Canon EOS 1100D
Druhou novinkou na poli digitálních zrcadlovek, kterou Canon představil ve své letošní jarní kolekci, je model EOS 1100D. Ten se řadí do kategorie přístrojů určených začínajícím fotografům a nahrazuje předchozí verzi EOS 1000D. V následujícím článku se podíváme na tento přístroj podrobněji.
Obrazová kvalita
Srdcem digitální zrcadlovky je její snímací čip a nejinak je tomu i v případě Canon EOS 1100D. Jak velí tradice, tak i tady najdeme snímač s použitou technologií CMOS, vyvinutý a vyrobený samotnou firmou Canon. Rozměry čipu jsou 22,2×14,7mm, tedy obvyklý formát APS-C s crop faktorem x1,6. Maximální rozlišení je 12,2 milionu obrazových bodů, což na samotné fotografii obnáší rozlišení v ploše s poměrem stran 3:2 rozměr 4272×2848 pixelů. Toto rozlišení je pro tuto kategorii fotoaparátů asi optimální a naprosto dostatečné i pro větší výtisky fotografií. Samotné snímky lze ukládat na paměťové karty typu SD a nechybí samozřejmě ani podpora vysokokapacitní verze SDHC a také nejnovější varianty SDXC. Zajímavostí je podpora paměťových karet s rozhraním Eye-Fi, které umožňuje bezdrátový přenos pořízených fotografií přímo do počítače a nebo jeho prostřednictvím přímo na sdílený účet některé z internetových služeb, jako je například Flickr. Dalším zajímavým a podstatným parametrem je rozsah využitelné citlivosti ISO. V případě digitální zrcadlovky EOS 1100D je k dispozici dostatečný rozsah citlivostí ISO 100 až ISO 6400. O zpracování snímků se stará osvědčený firemní obrazový procesor DiGIC 4.
Daleko zajímavější však bude podívat se, jak je na tom tento fotoaparát s úrovní nežádoucího šumu v obraze při jednotlivých dostupných citlivostech. Pro praktický test v terénu jsem použil svoji oblíbenou noční scénu osvětleného kostela ve Štěchovicích. Celkový pohled na tuto zkušební scénu najdete v plném rozlišení na ukázkovém snímku č.9, který byl pořízen při citlivosti ISO 100. Pro zajímavost jsem opět snímek složil ze dvou stejných polovin, mezi nimiž je jediným rozdílem různé nastavení vyvážení bílé barvy. Z výsledku je viditelné, že fotoaparát si v nastavení na automatiku velmi dobře poradil s umělým osvětlením. Dokonce bych řekl až překvapivě dobře, protože mezi fotografií pořízenou na automatiku vyvážení bílé a na předvolbu pro umělé osvětlení je rozdíl opravdu minimální a podstatně lepší, než u mnoha vyšších modelů. Přesto doporučuji (stejně jako u všech ostatních digitálních fotoaparátů) důsledně využívat předvolby pro vyvážení bílé barvy, zejména při fotografování do formátu JPG. Pokud budete využívat formát RAW, je možné případné chybné vyvážení bílé nastavit zpětně při zpracování fotografií v grafickém editoru.
Dále jsem pak pořídil sérii stejných snímků při všech dostupných citlivostech. Jejich 100% výřezy a srovnání úrovně šumu při jednotlivých citlivostech ISO najdete na ukázkovém snímku č.10. Z výsledků je patrné, že kvalita fotografií je velmi dobrá. Nárůst šumu se zvyšováním citlivosti je velmi pozvolný a výsledky jsou opravdu dobré i při nejvyšších dostupných hodnotách. Také desaturace a ztráta detailů kresby je s nárůstem citlivosti malá. Pouze při nejvyšší citlivosti ISO 6400 je již šum, ztráta detailů kresby i mírná desaturace patrná. Stále jde však o dobrý výsledek a při vhodné volbě scény je použitelný celý rozsah citlivostí ISO. Pokud ale chcete z fotoaparátu dostat maximum, stejně bych raději doporučil (tak jako u všech digitálních zrcadlovek) na noční snímky použít stativ a nízkou hodnotu citlivosti ISO.
Na ukázkovém snímku č.11 je celková testovací denní scéna, tedy opět snímek v plném rozlišení, tentokrát však pro zajímavost pořízený při citlivosti ISO 1600. Na ukázce č.12 jsou 100% výřezy z jednotlivých fotografií pořízených při všech dostupných citlivostech ISO. Při detailní prohlídce výsledků je viditelné, že výsledky při denním světle jsou ještě lepší. Není to ale nic překvapivého, protože takto se více či méně chovají v podstatě všechny digitální fotoaparáty. Je však dobré vědět, že při denním fotografování lze bez obav použít o něco vyšší citlivost, oproti snímkům vysloveně nočním.
Na snímcích č.13 až 18 si můžete prohlédnout a stáhnout několik dalších ukázkových fotografií v plném rozlišení a zcela bez úprav, tak jak byly pořízeny a uloženy přímo ve fotoaparátu do nevyšší kvality formátu JPEG. I v tomto případě byl fotoaparát vyresetován na tovární nastavení a byly vypnuty funkce na redukci šumu. Všechny snímky byly pořízeny objektivem EF-S 18–135mm f/3,5–5,6 IS, který jistě bude jedním z kandidátů na základní zoom pro tento fotoaparát.
Celkově lze říci, že obrazová kvalita digitální zrcadlovky Canon EOS 1100D je velmi dobrá a pro začínající fotografy, kterým je primárně určena ji lze jen doporučit. Rozlišení a rozsah citlivostí jsou dostatečné i pro náročnější práci, případně také pro pořizování snímků, které se budou dále tisknout i ve větších formátech. Náročnějším fotografům tak může také dobře posloužit jako záložní tělo.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruKoukam ze testovani probihalo v lese nad Pikovicemi :-)
Feanor: Nemyslim, ze by ten senzor byl stejny. Nicmene uvidime, jaky bude rozdil, az budou k dispozici laboratorni vysledky.
Petr: To vis, mam to hned za barakem .... ;o))
Kapsa - speciálně u CMOS senzorů je tvrzení "senzor je stejný" tak jako tak velmi sporné, u CMOS je následný postproces nedílnou součástí výsledku už ve fázi RAW. Takže klidně může být snímač fyzicky stejný, ale výsledek se může podstatně lišit...
U CCD to bylo malinko jinak, tam byl vliv snímače tak nějak "přímočařejší", u CMOS se ale zpracování oddělit nedá.
Tak, tak Tomasi, navic si myslim, ze ty snimace vylepsuji prubezne a ze i v ramci jednoho modelu nejsou vsechny uplne stejne ....
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.