Test Olympus IS 500 a 5000 díl I.

Většina dosavadních testů se soustředila na jednooké zrcadlovky a digitální přístroje. Společnost Olympus nám zapůjčila dva poslední modely fotoaparátů řady IS, které můžeme zařadit do skupiny hybridních kompaktních jednookých zrcadlovek. Přívlastek to vůbec není hanlivý, ba naopak, přesvědčete se sami, co nám oba přístroje nabízejí.

Olympus IS 500, 5000

Olympus IS 5000, 500

Značka Olympus mimo standardní program výroby jednookých zrcadlovek, digitálních a kompaktních přístrojů již několik let přináší na trh automatické jednooké zrcadlovky s vestavěným objektivem, které jsou určené pro segment začínajících a středně pokročilých fotografů. Svým vzhledem se modely IS 500 a 5000 blíží více jednookým zrcadlovkám, avšak ovládáním a konstrukcí těla jsou podstatně jednodušší (viz technické parametry pro IS 500 a IS 5000 v databázi FotoTechniky). Je to dáno nejenom vestavěným objektivem, ale také atypickým umístěním převíjení filmů a jednoduchým umístěním tlačítek. Přístroje tak mají bezesporu oslovit ty, kteří hledají rychlé automatické přístroje s kvalitou jednookých zrcadlovek a zároveň vyžadují přísně jednoduché ovládání. IS 500 s transfo­kátorem 28–120 mm je nabízen za 10 990,– Kč a IS 5000 s transfo­kátorem 28–140 za 14 990,– Kč (zdroj FotoMorava, VII.2002).

konstrukce

pohled shora

Oba přístroje jsou vyrobeny ze stejných konstrukčních materiálů a dílů, vzhled je totožný, pouze povrchové úpravy modelu IS 5000 se liší od nižší řady IS 500. Tělo přístroje je vyrobeno z plastu. Díky atypickému zakládání filmu je závěrka posunuta od pomyslného středu těla přístroje doleva. Proto je také objektiv umístěn na jeho samém okraji. Zadní dvířka se otevírají opačným způsobem než je zvykem u klasických jednookých zrcadlovek – zprava doleva. Vestavěný objektiv je umístěn v těle přístroje tak, že plynule přechází v plastové blok těla a na první pohled tak vytváří kompaktní dojem. Umístění objektivu a prostor pro uložení baterií tak tvoří logicky vyvážené těžiště. Závěsná očka pro řemínek jsou umístěna z obou stran fotoaparátu a nepřekážejí v žádných funkcích ani při otevírání dvířek zadní stěny.

povrchové úpravy

uložení zadních dvířek

Méně výhodné se nám zdálo zpracování dvířek pro vkládání filmu. Ta jsou totiž uložena na malých spojovacích otočných plastových pantech. Díky volbě materiálu se dvířka stávají náchylnější mechanickému poškození. Další nevýhodu spatřujeme ve špatně řešeném umístění otočného tlačítka pro vyklápění blesku. To totiž příliš vyčnívá z těla přístroje a při vkládání do standardní fotografické brašny docházelo často k nechtěnému vyklopení blesku. Vestavěný blesk by tak mohl být poškozen již při skladování nebo přepravě přístroje.

zpracování tlačítek

Model IS 5000 oproti modelu 500 má lépe zpracované povrchové úpravy. Koncepčně se však oba modely od sebe neliší. Menší rozdíly v malých designových detailech, jako je zlatý potisk písma, jsou zřetelné až po podrobném prozkoumání obou přístrojů. V praxi však nehrají velkou roli a slouží pouze k odlišení obou konstrukčně stejných přístrojů. Na obou přístrojích se střídají stříbrné a titanově šedé komponenty.

ovládání

zadní ovládací panel

Ovládání bylo řešeno tak, aby uživatel měl co nejjednodušší přístup ke všem funkcím. Výrobci také počítali s tím, že u přístroje budou často využívány plně automatické funkce. Při těchto nastaveních má fotograf skutečně jednoduchý přístup k ovládání. To se u modelu IS 500 v mnoha ohledech blíží použití kompaktních přístrojů. Spoušť je umístěna klasicky na pravé horní části těla přístroje a skýtá plynulý chod jak při prvním namáčknutí a aktivaci automatického ostření, tak i při samotné aktivaci závěrky a pořízení snímku. Nedaleko od spouště má uživatel možnost zároveň pohodlně ovládat elektronicky řízený zoom objektivu. Při natočení tlačítka směrem doprava objektiv přibližuje a při opačné volbě se zmenšuje ohnisková vzdálenost objektivu. Prostor zadní stěny je věnován pro LCD displej a hlavní směrové tlačítko pro volbu motivových a plně automatických režimů. Vlevo od displeje jsou umístěny v řadě nad sebou malá tlačítka pro nastavení režimu blesku, aktivaci samospouště, nastavení kompenzace expozice. Tlačítka jsou malá a jsou příliš blízko u sebe. Při testování jsme se shodli, že jsou těžko dostupná pro silnější prsty. Tlačítko bodového měření je u obou přístrojů umístěno mezi spouští a voličem zoomu na horním panelu.

hledáček

hledáček a očnice

Hledáček mají oba přístroje optický klasického zrcadlového typu se zvětšením 0,72 (ohnisko 50 mm), přičemž hledáček zobrazuje 85% skutečného pole. Očnice hledáčku je vyrobena pouze z tvrdého plastu. Použití se zdálo více obtížné s brýlemi, kde očnice nedostatečně clonila a pokrývala velmi malou plochu brýlí. Přiložení oka bez brýlí bylo méně pohodlné oproti klasickým gumovým očnicím. Otočné kolečko na levé straně hledáčku umožňuje měnit dioptrickou korekci od –2 do +1 dioptrie. Na vestavěném LCD displeji v hledáčku jsou zobrazeny indikátory automatického ostření, stavu blesku, expozice (přeexponování a podexponování). Model IS 5000 navíc zobrazuje indikátor použití funkce makro, kompenzace expozice, hodnoty clonového čísla a času závěrky. U obou přístrojů je čirá matnice se zvýrazněným polem bodového měření a vyobrazením plochy automatického ostření. Malé kóty na matnici opticky vymezují prostor pro panaromatické snímání.

objektiv

objektivy 28-140 mm, 28-120 mm

U obou přístrojů není možné vyměnit vestavěné objektivy. Výrobce naopak poskytuje široké použití ohniskových vzdáleností jak u modelu IS 500 tak i u vyššího modelu 5000. Oba přístroje totiž předpokládají základní amatérské použití, kde ohniska od 28 mm do 120 mm u IS 500, resp. od 28 mm do 140 mm zcela postačují. Velkou výhodu těchto objektivů spatřujeme v jejich variabilitě ohniskových vzdáleností a poměrně dobře zpracované optice. Ta totiž pochází od stejného výrobce. Oba objektivy se skládají z 15 členů10 skupinách s jedním ED členem. Oba objektivy mají průměr závitu 52 mm. Ve standardní výbavě nám chyběla sluneční clona, která může ulehčit práci při některých světelných situacích. Změna ohniska je prováděna elektronicky prostřednictvím servo motoru. Ten však nedosahuje takových rychlostí jako objektivy u standardních jednookých zrcadlovek, kde je posun prováděn manuálně.

autofokus

autofokus

Objektivy přístrojů umožňují pouze automatické ostření. Ve srovnání s AF jednookých zrcadlovek byla rychlost ostření vynikající. Jedinou nevýhodou bylo zhoršení funkce ostření velmi lesklých objektů, jako byla například skleněná výplň okna, kde jsme museli přiložit dlaň ruky, aby došlo ke správnému zaostření. Pasivní zaostřovací systém TTL s fázovou detekcí pracuje ve všech režimech přístroje vyjma motivového režimu sport. Zde se přístroj automaticky přepíná do režimu prediktivního autofokusu. Výhodou obou přístrojů by byla možnost manuálního nastavení ostření. Jeho použití se však v této cenové kategorii nepředpokládá. Při zhoršených světelných podmínkách lze použít funkce vestavěného blesku, který složí jako přisvětlovací reflektor. Jeho použití je však určeno pouze na malé vzdálenosti a to především v interiéru, kde doplňkové přibleskování dosáhne do vzdálenosti pouhých šesti metrů. Zaostření lze aretovat přidržením spouště. Při volbě širokého ohniska objektivu lze zaostřit na vzdálenost 60 cm s dlouhými ohnisky na vzdálenost 90 cm.

měření expozice

matnice

Oba přístroje disponují klasickými expozimetry, které jsou podobné systémům jednookých zrcadlovek měřícím odražené světlo. Při stlačení tlačítka spot, fotoaparát měří pouze ve středové oblasti matnice. Výrobce bohužel neuvádí v jakém procentuálním rozložení se tato plocha nachází. Po pořízení snímku musí být bohužel tlačítko pro volbu bodového měření neustále zapínáno. Tato funkce tak znepříjemňuje použití tam, kde chcete pořídit více snímků s tímto režimem nastavení expozice. V ostatních situacích měří vestavěný expozimetr integrálně se zdůrazněným středem.

transport filmu

Méně obvyklé je umístění zadních dvířek a především jejich otevírání. Dvířka se totiž odklápějí opačně – zprava do leva. Proto také film se musí vkládat opačným způsobem na pravou cívku a počátek filmu se zakládá na levou stranu. Zaklopením dvířek dojde k automatickému navinutí filmu na první pole snímku. Přístroj vyžaduje použití klasických filmů kinofilmového formátu s DX kódem. Oba přístroje navíc umožňují použití funkce panaromatického snímání. Informace o počtu pořízených snímků lze najít pouze na LCD displeji.

závěrka a korekce expozice

Vertikální závěrka elektronicky řízená umožňuje u obou přístrojů volit mezi časy od 1/2000 s až do 4 vteřin. V manuálním nastavení lze prodloužit expozici až na dobu 60 vteřin u modelu 5000. Delší expozici než 4 vteřiny je možné provést i u modelu 500, ale pouze v programovém režimu „dlouhého času“. Korekce expozice lze provádět po 1/2 EV až do ±2EV.

vestavěný blesk

vestavěný blesk

Vestavěný blesk musí být odklápěn manuálně. Do jisté míry to může omezovat plně automatické funkce, které předpokládají minimální fotografické znalosti jeho uživatele. Shodli jsme se na tom, že přístroj by mohl odklápět blesk automaticky, dle primárního nastavení přístroje (auto, manuál). Blesk disponuje směrným číslem 11 a dává tak omezené možnosti přibleskování. To je k dispozici pouze s objekty do vzdálenosti 3,7 m s širokým ohniskem a 4,2 m s delšími ohnisky (použití filmu s citlivostí 100 ISO). Na zadním panelu můžeme navíc aktivovat předblesknutí pro korekci červených očí. Blesk dále slouží také jako doplňkový reflektor pro automatické zaostřování. Blesk je synchronizován s časem 1/100s. Při aktivaci režimu FP lze u modelu IS 500 synchronizovat blesk až s časy 1/2000s, u modelu IS 5000 navíc v kreativním režimu portrét a ve všech manuálních nastaveních (priorita Av, priorita Tv, manuál).

nastavení citlivosti filmu

Po založení filmu dojde k automatickému nastavení citlivosti filmu dle zjištěných hodnot prostřednictvím DX kódu od 25 do 3200 ISO. Manuální nastavení ISO bohužel ani jeden z přístrojů neumožňuje. IS 500 a 5000 navíc detekují pouze filmy s citlivostí 25, 32, 50, 64, 100, 125, 200, 250, 400, 500, 800, 1000, 1600, 2000 a 3200. Ostatní hodnoty ne přesně odpovídající těmto citlivostem jsou automaticky přiřazeny jejich nejbližším hodnotám. Tyto případy však mohou nastat pouze při použití atypických, většinou profesionálních filmů, které mohou mít nestandardní hodnoty citlivosti, kde použití těchto filmů u této třídy fotoaparátů je neobvyklé.

programové funkce

Oba modely nabízejí plně automatický režim „full auto“. V tomto programu si můžete dále vybírat z tématických režimů sport, portrét, noční scéna a krajina. V oblasti manuálního nastavení lze vybírat z kreativních režimů. IS 500 nabízí pouze manuální nastavení s prioritou clony a režim prodlouženého času expozice až do doby 60 s. Model IS 5000 navíc disponuje možností plně manuálního nastavení a navíc nastavení s prioritou clony.

Za několik dní uveřejníme druhý díl testu na tyto fotoaparáty, kde se zaměříme na praktické zkušenosti.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

David Weinhauer - fotograf aktů
David Weinhauer - fotograf aktů

Da­vid Weinhauer je br­něn­ský fo­to­graf aktů, známý pře­de­vším svou in­stagra­mo­vou sé­rií por­trétů „Sprosté kafe“. Něj­čas­těji fotí s ama­tér­skými kli­ent­kami. Ně­které z nich chtějí fotky pro sebe, ji­ným po­má­hají v psy­cho­te­ra­pii. Na­jdou se i ta­kové, které za fo­cení ne­chtějí za­pla­tit a vy­u­ží­vají k tomu různé tak­tiky.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace