Národní park Ordesa

Kaňon Ordessa je takovým malým evropským Grand Canyonem. Má nádhernou vápencovou květenu. Nikde na světě jsem neviděl tak veliká množství protěží. Nad kaňonem se tyčí druhá nejvyšší hora Pyrenejí Monte Perdido. Výstup na ní není obtížný, ale chce vytrvalost, zejména když je málo sněhu a stoupáte jemnou sutí.

Trasa:

Asi po 1.5 h výstupu pohodlnou cestou kaňonem (pěkné vodopády) přechází les do pásma luk s občasným výskytem kleče. Cesta začíná prudce stoupat až po další půl hodině v místech, kde do kaňonu přitéká vodopády říčka Arazas. Chata Rifugio Goriz (špaňalský horolezecký svaz) je odtud asi 45 min. Zde jsme v chatě nechali naši plnou polní (stan, spací pytle atd.). Výstup na Monte Perdido jsme zahájili asi ve 14:00. Výstup je prudký. Louka s vápencovými skalisky postupně přechází v suťoviska. Asi po 1h 15 min dorážíme do sedla, ze kterého je vidět vrchol a zamrzlé jezírko Lago Helado. Zbývající hřebínek na vrchol je již celý vysněžen s výjimkou několika skalisek (30 min). Z vrcholu je perfektní výhled. Cesta zpět k chatě Goriz trvala asi 1 hodinu. Na louce asi 200 m od chaty vaříme, stavíme stan a spíme.

Na hřebeni Monte Perdida

Do městečka Torla jsme dorazili až pozdě odpolene, takže již nebyl čas na případný výstup kaňonem Ordesa. Volné tábořiště je asi 2 km od Torly na pastvině u řeky Ara hned vedle fobalového hřiště. Autem Vás pustí až do údolí Valle de Arazas, kde je parkoviště u restaurace v blízkosti sestupové cesty z traverzu kaňonem.
Sněhové podmínky na Perdidu se rok od roku mění. Helena zde byla v roce 92 ve stejné době a sníh zde prakticky nebyl.
Do 8:00 musí stany podle španělských předpisů zmizet.

Pohled z vrcholu

Sestupujeme k vodopádům ve spodní části kaňonu a jdeme traverzem po jeho jižní straně. Cesta je vyložená pohodovka. Je to asi 2.5 hodiny k chatě Refugio Mirador a odtud asi 30 minut prudkým sestupem zpět na parkoviště. Po předchozím namáhavém dni je to velmi příjemný odpočinek. Až obejdete horu Punta Tobacor (2780m), která na protější straně kaňonu brání ve výhledu, všimněte si Rolandovy brány jak je odtud malinká!

Poslední metry

Kaňon Ordesa je miniaturním evropským Grand Canyonem. Kaňon vznikl za miliony let erozním působením říčky Arazas. To je rozdíl od Gavarnie, která vznikla činností ledovce. Vzhledem k vápencové hornině je zde nádherná květena. Zaujala nás hlavně obrovská množství protěží na lukách při zpáteční cestě. Od výšky 2500 m se otevírá zcela jiný svět sněhu a kamení. To je druhá nejvyšší hora Pyrenejí: Monte Perdido (3355 m).

Při výstupu

S výjimkou výstupu na Monte Perdido byla naše cesta pohodovkou. Vlastní výstup vyžaduje samozřejmě dobré boty. Nebyly potřeba mačky ani cepín. Šli jsme odpoledne, kdy byl sníh měkký. Velmi nepříjemná je zde sypající se suť, která často znamená na dva kroky vpřed jeden krok vzad.

V kaňonu Ordesa Pohled od Refugia Goriz

Předchozí:
Národní park Neouvielle
Oblast Gavarnie

Pokračování:
Pohoří Maladeta, Pico de Aneto (3404m)