Test Olympus OM-D E-M1

V dnešním testu se podíváme na tak trochu zvláštní zrcadlovku, pokud jí tak lze nazvat. Je totiž výrazně menší než jakákoliv jiná DSLR, a to protože má použitý bajonet z typové řady fotoaparátů, které jsou zařazeny do kategorie kompaktů s výměnnými objektivy. Rozhodně to však neznamená, že by se jednalo o kompakt. Jak to dopadlo se podívejte v následujícím testu.

Záznam videa

Záznam videosekvencí je možný v plném rozlišení Full HD – 1920×1080 pixel ve formátu mpeg4 a to buď jako Full HD Fine nebo HD Normal, díle je záznam v HD Fine a HD Normal – 1280×720pixel, a nejmenší rozlišení je SD – 640×480pixel. Velikost jedné videosekvence je omezena na 30minut nebo 2GB. Samozřejmostí je použití vynikajícího stabilizátoru i pro záznam videa. V krátké ukázce je záznam s koncertu, kdy vzdálenost k podiu byla cca 25–30m. Pro záznam jsem použil objektiv 35–100mm/2 nastavený na max. ohnisko, 2kg těžký objektiv bez použití stativu jen s optickou stabilizací.

I pro video je možné využít celou škálu filtrů a efektů. Je zde možnost zpožděného obrazu (Multi Echo), který lze použít i i jen na krátkou dobu (One Shot Echo). Dale jetu nabídka efektů ART již popsaných v předchozí kapitole. (Art Fade). A posledním je Movie Teleconverter kdy se obraz přiblíží bez nutnosti měnit stanoviště.

Velikost souborů jsou cca 1,7MB/s v rozlišení HD – 1280×720, a cca 3,2MB/s v rozlišení Full HD.

Energie a příslušenství

Kromě již zmíněného blesku FL-LM2 je součástí balení i Nabíječka BCN-1 s baterií BLN-1 – lithium-iontová baterie 7,6V s kapacitou 1220mAh. Přibližná doba nabití je 3,5 hodiny a vydrží na cca 350snímků. Jak už jsem se zmínil v úvodu je možné dokoupit vertical grip HLD-7.

V nabídce je relativně velké množství příslušenství, objektivy s bajonetem Micro Four Thirds. Pro použití „velkých“ objektivů s bajonetem Four Thirds je nutné použít adaptér MMF-2. V nabídce jsou také předsádkové čočky (informace o kompatibilitě s objektivy najdete na stránkách Olympusu), dále světlo MAL-1 pro makro, a sada s mikrofonem SEMA-1.

Testovací snímky

Některé snímky jsou originál JPG, jiné zas převedené ORF do JPG.

Objektiv: OLYMPUS M.12-50mm F3.5-6.3, Ohnisko: 12.00 mm (24 mm), Doba expozice: 1/4000 s, Clona: 3.5 Objektiv: OLYMPUS 35-100mm Lens, Ohnisko: 48.00 mm (96 mm), Doba expozice: 1/1000 s, Clona: 2.0, ISO
Objektiv: OLYMPUS M.12-50mm F3.5-6.3, Ohnisko: 14.00 mm (28 mm), Doba expozice: 1/20 s, Clona: 5.6, Objektiv: OLYMPUS M.12-50mm F3.5-6.3, Ohnisko: 12.00 mm (24 mm), Doba expozice: 1/40 s, Clona: 3.5,
Objektiv: OLYMPUS M.12-50mm F3.5-6.3, Ohnisko: 17.00 mm (34 mm), Doba expozice: 1/500 s, Clona: 9.0, Objektiv: OLYMPUS 35-100mm Lens, Ohnisko: 100.00 mm (200 mm), Doba expozice: 1/400 s, Clona: 2.8, IS
Objektiv: OLYMPUS 35-100mm Lens, Ohnisko: 62.00 mm (124 mm), Doba expozice: 1/320 s, Clona: 2.5, ISO Objektiv: OLYMPUS M.12-50mm F3.5-6.3, Ohnisko: 19.00 mm (), Doba expozice: 30.0 s, Clona: 7.1, ISO:

Závěr

Co říci na závěr. V první řadě chci poděkovat českému zastoupení firmy Olympus, že mi tento fotoaparát společně s objektivem 12–50mm/3,5–6,3 a špičkovým objektivem 35–100mm/2 zapůjčilo. Zvláště druhý jmenovaný objektiv je vynikající sklo.

Původně jsem nevěděl, co mám od tohoto fotoaparátu vlastně čekat. Je to jen další kompakt? Po těch několika dnech kdy jsem asi nevyužil ani všechny jeho funkce a nastavení musím říci, že ne. Rozhodně ne kompakt jako takový, tedy to, co doposud pod tímto názvem známe. Pokud je toto kompakt, tak je to první kompakt co překonal zrcadlovku. Při porovnání se svojí 24MPix digitální zrcadlovkou musím říci, že jí dal pěkně na zadek, ať již v kvalitě ISO nebo v kvalitě optické stabilizace. Tato a další vynikající vlastnosti této maličké E-M 1, jsou podnětem, kdy chápu, že někdo i vymění svoji dosavadní foto výbavu a značku a zakoupí si Olympus E-M 1. Ten fotoaparát za to skutečně stojí.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    25.11.2013 17:41

    Pěkný článek.
    Zajímalo by mne jestli už výrobce nějak zlepšil hledáček vzhledem k předchozímu typu OM-D, hlavně z hlediska problematických vlastností - rychlost překreslování obrazu při mírném pohybu fotoaparátem a celkem umělé, barevně nerealistické barvy.
    Aparát jinak vypadá dobře, kazí to jenom velmi vystupující očnice dozadu, náchylná k zadrhávání a posunování, mají to tak všechny Oly DSLR a není to ideální.
    Otočný LCD u DSLR Oly mi taky připadá lepší, dá se otočit směrem k aparátu a tak ochránit proti poškrábání, navíc u tohoto typu hledáčku se dá prohlédnout snímek přehrátím do hledáčku a hledet tak na zadní LCD není ani potřeba, případně se to dá otočit normálně.
    Objektiv 35-100/2,0 a 2 kg, to je vzhledem k "malému" aparátu děs, proč třeba neudělali jenom 2,8 se stejným rozsahem, když jsou celkem dobré vlastnosti aparátu na velmi vysokém ISO, ale aby to bylo tak max. 0,5 kg a akorát do ruky. Úplně by to stačilo...
    PL

  • Vojtěch Hladký
    Vojtěch Hladký
    25.11.2013 21:20

    2 Petr Lavička: Mám OM-D EM-5 a problémy s rychlostí překreslování hledáčku nepozoruji. Jeho barvy mají k ideálu daleko, ale to mě nijak netlačí, protože RAW.
    Objektiv 35-100 f/2.8 pro MFT udělali, ale udělali ho u Panasonicu, takže jej autorovi těžko bude půjčovat Olympus. Váží 360 g a proti tomu z článku stojí polovinu.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.11.2013 23:49

    objektiv 35-100m/2 není primárně určen pro OM-D, má jiný bajonet, pro nasazení na E-M1 je nutná redukce. To jsem asi zapomněl zmínit.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.11.2013 23:57

    Kromě již umíněného objektivu od Panasonicu, by od Olympusu ještě byl poměrně světelný objektiv 50-200mm/2,8-3,5 SWD. Je sice také pro větší bajonet, takže také je nutná redukce, ale jeho cena i hmotnost jsou poloviční, než mnou používaná "kráska" s clonou 2 v celém rozsahu...

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    26.11.2013 00:38

    Čárlí - to mi nedošlo že ten 35-100/2,0 je ten původní na Oly DSLR, měl jsem dojem že je to nějaký nový model specielně pro Pen řadu.
    Ten 50-200 swd mám a právě u této velikosti mi to už připadá že je to lepší držet na větších aparátech než na menších. Když to nasadím na E450 nebo E600 tak to sice fotí ale drží se to hrozně. Objektiv ostří velmi rychle a točivý moment pohonu vyvolává tendenci škubnutí v ruce, větší hmota těla tohle spolehlivě zatlumí že se nic nepozná, u malých těl je to problém. Na E30 je to už dobré a na E5 je to přesně ono. Nasadit to na Pen si celkem nedovedu představit, ještě pak přizpůsobovací redukcí, která to prodlouží o další kus. To je pak naprostá nouzovka, ne nějaké řešení značka ideál. I když to na jednotlivých tělech z hlediska výsledku může být to samé, tak z hlediska ergonomie to je hodně odlišné. Ono se to při nastavení na řo mm třeba tak nejeví, ale při nastavení na 200 je to pak celkem jasné, přední část se hodně vysouvá.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    26.11.2013 06:11

    mě to na té E-M1 nepřišlo zas tak hrozné, ale ano určitě by to bylo lepší mít k tomu ten vertikal grip. A je plus že to Olympus dělá. Přijde mi že ten trend malých zrcadlovek je v posledních letech velký u všech firem, a častokrát k nim ani vertikal gripy nedělají. Třeba Sony u A65, výborná ale nízká zrcadlovka bez možnosti gripu. A další značky.... Když si třeba vzpomenu na výtečnou Minoltu Dynax7 s gripem, to byla nádhera..masivní tělo do ruky..

  • Petr Louženský
    Petr Louženský
    26.11.2013 07:56

    Určitě výborný přístroj, díky za recenzi. Otázkou ovšem je, jestli stojí za téměř dvojnásobnou cenu oproti E-M5, který je také výtečný...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    27.11.2013 07:40

    bohužel porovnání s E-M5 nemám.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram