V dnešní recenzi se podíváme na nedávnou novinku Panasonic DMC-TZ100, která spadá do oblasti kompaktů vyšší třídy - velmi podobnou např. Sony RX-100. Tyto a podobné fotoaparáty spojuje pevné, kvalitní, kovové tělo, precizní dílenské zpracování, čip o velikosti 1" a rozlišení cca 20 MPix. V případě dnešního Panasonicu. TZ100 se navíc jedná o 10x zoom s rozsahem 25 - 250mm.

Jak už jsem naznačil v úvodu, Panasonic DMC-TZ100 není na první pohled nějakou zvláštností. Skoro každý výrobce digitálních fotoaparátů ve své nabídce má třídu „lepších“ kompaktů, vyznačujících se celokovovým tělem z různých slitin moderních materiálů, s perfektním zpracováním, v dnešní době nejčastěji osazené čipem o velikosti 1" a rozlišením do 20MPix. U dnešního Panasonicu je to právě 20MPix. Buďto výrobci použijí vysoce světelné objektivy s clonou 1,8–2,8, ale s menším rozsahem zoomu (většinou 24–70, jak to dělá např. Sony u své řady RX), nebo jako dnešní Panasonic, který na kratším konci začíná se clonou 2,8 (ale na konci už je to celkem průměrných 5,9) ale zato nabízí příjemný rozsah 10× zoomu v rozsahu 25–250 mm, kterým pokryje většinu běžně používaných ohnisek.

Jak je patrné z přiložených obrázků, tělo TZ100 je relativně malé, hranaté konstrukce s vystouplým objektivem, který je v klidovém stavu složený v těle přístroje. Jeho rozměry 110 × 64 × 44 mm, zvláště kvůli vystouplému tubusu skládacího objektivu a jeho hmotnost přes 300 g ho na čistě kapesní fotoaparát do náprsní kapsy zrovna nenominuje, ale v bundě vám zas tolik vadit nebude.

Tělo je hladké bez výraznějších výstupků a vyrábí se ve dvou barevných variantách – čistě černé a potom šedé s červenými doplňky. Jak už je u podobných konstrukcí zvykem, na pravé straně jsou dvířka pro konektory HDMI a USB, na která potřebuje mít dobré nehty. Nevím proč většina výrobců dělá tato dvířka, zrovna ta nejvíce používaná, tak nesmyslně zapuštěná a problematicky otevíratelná. Nechci si myslet, že je to záměr.

Zespodu jsou dvířka pro baterii a SD kartu. Baterie, tak jak je v posední době běžné, se nabíjí přímo ve fotoaparátu a to prostřednictvím USB kabelu, který „píchnete“ třeba i do počítače, pokud nemáte u sebe v balení přiloženou nabíječku. S její pomocí vám nabití akumulátoru bude trvat přibližně 3 hodiny (při úplném vybití až po plné nabití). Snad jen malá připomínka – fotoaparát musí být vypnutý, jinak nabíjení neprobíhá a fotoaparát se naopak snaží spojit s PC. Při plném nabití byste měli být schopni nafotit cca 300 snímků a nebo 150 minut videa. Závit pro stativ je samozřejmostí, bohužel není v ose objektivu.

Podívejme se teď na standardní funkce a parametry. Většina ovládacích prvků se nachází na horní a zadní straně. Píši většina, protože na přední straně je možné pomocí kroužku na objektivu ovládat nastavení zoomu. Na horní straně pak najdeme standardní ovládací prvky: hlavní vypínač pod kruhovým voličem expozičních režimů, díle volič zoomu (W-T), červené tlačítko záznamu videa, a druhý kruhový volič pro změnu nastavení clony, expozičního času nebo třeba obrazových efektů. Na zadní straně kromě el.hledáčku s dioptrickou korekcí a 3 palcového dotykového LCD najdeme pěti-tlačítkový volič MENU, korekce expozice, vyvážení bílé, režimu zaostřování a režimu snímání. Dále je tu tlačítko nastavení přehrávání snímků, nastavení displeje a 4 programovatelná tlačítka dle menu. Nad LCD je kromě přepínače hledáčku ještě tlačítko pro vyskakovací interní blesk (na který je kvůli jeho subtilní konstrukci potřeba dávat pozor).

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Základní parametry

  • Čip 1"/CX ( 13,2 × 8,8 mm) MOS
  • Rozlišení 20 MPix (5472×3648pixel)
  • 5-osá stabilizace
  • Formát RW2 (RAW),JPG, video MPEG-4, 4K
  • Objektiv LEICA DC VARIO-ELMARIT 25–250mm F2,8–5,9
  • Rozsah nastavitelné clony 2,8–8
  • El.hledáček 1,166 mil. bodů
  • 3" dotykové LCD 1,04 mil. bodů
  • P/A/S/M
  • měření expozice bodové, středové a zónové
  • ISO 125–12800 (rozšířené 80–20000)
  • Exp.čas 1/16000–60s
  • Barevný prostor sRGB/AdobeRGB
  • Ostření AF/MF min.vzdálenost 0,5m – 0,7m (macro 5cm)
  • SD/SDHC/SDXC
  • Wifi
  • Rozměry 116×64×44mm
  • Hmotnost 310g

Hledáček a LCD

Hledáček je elektronický s rozlišením 1166000 bodů a velikostí 0,2", což není mnoho. Zobrazuje cca 100% obrazového pole, zvětšení 0,46×. Co k těmto parametrům říci? Je fajn a chvála patří výrobci že hledáčky pořád dělá, protože to dnes již taková samozřejmost není, zvláště u levnějších kompaktů. Na druhou stranu i když je hledáček relativně přehledný a jasný, pro mne osobně jako uživatele zrcadlovky je to „světlo na konci tunelu“. Prostě to není žádný velikán.

Třípalcové LCD s rozlišením 1040000 bodů je dotykové, takže pokud jste fandy do tohoto typu ovládání, je možné pomocí dotyků zaostřovat, exponovat, zoomovat… připadně nastavovat parametry jednotlivých funkcí. LCD je pevné, není možné ho vyklápět.

Zobrazení informací je stejné jako u hledáčku, s možností zobrazení všech funkcí nebo vodováhy a čistého snímku. Jak při prohlížení hotového snímku, tak při jeho expozici je možné obraz až 16× zvětšit.

(popisky obrázků vždy po najetí myší)

Pro zobrazení výsledných snímků je možné si také vybrat z několika typů zobrazení. Zobrazit lze samotný snímek, se zobrazením info o čase, formátu snímku a čísla, a s histogramem. Zobrazení zvětšení i posun na další snímek je možné provádět i dotykově. Kromě jednoho snímku si jich můžete prohlížet až 25 naráz v náhledu. Toto je snad u všech fotoaparátů stejné.

S tlačítkem MENU dostanete do nabídky nastavení funkcí, rozdělené do 8 skupin, kde každá skupina má i více stránek nabídek jednotlivých nastavení funkcí. Tlačítko INFO vám pomůže nápovědou pro kterou danou funkci, jak jí nastavit a co vám umožňuje.

Čip a ISO

Snímacím prvkem je čip 1“ CMOS s rozlišením 20MPix (5472×3648px). Velikost čipu je 13,2×8,8 mm. Poměr stran je 3:2. ale lze nastavit i 4:3, širokoúhlých 16:9 a nebo naopak čtvercový formát 1:1. Procesor pracuje s barevným prostorem sRGB a Adobe RGB s možností úpravy nastavení jasu, kontrastu i ostrosti. Citlivost lze nastavit v rozsahu 125 až 12800 ISO, případně v AUTO režimu s možností nastavení rozsahu. V režimu rozšířeného ISO pracuje v rozsahu ISO 80 – 20000. V násle­dující ukázce vidíte jak vypadá ISO ukládané do JPG a RAW (.RW2) při denním a nočním snímku (pořadí: JPG den, RAW den, JPG noc, RAW noc).

S tlačítkem MENU dostanete do nabídky nastavení funkcí, rozdělené do 8 skupin, kde každá skupina má i více stránek nabídek jednotlivých nastavení funkcí. Tlačítko INFO vám pomůže nápovědou pro kterou danou funkci, jak jí nastavit a co vám umožňuje.

Ukázky šumu při různých nastaveních ISO jsou exponované při denních snímkách v základním nastavení rozsahu ISO 125 – 12800. Při večerních jsem použil rozšířené nastavení v rozsahu 80 – 20000 ISO. Dnes bych výsledky asi ani moc nekomentoval. On je to stejně velmi subjektivní názor, někdo vidí šum už při ISO 200 a někomu nevadí ani při ISO 10000. Stejně tak záleží pro jaké prezentování bude výsledný snímek použit. Tak jak je to v následující ukázce (ISO 8000/ISO 100 při 1400px):

První snímek je sice zašuměný, zvláště v levé horní části větví stromů to je patrné, ale jinak je ještě použitelný třeba pro webovou prezentaci či podobně. Druhý snímek s ISO 100 má sice dokonalé detaily, ale zase s časem expozice 4s není možné takový snímek udělat z ruky. Tam vám ani pěti-osá stabilizace nepomůže. Proto lze za určitých podmínek akceptovat i první snímek i když je již ovlivněný vyšší hladinou šumu. Obecně bych řekl, že do ISO800 není ještě nijak patrný šum, a i když pak začne postupně narůstat a drobné nekontrastní detaily se od ISO 6400 začínají slévat, pořád z toho vychází fotografie, jak už jsem řekl, použitelná za určitých podmínek.

U noční fotografie je to obdobné. DO ISO 800 šum v podstatě neexistuje a i poté je ještě přijatelný a jemný. Výraznější mi přijde od ISO 3200 a postupně dochází jak k slévání málo kontrastních míst, tak i postupné degradaci detailů fotografie, kdy u posledních dvou hodnot rozšířeného ISO (16000 a 20000) je kresba již dost ovlivněna a jejich použitelnost bude silně omezená. 5-osá stabilizace umožňuje kombinovat relativně dlouhé časy s nižší hladinou ISO. Použitelné, ostré fotografie se dařily i při časech okolo 1/10s z ruky, není to však vždy pravidlem.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Objektiv

Jak už jsem uvedl ze začátku, fotoaparát má zabudovaný zoom objektiv LEICA DC VARIO-ELMARITv rozsahu 25mm až 250mm s clonou 2,8–5,6. V následující ukázce je vidět rozsah ohniska od nejširšího – 25mm až po teleobjektiv – 250mm. Při fotografování do JPG je ještě možnost zapnout zvětšení („digitální zoom“), takže výsledný snímek by odpovídal 500mm nebo 1000mm. Jedná se však o dopočítané zvětšení a ne o optický zoom.

Při natáčení videa se úhel záběru trochu mění, ale to si řekneme až dále. Následuje ukázka vlivu clony na bokeh a kresbu. Rozdíl mezi nejmenší a největší clonou u nejširšího ohniska je ještě patrný. Rozdíl u dlouhého ohniska již nikoliv, protože tam je možný rozsah clon v rozmezí 5,9 – 8, což není mnoho, a fotografie vypadají v podstatě stejné.

Stejně tak je tomu u kresby, zatímco na ukázkách výše (uprostřed: F2.8, vpravo: F8) při širokém ohnisku je vidět určitý rozdíl mezi kvalitou kresby ve středu a v rohu snímku (což je u širokého ohniska normální), tak při maximálním ohnisku je kresba stejná jak ve středu tak i na kraji snímku.

Jen pro informaci – ukázka jak vlastně fotí fotoaparát a co pak z něj udělá grafický program. První snímek je čistě syrový RW2 tak jak je zaznamenám fotoaparátem a jak jej mohou vidět některé prohlížeče. Druhý je tentýž snímek již převedený a uložený fotoaparátem na SD kartu ve formátu JPG, a třetím je opět RW2 otevřený a uložený v grafickém editoru pro RAW soubory. 

První snímek docela překvapí, přeci jen jsem takou deformaci obrazu nečekal a ani nesymetrická vinětace nepůsobí dobře. Je proto jasné že JPG soubor je výsledkem poměrně velkých úprav. Stejně tak pokud chcete upravovat RW2 soubor a získat z něj více informací, než kolik nabízí fotoaparátem uložený JPG soubor. Tyto úpravy deformace a vinětace se však provádí automaticky při otevření souboru, kdy si potřebné údaje pro opravu váš editor přečte z aktualizované verze, které se pro jednotlivé programy vydávají několikrát do roka. Nemusíte se tedy fotografování do RW2 a následné ruční úpravě a uložení do JPG nijak obávat. Naopak, je třeba si uvědomit, že ani nejdokonalejší převodník RAWu do JPG nedokáže udělat snímek sám tak perfektní, jak si jej může „vyvolat“ Vy. To ukazuje poslední ukázka, kde je tentýž snímek uložený v prvním případě do JPG a v druhém do RW2 následně jednoduše upravený v grafickém editoru a uložený také do JPG. Snímek formátu JPG přímo z fotoaparátu je oproti tomu upravenému více zašedlý a nekontrastní a někdy i v ne zrovna přesných barvách.

V plném rozlišení má RW2 i JPG snímek, v poměru 3:2, rozlišení 5472×3648pixel, což většinou plně dostačuje na fotografii formátu A3 (40×30cm). Komprimační poměr JPG je rozdělen na 2 typy + možnost snímat i kombinace JPG a ORF. Ukládat snímky je možné na SD, SDHC a SDXC karty. Snímek ve formátu RW2 má cca 24 MB, snímek v nejvyšší kvalitě JPG má 10 MB.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    22.04.2016 14:26

    No jo, ta cena. Dokud se prostě budou dobře prodávat kompakty s 1/2,3 senzorem, tak kompakty s jednopalcovým senzorem s cenou dolů nepůjdou.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram