Test Minolta DiMAGE 7Hi

Zajímavým fotoaparátem, zapůjčeným společností Minolta k testování, je digitální EVF „zrcadlovka“ Minolta DiMAGE 7Hi. Test probíhal s ohledem na již testovaný fotoaparát Minolta DiMAGE 7. Vzhledem ke stejné základní konstrukci obou přístrojů a ke skutečnosti, že Minolta DiMAGE 7 zde byla velmi podrobně testována a popsána kolegy, odkazuji zájemce na tento test (odkaz zde) a zde jsem se zaměřil hlavně na odlišné, vylepšené nebo zcela nové funkce modelu DiMAGE 7Hi.

úvod

Minolta Dimage 7Hi čelní pohled

Minolta DiMAGE 7, která konstrukčně vycházela z modelu Minolta DiMAGE 5 byla asociací TIPA jmenována nejlepším digitálním fotoaparátem roku 2001–2002. Poté přišla Minolta na trh s vylepšenými modely DiMAGE 7i a DiMAGE 7Hi. Oba modely jsou nástupci DiMAGE 7. Model DiMAGE 7i zaujímá se svými inovacemi místo levnějšího zástupce řady. Model DiMAGE 7Hi je pak modelem pro náročné, s rozšířenými kreativními prostředky, kterých plně využije jen opravdu zkušený fotograf. Na náš trh se dodává Minolta DiMAGE 7Hi ve standartním balení, které obsahuje: Přístroj s objektivem, kožený řemen NS-DG1000, krytku objektivu (49mm) LF-1249, krytku sáněk blesku SC-9, AV kabel AVC-300, CF kartu 16MB, USB kabel USB-100, DiMAGE Software CD ROM (obsahuje DiMAGE Viewer), sluneční clonu DLS-7Hi, 4 Ni-MH AA akumulátory SANYO, nabíječku Ni-MH akumulátorů SANYO se síťovým kabelem. V této základní výbavě je na trhu nabízena za 54990,–Kč (únor 2003, DiMAGE 7i je o cca 10 tisíc levnější). Z příslušenství jde v současné době pořídit: Spouštěcí kabel RC-1000S délka 0,5m, spouštěcí kabel RC-1000L délka 5m, rozptylná předsádka blesku (diffusor) CD-1000, kruhový polarizační filtr 49mm, L37 UV filtr, síťový adaptér AC Adapter AC-2L, externí High Power Battery Pack Kit EBP-100, lithium Ion Battery Charger BC-100 pro EBP-100, pouzdro kožené, brašna Minolta, atd.

konstrukce

Minolta Dimage 7Hi pohled shora

Konstrukce je stejně solidní, pevná a ergonomická, jako je detailně popsáno v testu DiMAGE 7. Na první pohled poznáme DiMAGE 7Hi podle elegantního profi-černého těla. Měl bych zde zmínit vylepšené uchycení sluneční clony, která již nepadá, robustnější gumový kroužek na ovládání transfokátoru, pogumovaný úchyt pro pravou ruku, ze kterého fotoaparát snad ani nemůže vyklouznout a přípojku pro studiový blesk. Bohužel bylo ponecháno umístění problematického kroužku řemenu nad prostorem pro CF kartu a její zvláštní vyjímání pomocí sklopného ovladače. U testovaného přístroje jsem také pozoroval začínající mikro-prasklinky plastového krytu u upevňovacích šroubů a zkušenosti kolegů mně to potvrdily i u jiných DiMAGE 7Hi. Nemá to vůbec žádný vliv na funkci fotoaparátu, ale svědčí to o nežádoucím pnutí v plastovém materiálu krytu. Celkově působí DiMAGE 7Hi v ruce jako solidní fotoaparát s možností pevného úchytu proti nežádoucímu roztřesení.

Minolta Dimage 7Hi spodní strana Minolta Dimage 7Hi pohled zprava

ovládání

Byl jsem velmi spokojen s rozmístěním ovládacích prvků. Určitě se s DiMAGE 7Hi nelze sžít na první pokus, je opravdu nabitá funkcemi, ale po nějaké době „hraní si“ určitě uživatel ocení logiku ovládání. K tomu slouží celkem čtyři kruhové voliče, deset tlačítek (včetně spouště), jeden křížový volič, jeden přepínač a jedno ozubené kolečko. Zní to velmi složitě, ale Minolta zde předvedla mistrovské rozmístění těchto prvků. Těmito mechanickými voliči jde volit většinu běžně potřebných funkcí. Další funkce jsou voleny také těmito voliči, ale v menu na displeji, nebo v hledáčku.

Minolta Dimage 7Hi pohled leva Minolta Dimage 7Hi pohled ezadu

menu

Ovládání menu je u DiMAGE 7Hi upraveno, odrolováním nakonec automaticky přejedeme na začátek nabídky. Nemusíme se tedy vracet zpět, jako u předchozího typu. V menu také přibylo položek. Z těch nejzajímavějších uvedu kompresní stupeň extra fine JPG, jde o velmi málo komprimovaný JPEG, dále je zde možnost volby barevného prostoru sRGB nebo Adobe RGB a zápisu ICC profilu do hlavičky JPEGu pro následný tisk. Lze volit i přímý tisk, pro který máme k dispozici informaci PIM (Print Image Matching). Jako další zajímavou funkci též vidím možnost měnit zabarvení snímku do studených, či teplých tónů. (V analogové fotografii se používali tzv. konverzní filtry)

přehrávání

Přehrávání jde navolit horním otočným voličem jako samostatná funkce, nebo je možné je zapnout ihned po zhotovení snímku tlačítkem na zadní stěně. Při přehrávání je zachována funkce automatického přepínání hledáčku a na displeji lze zobrazit všechny obrazové údaje a histogram. Pro přehrání videozáznamu je vestavěn reproduktor.

expozice

Zde DiMAGE 7Hi výrazně “boduje”. S namáčknutím spouště je expozice subjektivně okamžitá, bez namáčknutí se čeká v podstatě jen na ostření, které je rychlé (doba náběhu po zapnutí přístroje se vejde do 3. vteřin). Před vlastním snímkem můžeme umístit do hledáčku síť kolmic, které nám pomohou proti nežádoucímu naklonění přístroje (u ohniska 28 mm to již oceníme), dělený kříž, nebo histogram, zobrazující rozložení jasů a stínů ještě před snímkem. Můžeme tedy provést korekce expozice předem. Měření expozice můžeme zvolit vícesegmentové (300 bodů), váhové s důrazem na střed a bodové s nastavitelnou polohou bodu FFP. Další lahůdkou DiMAGE 7Hi je sériové snímání. Díky zvětšené vnitřní vyrovnávací paměti fotoaparátu na 64 MB, můžeme počítat s rychlostí až 3 snímky/sec. při všech rozlišeních (v jedné sekvenci až 5 snímku ve formátu RAW, nebo 10 snímku ve formátu JPEG). To je již použitelná rychlost i při sportu.

ostření

Ostření pracuje rychle a poměrně spolehlivě i při nízkých hladinách osvětlení. Jsou k dispozici režimy: každý snímek zvlášť a průběžné ostření, u těchto můžeme volit mezi širokým polem, nebo bodovým ostřením s pohyblivým bodem FFP. Jde také přepnout na „manuál“. Po určité praxi jde s manuálem přibližně zaostřit, ale lépe a rychleji to udělá automatika. Není to jednooká zrcadlovka s matnicí. Displej, který matnici nahrazuje je stále příliš hrubý a okamžik zaostření není možné okem přesně určit. Objevují se zprávy o vývoji nových typů tzv. VGA displejů, které by se měli blížit svojí kvalitou matnici. Necháme se tedy překvapit.

blesk

Blesk, to je další velké plus tohoto fotoaparátu. Nemyslím teď blesk vestavěný s parametry stejnými, jako předchozí modely, ale přípojku na studiový blesk (nebo na obyčejný blesk s kablíkem), která funguje při všech časech. Lze synchronizovat i pozdní synchronizací. Pro studiové pracovníky je tato přípojka neocenitelnou pomůckou.

paměťové karty a formáty

DiMAGE 7Hi používá, jako předchozí modely, CF karet typ I a II, včetně mikrodrive IBM 0,5 a 1 GB. Dodávaná 16 MB CF karta je u 5 megového fotoaparátu v podstatě jen na hraní. K vážně míněnému fotografování musíte přikoupit alespoň 128 MB CF kartu, raději však ještě větší. Z formátů snímku stojí za zmínku extrafine JPG, který je komprimován jen velmi decentně a formát RAW, který při zachování všech informací má jen 1/3 až 1/2 velikosti formátu TIF a plně se dekóduje až v PC.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • iPospa
    iPospa
    13.07.2003 21:55

    Autor si pravděpodobně špatně přečetl návod. Pro manuální ostření je možno velice jednoduše (tl. ZOOM nebo INFO, jak komu vyhovuje) aktivovat čtyřnásobné zvětšení obrazu v hledáčku a pak lze již ostřit poměrně precizně (zoom se pak vypne automaticky po namáčknutí spouště). S GP akumulátory 2000mAh lze nafotit bez problémů 300 snímků (samozřejmě záleží na tom jak dlouho si kdo "hraje" s kompozicí). Jako veliké PLUS se mi jeví skutečnost, že při slabém světle je obraz elektronicky zesilován (a přepne se do B&W), takže vidíte v hledáčku více než prostým okem. K čemu je holografické ostření v naprosté tmě, když stejně nevidím co fotím... (Sony) Citlivost 50 ISO by nebyla špatná. Šum na velkých zvětšeninách lze ale kompenzovat softwarově www.neatimage.com

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram