Jak udělat dobrý výřez

Fotograf musí vidět věci tak trochu jako obrazy v rámu. Tím rámem je hledáček fotoaparátu. Důležitou zásadou je například jít na doraz, aby na fotografii nebylo nic zbytečného. V článku jsou příklady fotografií, které vysvětlují, co je dobrý a špatný výřez.

Článek Jak udělat ze zajímavého námětu dobrou fotografii je o tom, jak udělat optimální výřez přímo na místě. To je samozřejmě nejlepší způsob, neboť využijeme celou plochu filmu a tím získáme nejvyšší kvalitu rozlišení. Ne vždy je to možné. Důvody mohou být různé.

Nejčastější příčinou bývá, že optimální výřez na místě prostě neodhadneme. Někdy zase nemáme čas zaujmout nejvhodnější pozici a nechceme propásnout jedinečný okamžik. Může se stát, že nemáme objektiv s vhodnou ohniskovou vzdáleností nebo se nemůžeme přiblížit nebo odstoupit od fotografovaného objektu. Tady oceníte objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností – zoomy.

Velmi častou chybou většiny méně zkušených fotografů je, že nechápou obraz v hledáčku jako výřez objektivem. Dívají se na střed, nesledují co je v okrajích. Výsledkem pak bývá někde uprostřed něco malinkého např. pes Alík ve spoustě prázdného prostoru.

V okamžiku, kdy již máte jasno, co bude hlavní motiv, doporučuji v hledáčku opravdu pečlivě prohlédnout okraje a eliminovat vše, co může rušit!

V případě, že se vám z některého z výše uvedených důvodů nepodařilo udělat dobrý výřez přímo na místě, musí jako jediná možnost nastoupit řezačka nebo nůžky.

Z hlediska rozměrů či tvarů výřezu se neomezujte.

Vystřihněte si proužky z bílého papíru a můžete zkoušet. Čtvercový výřez je stejně dobrý jako obdélníková „nudle“, lichoběžník či kruh. Ve výřezu by se mělo jít na doraz: na snímku může být jen to nezbytně nutné, abychom maximálně zdůraznili fotografovaný objekt. Podívejte se na následující případ!

Na druhé straně vám někdy v minilabu mohou oříznout i to, co tam naopak být musí. Zátočina řeky tam prostě musí být celá!

V krajinné fotografii je zajímavý panoramatický výřez, který zvětší dojem prostoru.

V případě, že oříznete více než polovinu plochy políčka kinofilmu, musíte počítat s poklesem rozlišení, takže zvětšeniny větší než 20×30 cm nepřicházejí v úvahu ani pří použití nejjemnozrnější filmové emulze. Větší ořezávání bez významného poklesu kvality je možné pouze u filmů středního formátu. To je také jedna z hlavních výhod tohoto formátu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram