Je to spása i prokletí, velké množství různých objektivů na digitální zrcadlovky ale mnoho fotografů bere jako pozitivum. Na druhou stranu kompakty či ultrazoomy mají jeden objektiv, který má velký rozsah ohnisek, často rozumnou světelnost, a dokonce i dobré makro schopnosti. Až takto univerzální objektiv ve světě DSLR zkrátka neexistuje, přece jsou na scéně „skla“ aspoň s tím vysokým zoomem. Nikon 28-300mm f/3.5-5.6 je jedním z nich a fotografovi opravdu ulehčí život tím, že umožní vytouženou scénu oproti jiným objektivům více přiblížit.

Testy optického výkonu

Test jsem provedl na Nikonu D610 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Okraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního/pravého okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

Ostrost na nejširším ohnisku není úplně vzorová ani ve středu snímku, situace se zlepšuje přicloněním na f/5.6 a po f/16 se zase zhoršuje vlivem difrakce. Při podrobnějším pátrání i ve středu objevíme drobné náznaky chromatické aberace, ale nemyslím, že by ji bylo zapotřebí vůbec odstraňovat. V rozích obraz postrádá ostrost i kontrast a pro lepší optické výsledky je ideální clonit třeba až na f/8. Problematická je chromatická aberace, jež je hodně výrazná a smývá i detaily.

I na 50 mm obraz postrádá detaily, a to i ve středu snímku. Ne o moc lépe jsou na tom okraje, kde bych se nebál přiclonit až na f/8 nebo f/11 pro ostřejší detaily a lepší kontrast. Chromatická aberace se mírně zlepšila, ve středu snímku už není vidět a na okrajích je méně znatelná.

S vyššími ohnisky se optická kvalita mírně zlepšuje, 105 mm jsem porovnával s dříve testovanou Sigmou 24–105 f/4 a v tomto duelu Nikonu chybí troška ostrosti a troška kontrastu v rozích a ve středu. Rozdíl je znatelný, ale není velký. Dokonce má Nikon i menší chromatickou aberaci – i v rozích je naprosto minimální (i když tam je).

Na nejdelším ohnisku se zase dostává ke slovu chromatická aberace – jak ve středu, tak i po okrajích snímku. V rozích je poznat i lehká vinětace. Optická kvalita je znova podprůměrná, ale drží se statečně. Zase chybí detaily a kontrast a doporučil bych clonit na f/8 a klidně i výš.

Obecně se dá říct, že je Nikon 28–300 mm f/3.5–5.6 opticky podprůměrný. Když ale vezmeme v potaz fakt, že se jedná o více než 10násobný zoom, on to až tak špatný výsledek není.

Chromatická aberace

Jak je patrné z ukázek výše, chromatická aberace je problémem hlavně na okrajích u nejširších ohnisek a potom při největším přiblížení. Naštěstí se jedná o vadu, kterou lze celkem snadno odstranit při postprocessingu, takže nepředstavuje až tak velký problém.

Vinětace

Na snímcích můžeme vidět, že je vinětace přítomná při otevřené cloně na nejširším ohnisku (1. snímek) i na tom nejdelším (poslední snímek), ale po zaclonění rychle mizí (prostřední snímek, 28 mm, clona f/5.6). Stejně jako chromatická aberace lze jednoduše odstranit nebo potlačit přímo v těle foťáku.

Zkreslení

Vzhledem k vysokému rozsahu zoomu můžeme očekávat i horší zkreslení. Na 28 mm je výrazné soudkovité, na 300 mm zase poduškovité. V případě soudkovitého zkreslení je problém v tom, že je vyšší než na některých objektivech při 24 mm. Můžete jej odstranit tím, že zkrátka půjdete dále od snímaného objektu a použijete vyšší ohnisko, ale ono bude muset být ještě vyšší než u dalších univerzálních zo­omů.

Bokeh

Špatná světelnost, ne moc dobrá nejmenší zaostřovací vzdálenost a ne zrovna nový design optické soustavy – dalo by se očekávat, že bokeh bude špatný. V praxi nevypadá ideálně, není zcela plný ani kulatý, ale oproti očekávání se jedná o solidní výsledek.

Přímé světlo

Nikon 28–300 už není nejnovější, a jestli je to někde znát, jsou to odlesky. Příkladem budiž fotka noční scény, která je sice celkem náročná, ale jiné objektivy ji zvládají. Zde konkrétně svítí pouliční lampa zprava a do toho září světla projíždějících aut. Výsledek je znepokojivý, protože odlesků je přespříliš.

Noční scéna

Jak jste mohli vidět na obrázku výše, toto není silná doména objektivu. Stačí nepříjemné světlo a na fotkách se objeví nepěkné fleky. Hvězdy okolo silných světelných zdrojů jsou celkem pěkné. Stejně tak je celkem příjemný i bokeh, i když jen na vyšší ohniska a nižší clony, což zase zhorší optickou kvalitu.

Optická stabilizace

Objektiv má dva režimy optické stabilizace mimo vypnutý stav. Normal slouží ke všem základním potřebám jako normální stabilizace, a to i ke švenkování (panningu). Naopak režim Active má posloužit pro situace, kdy je foťák v pohybu. Oba režimy jsem vyzkoušel na klasické nehybné scéně a lépe vyšel Normal, který ustabilizoval něco málo přes 2 EV, což jsou asi 5násobně delší časy. To není moc, ale na vině může být stáří a opotřebování testovaného objektivu. Je možné, že je objektiv schopný prodloužit časy až 8násobně, tedy o 3 EV.

Ostření

Nebyl žádný problém s back či front fokusem. Ostření bylo přesné a i přes vysoké maximální ohnisko, které značí nízkou hloubku ostrosti. Co se rychlosti týče, objektiv nedosahuje výsledků svých moderních kolegů, ale ani příliš nezaostává. Není ani hlučný.

Závěr

Asi bych měl závěr rozdělit do dvou částí – jedné objektivní a jedné subjektivní. Když vezmu jen výsledky a cenu 29 000 korun, tak objektiv nemá lehkou úlohu proti konkurenci. Hlavní nevýhodou je starší datum představení, a když ho vezmeme v potaz, ani cena není nejnižší. Takže vyjde levněji koupě setového základního objektivu a k němu třeba levný Tamron/Sigmu 70–300 mm. A možná to vyjde i opticky lépe.

Když však shrnu své pocity, objektiv jsem si velmi oblíbil. Těžko říct proč, ale jedná se o velmi příjemného společníka. Proto je nejlepší si objektiv vyzkoušet, jak jsem psal výše. Mnoho fotografů nad ním možná ohrne nos, ale ve skutečnosti by si jej mohli oblíbit.

Konkurenci představuje pouze Tamron 28–300mm f/3,5–6,3 Di VC PZD za 21 000 Kč. Ten je značně novější a hlavním rozdílem je mírně horší světelnost na dlouhém konci a menší rozměry s nižší hmotností. Ještě se prodává Canon 28–300 L, ten však nemůže být kvůli jinému bajonetu přímým konkurentem. Jen může být důležité říct, že je dvakrát dražší než Nikon a podobně starý, čemuž odpovídá i na dnešní poměry horší optika.

Plusy

  • Univerzálnost
  • Světelnost (oproti konkurenci)

Minusy

  • Cena
  • Horší optické vlastnosti

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších základních zoomovacích objektivech pro full frame zrcadlovky, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se porozhlédnout ve všech našich recenzích univerzálních zoom objektivů pro full frame.

Za zapůjčení děkujeme společnosti Nikon!



Nikon 28-300mm f/3,5-5,6G ED AF-S VR lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Tamron 28-300mm f/3,5-6,3 Di VC PZD Nikon lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace