Všechny články

  • Formáty dat pro digitální fotografie

    Digitální fotoaparáty nabízejí ukládání digitálních dat v různých formátech. Nejběžnější jsou JPEG, TIFF a RAW. Znát výhody a nevýhody jednotlivých formátů je důležitým základem pro práci s digitálními obrazy. Článek je zaměřen na funkce, nikoliv na to, jak se jednotlivé formáty vytvářejí.

     0
  • Čepkelická rezervace

    V Čepkelické rezervaci lovil beze zbraně pouze s fotoaparátem pan Stach - fotograf Podkrušnohorského zooparku. O jeho setkání s ledňáčkem, losí rodinkou a pracovitými, ale i velice opatrnými bobry si můžete přečíst v jeho článku. Nechybí ani popis „zbraně“ a zdůvodnění, proč zrovna ji vzal s sebou.

     1
  • Naučná stezka Járy Cimrmana

    Zveme vás do málo navštěvovaného kouta přírody v blízkosti moravské metropole. Desetikilometrová naučná stezka byla pojmenována podle fiktivní postavy neznámého génia Járy Cimrmana. Na trase je několik zastávek s informačními tabulemi, na kterých, kromě konkrétního popisu místa jsou i ukázky z dramatických děl této osobnosti. A tak vás cestou provází hra na vědomou mystifikaci a intelektuální humor Járy Cimrmana.

     0
  • Charakteristické vlastnosti filmů II.

    V druhém díle věnovaném vlastnostem klasických filmů dokončíme přehled nejdůležitějších vlastností filmů. Dozvíte se, proč je jako limitující rozlišení klasického barevného filmu 80 čar/mm u materiálu Fuji Velvia 50. Zároveň zde najdete i celkové shrnutí hlavních výhod a nevýhod klasického záznamu. Článek navazuje na díly Digitální záznam nebo film a Charakteristické vlastnosti filmů I.

     0
  • S fotoaparátem na kulíšky

    Kulíšek je nejmenší evropská sova. Její fotografování vyžaduje mimo dokonalého ovládání fotografické techniky i trpělivost, umění pohybovat se v přírodě, ale i trochu štěstí. O své zkušenosti s fotografováním tohoto nádherného dravečka se s námi podělil fotograf Rostislav Stach. Součástí článku jsou jedinečné snímky, které doplňují krásný fotografický příběh. A právě tímto příběhem uzavíráme na FotoAparátu.cz příspěvky roku 2002.

     4
  • Charakteristické vlastnosti filmů I.

    Tento článek navazuje na úvodní díl Digitální záznam nebo film? (odkaz zde), kde jsme probrali rozlišovací schopnost obecně. Digitální záznam a záznam na klasický film mají odlišný fyzikální základ. Abychom mohli správně porovnat jejich výhody a nevýhody, musíme si neprve podrobněji projít jejich jednotlivé základní vlastnosti. Dnes tedy začneme se základními charakteristikami záznamu na klasický film.

     0
  • Digitální záznam nebo film?

    Digitální záznam nebo film? To je v současnosti asi nejvíce probíraná otázka ve fotografické branži. Zarytí příznivci obou směrů pronášejí mnohé argumenty, případně se vysmívají jedni druhým. Jako obvykle, je u nové věci mnoho nejasností a „mlžení“, které výrobci obratně využívají spolu s agresivní reklamou. Nejasnosti pramení rovněž z toho, že filmový materiál a elektronický obrazový snímač pracují na odlišných principech, a na výsledné kvalitě zobrazení se tedy podílejí odlišné parametry a vlivy - z toho důvodu také není možné použít jednoduché přímé porovnání. Dnes se zaměřím na vysvětlení pojmu rozlišovací schopnost záznamového média, jak se měří a z čeho vychází.

  • Měsíc v Thajsku

    Thajské království – stát v jihovýchodní Asii, hlavní město Krungthep, úřední jazyk je thajština, měnová jednotka 1 thajský baht (THB). Podělíme se s vámi o zážitky z měsíčního pobytu v tropickém monzunovém podnebí této hospodářsky se rozvíjející země, očima jedné turistky.

     4
  • Strmost filmu a její význam

    Kontrastní místa na snímku přitahují pozornost oka diváka. Pokud zvýšíte v rozumné míře kontrast v celé ploše, dochází většinou k příjemnému oživení snímků. To si konec konců můžete vyzkoušet ve většině obrazových editorů typu Photoshop. U filmového materiálu je tato vlastnost vyjádřena parametrem strmost. V článku se dozvíte, jak tento parametr pro daný druh a značku filmu zjistíte a jaký má praktický význam.

     0
  • Jak se vyrovnat s malým exp. rozsahem filmu?

    V tomto článku vám poradím několik základních triků pro případy, kdy výřez, který se právě chystáte vyfotografovat, je příliš kontrastní. Takovou scénu je třeba nejprve přesně proměřit. Pokud však zjistíte, že vám dynamický rozsah filmu nebo čidla nestačí, můžete použít i některých umělých prostředků.

     3