Oboustranně laminované RC papíry dnes patří mezi nejběžněji používané černobílé materiály v temné komoře. Na co jsou RC papíry nejvhodnější, jaké mají vlastnosti a mnohem víc se dozvíte v následujícím článku "RC papíry".

Setkani fotografu

V černobílé fotografické tvorbě dnes již není vyjímkou použití černobílých papírů s RC podložkou (resin coated). V tomto článku si představíme několik nejznámějších oboustraně laminovaných papírů.

Agfa vyrábí Multicontrast Premium RC, který je dodáván v lesku a v provedení polomat. Tento rychlý (speed) papír se vyznačuje nízkou citlivostí na zálohové světlo, což snižuje riziko tzv. zamlžení zvětšenin.

klasické zátiší

Ilford Multigrade IV Deluxe je kvalitní multikontrastní papír s neutrálními tóny, hlubokou černou a světlou bílou. Rychle vyvolávací a stabilní Multigrade IV je vhodný pro vyvolávání v miskách nebo v automatickém procesu. Multigrade III (dříve vlajkový papír Ilfordu) je nyní vhodnou ekonomickou alternativou mezi kvalitními multigradačními papíry na RC podložkách. Ilfospeed RC Deluxe je RC papír dodávaný v celkem pěti gradacích. Hlavním důvodem využití je jeho široká využitelnost. Ilfospeed nabízí kratší expoziční časy v porovnání s barytovými papíry.

Forte se může pochlubit RC papíry Polygrade Salon RC a Warm Tone Polygrade RC. Oba dva jsou ekvivalenty jejich barytových bratříčků, Bromofort Elegance a Polygrade Elegance. Jako ostatní papíry přináší i Forte na RC podložkách možnost rychlého vyvolání s nízkou citlivostí na zálohová světla temných komor.

Hlavní produkcí společnosti Kodak je linie RC papírů Polymaxu RC. Tento papír je určen díky svým dobře podaným světlým tónům pro fotožurnalistickou fotografii a další fotografické využití. Je to neutrálně tónovaný papír s brilantní bílou, hlubokou černou a dobrým zrnem. Polymax RC nabízí nejširší gradační škálu ze všech papírů společnosti Kodak a je určen pro zvětšování z filmů Kodak T-max.

Pokud rádi kolorujete nebo se chystáte používat olejové barvy, tuše nebo pastelky, Kodak P-Max přichází se zdvojenou matnou vrstvou povrchu tohoto papíru, který je ideální pro tyto rádoby restaurátorské účely. Je k dostání celkem ve třech gradacích.

Foma má ve srovnání s barytovými papíry mnohem větší nabídku papírů na RC podložkách. Fomaspeed je perfektním reprodukčním papírem. Je dodáván celkem ve třech gradacích (S, N, C). Dosahuje velice kvalitních výsledků při rychlém vyvolávání. Fomaspeed se vyrábí v lesku, matu a ve velmi jemném velvetu.

Fomaspeed Variant III je černobílý papír na RC podložce s proměnnou gradací. Pomocí filtrů dosáhnete širokého rozmezí gradací od extra měkké až po ultra tvrdou. Je výborným papírem určeným pro rychlé zpracování a reprodukční účely.

Fomagraphic je chlorobromostříbrný papír na RC podložce. Vyznačuje se vysokou gradací, maximálním zčernáním a kvalitním bílým podkladem. Díky vysoké citlivosti emulze můžete tento papír zvětšovat při vyšších clonových číslech i na větší formát. Papír je určen hlavně pro zvětšování snímků nebo mikrosnímků různých předloh.

Fomaspeed 412 je černobílý papír na extra tenké RC podložce. Díky chlorobromostříbrné emulzi Fomaspeed 412 dává stříbrnému obrazu neutrální až mírně teplý tón obrazu. Má bohatou stupnici polotónů. Jako Fomagraphic ho můžete zvětšovat při vyšších clonových číslech objektivu a při zvětšování na větší formát.

Fomatone je černobílý papír v teplém tónu. Je určen pro portrétní fotografii. Bohužel se vyrábí pouze v jedné gradaci N. Výhodou Fomatonu je výběr RC nebo barytvého podkladu. (Fomatone RC, Fomatone Classic). Fomatone MG je variabilní fotografický papír v teplém tónu, určený pro portrétní fotografii. Výsledky ocení hlavně ti, kteří mají rádi styl „retro“. Vyrábí se na RC podložce nebo barytonovém papíře. Mitsubishi, gigant známý spíše přes automobily, nabízí Gekko Multi, rychlý (speed) středně vážící multikontrastní černobílý papír. Je význačný svou neutrální chlorobromostří­brnou emulzí. Gekko má hlubokou černou a jasnou bílou v celkem 12 filtrovaných kontrastních škálách.

Firma Luminos nabízí linii nezvyklých alternativních zvětšovacích papírů, které se výrazně liší od svých konkurentů. Flexicon je jediným standardním papírem, který obsahuje neutrální tón na RC podložce, proměnný kontrast, a je zároveň dostupný v lesklém povrchu, v polomatu a v perleti. Flexicon je rychlý papír s gradacemi ekvivalentními od 0 až po 5.

K absolutní špičce ve specialitách patří série Luminos – Classic papers. Téměř jako jediné RC papíry, Classic papers jsou určené také pro výstavnictví. Tyto papíry nabízejí neobvyklé množství různých druhů povrchů. Charcoal R je fotografický papír s premium weight, teplým tónem a se speciálním povrchem. Je určen hlavně pro olejové kolorování. Charcoal R se dobře chová ve vývojkách pro teplý tón a dá se dobře tónovat. Jeho neobvyklý povrch pak připomíná texturu klasického uměleckého plátna.

RCR Art papíry mají jemnou texturu ale žádný speciální povrch přes emulzi. To právě umožňuje použití technik jako jsou rytiny či lept, negativní zvětšeniny a restaurátorské práce. Photo Linen je vyroben z tkaniny Linen pokryté konvenční fotografickou emulzí. Přírodní vlněný materiál občas obsahuje nerovnosti, strukturu, a proto pro velice důležité zvětšeniny Luminos doporučuje prohlédnutí tkaniny těsně před zvětšováním. Konečná zvětšenina může být ohýbána, zmuchlána, poškrábána, žehlena a prošívána. Je dostupná pouze v jedné gradaci.

Luminos Pastel a Metalic papíry jsou dostupné buď na chromovém nebo barevném základu. Dostupný je červený, žlutý, modrý a šedý. Pastelové papíry jsou pokryty pryskyřicí a mohou být vyvolány klasickou fotografickou chemií bez použití jakýchkoliv tónovačů či barviv. Metalická stříbrná, vytvářená polyesterovou podložkou, dosahuje lesklého povrchu, který může být nazvětšován tak, že působí na první pohled jako Daguerrotypie nebo jiný tvárný proces. Metalic a Pastel mají různé rychlosti. Jsou dodávány ve třech gradacích.

Stále jste nenašli ten správný podklad a papír ? Jsou tady ještě tekuté emulze od firem Luminos a Foma. Luminos Luquid Emulsion a tekutá Foma emulze může změnit váš předmět či povrch na světlo-citlivý materiál. Můžete jimi natřít či nastříkat jakýkoliv povrch – sklo, keramiku, kov, dřevo nebo kámen. Vynalézavosti se meze nekladou. Musíte klást důraz na čistotu materiálu. Tekuté emulze se již hodně vzdalují od klasických papírů a proto téma tekuté emulze budu muset popsat až někdy příště.

Černobílé fotografické materiály od společnosti Luminos jsou prozatím dostupné pouze na Internetu. Doufejme, že v České republice se objeví obchodní zastoupení i této značky.

Na tento článek volně navazují články „Barytové papíry“ a „Černobílé fotografické papíry“.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

FotoMaraton Sumava

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
FotoMaraton Sumava

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace