Uživatelský test objektivu Tamron 50-400mm f4.5-6.3 Di III VC

Tamron 50-400mm f4.5-6.3 Di III VC je normální a teleobjektiv v jednom,. Překvapil mne ostrostí kresby zejména do 300mm. Zároveň je velmi kompaktní a rychle ostří. Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VXD jsem testoval na fotoexpedici Fotoinstitutu.cz na Madeiře na těle Sony A7 iii zejména při fotografování krajin, ale také v botanické zahradě Jardin Botanico ve Funchalu. Dobrá volba pro cestovatele, jen musíte počítat s malou světelností.

Mnoho objektivů, které kombinují normální ohniskovou vzdálenost 50mm a teleobjektiv 400mm neznám. Výjimkou je Sigma 50–500 mm F 4,0–6,3 APO EX DG HSM, která byla nedávno nahrazena Sigma 60–600mm f/4.5–6.3 DG OS HSM. Jedná se o kvalitní, ale mnohem těžší objektivy. Tamron má průměr filtru 67mm, Sigma 95mm, v hmotnosti je to 1,2kg bez kruhu vs. 2,7kg. Pokud však fotografujete zvířata v přírodě, oceníte delší ohnisko 600mm. Výhodou Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC je malá zaostřitelná vzdálenost. Na 50mm se dostanete až na zvětšení 1:2 a na 400mm 1:4.

Cenové rozdíly jsou také zajímavé

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Každopádně velké značky Canon, Sony a Nikon podobné objektivy nenabízejí. Vše v jednom ocení zejména cestovatelé. S vláčením haldy těžkých objektivů máme všichni potíže. Jenže nikde není nic zadarmo. Tím „ale“ je nízká světelnost v celém rozsahu u tohoto typu objektivů.

Asi nepřekvapí, že pro zoomování je Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC s extrémně širokým rozpětím zoomu ideální.

Mechanické vlastnosti

Objektiv je slušně zatěsněný a přestože nám letos na Madeiře občas zapršelo, žádný problém se neobjevil. Pocitově je mechanická konstrukce kvalitní. Samozřejmě se ale nebavíme o kvalitě G či GM objektivů Sony, které jsou cenově jinde, ale mají propracovaný každý detail. Objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC má konstrukční místo pro stativový kruh, ale ten si musíte koupit zvlášť. Já jsem ho dostal zapůjčen k testu. Můžete si ho koupit samostatně za cenu něco pod 3000Kč. Objektiv je při použití stativového kruhu velmi dobře vyvážen s tělem Sony A7 Mark iii. Hmotnost pouhých 1,2kg je příjemná na nošení.

 Objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC

Stativový kruh jako příslušenství k objektivu Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC

Ovládání

Zoomovací kruh je dobře zatěsněný, ostřící je trochu volnější (tovární nastavení). Přepínání AF/MF z těla. Optický stabilizátor v režimu 1 a 2 pro panning jsou klasika.

V budoucnu bude možné změnit firmware objektivu díky USB-C konektoru v případě, že nově vyvinuté fotoaparáty to budou vyžadovat.

Ovládání

Objektiv má zoomovací a ostřící kruh. Jsou dobře zatěsněné. Jinak je zde pouze připojení na USB. Přepínání AF/MF je přes tělo fotoaparátu.

V budoucnu bude možné změnit firmware objektivu díky USB-C konektoru v případě, že nově vyvinuté fotoaparáty to budou vyžadovat.

USB-C konektor je v blízkosti bajonetu

Ostření a stabilizace

Ostření je díky lineálnímu motoru rychlé a tiché. Tady jsem byl naprosto spokojen.

Optická stabilizace objektivu je plně funkční, ale v kombinaci se Sony A7 Mark iii nedosahuje špičkových parametrů. Každopádně bylo znát, že tam je, neboť jsem objektiv testoval současně s Tamron 20–40mm f/2,8, který optickou stabilizaci nemá. Sony s bajonetem Sony E akceptuje objektivy jiných značek na rozdíl od Canonu. Bohužel jsem neměl možnost otestovat Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC na špičkovém těle Sony A7R V, kde Sony vylepšil stabilizaci sensoru. Předpokládal bych zlepšení.

Kanár Serinus canaria canaria

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 400mm, clona f/6,3, čas 1/2000s, ISO 400, ořez

Za poledne, kdy je hodně světla není s Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC problém fotografovat ani velmi pohyblivé ptactvo. Ostření je velmi rychlé a limit byl spíše na straně těla a hlavně mých schopnostech. Pořád mi před ptáky lezla nějaká tráva… V tomhle terénu jsem ostřil bodově, kde většinou stejně končím.

Optická kvalita

Ostrost kresby

Terasy políček pod Santo Antonio da Serra, Madeira

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 106mm, clona f/9, čas 1/800s, ISO 200

Mraky pod vrcholem Pico Ariero před západem Slunce

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 148mm, clona f/10, čas 1/500s, ISO 400


Mraky pod vrcholem Pico Ariero po západu Slunce

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 50mm, clona f/14, čas 1/10s, ISO 80

Bokeh

Thunbergia fragrans, Jardin botanico. Madeira

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 400mm, clona f/6,3, čas 1/400s, ISO 800, tady bych si přál lepší světelnost neboť foukal vítr a musel jsem zvyšovat ISO

V oblasti mimo hloubku ostrosti je kresba rozostření přirozená.

Sněženky na hřbitově v Kašperských horách, Šumava

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 362mm, clona f/16, čas 1/400s, ISO 200, v tomto případě jsem chtěl co nejvíce proostřit i stín v pozadí

Kresba v protisvětle

Kresba v protisvětle je velmi dobrá. Parazitní světlo je potlačeno velmi dobře. Přiznám se, že o hvězdičky při zavřené cloně jsem se nepokoušel, protože jsem neměl letos na Madeiře moc příležitostí, tak aby fotka byla trochu zajímavá.

Poloostrov Laurenco, Madeira

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 50mm, clona f/9, čas 1/400s, ISO 400, upraveno v Adobe Camera Raw

Fotografování close-up snímků

Madeira je ostrov květin, takže jsem uvažoval, zda si vzít makroobjektiv. Jenže při intenzivním cestování, které je spojeno s fotoexpedicemi většinou na kvalitní makrosnímky není čas (boj s větrem vyžaduje hodně přípravy). Proto jsou snímky s teleobjektivy, které zaostří na malou vzdálenost relativně dobrou alternativou pro dokumentaci přírody.

Babočka kopřivová na květu Echium candicans, poloostrov Laurenco, Madeira

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 400mm, clona f/6,3, čas 1/800s, ISO 100


Ferraria crispa, Jardin botanico, Funchal, Madeira

Sony A7iii, objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC, ohnisková vzdálenost 400mm, clona f/6,3, čas 1/400s, ISO 400

Závěr

Objektiv Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC je zajímavá volba pro cestovatele chtějí fotografovat široký okruh žánrů: zvířata, makro, krajiny teleobjektivem, reportáž. a zároveň to nesmí být těžké. Musí však udělat kompromis u nízké světelnosti (nutné fotografovat při vysokých ISO) a umět si poradit s pozadím tak, aby bylo měkké např, u snímků portrétů..

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Plusy

  • Dobré optické vlastnosti
  • Rychlé a tiché ostření
  • Malé rozměry a hmotnost

Minusy

  • Malá světelnost (hlavně u krátkých ohniskových vzdáleností 50 –150mm)

Na fotoexpedi­ci na Madeiru jsem Tamron 50–400mm f4.5–6.3 Di III VC dobře doplnil rovněž velmi lehkým objektivem Tamron 20–40mm f/2,8 - test zde

Děkuji společnosti Pen­ta.cz za zapůjčení obou objektivů k testu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram