opravě. Ale jinak ano, vliv na kresbu v rozích to samozřejmě má. Bohužel, opticky korigovaný objektiv by nešel složit do kapsy.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram