Sony Alpha 900
Po poměrně dlouhých přípravách a předvádění různých prototypů a maket, i Sony uvedla na trh digitální zrcadlovku patřící do profi sféry a to nejen označením 9, které již u Minolty znamenalo vrchol zrcadlovek v dané řadě, ale hlavně díky svému formátu. Čip je velikosti kinofilmového políčka s prozatím největším rozlišením, jaké u současných DSLR je, a to 24MPix. Pojďme se na A900 podívat blíže.
Konstrukce a ovládání
Možná, že moje ohlížení se po Minoltě již může připadat otravné a zbytečné, ale Sony převzala „kromě“ celé fotodivize právě i styl označování zrcadlovek, jaký používala ve své době Minolta, řada 3,5,7,9… Byla to třeba řada AF v roce 1985 končící typem AF9000, řada „xi“ končící v roce 1992 Dynax-kou 9×i, řada „si“ 9-tkovou zrcadlovku neměla a nakonec řada Dynax a s ní profi zrcadlovka Dynax9 z roku 1998 a Dynax9Ti v titanové verzi. I když u posledně jmenované řady byla spíše prvním typem v řadě, následovaná dnes již legendární Dynax7. Následujících posledních 5 kinofilmových zrcadlovek do roku 2006 patřilo již do amatérské třídy a ne všechny byly povedené.
Jak tedy Dynax 9D…pardon.. Sony A900 vypadá? (V celém článku je Sony Alpha značena A900). Nejdříve se podívejme na zadní stranu, ta se velmi podobá předchozí poloprofi DSLR A700. Vlastně se dá říci že je identická. Novinkou je trochu jinak tvarovaná pravá strana fotoaparátu, pro lepší „sednutí“ do ruky. Není již tak rovná a plochá jako u A700. Je zde známý pákový ovladač – joystick, který je dominantní pro zadní stranu i celé ovládání funkcí fotoaparátu. V kombinaci s tlačítkem Fn – rychlá navigace – je možné se okamžitě dostat na jakoukoliv funkci, která se zobrazuje na zadním velkém 3“ LCD a rychle ji měnit předním či zadním ovladačem, opět bez nutnosti dávat fotoaparát od oka, protože změna jednotlivých funkcí se kromě zadního displeje paralelně zobrazuje i v hledáčku. Tělo A 900 je výrazně robustní s elegantním zaoblením. Fotoaparát je příjemně těžký a dává tak najevo, že to rozhodně není plastová hračka. Základním materiálem těla je vysokopevnostní hliník a má části ze slitiny hořčíku. Hledáček, sloty na paměťové karty, ovládací prvky a další citlivé oblasti jsou chráněny proti prachu a vlhkosti při fotografování pryžovými těsnícími kryty.
Uvnitř fotoaparátu je protiprachový systém chránící snímač před účinky prachu, který může do aparátu vniknout při výměně objektivu. Povrch má jemně zdrsněnou strukturu s matným provedením černé barvy, kterou „narušuje“ pouze výrazné oranžové logo „A“ a kovový široký kroužek bajonetu. Pogumované je pouze masivní madlo z přední strany a na zadní straně místo, kde se opírá palec pravé ruky. Pogumovaný bok má i horní kruhový ovladač. Kruhový ovladač s možností nastavení expozičních programů je umístěn na levé straně. I v tomto je zde podoba s A700, stejně jako pravá strana horního panelu, která došla jen drobné změny v přesunu tlačítka DRIVE do „řady“ k nastavení korekce. Zbylé místo na horním panelu tak mohlo být použito, k radosti mnoha uživatelů, na umístění malého, dosud chybějící LCD displeje, který zobrazuje mnoho parametrů a je možné si jej i podsvítit jemným oranžovým světlem. Zbylé ovládání je rozmístěno na známých místech na zadní ploše. Tlačítko přepínání AF je také opět tradičně vpředu pod objektivem. Pod logem přibyl konektor pro synchronizaci blesku a místo tlačítka hloubky ostrosti je umístěno nové tlačítko pro kontrolu náhledu snímku. Tlačítka na horní i zadní straně mají plochý design a jsou mírně utopená. U A700 jsem dříve kritizoval tlačítka na horním panelu, ale u A900 mi již nepřišly tak nevhodně umístěny, ba právě naopak. Možná jsem již naučil své prsty ohýbat potřebným stylem. Tělo je dostatečně velké, takže malíček již nesklouzává pod fotoaparát, ale pevně se drží madla, které je dostatečně vysoké a široké i pro lidi s velkými prsty. Krytka baterie je ve spodní části a podobně propracovaná jsou i dvířka na pravém boku, pod kterými se schovává slot pro CF kartu a pro kartu Memory Stick Duo. Tentokráte jsou i další krytky pro USB, HDMI, Remote, DC IN velmi dobře zpracované a masivní, žádné gumové náhražky. A900 je opravdu propracovaná do posledních detailů.
Porovnání Sony A900 a A700, kdy je patrná blízká podobnost obou DSLR
Porovnání velikosti a tvaru další DSLR s čipem velikosti kinofilmového políčka
Při porovnání horních LCD je patrné, že LCD u A900 je poněkud skromnější v počtu zobrazených informací než u Canonu nebo Nikonu, ale i tak je dostatečné pro ty základní informace, jako je clona, čas, počet snímků a kapacita baterie. Dále zobrazuje nastavení korekce expozice, vyvážení bílé, citlivost ISO a režim pohonu.
Hledáček a LCD
Optický hledáček je dostatečně jasný i velký. Je pro něj použita standardní matnice „Spherical Acute Matte“ známá již od Minolty. Zvětšení je 0,74× se zorným polem pokrývajícím 100% snímané scény. Vzdálenost oka je přibližně 20mm od okuláru. V hledáčku je vidět 9 zaostřovacích bodů rozmístěných do dvojitého kříže.
Pod hledáčkem se zobrazují údaje o režimu blesku a jeho nastavení i korekcích, údaje o typu AF a jeho aretaci, údaje o expozici a případné korekci na stupnici EV, počet zbývajících snímků pokud je jich méně jak 9, grafický symbol, který vás blikáním upozorní na dlouhé časy, kdy by mohlo dojít k roztřesení snímku a doporučuje vám tak použít blesk, stativ nebo stabilizátor. Dále je tu ještě stupnice stabilizátoru Anti-Shake a zobrazení panoramatického režimu. Dioptrická korekce na pravé straně hledáčku umožňuje změnu v rozsahu –3 až +1 dioptrie. Z vnější části je hledáček chráněn odnímatelnou gumovou očnicí, která chrání i snímače pod hledáčkem.Tyto snímače, tak jako u A700, vypínají posvícení LCD v okamžiku, kdy přiložíte fotoaparát k oku, aby vás neoslňoval. Velikost hledáčku je plně srovnatelná s kinofilmovými fotoaparáty typu Dynax7, to znamená že místo „malého světla na konci tunelu“ vidíte opravdu velký a jasný pohled na fotografovanou scénu, což oceníte při MF ostření. Jak už jsem se zmínil na začátku A900 má dva LCD displeje, jeden malý horní a velký zadní 3palcový, Xtra Fine LCD o rozlišení 921000 obrazových bodů, které jsou více než dostatečné pro kvalitní zobrazení. Obraz je ostře a jasně vidět i v exteriéru.
K dispozici je možností zobrazení v režimu „index“ zjednodušující výběr nejlepších snímků, úplný RGB histogram a režim zobrazení fotografických informací o snímku. Stisknutím tlačítka přepnete LCD displej do režimu Quick Navi umožňujícího rychle měnit nastavení fotoaparátu „za pochodu“ bez přerušení tvůrčí práce.
Dobu jeho podsvícení je možné ovlivnit v uživatelském nastavení a šetřit tak energii akumulátoru. Fotoaparát automaticky reaguje na polohu přístroje, informace o nastavení při záznamu se překlopí o 90° doleva či doprava tak, aby byly vždy vodorovně. Platí to ale pro zobrazení v režimu záznam, ne pro MENU. Snímky lze prohlížet samotné, s informacemi nebo i s novým RGB histogramem umožňujícím ověřit expozici kanálů červené /zelené/modré barvy. Při tomto prohlížení se také zobrazují informace o rozložení jasů. Znamená to, že místa, která jsou buďto černá nebo čistě bílá, na LCD blikají a vy máte hned přehled o tom, jak se snímek povedl.
Stiskem tlačítka Display na zadní straně fotoaparátu si můžete vybrat z několika režimů zobrazení. Lze zobrazovat 4, 9 nebo 25 náhledů najednou. Můžete si také zobrazit pruh s pěti naposledy pořízenými záběry nad právě zobrazeným záběrem – to je ideální možnost, jak kontrolovat nástřely nebo záběry pořízené sekvenční expozicí. Pokud vás nebaví překlikávat na další snímky, je možné si nastavit i automatickou prezentaci s nastavením času pro každý snímek.
Snímky je možné prohlédnout i na TV pomocí video výstupu PAL/NTSC nebo velmi kvalitního rozhraní HDMI. Zkoušel jsem stejně jako předtím A700 na LCD TV s úhlopříčkou 66cm v plném rozlišení 1366×768 bodů a je obrovský rozdíl oproti klasickému video výstupu. Máte pocit jako kdyby jste se dívali na skutečné fotografie na papíře formátu A3-A2. Snímky lze obracet i zvětšovat pomocí lupy a to až do velikosti 13×, takže máte plnou kontrolu na detaily.
Menu je řešeno standardně, jako u předchozích digi přístrojů. Je přehledné, rozdělené na 4 základní skupiny, vyjádřené graficky jako karty: Záznam, prohlížení, uživatelská nastavení a nastavení přístroje. Každá má svoji typickou barvu. Je výhodné, že Sony používá stejný styl jako používala Minolta. Přepínání mezi „kartami“ je velmi rychlé a přehledné a vše probíhá stále na jedné stránce, takže máte neustále přehled, kde se nacházíte a nehrozí bloudění stylu „safra, kde to v tom MENU bylo“. V ukázce vidíte jak jednotlivé karty vypadají.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- 4
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruPeposV: nabízím možnost dát ty fotky na stejné místo, jako jsem je dal já.
A tu větu z včerejšího dne z 11:18 tedy beru zpět.. prozatím..
email: karel.omes@sattnet.cz
este pridam tuto recenziu na porovnanie http://www.ephoto.sk/foto-technika/recenzie/sony-alfa900/
tak toto tu je trosku silna kava, este by ma zaujimalo ake vyrezy boli pouzite pri tom tamrone a pri 24-70, je to fotene z rovnakeho miesta, takze sa carli trosku zamysli co tu porovnavas
java240: výřezy jsou 1:1 z obou, tamron při 90mm, zeiss při 70mm,foceno z místa o cca20m blíže k objektu, což by mu mohlo dát lehkou výhodu vůči tamronu. blíže to nešlo.
java240: nefotím první den,ale asi 20let... to že by kresba z tohoto Zeisse nebyla rovnocenná Tamronu i kdyby velikost objektu byla úplně stejná je jasné na první pohled.
ale je zbytečné to v tuto chvíli více rozvádět.. viz.komentář z 17.3.2009 8:48
Jen malý dovětek:
Právě jsem mluvil s agenturou a Zeiss 24-70/2,8 bude možné půjčit, ovšem opět ten samý kus, jiný k dispozici není. A jedna z 2 A900, které jsou půjčovány na testy, byla poslána do opravy pro chybu čipu, která způsobovala že při ISO vyšší jak 1600 byla kresba s vysokým obsahem šumu (je tedy 50% pravděpodobnost že test šumu není od ISO1600 takový jaký by měl býti…)
Jsou situace, které člověk neovlivní a výsledky nemusí odpovídat skutečnosti..
Povedzme si to tak, autor s najväčšou pravdepodobnosťou nevedel, že niečo ako AF Micro adjust na A900 je. Zobral objektívy a vo svojej snahe spraviť dobrú recenziu za tak krátku dobu, prehliadol niektoré drobnosti. To sa stane aj v lepších rodinách. Osobne by som na jeho mieste stialol všetky obrázky s týmto objektívom a uviedol by som dôvod, pre ktorý som tak spravil. Bolo by to fér z oboch pohľadov.
Na druhej strane je smuté to, že ten kto dal do testu tento fotoaparát a objektív, neskontroloval všetky nastavenia, aby neprišlo k chybám, ktoré môžu ovplyvniť výsledky.
Raz som dostal A900 na skúšanie po "testoch novinára" a nastavenie fotoaparátu ma šokovalo. Keď som s tým nastavením spravil fotku, tak som musel uznať, že mobil robí fotky lepšie. Škoda, že som potom tú fotku vymazal. Des a hrôza, ale to už je iný príbeh.
carli tie vyrezy beriem spat, nejak som si neprecital prihodeny popis k tym nahladom, ale je zaujimave sledovat tu ludi, ako sa tu chytili a zacali tu okolo tohto zeissu mudrovat a pritom ho nikdy nemali v ruke, ja ho mam tiez viac ako pol roka a je to urcite to najostrejsie, co som dal na A900 a prave pri tejto kombinacii ma tych 24 Mp zmysel, pevna 50mm a 20mm sa urcite nechyta
java240: já to beru, rozhodně jsem raději pokud ten zeiss je opravdu kvalitní, a já měl špatný kus, než obráceně. Značka zeiss prozatím byla má oblíbená.
Bobo01: nebudu ani komentovat, protože už opravdu nemám chuť a dávám zapravdu těm kdo mi radí kašlat na to.. , jen to že jsem opravdu rád a potěšen že o mě někdo ví víc než já sám..
fotky od PeposV:
http://pristav.racek.sweb.cz/korekce%20minus.JPG
http://pristav.racek.sweb.cz/korekce%20nula.JPG
http://pristav.racek.sweb.cz/korekce%20plus.JPG
U těch fotek mělo být napsáno že jsou to neupravené výřezy 1/1 z JPG který je přílohou RAWu.
Ostřeno na zelenou plochu vpravo dole která je vzdálena asi 80 m. A kdybych věděl že se budou někam věšet, tak bych si dal více záležet. Tohle byl pouze test pro mou kontrolu.
Zdravím všechny, Čárlímu děkuji za recenzi...
Jen nerozumím tomu, že pokud jsou fotky neostre vlivem posunuti roviny zaostreni, taky by přece fotka v jiste casti musela byt dobře ostra.. A šlo by na ni vidět že je jen zaostřená mimo..
Pokud si ale špatně vykladám pojem micro-adjust tak mito prosím vysvětlete.
Pentax ma take korekci AF, jenz funguje k posunuti zaostrene roviny v pripade FF nebo BF.
Mohu li jeste zminit svuj nazor tak bych do clanku preci jen malou poznamku alespon s odkazem do diskuze uvedl... Preci jen by si nektery ctenar mohl udelat vlivem recenze o 24-70 chybny negativni usudek.
Jde o to že když se to přežene tak nemusí být ostré nic. Nikdo netuší co tam bylo nastaveno, pokud je moje hypotéza správná.
V jednom z prvnich komentaru (Ilja Mašík) jsem se docetl, ze A900 a D3X maji stejny senzor.
Nebudu ted hledat podrobne udaje o obou cipech, ale pokud se nepletu nejedna se o stejny cip (i kdyz oba vyrabi sony). Mimo jine se lisi velikost a vzdalenost jednotlivych snimacich bodu..
MYSSAK
Docetl jsem se snad ve vsech recenzich a srovnanich ze senzory jsou totozne. Omlouvam se, ze jsem ten blud rozsiril i sem. Opravdu tam jsou rozdily a ne zcela zanedbatelne. Skoda, ze to clovek najde az kdyz to hleda... :)
Ilja Mašík:
v com sa teda tie snimace lisia? teda okrem prevodniku.. link na info by pomohol :) dik..
Lisi se rychlost vycitacich kanalu, Nikon dela lepe/jinak/navic -lowpass filtr, -mikrococky a další filtry na cipu. Dal je rozdil ve velikosti pixelu, Nikon ma 5,49mikronu, kdezto a900 ma 5,9mikronu. To vsechno dela z Nikonacke verze v podstate uplne jiny senzor. Porovnani D3x a a900 je tedy opravdu mimo.
Odkaz bych rad poskytl, ale dohledal jsem to po kouskach a casto v diskusich, na clanek zabyvajici se jen timhle jsem nenarazil.
Přátelé fotografové,
jedna z výhod digitální fotografie je v tom, že každý rok máme "nové" modely a technofetišisté tak mají o čem debatit. Chudák ten, kdo dělal recenzi, každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán.
zdraví všechny majitelk nemoderní a zastaralé ( rok výroby 2006) KM D5D chystající se na koupi A 700, aby za rok vyjela nějaká A 750 a bylo zas o čem psát.
:o)) alespoň někdo to bere s humorem
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.