Digitální záznam nebo film?

Digitální záznam nebo film? To je v současnosti asi nejvíce probíraná otázka ve fotografické branži. Zarytí příznivci obou směrů pronášejí mnohé argumenty, případně se vysmívají jedni druhým. Jako obvykle, je u nové věci mnoho nejasností a „mlžení“, které výrobci obratně využívají spolu s agresivní reklamou. Nejasnosti pramení rovněž z toho, že filmový materiál a elektronický obrazový snímač pracují na odlišných principech, a na výsledné kvalitě zobrazení se tedy podílejí odlišné parametry a vlivy - z toho důvodu také není možné použít jednoduché přímé porovnání. Dnes se zaměřím na vysvětlení pojmu rozlišovací schopnost záznamového média, jak se měří a z čeho vychází.

Pro většinu serióznějších fotografických prací se již dlouhá léta osvědčují jednooké zrcadlovky s výměnnými objektivy. Série článků, kterou jsem napsal, je proto pohled z hlediska možností jednookých zrcadlovek na kinofilm a jednookých zrcadlovek na digitální záznam. Prvním, a pro většinu lidí nejdůležitější kritérium je bohužel cena. Až do nedávné doby se digitální jednooké zrcadlovky pohybovaly v astronomických cenových relacích, takže i přes jejich případné výhodné vlastnosti nebylo s výjimkou profesionální sféry jejich pořízení ekonomické. Poslední rok se situace začala výrazně zlepšovat, a i když pro mnohé jsou stále příliš cenově vysoko, spolu s větší sériovostí výroby bude následovat cenový pokles.

Canon EOS D30 Canon EOS 1Ds

Jaké jsou tedy možnosti v digitální oblasti. Digitální jednooké zrcadlovky lze pořídit v cenových relacích přibližně od 50000,– Kč. V těchto cenách se jedná většinou o fotoaparáty s pevně vestavěným objektivem – např. přístroje Olympus E-10, Minolta Dimage 7i. Tím je možnost jejich využití samozřejmě omezena, nicméně jsou poměrně dobrým kompromisem mezi kompaktním přístrojem a zrcadlovkou. Další skupinu tvoří fotoaparáty v cenách okolo 50000–100000 Kč. Do této kategorie patří aktuální „hity“, přístroje Nikon D100, Canon EOS D60 a FUJI S2 PRO. Přístroje této cenové kategorie jsou plnohodnotné zrcadlovky, vybavením ekvivalentní kinofilmovým fotoaparátům. Poslední skupinu tvoří přístroje cenově nad 100000,– Kč, kde jsou shromážděny nejdražší profesionální modely – Canon EOS1D, EOS 1DS, Kodak DCS Pro 14n, Nikon D1X, D1H, Contax N1 Digital. Tyto fotoaparáty nabízejí oproti lacinějším modelům vyšší robustnost, rychlejší sériové snímání a vyšší rozlišení (ne vždy). Navíc je zde věnována větší péče přesnému barevnému podání obrazu a dalším specifikům digitálního záznamu obrazu. Tolik k cenovým relacím digitálních přístrojů.

Canon EOS 300V Nikon F5

V kinofilmové oblasti je výběr modelů díky dlouholetému vývoji mnohem širší. Nejlacinější modely, určené jako „předěl“ mezi kompaktem a zrcadlovkou, lze pořídit již v cenách okolo 10000,– Kč, lepší přístroje střední třídy jsou k dispozici v cenách 20000 – 35000,– Kč. Poloprofesionální modely lze pořídit okolo 50000,– Kč a ryze profesionální modely v cenách těsně pod 100000,– Kč. Cenové rozdíly určuje z vyšší části kvalita mechanického zpracování přístrojů (viz článek „Odolnost fotoaparátů“), rychlost sériového snímání a autofokusu, méně pak funkční vybavení.

Díky tomu, že elektronické vybavení digitálních jednookých zrcadlovek je až na určité výjimky shodné s přístroji na kinofilm, tvoří jediný markantní rozdíl sama podstata záznamu obrazu.

Pokusím se tedy popsat to nejdůležitější – záznamové možnosti obou médií. Rozlišovací schopnost a tím i výsledná kvalita záznamu je totiž právě ono nejvíce omílané „jablko sváru“.

Základ, ze kterého je nutné vycházet – schopnosti lidského oka

Optický systém oka:

1 – rohovka 2 – komorová voda 3 – pupila 4 – oční čočka 5 – sklivec 6 – sítnice H, H´ – hlavní body N, N´ – uzlové body F – předmětové ohnisko C – střed otáčení oka

Aby bylo možné posoudit možnosti obou systémů záznamu statického obrazu, je nutné si nejprve stanovit určité hranice, které vymezují potřebnou kvalitu zaznamenaného obrazu vzhledem k možnostem lidského zraku. Lidské oko se chová obdobným způsobem jako fotoaparát – je zde tedy „objektiv“ (čočka) i záznamové médium (sítnice). Světlocitlivé prvky oka tvoří tyčinky a čípky. Tyčinky, kterých je cca 130 milionů, zprostředkovávají monochromatické vidění za nízké hladiny osvětlení; čípky, kterých je cca 7 milionů, zprostředkovávají standardní barevné vidění. Oko je schopno vnímat světelné paprsky vlnových délek cca 380 až 780 nm, díky adaptaci na změny intenzity osvětlení zvládá jasový rozsah až 20 clon (1:1000000), a rozpozná změny jasu o 2 – 3 %. Oko nevnímá rovnoměrně celý rozsah vlnových délek, nejcitlivější je ke světlu střední vlnové délky 555 nm, tedy světlu žlutozelenému (při denním vidění). Pro náš další postup je důležitá zejména rozlišovací schopnost oka. Aby bylo oko schopné odlišit dva stejně jasné body, je třeba aby se mezi těmito body nacházel jeden světlem nezasažený bod (resp. bod zasažený menší intenzitou). Čípky na sítnici mají průměr cca 0,005 mm, z čehož vzhledem k obrazové ohniskové vzdálenosti oka a indexu lomu sklivce vychází úhlové rozlišení 1'. Tato hodnota se nejčastěji udává jako standardní rozlišení průměrného lidského oka. Oko je schopno pohodlně zaostřit objekt přibližně od 250 mm, tato vzdálenost je tedy zároveň vzdáleností, na kterou je oko schopno rozlišit nejvíce detailů. Pro úhlové rozlišení 1´ činí rozlišovací schopnost oka 14 bodů, tedy 7 čar/mm (běžně se udává hodnota 6 – 8 čar/mm).[Hodnota rozlišovací schopnosti oka klesá stejně jako u ostatních optických soustav se snižujícím se kontrastem objektu].

Jako vodítko pro správnou vzdálenost, ze které je vhodné pozorovat snímky, lze použít úhlopříčku zvětšeniny. Z výše uvedených údajů lze odvodit vzorec pro výpočet potřebného rozlišení pozitivu:

rozlišovací schopnost v čárách/mm =1/2 × 1/(pozorovací vzdálenost v mm/3000)
resp.: pro špičkové nároky = 1/2 × 1/(pozorovací vzdálenost v mm/4000)

z čehož po zjednodušení dostaneme: 1500 / pozorovací vzdálenost v mm
resp.: 2000 / pozorovací vzdálenost v mm

Pro pozorovací vzdálenost 250 mm nám tak vyjdou hodnoty 12 resp. 16 bodů na mm, což je 300 resp. 400 ppi (dpi). Z těchto hodnot také vychází standardní hodnota tiskového rozlišení, a to 300 dpi. Obvykle se používá střední hodnota 1/3500 pozorovací vzdálenosti, což je rozlišení zhruba 350 ppi. Aby tedy snímek obsahoval tolik detailů, kolik je schopno rozlišit lidské oko, je třeba se držet těchto hodnot. Pozorovací vzdálenost 250 mm je vhodná pro snímky do velikosti cca A4, u snímků formátu A3 (297 × 420 mm) je vhodná pozorovací vzdálenost přibližně půl metru. Pro tuto vzdálenost nám 1/3500 dá hodnotu 7 bodů na mm, což je necelých 180 ppi.

Budeme-li tedy vycházet ze střední hodnoty rozlišení lidského oka, a snímek A3 budeme pozorovat ze vzdálenosti půl metru, pak budeme potřebovat 2079 × 2940 bodů, tj. cca 6 milionů bodů. Kinofilmový negativ bude nutné zvětšit cca 12×, což znamená rozlišení 42 čar/mm.

Na druhou stranu, budeme-li chtít (teoreticky) pro rozlišení maximálního množství detailů pozorovat zvětšeninu A3 ze vzdálenosti 250 mm, budeme potřebovat (pro rozlišení 1/3500 pozorovací vzdálenosti) již 4158 × 5880 bodů (cca 24,5 milionů bodů), resp. 84 čar/mm.

Tímto způsobem snadno určíme potřebné rozlišení negativu resp. digitálního snímače. Samozřejmě to neznamená, že v praxi nemůžeme použít rozlišení menší či větší – použijeme-li rozlišení větší, než které vypočteme, pak nejsme na snímku schopni rozlišit jemnější detaily, než je limit rozlišení oka. Naopak, použijeme-li rozlišení menší, snímek nemusí celkově vypadat špatně, pouze neobsahuje všechny jemné detaily objektu, které je oko schopné rozlišit. Udávají-li tedy občas výrobci digitálních fotoaparátů, že z např. 6 milionů pixelů lze tisknout metrové snímky, mají do jisté míry pravdu – od určitého formátu snímku je však každé další zvětšení již jen tzv. prázdným zvětšením, na snímku většího formátu tedy nejsme schopni rozlišit větší množství detailů, než na snímku menším. Zhotovení takovéto zvětšeniny však postrádá smysl, snímky velkých rozměrů se obvykle zhotovují pro to, aby poskytly větší množství detailů, než snímky menší.

Nedostatečné rozlišení se u digitálního záznamu projevuje výrazněji rozpadem obrazu na jednotlivé body (tzv. pixelizace), u záznamu na fotografickém filmu ztrátou ostrosti.

Tolik k rozlišovací schopnosti vzhledem k možnostem našeho zraku.
V praxi si stačí pamatovat, že pro zobrazení maximálního množství okem pozorovatelných detailů je třeba, aby se rozlišení (velikost obrazového bodu resp. rozptylového kroužku) konečného produktu (snímku, výtisku apod.) pohybovalo v rozmezí 1/3000 až 1/4000 pozorovací vzdálenosti.


Další díly:

Charakteristické vlastnosti filmů I.
Charakteristické vlastnosti filmů II.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Josef Prachař
    Josef Prachař
    01.03.2017 19:17

    Zajímavé teoretické úvahy které však podstatu věci spíše zamlžují než vysvětlují jak to v praxi skutečně je.
    Chceme li zjistit jaké náš fotoaparát má rozlišení, stačí abychom vyfotografovali pří nastavení objektivu na nekonečno, hodně členité předměty vzdálené několik set metrů rýsující se proti světlejší obloze, například vršky stromů lesa.Výsledek bývá jednoznačný.Zatím co u kinofilmu se při dobrém objektivu jeví vršky stromů a větve jako velice ostré,u lacinějších digitálů se tyto vzdálené předměty většínou jeví jako více méně rozplizlé a nejasné skvrny.Z této jednoduché zkoušky tak snadno zjistíme jak dobrý fotoaparát jsme si pořídili,Budeme li jej používat nebo jej rovnou hodíme do popelnice.

  • E.B.E
    E.B.E
    01.03.2017 19:43

    úsměvná teorie :-) ...tím nechci říct, že nemám rád pořád analog, ale z jinýho důvodu... jako koment k Josefově komentáři mě napadá jediný: Kulturista teoretik :-)

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    01.03.2017 21:28
    Reaguje na Josef Prachař 01.03.2017 19:17:

    "Zajímavé teoretické úvahy které však podstatu věci spíše zamlžují než..." - zobrazit celý komentář

    "Zatím co u kinofilmu se při dobrém objektivu jeví vršky stromů a větve jako velice ostré,u lacinějších digitálů se tyto vzdálené předměty většínou jeví jako více méně rozplizlé"
    ...to platí možná pro mobily a kompakty s pidičipem. Rozhodně ne pro cokoliv slušnějšího. Pravím jako fanda a uživatel analogu.

  • Raul Zelený
    Raul Zelený
    02.03.2017 08:24
    Reaguje na Josef Prachař 01.03.2017 19:17:

    "Zajímavé teoretické úvahy které však podstatu věci spíše zamlžují než..." - zobrazit celý komentář

    Nejzajímavější na tom je, jak se svět za těch 15 let (od zveřejnění toho článku) změnil. Když tedy nadšený fotograf vyhodí svůj digiaparát do popelnice (jak píšeš), co mu poradíš? Protože když zajde do prodejny fotoaparátů, zjistí, že z pěti největších světových výrobců (C,N,O,P,S) čtyři už analogové kinofilmové zrcadlovky nevyrábějí, nebo aspoň ne pro český trh (o kinofilmových kompaktech s možností nastavení clony a manuálního ostření ani nemluvě). A ten poslední mohykán (N) nevyrábí ani low-end ani střední třídu, ale přímo profesionální model (tedy cenou určitě). Tedy nic pro amatéry. Sice existují bazary, kde jsou kinofilmové zrcadlovky k mání (pořád je to nejlevnější cesta k full-frame), ale výrobci to v podstatě rozhodli za nás. Nebo podle nás?

  • Josef Prachař
    Josef Prachař
    02.03.2017 18:35

    Docela se omlouvám ale k mému dřívějšímu komentáři mne vyprovokovalo sdělení že k tak vysoce erudovanému a vědecky pojatému článku nebyl dosud napsán žádný komentář a tak jsem popsal svoji vlastní zkušenost týkající se porovnání rozlišení mezi kinofilmovým a digitálním fotoaparátem.Je zajímavé že popsaná chyba se vyskytuje právě jen u snímků vzdálených předmětů,tedy v nekonečnu,kde by mělo být všechno úplně ostré již vzhledem k velké hloubce ostrosti při nastavení objektivu na nekonečno.Není ovšem jisté jestli to není třeba chyba při montáži čipové destičky ve výrobě ale setkal jsem se s tím již u několika fotoaparátů.Při tom snímky na blízké vzdálenosti tak do sto metrů byly docela dobré.
    Chyba se samozřejmě ukáže až při dost velkém zvětšení na displeyi jinak není přímo okem viditelná.Takovým fotoaparátem se samozřejmě fotit dá ale je to viditelný rozdíl mezi rozlišením u kinofilmu a u čipové destičky.Tím samozřejmě netvrdím že se máme vracet ke kinofilmu ale výrobci by měli a myslím že to již zkoušejí, vyrobit čipy které se velikostí a rozlišením filmu vyrovnají o ceně však raději pomlčím.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    02.03.2017 20:09

    "výrobci by měli a myslím že to již zkoušejí, vyrobit čipy které se velikostí a rozlišením filmu vyrovnají"
    ...odhaduji tak od roku 2005 (12 MPx EOS 5D).

  • E.B.E
    E.B.E
    02.03.2017 22:43
    Reaguje na Jakub Súkeník 02.03.2017 20:09:

    ""výrobci by měli a myslím že to již zkoušejí, vyrobit čipy které se..." - zobrazit celý komentář

    :-D dneska je tu veselo. Se zdržím dalších komentářů na toto téma :-)

  • Josef Prachař
    Josef Prachař
    03.03.2017 20:44

    Jak vidím diskuse stále pokračuje,u mne již docela nad plán,proto ji ukončím tím že vysvětlím jak to s tím srovnáním kinofilmu a digitálu vlastně je. Mějme políčko 24x36mm méně citlivého ale zato jemnozrnného kinofilmu.Obraz na tomto políčku tvoří velice jemné částečky stříbra vyloučené chemickým procesem z citlivé vrstvy.Kolik myslíte že má,(samozřejmě že jen v přeneseném smyslu slova),toto políčko pixelů? Srovnáme-li velikost částečky stříbra s ploškou která představuje pixel na čipu digitálu jde o nesouměřitelný poměr velikostí.Zatím co u filmu je obraz utvořen najednou nesmírným množstvím nepatrných částeček stříbra,je tudíž jasné že film dokáže zaznamenat i nepatrné detaily, jak na blízko, tak i na velkou vzdálenost. Docela jinak je tomu u digitálního záznamu.Tam se obraz neskládá z bodů ale různotvarých plošek zvaných pixelů. Důsledkem toho je že když vyfotíme třeba míč s barevnými výsečemi na vzdálenost 1m kdy jeho obraz zaujímá velkou část displeje, vidíme že obraz je kvalitní. Je to tak proto že se na tvorbě obrazu podílelo velké množství pixelů které dokázaly vykreslit všechny detaily. Řekněme třeba 10milionů pixelů.Jinak tomu ovšem bude přeneseme-li míč do vzdálenosti třeba 100m a uděláme snímek.Míč již vidíme velice malý,barvy jsou málo zřetelné.Zatím co na film by jsme ho vyfotili ještě celkem zřetelně, tak jako bychom ho viděli okem, u digitálu nastane problém.Míč je již tak malý že jeho obraz nebude tvořit mnoho pixelů ale jen několik možná jeden nebo dva. Proto že pixely nejsou body ale plošky, dojde ke zkreslení tvaru míče podle tvaru pixelů které ho vytvoří.Jeho obraz se stane nezřetelným a bude nepoužitelný.Proto bude digitál na velkou vzdálenost vždy v nevýhodě před filmem.Také je pravda že výrobci jsou v těžké situaci proto že aby vyrobili čip s tak bodovými pixely aby se vyrovnaly částečkám stříbra na filmu to by jim museli ruce pozlatit.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram