Test full frame objektivu Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G VR

Pokud kupujete full frame zrcadlovku od Nikonu, narazíte na základní set s Nikonem 24-85mm f/3.5-4.5. Nabídne solidní světelnost nebo optickou stabilizaci obrazu. Vyplatí se, i když jsou na trhu o něco dražší objektivy s podobným ohniskovým rozsahem a s konstantní světelností f4.0 nebo f/2.8?

Úvod

Setové objektivy mají jednu velkou nevýhodu, lidé nad nimi často automaticky ohrnou nos a začnou se dívat po jiném „skle“. Mezi oblíbené volby mezi full frame objektivy se základním rozsahem patří například Tamron 24–70mm s konstantní světelností f/2.8 nebo Nikon se stejnými parametry. Existuje ale nespočet alternativ s různými ohnisky od různých výrobců – dokáže tedy základní „seťák“ vystoupit ze stínu?

Design a ergonomie

Na první pohled se jedná o zcela klasického zástupce objektivů Nikkor, což je značka objektivů Nikonu. Možná překvapí kompaktnější rozměry a relativně nízká hmotnost, která napovídá, že se kovového těla objektiv nedočkal – až na bajonet, který z kovu je. Na druhou stranu se aspoň nepronese. Na jeho těle jsou dva přepínače, jeden přepíná ostření z automatického s manuálním doostřením na plně manuální. První režim je velmi praktický, protože můžete velmi rychle přeostřit, když fotoaparát vybere špatný ostřící bod. Druhý přepínač zapíná a vypíná optickou stabilizaci obrazu.

Obrázek 1 – Nikkor 24–85mm f3.5–4.5

Dále jsou na první pohled patrné dva prstence – ten blíže k tělu slouží na ostření, ten vzdálenější na zoomování. Při zoomu se část tubusu vysouvá, ale přední člen se neotáčí, takže je objektiv vhodný i pro použití polarizačních nebo přechodových filtrů. Průměr závitu je 72 mm.

Když už jsme u čísel, objektiv má celkově průměr 78 milimetrů a délku 82 milimetrů. Hmotnost se zastavila na 465 gramech. Minimální zaostřovací vzdálenost je 38 centimetrů, což na maximálním ohnisku znamená 0,22× zvětšení. Makro objektiv to není, ale lze vyfotit i solidní detaily.

Optická soustava

Objektiv obsahuje 16 členů v 11 skupinách – z toho je jeden člen ED, což má snižovat chromatickou aberaci a další tři členy mají označení AS – asférické, což má zase zlepšovat komu nebo snižovat zkreslení.

Obrázek 2 – MTF tabulky, foto: archiv výrobce

Clona sestává ze sedmi lamel, což umožňuje celkem kulatý bokeh, ale o tom později. Objektiv dále má poměrně solidní světelnost f/3.5–4.5, jiné setové objektivy se nestydí ani za f/5.6 na dlouhém konci. Její průběh však už není moc světoborný, ihned výrazně klesá a už na 30 mm je nejnižší clona f/4. Maximální hodnoty potom dosahují f/22–29.

Ostření

Objektiv má Silent Wave Motor, který sice není zcela tichý, ale rozhodně ani hlučný. Ostření je dílem okamžiku, a to i při přeostřování z dlouhé vzdálenosti na krátkou. Problémy nebyly ani s jeho přesností.

Obrázek 3 – Nikkor 24–85mm f3.5–4.5

Pokud by však foťák špatně zvolil ostřící bod, můžete hned přeostřit na ostřícím prstenci, aniž byste cokoliv museli přepínat. Jak jsem psal výše, objektiv má praktický M/A mód. Ostřící prstenec se otáčí zhruba o 100°, což i při nejnižších clonách stačí na přesné manuální ostření – při tom automatickém se neotáčí. Bohužel se u zkoušeného kusu někdy prstenec zadrhává a vrže. Nemá ani pevnou zarážku na žádném z obou konců. To znamená, že s ním můžete otáčet, i když jste dosáhli nekonečna nebo maximálního přiblížení – poznat to musíte z hledáčku, prstenec má totiž stále velmi podobný chod, i když už neostříte, ale jen naprázdno otáčíte prstencem.

Obrázek 4 – Nikkor 24–85mm f3.5–4.5, foto: Jan Pánek

Testy optického výkonu

Veškeré testy proběhly na Nikonu D610 – v případě srovnávání ostrosti jsem použil stativ, předsklopení zrcátka a dálkové ovládání. Snímky označené jako střed jsou vyříznuty ze středové části fotografie, okrajové snímky jsou z dolní hrany snímače a lehce posunuté doprava, nepochází tedy z úplného rohu.

Obrázek 5 – 24mm střed Obrázek 6 – 24mm okraj

Na 24mm ohnisku objektiv umožňuje použít clonu f/3.5, na té je ale obraz málo kontrastní jak ve středu, tak na okrajích. Výrazným problémem je i chromatická aberace, která je patrná hlavně v okrajové části. V té se i ztrácí kresba, což lze vidět na výřezech z okrajů, kdy se směrem doprava větvičky začínají rozmazávat. Už přiclonění na f/4 ostrosti i kontrastu pomůže, nicméně nejlepší výsledky podává objektiv na 24mm ohnisku f5.6 až f/11. Na f/16 se postupně začíná projevovat difrakce a f/22 je kvůli ní v podstatě nepoužitelná.

Obrázek 7 – 35mm střed
Obrázek 8 – 35mm okraj

Co se 35mm ohniska týče, situace je velmi podobná. Při otevřené cloně, tedy na f/4, fotky ztrácejí ostrost, ale už na f/5.6 je snímek pěkně vykreslený. Na f/16 se zase začíná pomalu objevovat difrakce. Mnohem lepší situace nastala u okrajů, které jsou lépe prokreslené, na dopravní značce lze postřehnout chromatickou aberaci, ta však už není tak výrazná jako na kratších ohniscích.

Obrázek 9 – 50mm střed
Obrázek 10 – 50mm okraj

Pokud chcete mít dobrou kresbu na 50mm ohnisku, doporučil bych přiclonit až na f/8; f/4.5 ztrácí jak ostrost, tak i lehce kontrast, f/5.6 je dobře použitelná, ale teprve o celé clonové číslo výš je kresba velmi dobrá, a to hlavně ve středu snímku. Okraje už jsou mírně neostré, ale zcela bez problémů použitelné.

Obrázek 11 – 85mm střed
Obrázek 12 – 85mm okraj

Nejvyšší 85mm ohnisko bych pro nejlepší kresebné výsledky také doporučil clonit spíše až na f/8, i když je f/5.6 poměrně dobrá. Na otevřenou clonu f/4.5 ale výsledný obrázek postrádá kontrast i ostrost, a to i ve středu snímku. S okraji moc spokojený nejsem, zůstávají lehce neostré i po přiclonění a navíc se znova výrazněji objevuje chromatická aberace. Od f/16 se začíná projevovat difrakce.

Bokeh

Jedná se o velmi příjemné překvapení. Má pěkný kulatý tvar a navíc je hezky plný. Spolu s pěkně rozmazaným pozadím je objektiv dobře použitelný i na portréty, i když pevnou padesátku či pětaosmdesátku nenahradí.

Obrázek 13 – Test bokehu; Nikon D610, 75 mm, 1/60s, f/4.5, ISO 500, foto: Jan Pánek

Optické vady

Chromatická aberace je problém. JPEG ji koriguje dobře, ale pokud fotíte do RAWu, úpravy jsou nasnadě. Dobrou zprávou je, že s rostoucím ohniskem se mírně zlepšuje, nad 70 mm je však zase o něco vyšší.

Poměrně zásadním problémem je vinětace. Projevuje se hlavně na 24mm a na otevřenou clonu, ale zůstává i po zaclonění na f/5.6, nebo dokonce f/8! Lehkým problémem je i na vyšších ohniscích. Automatická korekce vinětace v nastavení foťáku je nutností. Nicméně ji lze odstranit dvěma kliknutími ve Photoshopu, takže bych ji neviděl jako nepřekonatelný problém.

Obrázek 14 – Test vinětace, 24 mm, f/3.5, f/5.6, f/8

Nepotěší ani zkreslení. Na krátkém konci je poměrně výrazné soudkovité, od 35 mm zase poduškovité, které už však není tak velkým problémem. V praxi doporučuji mít zapnutou korekci zkreslení; pokud však nebudete fotit linie, ve Photoshopu nebudete ani muset snímky narovnávat.

Obrázek 15 – Test zkreslení a optické kvality; Nikon D610, 24 mm, 1/30s, f/5.6, ISO 400
Obrázek 16 – Test zkreslení a optické kvality; Nikon D610, 85 mm, 1/30s, f/5.6, ISO 500

Na druhou stranu objektiv nemá problém s komou ani s astigmatismem, což bylo patrné i z MTF tabulek. Potěší i chování v protisvětle – odlesky se neobjevují a problémy nedělají ani nasazené filtry. Protisvětlo nemá viditelný vliv ani na kontrast.

Optická stabilizace

Tuto položku lze zapnout a vypnout na těle objektivu. I když se říká, že nejlepší optická stabilizace je stativ, stále může být dobrou pomocí při focení. U Nikkoru 24–85mm s ní nejsou žádné potíže, obraz v hledáčku foťáku najednou téměř zamrzne. Oproti focení z ruky jsem naměřil 3–4násobně delší časy, tedy až 2EV, oproti inzerovaným 4EV (vliv má samozřejmě situace atd.). To není ohromující hodnota, ale na základní setový objektiv to je rozumné číslo – přeci jen nemusel mít stabilizaci žádnou.

Prakticky je optická stabilizace velmi dobře použitelná i u videa. Zde nemluvím o prodlužování času, které je dáno snímkovací frekvencí, ale roztřesenými rukama, když si necháte stativ doma. Obraz se sice trošku pohybuje, takže není jako ze stativu, ale rozhodně je dobře použitelný.

Závěr

Objektiv má dobrou kresbu, a to ve středu snímku, okraje pokulhávají a musí se přiclonit pro solidní výsledky. Pokud výsledné snímky nebudete kontrolovat pixel po pixelu, s kresbou nebudete mít výrazný problém. Opticky se tedy dá objektiv hodnotit jako dobrý až lehce nadprůměrný.

Největší problém je 24mm ohnisko. Nejen při plně otevřené cloně se objevuje výrazná vinětace, chromatická aberace je také viditelná a nejinak budu hovořit i o zkreslení. Jedná se však o vady, které se dají snadno korigovat pomocí Photoshopu.

Na druhou stranu potěší dobré výsledky v protisvětle, minimální koma a astigmatismus nebo velmi povedený bokeh. Jako plus beru i kompaktní rozměry a malou hmotnost. Jako každý objektiv má svá pro a proti, proto je důležité zvážit konkurenci.

Svou cenu okolo 15.000 Kč (v setu i mimo něj) si objektiv bude obhajovat velmi těžko. Jen o pět tisíc korun výše je „Artová“ Sigma 24–120 f/4. A pokud už si někdo koupí full frame za minimálně 40.000 Kč, nejspíše to s fotografováním myslí vážně za Sigmu s delším koncem a konstantní světelností si rád připlatí. Pokud si tedy rovnou nekoupí třeba Tamron 24–70 f/2.8 stojící okolo 28.000 Kč nebo některé z mnohem dražších modelů s podobným rozsahem, kterých je celá řada.

Cenovka okolo 10.000 Kč v setu by objektivu slušela mnohem více.

Na ještě nižší částku se dostanete, pokud zvážíte nabídky z druhé ruky, jež se pohybují mezi sedmi a osmi tisíci korun. V takovém případě se jedná o velmi dobrý základ k prvnímu full framu od Nikonu.

Klady

  • Celkově dobrá optická kvalita
  • Příjemný bokeh
  • Dobrý rozsah zoomu

Zápory

  • Vinětace
  • Zkreslení
  • Horší kresba v rozích
  • Cena

Galerie ukázkových snímků

(expoziční informace se zobrazí po najetí myší či rozkliku, možný druhý rozklik do plného rozlišení)

Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 85.00 mm, F5.6, ISO 200, 1/200 s, WB Automatick?, kompenzace +1/3 EV

Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 85.00 mm, F16, ISO 160, 1/125 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV� Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 32.00 mm, F10, ISO 400, 1/100 s, WB Automatick?, kompenzace -1/3 EV

Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 24.00 mm, F8.0, ISO 100, 1/25 s, WB Automatick?, kompenzace -1/3 EV + polariza?n? filtr (vin?tace)

Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 32.00 mm, F13, ISO 200, 1/320 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 62.00 mm, F9.0, ISO 400, 1/500 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV

Nikkor 24.0-85.0 mm f/3.5-4.5, NIKON D610, 24.00 mm, F8.0, ISO 200, 1/60 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV + polariza?n? filtr (vin?tace)

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Nejčtenější články:

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace