Test redukce Sony LA-EA5 se staršími objektivy na Sony A7 III

Pořídit starší špičkové objektivy s bajonetem Minolta AF za zlomek původní ceny a nasadit je na moderní bezzrcadlovku Sony A7 M3. K tomu slouží nova redukce Sony LA-EA5. Jaké komplikace mohou nastat se dozvíte ve videu a článku. Zkoušel jsem se Sigma 105mm f/2,8 EX, Sigma 12-24mm f/4,5-5,6 a Tokina 28-70mm f/2,6-2,8.

Musíme ocenit, že firma Sony se snaží pečovat o své staré zákazníky. Redukce LA-EA5 umožní nasadit objektivy s bajonetem Minolta A na bezrcadlovky Sony s bajonetem Sony E.

Hlavní podmínkou pro efektivní využití starších objektivů je ovládání clony v objektivu. To může být elektronické, jako v případě mých objektivů Sigma 105mm f/2,8 EX, Sigma 12–24mm f/4,5–5,6 a Tokina 28–70mm f/2,6–2,8 nebo mechanické. Pro ovládání nastavení expozice je důležité, aby se do fotoaparátu přenesla informace o nastavení clony v objektivu.

Druhou základní podmínkou je minimálně mechanické zaostření objektivu. Ideální je, aby v elektronické bezzrcadlovce šlo zvětšit náhled v hledáčku nebo na display, popřípadě použit signalizaci proostření – tzv. peeking. S fotoaparátem Sony A7M3 pro objektivy Sigma 105mm f/2,8 EX, Sigma 12–24mm f/4,5–5,6 a Tokina 28–70mm f/2,6–2,8 tato funguje velmi dobře.

Nejlepším případem pak je, že vám bude fungovat i automatické ostření. V případě bezzrcadlovky Sony totiž můžete teoreticky využít všechny výhody ostřících bodů přímo na sensoru a třeba i inteligentních režimů s identifikací obličeje atd..

Od společnosti Sony jsem dostal  odkaz na aplikaci pro redukci Sony LA-EA5, kde si najdete příslušný objektiv a tělo fotoaparátu. Zde zjistíte i příslušná omezení pro vaši kombinaci.

Problémem mého případu je, že Sony má ve své aplikaci pouze objektivy Sony, Minolta a Zeiss. Ostatní značkami, které vyráběly objektivy pro bajonet Minolta AF se samozřejmě nezabývá. I před vice než dvaceti roky byly Sigmy i Tokiny výrazně levnější než originální skla od Minolty.

Sony LA-EA5 lze pořídit v českých e-shopech za cenu od 7 590Kč do 7 590(Zdroj: Heureka.cz) Po­rovnat ceny >>

Poznámka

Na rozhraní doby filmové a digitální převzala filmovou divizi Minolty, která neustála vývoj první digitální zrcadlovky se stabilizovaným sensorem Minolta Dynax 7D. Pro fotografy, kteří vsadili na Minoltu to byla těžká rána. Na druhou stranu fakt, že Minoltu převzala Sony, byla naopak dobrá zpráva. Pro mne, to znamenalo jen ztrátu filmového skeneru od Minolty, na který se přestaly vyrábět náhradní díly. Proto vždy radím, vyberte si značku, kde máte jistotu, že ustojí v dnešní době těžkou konkurenci na zmenšujícím se trhu, kde fotografickým firmám ukusují podíl smartphony.

Mechanické provedení

Mechanické provedení adaptéru Sony LA-EA5 je velmi kvalitní- Obě strany jsou kovové. Zároveň je Sony LA-EA5 velmi kompaktní. Díky tomu se všechny tři objektivy nasazené na těle Sony A7 Mark iii velmi dobře ovládají.

Bajonet Minolta A na adaptéru Sony EA-5

Bajonet Sony E na adaptéru Sony EA-5

Sony LA-EA5 (vpravo), Sigma 105mm f/2,8EX (vlevo), Tokina 28–70mm f/2,6–2,8 (nahoře), Sigma 12–24mm f/4,5–5,6 EX (dole)

Na obrázku je vidět, že jednotlivé objektivy mají různý počet pinů, neboť jsou různě staré. Jejich cena se dnes podle stavu pohybuje kolem 5000 Kč.


Řeka Vydra na Šumavě

Příklad snímku s Tokinou 28–70mm f/2,6–2,8, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/16, čas 2,5s, ISO 160


Babočka na Vydře

Příklad snímku se Sigmou 105mm f/2,8 EX, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/7,1, čas 1/250s, ISO 800


Koma v rohu snímku oblohy s hvězdami 

Tokina 24–70mm f/2,6–2,8 při ohniskové vzdálenosti 24mm, clona f/2,8

Komu hodnotím jako průměrnou, vzhledem k současné ceně objektivu pak jako velmi dobrou


Sony Alpha A7 III lze pořídit v českých e-shopech za cenu od 45 968 Kč do 129 990 Kč
(Zdroj: Heureka.cz)  Po­rovnat ceny >>

Závěr příběhu z videa

Až sem to vypadá jako idyla. Koupím si starší opticky výborný objektiv a s moderní bezzrcadlovkou to bude výborná kombinace pro krajinu nebo makro, kde nepotřebuji rychlost ostření. Jenže v průběhu testování s Tokinou 28–70mm f/2,6–2,8 jsem možná až příliš rychle vypnul fotoaparát Sony A7 Mark iii a objevila se hláška špatně uloženého souboru. Fotoaparát se zasekl. Nepomohla jiná karta, smazání karty v počítači. Přehrání Firmware z počítače rovněž nešlo.

K hláškám

„Writing to the memory card not completed/recover data“ a

„Unable to read memory card/reinsert memory card“ jsem pro Sony A7 Mark iii našel  odkazy na webu, ale nepomohly. Nezbývalo vyrazit než do servisu neboť Sony A7 M3 přestal fotografovat.

V servisu Sony v Praze mi v Sony A7 Mark iii za 1500Kč včetně DPH přehrály firmware na nejnovější (neměl jsem ten nejnovější). Pak jsem přes redukci Sony LA-EA5 nasadil opět Tokinu 28–70mm f/2,6–2,8 a vše zase fungovalo normálně. Redukci Sony LA-EA5 jsem poté vrátil firmě Sony.cz, která mi ji zapůjčila k testu.

Z tohoto zkoušení vychází několik poučení

  • I přes určitý zádrhel, který mne potkal při zkoušení adaptéru Sony LA-EA5 s objektivy Sigma 105mm f/2,8 EX, Sigma 12–24mm f/4,5–5,6 a Tokina 28–70mm f/2,6–2,8, určitě stojí zato starší opticky zajímavé objektivy používat
  • Moderní bezzrcadlovky jsou malé počítače. Software nazývaný Firmware hraje důležitou roli. Po nasazení fotoaparátu na trh se podobně jako u počítačů objeví různé chyby, které výrobce opravuje. Sony je dobrý příklad. Proto je důležité Firmware vždy aktualizovat na ten nejnovější
  • Pokud používáte s fotoaparátem jiné objektivy než objektivy výrobce, je zde vždy určité riziko, že něco nebude fungovat. Není tolik mechanického rázu, vedle hardwaru elektroniky je to dnes stále více software ve fotoaparátu.

Děkujeme společnosti Sony.cz za zapůjčení adaptéru Sony LA-EA5 k testu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Full-frame formát
Full-frame formát

Full-frame fo­to­a­pa­ráty jsou v sou­čas­nosti do­stup­nější, než kdy dříve a téměř všichni vý­robci ně­jaké ve svém port­fo­liu mají. Má dnes smysl po­u­ží­vat něco ji­ného, nebo je zkrátka full-frame krá­lem fo­to­tech­niky a pře­mýš­let nad men­šími či vět­šími sen­zory už ztra­tilo pro vět­šinu fo­to­grafů cenu? A proč se tomu vlastně říká „full-frame“? Zjis­títe v článku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram