Uživatelský test objektivu Sony FE 50mm f/1,4 GM
Nedávné představení objektivu Sony FE 50mm f/1,4GM překvapilo vzhledem tomu, že v padesátkách Sony nabízí již delší dobu i Sony FE 50mm f/1,2GM a Sony FE Zeiss Planar 50mm f/1,4. Sony ale určitě ví co dělá. Zkušenosti s fotografováním na workshopech Fotoinstitutu.cz Praze a na Šumavě s tímto velmi kvalitním objektivem najdete v testu.
Ohnisková vzdálenost 50mm na „full frame“ fototoaparátech nepatřila mezi mé oblíbence. Jenže předchozí testování Sony FE 50mm f/1,2GM, Sony Zeiss Planar 50mm f/1,4 a nyní nového Sony FE 50mm f/1,4GM mě přinutily koukat se vice po motivech, kde se dá hlavní motiv odpíchnout od pozadí díky vysoké světelnosti. Test objektivů Z Sony FE 50mm f/1,2GM a Sony Zeiss Planar 50mm f/1,4 najdete zde.
Ostrost, rozlišení a minimum vad “pevných” objektivů 50mm je v porovnání se světelnými zoomy jako 24–70mm f/2,8 viditelně lepší. Zároveň i mezi objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností patří k tomu absolutně nejlepšímu. Světelnou padesátku vždy užijete při fotografování portrétů nebo při reportáži. Pokud při fotografování krajiny nebo architektury není úhel pohledu 46,7 stupňů dostatečně široký, vyfotografujte váš záběr jako jednořadé nebo víceřadé panorama. Na FF fotoaparátu je padesátka na celou postavu. Pokud prodloužíte ohniskovou vzdálenost nasazením na fotoaparát se snímačem APS 1,5× nebo APS-C 1,6×, máte objektiv na portréty části postavy.
Porovnání Sony FE 50mm f/1,2GM a Sony FE 50mm f/1,4 GM
V porovnávací testu Sony FE 50mm f/1,2GM a Sony Zeiss Planar 50mm f/1,4 Sony FE 50mm f/1,2GM Planara porazil hlavně díky spolehlivějšímu autofokusu. Rozdíl v ostření mezi Sony FE 50mm f/1,2GM a Sony FE 50mm f/1,4 už nepoznáte. Rozdíl je pak jen ve světelnosti.
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,2GM, clona f/1,2, 1/8000s, ISO125
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/1,4, 1/8000s, ISO125
Porovnání bokeh mezi Sony FE 50mm f/1,2GM (nahoře) a Sony FE 50mm f/1,4GM (dole)
Rozdíl mezi f/1,2 a f/1,4 je patrný zejména na oknech paláce v pozadí, není však dramatický.
Nový Sony FE 50mm f/1,4GM je lehčí (516g vs. 778g) a na těle bezzrcadlovky Sony lépe vyvážený.
Podle mého názoru hlavní problém světelných padesátek Sony je konkurence levnějších třetích značek. V tomto případě je to nejvíce kvalitní objektiv Sigma 50 mm f/1.4 DG DN Art.
Mechanická konstrukce a ovládání
Sony FE 50mm f/1,4GM je mechanicky perfektně zpracovaný a hmotnost 516g je tak akorát pro tělo Sony A7iii (váží 650g).
Ostřící kruh je ideálně tuhý pro mechanické ostření v případě, že ostříte jedním prstem z ruky třeba při použití živého náhledu při zvětšení 10×.
Sluneční clona je zepředu pogumovaná a podobná jako u Sony FE 50mm f/1,2 GM .
Jinak na Sony FE 50mm f/1,4 GM najdete
Otočný kruh pro mechanické nastavení clony na objektivu. Prvkem navíc je zde zámek pro zabránění náhodného otočení clony (ten u Sony FE 50mm f/1,2 GM chybí) Tlačítko CLICK, které umožňuje mechanické nastavení clony přímo na objektivu se zarážkou na jednotlivých polohách. Já osobně nastavování na objektivu preferuji. Jen je problém, že ho má jen menšina mých objektivů. S tím má většina lidí take problém. Proto ten zámek. Přepínač AF/MF na objektivu – osobně preferujiSrovnání Sony FE 50mm f/1,4GM vlevo s IRIS lock a Sony FE 50mm f/1,2 GM vpravo
Průměr přední čočky Sony FE 50mm f/1,4GM je 67mm, stejný jako u Sony 24mm and 35mm F1.4 GM. Sony FE 50mm f/1,2 GM má průměr 72mm.
Minimální zaostřitelná vzdálenost je 38cm (maximální zvětšení 0,18×).
Ploník při maximálním zvětšení – fotografováno z ruky
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/3,2, 1/125s, ISO125
Bajonet Sony E je kovový s těsnícím kroužkem z černé gumy. Objektiv Sony FE 50mm f/1,4 GM je zatěsněn proti prachu a vodě asi na stejné úrovni jako Sony FE 50mm f/1,2 GM.
Ostření
Sony FE 50mm f/1,4 GM ostří velmi rychle a tiše pomocí dvou XD lineárních motorků. Nezdá se být horší než starší Sony FE 50mm f/1,2 GM.
Ani jeden z objektivů nemá stabilizátor obrazu v těle a musíte se spolehnout na stabilizaci na sensoru. Její kvalita závisí na těle fotoaparátu.
Tréning, Praha
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/1,4, 1/6400s, ISO100
Tahle dívčina trénovala jízdu a tanec na kolečkových bruslích a jezdila sem a tam. Objektiv ostřil velmi přesně a rychle i na starším těle Sony A7iii. Časy při plně otevřené cloně zde byly díky silnému protisvětlu extrémně krátké
Pokud fotografujete blízké objekty jako třeba rozkvetlé devětsily na Šumavě, autofocus není moc vhodný a budete muset ostřit manuálně. Tady oceníte bezzrcadlovky s digitálním hledáčkem, kde můžete obraz zvětšít 10×. Ocenil jsem, že při běžném fotografování z ruky je ostřící kruh výborně ovladatelný jedním prstem.
Devětsil bílý, Šumava
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/5, 1/20s, ISO250, fotografováno z ruky
Optické vlastnosti
Ostrost a rozlišení
Rozkvetlé sady na Petříně, Praha
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/10, 1/500s, ISO100
Asi by to chtělo mít ještě na test Sony A7R V s rozlišením 61MPix, ale i tady s 24MPix fotoaparátem vidíte na první pohled perfektní kresbu v drobných detailech.
Bokeh
Clonový otvor objektivu Sony FE 50mm F1.4 GM má 11 lamel. Výsledkem této konstrukce je krásný měkký bokeh. To je zásadní zpráva pro fotografování portrétů a pro práci s malou hloubkou ostrosti obecně. Objektiv jsem si proto užíval.
Hradčanské náměstí, Praha
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/1,4, 1/6400s, ISO100
Pražské baroko
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/1,4, 1/4000s, ISO100
Jaro na Petříně
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/1,4, 1/4000s, ISO100
Občas potřebujete I přiclonit, aby se objevil detail v pozadí
Jaro na Petříně II
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/16, 1/250s, ISO100
Výkon v protisvětle
Protisvětlo je klíčové pro krajináře i portrétní fotografy jako tzv. vlasovka.
Objektiv Sony FA 50mm f/1,4GM je citlivý na přímé protisvětlo zejména když fotografujete přímo do Slunce
Údolí Zlatého potoka u Kašperských Hor, Šumava
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/16, 1/250s, ISO100, panorama ze 6-ti snímků
Hodně tvrdé protisvětlo, kdy v hledáčku skoro nic nevidíte.
Staré pastviny na Stašsku, Šumava
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/16, 1/250s, ISO100
Zde bylo Slunce mimo obraz těsně nad stromy.
Rozkvetlé lýkovce, Šumava 2023
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/3,2, 1/500s, ISO100
Rozkvetlé lýkovce, Šumava 2023 II
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/16, 1/40s, ISO100
Přímo do Slunce
Sony A7 III, objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM, clona f/16, 1/40s, ISO100
Při fotografování do přímého protisvětla je třeba počítat v tomto směru s větší citlivostí Sony FE 50mm f/1,4GM. Zejména při zavřené cloně se vytváří výrazné paprsky a objevují se tzv. prasátka.
Ostatní
Vinětace, chromatická aberace a distorze nejsou výrazné a lze je navíc jednoduše korigovat profilem např. Adobe Camera RAW. Komu při noční fotografii jsem nevyzkoušel, neboť je pořád zataženo.
Závěr
Objektiv Sony FE 50mm f/1,4GM má pro mne lepší poměr cena/výkon ve srovnání se Sony FE 50mm f/1,2GM
Plusy
Krásný bokeh a vynikající kresba Špičkový sutofokus asi i o trochu lepší u Sony FE 50mm f/1,2 Mechanické zpracování odpovídající třídě Sony GMZápory- Větší citlivost v protisvětle při vyšších clonových číslech
Diskuze o cenách jsou vždy relativní zejména při srovnání se třetími stranami. Sony má otevřený bajonet Sony E což je výhoda pro uživatele, ale z obchodního hlediska je Sony vice pod tlakem konkurence než třeba Canon s bajonetem R.
Děkujeme společnosti Sony.cz za zapůjčení obou objektivů k testu.
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.