Test fotoaparátu Olympus E-30

Tajemný model bez názvu, prezentovaný Olympusem na loňské Photokině, dostal jméno Olympus E-30. Podívejme se, co nového fotografům přináší.

Konstrukce

Úvod

DSLR zrcadlovku OLYMPUS E-30 zapůjčila naší redakci k testu firma OLYMPUS C&S s.r.o. Cena samotného těla by se měla pohybovat pod 30 tisíc Kč. K novému tělu se standardně dodává inovovaný, 3,9× zoom objektiv Zuiko Digital 14–54 mm 1:2,8–3,5 II, použitý v testu. V prodeji jsou i další kity s objektivy ZUIKO 14–42 a ZUIKO 12–60 a samozřejmě i samotné tělo. OLYMPUS E-30 může využívat celého arzenálu 4/3 standardu Olympus E-systému, přes redukce i systému Olympus OM a závitu M-42 (s určitým omezením automatických funkcí).

Konstrukce

Konstrukce Konstrukce
Konstrukce Konstrukce
Prostor paměťových karet Konstrukce
Konstrukce Konstrukce

Tělo – OLYMPUS E-30 vychází z konstrukce E-3. V řadě zrcadlovek Olympus má výbavou, konstrukcí i vlastnostmi blíže k E-3, než k E-520. Po E-3 „zdědil“ větší rozměry i hmotnost, to však bohatě vyváží jeho skvělá ergonomie a stabilita. Tělo je vyrobeno ze speciálního plastu vyztuženého skelnými vlákny. Je větší a těžší, než E-520 a skvěle padne do ruky. Na horní straně fotoaparátu svítí pomocný displej a logika ovládání je tomu přizpůsobena. Na zadní stěně má E-30 výklopný TFT displej, sloužící, kromě nastavení menu a prohlížení uložených snímků, též pro živý náhled se 100% zobrazením obrazu dopadajícího na čip E-30. Je plně výklopný, s možností natáčení a je podobné konstrukce, jakou má E-3. Rozmístění ovládacích prvků je dostatečně viditelné na fotografiích. Vše je po ruce, jenom se mně moc nelíbilo řešení hlavního vypínače. Je mírně zapuštěný a špatně přístupný. Nepopírám však, že je to záležitost, na kterou se dá zvyknout. Konečně hledání negativních stránek výrobku při jeho testování je daleko příjemnější, než naopak. Po celou dobu testu nedošlo k náhodnému zmáčknutí některého z ovladačů, spouště, či hlavního vypínače. Při obsluze fotoaparátu vše fungovalo na první pokus, nedocházelo k nedomáčknutí, ani k nechtěnému zmáčknutí tlačítka. Není problém udržet ani delší časy závěrky bez zapnuté stabilizace. Zepředu má E-30 bajonet se 4/3 systémem uchycení objektivu. Shora je vyskakovací výklopný blesk, sáňky pro externí blesk a systémové blesky OLYMPUS. Dále pomocný displej, spoušť a v úrovni prstů kruhové zapuštěné voliče. Zprava je pod plastovými dvířky ukrytý aretovaný prostor paměťových karet, připravený pracovat současně s xD kartami a CF I a II kartami. Zezadu jsou ostatní ovládací prvky. Nad LCD displejem je umístěn pentaprismatický hledáček s dioptrickou korekcí +1/-3 D. Pod displejem je soubor čtyř tlačítek ovládajících: „koš“ pro mazání snímků, „Menu“, „Info“ a ovládání displeje. Po pravé straně LCD displeje je důležité tl.“IS“ sloužící k ovládání režimů stabilizace obrazu. Na spodní stěně E-3 je kovový stativový šroub a prostor pro Li-Ion akumulátor, uzavřený plastovými dvířky s aretací. Jsou zde také praktické výstupky proti odření fotoaparátu a zdrsněný kryt kolem stativového šroubu proti opotřebení při používání stativu.

Za objektivem E-30 se nachází rychle sklopné zrcadlo, nad ním matnice s možností výměny a za zrcadlem čip, krytý fólií ultrazvukového protiprachového zařízení. Ultrazvukové zařízení je podobné jako u E-3. Čištění senzoru ultrazvukem probíhá při každém zapnutí fotoaparátu ultrazvukovým impulsem s frekvencí 30000 Hz. a jeho činnost je indikována modrou led diodou na zadní stěně fotoaparátu. Čištění senzoru lze vyvolat nuceně v menu. Oklepaný prach ze senzoru je zachytáván trvale lepivým povrchem pásku pod senzorem (pásek lze vyměnit v servisu). Rozměry těla E-30 jsou 141,5(š) x 107,5 (v) x 75(t) mm a hmotnost je 655g. E-30 je tedy o cca 150g lehčí než E-3.

Obrazový senzor a zpracování obrazu – V těle je poprvé použit nově vyvinutý vysokorychlostní 13,1 Mpx (12,3 Mpx efektivních) Live MOS senzor o velikosti 17,3mm x 13mm. Senzor je optimalizován pro 4/3 systém, pro použití širokoúhlých objektivů i teleobjektivů. Je vybavený filtrem primárních barev (RGB), hybridním IR filtrem a anti-prachovým filtrem (Supersonic Wave Filtr). Obraz je zpracováván technologií TruePic III. Barevné profily lze volit mezi RGB / Adobe RGB. Lze také zvolit pět úrovní saturace, ostrosti a kontrastu, tři úrovně gradace snímku (High key, Normal a Low Key) a samozřejmě je také možné snímek zpracovat jako černobílou fotografii, případně jako tónovanou fotografii v sepiovém odstínu. Citlivost je nastavována automaticky od ISO 100 do ISO 3200 (i při aktivovaném blesku), nebo manuálně lze použít hodnoty ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200. Celý proces je doplněn o funkci Pixel mapping k programovému přemostění nefunkčních pixelů senzoru a možností zapnutí NR – redukce šumu a šumového třístupňového filtru. Zpracovaný obraz je na paměťové médium ukládán ve formátu RAW, nebo JPEG

  • SHQ, HQ, SQ a SQ v šesti velikostech a komprimaci 1/4,1/8 a 1/12. Uložení
ve formátu RAW je možné doplnit o uložení stejného snímku ve formátu JPEG.
Live view čip

Zaostřování a LCD displej– Olympus nazývá tento systém TTL Phase Difference Detection System. Spolehlivě by měl pracovat v rozmezí –2 – 19 EV (ISO 100). Zaostřovací systém disponuje 11-ti body, je plně křížový, s automatickou a manuální volbou . S ostřením nebyly problémy ani v přímém protisvětle, ani při nízké hladině osvětlení.

AF Systém umožňuje jednotlivé zaostření, kontinuální ostření, manuální ostření a kombinace manuálního ostření s jednotlivým, nebo kontinuálním AF. Ostřicí zóny můžeme volit automaticky nebo ručně, aretace zaostření se provádí namáčknutím spouště. Celý systém je doplněn vypínatelným AF iluminátorem (pomocným osvětlením realizovaným sérií záblesků).

Vrátím se k ručnímu zaostřování. To je u E-30 stejné, jako u předchozích SLR z E-systému. Ostří se prstencem objektivu, který krokově ovládá přes tělo fotoaparátu AF motorek objektivu pohybující optickou soustavou na požadovanou stranu. S E-30 lze manuálně ostřit bez větších problémů, a to i díky velikosti a jasu hledáčku v kombinaci s výborně matovanou matnicí, na které lze rozeznat i nepatrnou neostrost.

LCD (Hyper Crystal LCD Panel) se 230 000 px a úhlopříčkou 6,9cm je také nový. Obraz na něm je ostrý a jasný a E30 umožňuje tzv. „Živý náhled“ na displeji fotoaparátu ve 100% záběru. Ten lze až 10× zvětšit a naprosto přesně manuálně zaostřit vybranou část obrazu. Displej má, stejně jako u E-3, možnost vyklápění a natáčení téměř do všech myslitelných poloh. K dispozici má E-30 i automatické zaostření v režimu „Živého náhledu“. K dispozici je volitelně pomocná mřížka, nebo virtuální elektronická vodováha, sledující náklon fotoaparátu ve dvou kolmých rovinách. Na displeji E-3 můžeme v Živém náhledu také sledovat histogram, vyvážení bílé a všechny korekce snímku. Další možností, kde najít všechny důležité údaje o stavu fotoaparátu i expozici, je pomocný displej na horní straně fotoaparátu. Najdeme zde tyto údaje: Aktivní AF body, BKT upozornění, Oznámení B/W režimu, Režim snímání, Indikátor kompenzace expozice, Expoziční režim, Režim blesku, Zaostřovací režim, ISO, Měřící režim, Počet uložitelných snímků, Režim záznamu, Vyvážení bílé, Úroveň kompenzace vyvážení bílé. Displej má vestavěné, 8sec. osvětlení.

Konstrukce autofokusu
Konstrukce LCD Konstrukce stabilizace

Hledáček – Zrcadlový hledáček E-30 je klasicky umístěný, vybavený účinnou dioptrickou korekcí od –3 do +1 dioptrie. V hledáčku s výměnnou matnicí jsou k dispozici veškeré potřebné informace. Pro přesné nastavení roviny lze i do hledáčku pod matnici zapnout zobrazení virtuální vodováhy. V TTL hledáčku je na matnici vidět 98% ze skutečně zabíraného snímku při zvětšení 1,02×. Subjektivně je obraz v hledáčku nepatrně menší, než má k dispozici E-3, ale podstatně větší, než jej vidím u E-420. Na hledáčku je nasazena gumová očnice z příjemného materiálu. S hledáčkem se pracuje výborně i za špatných světelných podmínek. S optikou 2,8 je velmi jasný, s dobře rozlišenými detaily. Je plně použitelný k manuálnímu zaostřování. Pro posouzení rozložení ostrosti na snímku lze použít tlačítko nuceného zaclonění objektivu.

Konstrukce hledáčku Matnice

Vestavěný blesk – Vyskakovací blesk je umístěn nad hranolem. Při použití vestavěného blesku je třeba nenasazovat ani na základní zoom sluneční clonu, mohla by vrhat stín. Od vestavěného blesku můžeme samozřejmě očekávat všechny běžné zábleskové režimy: Automatický (automatická aktivace při špatném světle), Snížení jevu červených očí, Doplňkový (vnucená aktivace), Synchronizace s delší expozicí, Synchronizace s delší expozicí + redukce červených očí, Vypnutý. Užitečná je také volitelná synchronizaci na 1., nebo 2. „lamelu“ (dlouhý čas + blesk při otevření nebo zavření závěrky). E-30 umožňuje nastavení korekcí blesku. Blesk je synchronizován při x synchronizaci. Jeho výkon je stejný, jako u E-3, (směrné číslo cca 13 (ISO 100), dobíjí se do 1 sec, při sérii déle)) stačí pro snímky v menších prostorách. Vyhovuje jako přisvětlení v protisvětle i pro tzv.“noční portrét“. Externí systémový blesk Olympus lze nastavovat ve stejném rozsahu jako blesk vestavěný. Použít můžeme též starší blesky, vybavené pouze středovým kontaktem, ale nebudou spolupracovat s elektronikou E-30. Pro studiové blesky a systémy je připravený konektor pro připojení synchronizačního kablíku. Zábleskem vestavěného blesku je E-30 připraven vícekanálově ovládat a spouštět externí blesky, které jsou touto funkcí vybaveny, například FL-36R, FL-50R a podvodní UFL-2.

Vykrytí scény vestavěným bleskem je vidět na ukázkách. Při spodní hranici ohniska jsou rohy tmavší, ale na výsledných snímcích to příliš rušivě nepůsobí. Kdo z nějakého důvodu potřebuje vyšší výkon, nebo ovládání ateliérového zábleskového systému, může použít externího připojení blesku do sáněk se středovým kontaktem a s kontakty pro systémové blesky OLYMPUS FL-20, FL-36R, FL-50R a makro blesky profesionální řady Olympus E-System – SRF-11 (kruhový blesk) a STF-22 (Twin blesk) s adaptérem FR-100.

Test blesku W Test blesku T

Objektiv – K tělu E-30 se dodává v setu inovovaný 3,9× zoom objektiv Zuiko Digital 14 – 54 II se světelností 1:2,8 – 3.5. Jeho konstrukce je vodě a prachu odolná. Zaostřovací mechanismus je ovládán zcela novým ultrazvukovým pohonem SWD, který ve spojení s tělem E-30 umí zaostřit velice rychle a to již od 22 cm. Rozdíly proti již klasickému staršímu typu jsou v konstrukci zaostřování, v drobných korekcích optické stavby objektivu, zlepšujících podání kontrastu a v konstrukci clony objektivu, výrazně zlepšující podání neostrých částí obrazu (viz foto). Kvality vynikající optiky tohoto objektivu využijeme plně teprve ve formátu RAW.

Objektiv ZUIKO 14-54 II
Objektiv ZUIKO 14-54 II - řez Clona "nová x stará"

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    22.02.2009 02:24

    Myslím, že se Olympus dostal do slepé uličky, podobně jako před lety Nikon, když tehdy prohlásil, že full-frame vyrábět nebude. Nicméně pak pochopil, že by v profesionální sféře nebyl konkurenceschopný, protože fyzika se nedá obejít. Myslím, že pokud Olympus hodlá přežít, musí také změnit politiku velikosti čipu. Ty fotky mi z hlediska šumu přijdou horší, než u mého 4 roky starého D70. S novým D700 raději ani nesrovnávám...

  • František Zemek
    František Zemek
    24.03.2009 00:30

    Já Olympáky mám a nestěžuju si
    vono to bývá rukama
    mimochodem kolikati z vás loni visely nějaké věci na salonech PSA-FIAP ???
    A to aj z ,,děcké E-400,, A ty objektivy nejsou zas tak drahé. Po třiceti letech fotání a vyšmajdané páteři oceníte každé deko dole. A to 4/3 bohatě dokázaly
    Jinak je to na zvyku Canon nebo Nikon jak je ctěná libost.
    Uvažuju o E-3, ale až vymlátím co mám.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    24.03.2009 15:33

    Chcete-li si přečíst skutečnou recenzi, ne zdejší reklamní leták, právě vyšla na Dpreview. Srovnejte sami.

  • Michal Vojta
    Michal Vojta
    01.01.2011 01:26

    Je mi tak nějak celkem jedno, kdo čím fotí, to je věc těch lidí. Jestli má někdo něco proti olympusáckým zrcadlovkám, jeho věc... Ale co mi na E-30 zatraceně vadí, je interní krytka hledáčku taková, jako byla už na E-330, je u E-3 a nyní i u E-5. To snad není až takovej problém to kurník zabudovat všude... Škoda, takhle to pořád musím hlídat, abych hledáček schoval tou krytkou, co k tomu dodávaj... Není to často, ale kdyby to bylo, hodilo by se to kurnik furt... A jak tohle maji ošetřený ostatní značky - Nikon, Pentax, Sony, Canon? Taky mají nebo nemají uzavíratelný hledáček?

  • Michal Vojta
    Michal Vojta
    01.01.2011 01:29

    Vím, že jsem časově mimo, je to starý článek i diskuse, ale teď jsem fotil ohňostroje a docela bych ocenil tu integrovanou záklopku hledáčku kvůli pronikání světla zezadu... A nová E-5 je docela dost drahá...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (24)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace