Test Minolta DiMAGE Xi

Dalším digitálním fotoaparátem, zapůjčeným společností Minolta k testování je MINOLTA DiMAGE Xi. Test probíhal obdobně jako u předchozích přístrojů. Ověřil jsme výrobcem deklarované funkce, posoudil kvalitu zpracování, rozmístění ovládacích prvků, požadavky na obsluhu a propojení s PC, včetně dodávaného softwaru. Přístroj jsem vyzkoušel jak při běžném provozním nasazení v terénu, tak na stativu v ateliéru. Výsledky tohoto testu jsou shrnuty v následujícím článku.

úvod

Minolta Dimage Xi zepředu

Začátkem roku 2002 představila Minolta kapesní digitální fotoaparát s unikátní konstrukcí objektivu – MINOLTA Dimage X s rozlišením 1,96 Mp. Bylo jen otázkou času, kdy se objeví její nástupce s vyšším rozlišením CCD čipu a s rozšířenými možnostmi nastavení pro širší okruh zákazníků. Podívejme se, jak se to MINOLTĚ s modelem Dimage Xi podařilo. MINOLTA Dimage Xi je stejně, jako její předchůdce svými rozměry a vybavením určena k roli fotografického zápisníku. Takový fotoaparát může mít majitel stále v kapse a díky rychlosti náběhu po zapnutí přístroje jej má stále v pohotovosti. Jistě také ocení hlasový záznamník s 30-ti minutovou dobou záznamu a videokameru se zvukem. Proti předchozímu modelu má MINOLTA Dimage Xi, kromě 3,2 Mp CCD čipu, rozšířenou škálu citlivosti, větší dosah vestavěného blesku, bodové měření expozice i AF, přímé kopie pro elektronickou poštu, nižší váhu, již zmíněnou prodlouženou dobu záznamu hlasového záznamníku a v balení 16 MB SD paměťovou kartu a nabíječku akumulátoru.

konstrukce a ovládání

Minolta Dimage Xi zezadu

Při prvním uchopení fotoaparátu do ruky nás mile překvapí solidní kovová konstrukce s elegantními ovládacími prvky umístěnými v dosahu prstů pravé ruky. Ukazováček se automaticky opře o spoušť, trochu dále vlevo je tlačítko zapínání a vypínání přístroje a úplně vlevo mikrofon. Palec si okamžitě najde ovládání zoomu a ovládání korekce expozice na zadní stěně. Ostatní prsty nikde nepřekáží a opírají tělo přístroje do dlaně. Na pravé stěně fotoaparátu je umístěna schránka pro Li-ion baterii a pro SD/MMC kartu. Nad schránkou je konektor externího napájení. Na levé stěně fotoaparátu se nachází pouze sdružený konektor pro AV kabel a pro USB kabel krytý víčkem z měkkého plastu. Průhledový hledáček je umístěn v levém horním rohu tak, že nepřekáží nosu. TFT LCD display s rozlišením 110000 pixel a úhlopříčkou 38 mm je uprostřed a po určité praxi se ho majitel nebude zbytečně dotýkat. Pro ty, kteří používají k pozorování hledáčku levé oko, je situace jiná. Nos se jim opře o LCD display, a aby dobře viděli musí fotoaparát k oku přitlačit. Pro nového majitele může nastat drobný problém po opření fotoaparátu do levé ruky. Při běžném uchopení mu bude ukazováček zasahovat do objektivu a v hledáčku to neuvidí, ale to je věcí zvyku. Bude nutné naučit se opřít fotoaparát do levé ruky jen levým spodním rohem. Na zadní stěně pod displejem jsou umístěna sdružená tlačítka ovládání displeje, blesku/koše, menu a enter. Nad displejem je přepínač režimu přehrávání a záznamu (foto nebo video) a vpravo dole reproduktor. Ovládání všech prvků funguje dobře a s jistotou, tlačítka nejsou příliš měkká, nedochází k náhodným zmáčknutím, u spouště je dobře odlišena poloha namáčknutí a domáčknutí. Jediné, co mně na konstrukci chybělo bylo zvláštní tlačítko pro spuštění a vypnutí hlasového záznamníku. Tyto funkce se musí dělat přes menu. Kdo chce záznamník používat, jistě ho tento způsob přepínání nepotěší. Skvělé je u tak malého kapesního fotoaparátu najít závit pro stativ. Příjemné by bylo též dálkové ovládání, ale delší expozici lze vyřešit i přes samospoušť. Jako zvláštní příslušenství výrobce v současné době nabízí: síťový napáječ AC-5, pouzdro pro fotoaparát CS-DG100, kovový závěsný řetízek NS-DG100 a vodotěsné pouzdro MC-DG100 do 30-ti metrů hloubky.

Minolta Dimage Xi shora zapínání, spoušť Minolta Dimage Xi spodní strana - závit pro stativ

snímací prvek CCD

Snímač 1 / 2,7 CCD s 3,2 miliony efektivních bodů je nejpodstatnější inovací Dimage Xi proti předchozímu modelu Dimage X. Posouvá to fotografické možnosti tohoto přístroje, jak v zobrazení detailů, tak ve velikosti konečného snímku.

ostření

Dobře řešené rozdělení na širokou zaostřovací oblast a bodové ostření. Široká zaostřovací oblast je přednastavena, bodové ostření se zapíná tlačítkem enter. Velikost a umístění zaostřovacího pole jsou vyznačeny rámečkem uprostřed LCD displeje. V kombinaci s pamětí nastavení po namáčknutí spouště tak můžeme zaostřit na jakékoliv místo v kompozici snímku.

měření expozice

Dimage Xi má vícesegmentové měření expozice s 256 segmenty, měření je pro většinu scén zcela spolehlivé. Pro extrémní případy je zde možno použít korekcí +2 – –2 expoziční stupně dělených po 1/3 expozičního stupně. Vliv korekcí na snímek je možno sledovat na LCD displeji. V případě delších časů se na displeji objeví symbol možnosti roztřesení snímku z ruky.

objektiv

Minolta Dimage Xi levý bok a schéma optiky

Originální trojnásobný optický transfokátor f3,6 / 5,7–17,1mm (ekvivalent 37 – 111mm). Stavba: 9 elementů v 8 skupinách včetně 3 asférických členů a přesného hranolu, bez výsuvných, nebo jinak vně přístroje pohyblivých částí. To je to, co dělá z tohoto přístroje nejtenčí (tl. 20 mm i s kryty) digitální fotoaparát ve své třídě. Nejbližší zaostřitelná vzdálenost je 25 cm, jak pro ohnisko 5,7 mm, tak pro ohnisko 17,1 mm. Plocha snímaná při max. zvětšení tedy bude 87,3×65,5 mm. Digitální zvětšení jde nastavit plynule 2× a 4×, tedy celkový rozsah transfokátoru s max. digitálním zvětšením je 12×. Ovšem použití digitálního zoomu, vzhledem ke značnému poklesu kvality snímku, lze zde doporučit jen po velmi pečlivém uvážení.

paměťové karty

Minolta Dimage Xi Prostor Li-ion. Článek a SD karta

Fotoaparát používá SD/MMC karty, jejich vkládání a vyjímání z přístroje je řešeno jediným zmáčknutím na kartu, karta je po vložení automaticky zajištěna proti vysunutí. Dodávaná 16-ti MB karta je vhodná pouze na vyzkoušení všech funkcí přístroje (16 MB kartu zaplní 1 snímek ve formátu TIFF), případně jako záložní karta při fotografování na nižší rozlišení. Pro opravdový provoz přístroje bude nutné dokoupení SD/MMC karty s větší pamětí, doporučuji min.128 MB.

závěrka/nastavení citlivosti

Dimage Xi využívá kombinaci elektronické závěrky na snímači CCD a mechanické závěrky. Expoziční časy se plynule pohybují od 2sec. Do 1/1000 sec. Manuálně je nastavit nelze. Citlivost lze nastavit na hodnoty: AUTO, 50 ASA, 100 ASA, 200 ASA, 400 ASA. Při nastavení citlivosti na AUTO se rozsah automaticky volených citlivostí pohybuje od 50 ASA do 160 ASA. Přednastavená hodnota citlivosti je AUTO a doporučuji ji pro běžnou práci ponechat, v tomto rozsahu citlivostí se šum ještě rušivě neprojevuje.

rozhraní/softwarové vybavení

USB konektor pro připojení k PC je umístěn pod krytem z měkkého plastu na levé straně přístroje. Ten samý konektor je určen jako audio-video výstup PAL/NTSC. Záleží na typu kabelu, který použijeme. Prohlížení snímků na TV slouží k jejich pohodlnému výběru a prezentaci, ocenil bych dálkové ovládání. Přednastavena je norma PAL, normu NTSC volíme přes MENU fotoaparátu. Připojení Dimage Xi k PC je jednoduché a spolehlivé. Po krátké době si zvykneme na způsob zasunutí konektoru do fotoaparátu, do PC pak zasuneme konektor do USB rozhraní (typ 1.1). Ovladače a programy pro úpravu fotografií a videa jde nainstalovat bez problémů. Trochu práce dá, chceme-li instalovat ovladače do jiných adresářů, než jsou předvoleny, ale uživatel, který bude mít tyto specifické nároky na instalaci si s ní jistě poradí. Obslužný program pro úpravu fotografií DiMAGE Viewer nenahradí např. Adobe Photoshop, ale je vybaven všemi funkcemi pro dosažení kvalitní předlohy pro tisk fotografie. A o to v této třídě fotoaparátů jde.

formát, velikost a kvalita snímků

Můžeme voli mezi formáty JPEG a TIFF (škoda, že ne RAW). Vše, včetně velikosti a kvality snímku, volíme přes MENU. Je to nepohodlné, ale tato funkce se většinou v průběhu fotografování nemění. Celkem můžeme nastavit čtyři hodnoty rozlišení snímku, a to 2048×1536, 1600×1200, 1280×960 a 640×480. Kvalita snímku je volitelná ve čtyřech režimech, tři jsou pro formát JPEG (economy, standard a fine), jeden pro TIFF (super fine). Pokud zvolíte nejvyšší rozlišení 2048×1536, dosáhnete zhruba následující velikosti snímků – economy 0,4 MB, standard 0,8 MB, fine 1,6 MB a super fine 9,2 MB.

nastavení vyvážení bílé

U Dimage Xi je možné, kromě automatického nastavení, použít pevně nastavených hodnot denního světla, zamračené oblohy, žárovky a zářivky. Automatické nastavení pracuje spolehlivě, obrázky jsou barevně velmi blízko předloze, zvlášť podání pleťové barvy se mně líbilo.

videosekvence/hla­sový záznamník/akustická signalizace

Fotoaparát nabízí nahrávání krátkých, monofonně ozvučených videosekvencí s rozlišením 320×240 pixelů v maximální délce 35 sec. rychlostí 15 snímků/sec. Zvláštní pozornosti zasluhuje hlasový záznamník. Doba záznamu 30 minut naznačuje, že zde není jen na okrasu. Akustická signalizace jde v MENU vypnout.

vestavěný blesk

Minolta Dimage Xi pravý bok

Vestavěný blesk má dosah 0,25 – 3,2m na min. ohnisko a 0,25 – 2,5m s maximálním ohniskem v nastavení citlivosti na AUTO. Funkce blesku jsou nastavitelné tl. BLESK a jsou to: Automatický blesk, Automatický blesk s redukcí jevu „červených očí“, Vyrovnávací blesk, Vypnutý blesk, Noční portrét. Z údajů vyplývá, že je tento blesk použitelný jen v malých prostorách a při vyšších nastavených citlivostech.

napájení

K napájení Dimage Xi je použit jeden Lithium – ionový akumulátor NP-200. Po nabití vydrží až 200 snímků, je-li polovina fotografována s bleskem. Tento údaj se mně při testech potvrdil. Je možno použít i externího síťového napáječe AC-5, ale vzhledem k mobilnosti fotoaparátu by bylo lépe pořídit ještě jeden akumulátor NP-200 a ten mít v záloze.

samospoušť

Dimage Xi je vybavena samospouští s aktivací v MENU a zpožděním 10 sec. Jelikož fotoaparát nemá dálkové ovládání, je samospoušť neocenitelná při fotografování dlouhými časy ze stativu.

provozní časy

Výrobce udává pro zapnutí Dimage Xi čas 1,2 sec. vteřiny. Při testech se tento čas pohyboval blízko udávané hodnoty. To je opravdu skvělý výsledek. Při „namáčknutí“ jsem pak pořídil snímek za cca 0,1 sec. Při těchto hodnotách mně překvapilo zpoždění až 1 sec. při fotografování bez „namáčknutí“.

MINOLTA Dimage Xi v praxi

Fotoaparát jsem testoval v terénu i v bytě v režimu , jaký odpovídá jeho určení. Tedy fotografie „z ruky“ reportážního charakteru. Pro test v ateliéru byla Dimage Xi umístěna na pevném stativu a exponováno bylo samospouští. Fotografie jsem posuzoval na monitoru COMPAQ S710 a u některých jsem zhotovil kontrolní výtisky na inkoustové tiskárně. Fotografie z exteriéru jsou zhotoveny odpoledne při zatažené až polojasné obloze. Všechny uvedené fotografie byly zhotoveny v rozlišení 1600×1200 v kvalitě fine a jsou ponechány zcela bez úprav.

měření expozice

Rodinné foto s bleskem (v malé místnosti)

Jak již bylo uvedeno, Dimage Xi má multisegmentové měření expozice a možnost korekce +2 – –2 expoziční stupně. Multisegmentové měření pracuje s maximální přesností a i v extrémních podmínkách je rozsah korekcí dostatečný. Nikdo také neočekává od fotoaparátu „do kapsy“ manuální nastavení expozice. Byly provedeny snímky v interiéru bleskem, v exteriéru, protisvětlo, detail i rodinný portrét a ve všech případech si automatika poradila se scénou bez problémů. Musím vyzdvihnout umístění nastavení korekcí na tlačítka na zadní stěně. Na snímku dívky je vidět možnost vkládání dat do obrazu (datum).

111mm foto z nejbližší vzdálenosti Exteriér, podání pleti, vložení data
Protisvětlo F=2,8, T=1/250, ISO 50

ohniskové vzdálenosti

Snímal jsem tuto zástavbu při použití minimální a maximální ohniskové vzdálenosti Dimage Xi a s digitálním zvětšením 2× a 4×. Po kliknutí na náhledový snímek je možné pozorovat výrazné snížení kvality při digitálním zvětšení.

37mm - F=2,8, T=1/190, ISO 50 111mm - F=3,6, T=1/125, ISO 50
2x digitální zoom - F=3,6, T=1/125, ISO 50 4x digitální zoom - F=3,6, T=1/125, ISO 50

vestavěný blesk

Rodinné foto s bleskem (v malé místnosti)

Vestavěný blesk má sice malý výkon, ale pro fotografii v bytě a na malé vzdálenosti stačí. Zkoušel jsem tento blesk jako pilotní k přídavným bleskům s optickými čidly, ale patrně díky měřícímu předzáblesku „odpálí“ přídavné blesky ještě před otevřením závěrky, takže snímek je exponován pouze vestavěným bleskem.

fotografie na malou vzdálenost

Při nastavení Dimage Xi na 111 mm ohnisko a nejbližší vzdálenost vypadají obrázky takto, je-li zároveň clona zcela otevřena, je i pozadí dostatečně neostré pro zdůraznění fotografovaného objektu. Pro srovnání snímek z téže vzdálenosti, ale s ohniskem na 38 mm, vše zde splývá díky velké hloubce ostrosti v jednom velkém zmatku.

111mm nejbližší vzdálenost F=3,6, T=1/100, ISO 100 37mm nejbližší vzdálenost F=2,8, T=1/60, ISO 50

šum

Následující test ukazuje poměrně malý ale již rušivý šum v obraze při nastaveních od 200 do 400 ASA. Naopak na 50 ASA tento šum téměř neexistuje. Přesvědčil jsem se též o dobrém potlačení tzv. „black holes“ i při expozičních dobách kolem 2 sec (scéna na mezi viditelnosti s max. korekcemi).

Šum při ISO 50 - F=2,8, T=1/5, zvětšení obrazu 200% Šum při ISO 100 - F=2,8, T=1/10, zvětšení obrazu 200%
Šum při ISO 200 - F=2,8, T=1/20, zvětšení obrazu 200% Šum při ISO 400 - F=2,8, T=1/30, zvětšení obrazu 200%
Minimální osvětlení na ISO 50 - F=2,8, T=2sec Minimální osvětlení na ISO 400 - F=2,8, T=1,05sec

vyvážení bílé

Nastavení bílé na automat F=2,8, T=0,63sec, ISO 50

Osvětlení bylo ateliérové žárovkové, pro srovnání jsem pořídil při daném žárovkovém osvětlení i snímky s ostatními přednastavenými hodnotami. Automatika je schopna bez problémů korigovat nastavení bílé i při smíšených osvětleních.

Nastavení bílé na žárovku F=2,8, T=0,63sec, ISO 50 Nastavení bílé na slunce F=2,8, T=0,63sec, ISO 50
Nastavení bílé na zataženo F=2,8, T=0,63sec, ISO 50 Nastavení bílé na zářivku F=2,8, T=0,63sec, ISO 50

optika

111mm poduškovité zkreslení F=3,6, T=1/150, ISO 50

V tomto testu se omezím pouze na zkoušku zkreslení optiky při nastavení na 39 mm a 111 mm. Jak je vidět ze zkušebních snímků při nastavení na maximální ohnisko má transfokátor mírné poduškovité zkreslení, při nastavení na minimální ohnisko pak soudkovité zkreslení. Na fotografiích s velkým kontrastem se na ostrých přechodech objevuje slabá vinětace (např. foto v protisvětle). Vzhledem ke kategorii fotoaparátu a k jeho oblasti použití nejsou tyto drobné vady optiky až tak podstatné. Fotografie jsou celkově ostré s dobrým rozlišením i málo kontrastních detailů.

37mm soudkovité zkreslení F=2,8, T=1/300, ISO 50 Vinětace zvětšeno na 200% F=2,8, T=1/250, ISO 50

závěr

U každého přístroje je třeba brát v úvahu oblast použití pro kterou byl navržen. Domnívám se, že MINOLTA Dimage Xi byla určena konstruktéry pro denní nošení v kapse saka, nebo v kabelce zaměstnaného člověka, který chce od fotoaparátu pohotovost a maximální uživatelský komfort bez nutnosti dlouhého uvažování nad funkcemi. Zajímavý je hlasový záznamník. Ten svou neobvykle dlouhou dobou záznamu jen podtrhuje celkovou koncepci a určení přístroje. To vše je doplněno dobrou optikou, rozlišením a možností „pohrát si“ např. se zvukovým videozáznamem.





Děkujeme společnosti MINOLTA za zapůjčení fototechniky.


Realizace testu:

FK-SERVIS Tábor
Jiří Beneš

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Flitch
    Flitch
    08.02.2003 19:59

    Tomu rikam recenze jak ma bejt a ne opsany info z letaku jako nekde jinde! Nasel jsem tady vse co jsem chtel vedet jedine snad fota ke stazeni by byli dobry. Kvuli tomu abych to tady mohl pochvalit jsem se i zaregistroval :0) takze diky mr Jiri Benes

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram