Pokud hledáte maličký aparát do kapsy pro někoho, kdo o fotografování neví vůbec nic a při vysvětlování o nastavení jste předem odsouzeni k neúspěchu, pak nezoufejte a podívejte se na jednoho zástupce, u kterého se prakticky nic nenastavuje - Olympus FE-240... A přesto "dělá" dobré snímky.

Testovací snímky

Některé fotografie jsou k dispozici v originální velikosti a kvalitě, pod zvětšenými náhledy je na ně odkaz. Exif je prakticky u všech snímků. Výřezy jsou 100% a jsou uloženy s takovou mírou komprese, abych nepozoroval rozdíl mezi původním a ukládaným snímkem. U popisu najdete informaci o velikosti originálního souboru.

Náhled, 1/800 s,  f/5.20, F/6.40 mm, ISO: 50
Náhled, 1/1000 s,  f/5.20, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)

Za velmi specifických podmínek najdete ve snímku reflexe. Což platí pro jakýkoliv fotoaparát.

Náhled, 1/640 s,  f/5.20, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)

Kontrastní scény dopadly výborně.

Náhled, 1/800 s,  f/8.00, F/32.00 mm, ISO: 50 Výřez (R) Výřez (R)
Náhled, 1/1000 s,  f/5.20, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R) Výřez (R)

Boční světlo a protisvětlo. Zde si aparát vedl myslím více než dobře.

Náhled, 1/640 s,  f/3.30, F/6.40 mm, ISO: 50 Náhled, 1/400 s,  f/5.00, F/32.00 mm, ISO: 50
Náhled, 1/250 s,  f/5.00, F/32.00 mm, ISO: 50 Výřez (R)

Rozsah zoomu s výřezem pro posouzení aberace.

Náhled, 1/160 s,  f/5.00, F/32.00 mm, ISO: 125 Výřez (R)
Náhled, 1/640 s,  f/3.30, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)
Náhled, 1/160 s,  f/5.00, F/32.00 mm, ISO: 320 Výřez (R)
Náhled, 1/50 s,  f/3.80, F/8.80 mm, ISO: 125 Výřez (R)
Náhled, 1/160 s,  f/5.00, F/32.00 mm, ISO: 250 Výřez (R)

U snímků rodiny je třeba pohlídat dobré světelné podmínky. Při vyšší citlivosti nebudou výsledky příliš dobré.

Náhled, 1/30 s,  f/3.30, F/6.40 mm, ISO: 200 Výřez (R)

I snímky z nepříliš dobře a především různě nasvíceného interiéru dopadly dobře.

Náhled, 1/250 s,  f/3.30, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)
Náhled, 1/160 s,  f/5.00, F/32.00 mm, ISO: 64 Výřez (R)
Náhled, 1/125 s,  f/3.30, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)
Náhled, 1/640 s,  f/3.30, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)
Náhled, 1/160 s,  f/3.30, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)
Náhled, 1/640 s,  f/5.20, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)
Náhled, 1/125 s,  f/3.30, F/6.40 mm, ISO: 50 Výřez (R)

Přiznám se, že jsem výsledky u makrofotografií čekal podstatně horší. Dobře lze použít makro od tří centimetrů.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Duke Vam Piere 0 7
    Duke Vam Piere 0 7
    01.04.2007 00:37

    Přístroj až po okraj narvaný demencí.
    Jak jinak lze chápat stabilizaci zvýšením citlivosti, naprosto nesourodé stanovování expozice (viz ukázka denních fotek - které, jak doufám, nejsou foceny ve stejnou dobu).
    Manuál a skutečnost v rozporu s informací na stránkách, iso 125 už připomíná spíš slavné vodopády než čistý obrázek. Ono 7 Mpix na chipu téhle velikosti udělá svoje.

    Skutečně by vám jinak Oly další hračku nepůjčil, kdyby se na závěr nenapsalo, že "si své kupce najde a že některé věci jsou vlastně výhoda"? Ve skutečnosti nevidím jediný důvod, proč by jej za cenu okolo 7.000 korun měl někdo chtít.
    Existuje spousta lepších strojů - a nechci-li se o nic starat, vždycky je možnost "zeleného foťáčku".

    Olympus opět prokázal, proč měl na zdejších stránkách tu vlezlou reklamu. Zoufale ji potřebuje.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    01.04.2007 12:43

    SW stabiliazci má dnes prakticky každá značka a občas ji kombinuje s optickou. Což zřejmě nevíte.

    Znmíněné snímky nejsou focené ve stejnou dobu.

    Znám pěkných pár lidí, kteří se "čudlíků" na foťáku bojí.

    Neposuzujte, prosím, věci kolem sebe podle sebe, a už vůbec ne z pohledu Fotografa.

  • Duke Vam Piere 0 7
    Duke Vam Piere 0 7
    01.04.2007 17:05

    Momentíček... SW Stabilizace přeci nemusí znamenat zvyšování citlivosti. Dokonce jsem ochoten se hádat, že označovat "ISO BOOST" jako stabilizaci obrazu je zavádějící a smrdí klamavou reklamou.
    Můžete, prosím, nějak doložit své tvrzení, že "téměř každá značka používá SW stabilizaci"?
    Nepochybuji o tom, že každá značka v automatickém režimu zvyšuje ISO. Jen nevěřím (možná z naivity), že by tomu všichni říkali "SW Stabilizace".

    Kromě toho - nejsem si jist, jestli se to implementuje, ale není problém navrhnout algoritmus, který na základě znalosti pohybu ruky umí obraz "stabilizovat" dodatečně.
    Tomu bych byl ochoten říkat "stabilizace softwarem". Jde v podstatě o statickou variantu digitální stabilizace u kamer.
    Jednoduchou verzi takového "stabilizátoru" je možno vidět např. jako součást filtru "focus magic" (ten ovšem umí "napravit" pouze lineární pohyb do jednoho směru).

    Že nejsou focené ve stejnou dobu je dobře (protože kdyby byly, byla by to pro aparát hodně špatná reklama), nicméně i tak je vidět zásadní nestabilita stanovování expozice (což - pravda, může být způsobeno i jistou změnou scény).

    Bojí čudlíků? No... upřímě řečeno, zde mohu za příklad použít "typicky techno-bojnou skupinu". Moji prarodiče se dobře naučili používat dálkové ovládání s desítkami čudlíků: vědí, co který dělá. Jakási "funkční logika" - tzn. stav, kdy se musí kvůli nastavení lézt do hloubi menu (např. mobilní telefon) a kdy každý čudlík v závislosti na stavu stroje znamená mnoho různých věcí, jim problémy dělá.

    Nesoudím z pozice fotografa, ale spotřebitele. Užitné vlastnosti téhle pakárny jsou mnohem nižší, než mnoha starších (a levnějších) přístrojů. Proto poznámka o tom, že neznám cílovou skupinu pro tento přístroj.

  • Jiří Karásek
    Jiří Karásek
    02.04.2007 07:10

    Udivuje mne, že tento článek pro FA vůbec vznikl. Že by pro pár zlaťáků? Pro Oly je asi výhodnější někoho využít, než si platit vlastní PR. Mrzí mě, že tento server kdysi publikoval moje články.

  • Zuhzkha
    Zuhzkha
    29.05.2007 10:26

    Tak jsem si přečetla zdrcující kritiku na tento výrobek od předchozích uživatelů a rozhodla jsem se napsat svůj názor. Musím předeslat, že jsem úplný začátečník. Paní prodavačce jsem ve specializované prodejně vysvětlila, co chci. /jednoduché ovládání, baterii, která vydrží, pouze na focení obyčejných snímků/. Poradila mi Olympus FE 240. Koupila jsem ho za 4 990 kč a jako laik jsem s ním spokojená. Myslím si, že tento fotoaparát si opravdu své příznivce najde. Každý totiž není "profík".

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram