Malý stabilizovaný ultrazoom do kapsy. To je ve zkratce Panasonic DMC-TZ3. A jaké snímky s ním lze udělat se už dočtete na dalších stránkách. Jako nástupce modelu TZ1, který je na trhu přibližně rok, s ním nakonec nemá mnoho společného. Zůstala snad jen "kapesní" velikost a jednoduché ovládání. Posuďte sami.

Stručná charakteristika

Panasonic DMC-TZ3 je kompaktní 7,2 Mpx fotoaparát s desetinásobným optickým zoomem a je společně s TZ2 nástupcem rok starého modelu TZ1. V základním balení najdete fotoaparát, Li-ion baterii, nabíječku, řemínek na zavěšení na ruku, CD se softwarem a český tištěný manuál. Karta není součástí balení, protože aparát disponuje interní pamětí (cca 12,7 MB). Lze jej zakoupit těsně pod jedenáct tisíc korun. Jde o plně automatický aparát s mnoha scénickými režimy, režimem makro a s režimem natáčení ozvučeného videa. Časy závěrky volí od 8 s do 1/2000 s. Lze však použít čas až 60 s. Při videu nelze použít optický zoom (u TZ1 šlo).

Tělo a ovládání fotoaparátu

Aparát s rozměry cca 105×59×37 mm (bez výstupků) a hmotností 260 gramů (včetně baterie a karty) tvoří vlastně samostatnou kategorii. Já měl k dispozici stříbrnou variantu. Ovládání je velmi jednoduché. Aparát disponuje totiž pouze automatickým režimem, scénickými režimy a režimem „srdíčko“.

Horní strana Dolní strana
260g
Levý bok Pravý bok (konektory)

Na horní stěně najdete pozměněný hlavní volič režimů, vypínač, spoušť, páčku zoomu a tlačítko pro volbu režimu stabilizace. Také reproduktor s mikrofonem se nachází na vrchní straně aparátu. Hlavní volič má deset pozic – normální snímání, jednoduchý režim (srdíčko), režim makro, dvě pozice scénických režimů, video a přehrávání. Přibyla pozice IISo, přímý tisk a pozice Schránka. Konektor napájení, A/V konektor sdružený s USB 2.0, najdeme na pravé straně pod plastovým krytem. Na dolní straně je prostor pro baterii a SD kartu. TZ3 podporuje i SDHC karty.

Ovládací prvky Ovládací prvky

Plastový stativový závit je umístěný zcela v kraji dolní stěny, tedy mimo osu objektivu. Zadní straně dominuje 2,5" LCD displej. Další prvky jsou vpravo od něj (celkem sedm tlačítek). Tlačítko DISPLAY pro určení množství zobrazených informací, tlačítko pro mazání snímků a sdružené vícepolohové tlačítko s volbou bracketingu, režimu rychlého prohlížení, režimu blesku a samospouště. Uprostřed nich je tlačítko menu/set. Škoda jen, že tlačítko mazání již neumožňuje volbu sekvenčního focení.

LCD a CCD

Zadní strana

3" LCD má rozlišení 230 tisíc bodů. Byl dobře čitelný jak za slunného počasí, tak za sníženého osvětlení. Přímo bych řekl, že je excelentní (měl jsem možnost současně srovnávat se třemi jinými a to i relativně drahými kompakty). Jeho jas lze měnit v menu nebo skokem tlačítkem Display. CCD je 8,5 (7,2 efektivních) Mpx čip velikosti 1/2,35". Zaznamenávat lze v maximálním rozlišení 3072×2304 / 3216×2144 / 3328×1872 v poměru stran 4:3/3:2/16:9 (takže nejde jen o pouhý ořez). V režimu video 848×480 (16:9), 640×480 či 320×240 bodů při maximální frekvenci 30 snímků za sekundu. Hledáčkem aparát nedisponuje.

Objektiv a ostření

Objektiv

V současné době neexistuje fotoaparát s podobným rozsahem s počátečním ohniskem 28mm při relativně „kapesní“ velikosti.

Aparát disponuje stabilizovaným objektivem Leica DC Vario – Elmar a je absolutně jiný, než u objektivu TZ1. Je tvořen jedenácti čočkami v devíti skupinách a obsahuje tři asférické čočky, čtyři asférické plochy a jeden ED člen. A myslím, že je to na výsledných snímcích ve spojení se zpracování obrazu znát. Světelnost je v rozmezí 3,3 – 4,9. Maximální clonové číslo je 8,0 pro nejkratší a 11 pro nejdelší ohnisko. Jeho rozsah v přepočtu ke kinofilmu je 28 mm – 280 mm. Pro dané rozlišení se rozsah zoomu odpovídajícím způsobem mění.

Nejmenší zaostřitelná vzdálenost je cca 5cm od objektivu (režim makro). Na živých snímcích posuďte sami jeho vlastnosti. Mohou se objevit reflexe v přímém protisvětle. Za nejpodstatnější považuji schopnost ostřit velmi rychle a tedy také rychle exponovat. Viz. foto „skluzavka“.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    06.05.2007 14:14

    2Johny5 - pokud je u TZ3 otřesná kvalita, patrně fotíte něčím typu 5D. Ano v porovnání s ním to tak je... Já mám porovnání napříč značkami u asi 60ti kompaktů. Mám z nich i fotky.

    PZ - reflexe má každý UZ (jde jen o to je "najít"). Pokud jsou řekněmě v normální míře, proč tento fakt považovat za vadu? U těch, kde je tato míra nepřiměřená se to v závěru testu dočtete.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    06.05.2007 14:49

    PZ:
    http://www.fotoaparat.cz/image/21812
    to je výřez za uvedených podmínek.

    Ad aberace u "brány" na krátké ohnisko. Porovnejete ji s identickými snímky u všech kompaktů rok zpět. Závěr sem můžete napsat sám.

  • Petr Žoha zoha
    Petr Žoha zoha
    07.05.2007 11:04

    recenze TZ2
    http://alatest.com/apps/reviews/2785701/-1/Digital+Compact+Cameras/Panasonic+Lumix+DMC-TZ2/

    recenze TZ3
    http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicTZ3/

  • Petr Žoha zoha
    Petr Žoha zoha
    07.05.2007 18:03

    Aberaci jsem nalezl zde
    http://www.fotoaparat.cz/images/0218/021806_full.jpg
    vlevo nahoře, ale je pravda, že na UZ do kapsy je zanedbatelná.

    Kdyby se objektiv TZ3 spojil s čipem Finepix F31fd, neváhal bych a zaplatil i 20000. :)

  • ketip 01
    ketip 01
    28.06.2007 18:44

    Chcem sa opytat na vase nazory na nasledujucu otazku: rozhodujeme sa kupit nejaky fotoaparat ktory je na tom s funkciami dost dobre, aspon ako TZ3-prave nad nim rozmyslame, ale vyhovoval by nam aj FZ50, no odradzuje nas jeho hmotnost a rozmery.Moja otazka teda je: kupit TZ3 alebo zanedbat rozmery FZ50-ky a ked uz drahsi fotak, tak FZ50.dakujem kazdemu kto zareaguje.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (12)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram