Fotografování šimpanzů se Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS

Zkušenosti s fotografováním šimpanzů učenlivých (Pan troglodytes) v národních parcích Kibale forest a Queen Elizabeth na fotoexpedici Fotoinstitutu v Ugandě. Fotografoval jsem výhradně objektivem Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS na Sony A1. Byl to pro mne uživatelský test. Objektiv Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS mě potěšil výbornou kresbou.

Jako dítě jsem sledoval mnoho-dílný seriál Daktari, kde jednou z hlavních postav byla śimpanzice Judy. Šimpanz učenlivý (Pan troglodytes) je naším nejbližším příbuzným. Podobnost s námi, když pozorujete chování šimpanzů v tlupě, je ohromující až dojemná.

Zívající šimpanz učenlivý (Pan tryglodytes), Kibale forest national park, Uganda

Sony A1, Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS, ohnisková vzdálenost 318mm, čas 1/30s, f/5,6, ISO 16000

V podrostu byla tma jako v pytli. Musel jsem hodně zvednout ISO. Fotil jsem z ruky. Stabilizace zafungovala. 

Na noc si šimpanzi budují hnízda z větví a hned od rána začínají jíst. V národním parku Kibale se tlupa asi 25 jedinců nastěhovala na a do okolí obřího fíkovníku, který byl plný plodů. 

Šimpanzí fíkovník, Kibale forest national park, Uganda

Sony A7iii, objektiv Sony FE 20mm f/1,8G

Po nasycení hlavně samci sestupovali na zem do podrostu trochu si posedět a odpočinout.


Šimpanz učenlivý (Pan troglodytes), Kibale forest national park, Uganda

Sony A1, Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS, ohnisková vzdálenost 100 mm, čas 1/125s, f/5,6, ISO 4000

V národním parku Queen Elizabeth se šimpanzi vyskytují v soutěsce Kyambura. 

Soutěska Kyambura, Queen Elizabeth national park, Uganda

Jedná se o izolovanou tlupu, která je habituovaná a izolovaná od velkých skupin šimpanzů žijících v oblasti velkého pralesa u hranic s Kongem. V soutěsce jsme fotografovali v situaci, kdy tlupa šimpanzů postupovala při hledání potravy podél řeky, kde vyhledávali stromy s různými druhy ovoce. 

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Fotografování šimpanzů v národních parcích Ugandy

Šimpanzi učenliví žijí v Ugandě v počtech řádově tisíců kusů. Bohužel jich díky kácení lesů a zabírání půdy lidmi stále ubývá. Zvířata, která zde fotografujete jsou tzv. habituovaná tj. do určité míry zvyklá na přítomnost člověka. Po nalezení tlupy v lese musíte nasadit přes ústa ochranou roušku (ochrana proto přenesení nákazy z lidí na zvířata) a máte jednu hodinu na fotografování. Toto se důsledně dodržuje. Hledání tlupy může trvat hodinu nebo i několik hodin. Záleží, co si šimpanzi ten den usmyslí a kam vyrazí. Někdy může být terén i celkem obtížný. Třeba v „Queenu“ mi průvodce navrhoval přejít po vlhkém kmeni stromu řeku. Když jsem si spočetl cenu zapůjčené fototechniky na zádech, kdyby mi to uklouzlo, vůbec se mi na druhou stranu řeky nechtělo. Naštěstí jsme měli kliku, protože alfa samec se nakonec rozhodl přejít na náš břeh za ovocem. 

Sekundární prales a říčka v soutěsce Kyambura, Queen Elizabeth national park, Uganda

Zkušenosti s fotografováním

Hustý podrost a tma u země. Při fotografování později dopoledne ve větvích nad hlavou bojujete s dost nepříjemným protisvětlem. Zde může být obtížné najít tmavší pozadí, které příliš neruší.

Divoké fíky jsou oblíbenou potravou šimpanzů, Kibale forest national park, Uganda

Sony A1, Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS, ohnisková vzdálenost 400 mm, čas 1/250s, f/5,6, ISO 1250

Šimpanz učenlivý při hledání potravy, soutěska Kyambura, Queen Elizabeth national park, Uganda

Sony A1, Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS, ohnisková vzdálenost 400 mm, čas 1/3200s, f/5,6, ISO 4000


Šimpanz -Mussolini, Kibale forest national park, Uganda 

Sony A1, Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS, ohnisková vzdálenost 400 mm, čas 1/1600s, f/5,6, ISO 8000

Šimpanzové mají hodně vyvinutou mimiku obličeje. Jejich povahy a některé výrazy připomínají ty lidské. Tohle špulení huby a zvednutá ruka mi připomíná výrazy italského diktátora Benita Mussoliniho. Doufám, že tento šimpanz je mnohem lepší povahy i mravů. 

Šimpanzové jsou velké opice a proto si myslím, že rozsah ohniskových vzdáleností Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS na FV těle Sony A1 je vyhovující. Díky menší světelnosti se vše fotografuje na plně otevřenou clonu. Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS váží 1400g. To je o 200g méně než oblíbená klasika od Canon EF 100–400 mm f/4,5–5,6L IS II USM. Oba objektivy průměr filtru 77mm. Objektiv má velmi kvalitní kresbu v celém rozsahu ohniskových vzdáleností a to při plně otevřené cloně, kde se nejčastěji používá při fotografování zvířat. Stabilizaci jsem ponechal na optickém stabilizátoru objektivu tak, jak mi to hlásilo tělo. Musím přiznat, že jsem blíže nezkoumal poslední firmware u Sony A1, zda by šlo něco ještě získat ze spolupráce stabilizace sensoru a optické stabilizace objektivu. Stejně je rozhodující pohyb zvířete a s ním spojený expoziční čas.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Při fotografování šimpanzů získáte praxi v hledání průhledů přes větve a listí. Pro přesné zaostření také potřebujete citlivé sensory autofokusu. Tady poznáte dost velký handicap starších přístrojů, zejména zrcadlovek, které nemají tak citlivé sensory. Zapomeňte však na režimy vyhledávání oka či obličeje, kterými nás občas krmí marketingová oddělení výrobců. Jak má ve tmě najít obličej nějaký algoritmus, když ho skoro mezi větvemi nevidíte ani vlastním okem. Když obličej uvidíte, nejspolehlivější metoda je plošně co nejmenším sensorem trefit oko. Tohle jsem si ověřil při praktických testech se Sony A1, Canon EOS R5 i Nikon Z9. Sony A1 má citlivost sensoru autofokusu na chipu –4EV a trefuje velmi dobře.

Sledování a fotografování velkých primátů v oblastech rovníkové Afriky patří k velkým cestovatelským zážitkům. První článek z fotoexpedice Fotoinstitutu do Ugandy jsem na napsal o šimpanzích, protože jsou nám nejbližší. Na vlastní oči jsme viděli jak zde v Ugandě i v jiných zemích Afriky mizí pralesy na úkor zemědělské půdy. Nezbývá než doufat, že se alespoň trochu omezí úbytek tropických lesů, tak aby i další generace mohli vidět šimpanze nejenom v klecích zoologických zahrad,. Pozorování šimpanzů v krásném tropickém lese je úplně jiný zážitek.

Děkuji společnosti So­ny.cz na za zapůjčení fototechniky.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • martinholik
    martinholik
    21.03.2024 12:38

    Musel to být krásnej zážitek. Já mám teda z opic respekt a teď na zakázce jsem fotil apartmány, kde jich běhaly desítky, takže jsme museli všechno pořád hlídat - samozřejmě jinej, nějakej menší druh. Jsou to mrchy ale krásný :D

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    25.03.2024 08:38

    V jednu chvíli jsem si nechal fotobatoh na zemi abych to měl lehčí na focení, ale pak jsem se raději vrátil a měl jsem ho pořád na zádech. Také mě napadlo, že kdyby se šimpanzovi zalíbil, neměl bych šanci. Když na ně koukáte, vidíte, že jsou mnohem silnější než lidé, ale zároveň strašně podobní.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram