Konečně jsme se dočkali. Olympus E-3, nástupce profesionálního E-1, je zde. Olympus E-3 je momentálně nejrychlejší digitální zrcadlovkou na světě a jistě osloví fotografy svojí kvalitou zpracování i technickými vlastnostmi.

OLYMPUS E-3 čip

Obrazový senzor a zpracování obrazu – V těle OLYMPUS E-3 je poprvé použit nově vyvinutý 11,8 Mpx senzor (10,1 Mpx efektivních) Live MOS o velikosti obrazového pole 17,3mm x 13mm. Senzor je optimalizován pro 4/3 systém pro použití širokoúhlých objektivů i teleobjektivů. Je vybavený filtrem primárních barev (RGB), IR filtrem a anti-prachovým filtrem (Supersonic Wave Filtr). Obraz je zpracováván technologií TruePic III. Barevné profily lze volit mezi RGB / Adobe RGB. Lze také zvolit pět úrovní saturace, ostrosti a kontrastu, tři úrovně gradace snímku (High key, Normal a Low Key) a samozřejmě je také možné snímek zpracovat jako černobílou fotografii, případně jako tónovanou fotografii v sepiovém odstínu. Citlivost je nastavována automaticky od ISO 100 do ISO 3200 (i při aktivovaném blesku), nebo manuálně na hodnoty ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200. Celý proces je doplněn o funkci Pixel mapping k programovému přemostění nefunkčních pixelů senzoru a možností zapnutí NR – redukce šumu a šumového třístupňového filtru. Zpracovaný obraz je na paměťové médium ukládán v novém formátu RAW nebo JPEG -SHQ, HQ, SQ a SQ v šesti velikostech a komprimaci 1/4, 1/8 a 1/12. Uložení ve formátu RAW je možné doplnit o uložení stejného snímku ve formátu JPEG.

Zaostřování a LCD displej – Olympus nazývá tento systém TTL Phase Difference Detection System. Spolehlivě by měl pracovat v rozmezí –2 – 19 EV (ISO 100). Zaostřovací systém disponuje 11-ti body, je plně křížový s automatickou a manuální volbou . S ostřením nebyly problémy ani v přímém protisvětle, ani při nízké hladině osvětlení.

AF Systém umožňuje jednotlivé zaostření, kontinuální ostření, manuální ostření a kombinace manuálního ostření s jednotlivým nebo kontinuálním AF. Ostřící zóny můžeme volit automaticky nebo ručně. Aretace zaostření se provádí namáčknutím spouště. Celý systém je doplněn vypnutelným AF iluminátorem (pomocným osvětlením realizovaným sérií záblesků).

Vrátím se k ručnímu zaostřování. To je u E-3 stejné, jako u předchozích SLR z E-systému. Ostří se prstencem objektivu, který krokově ovládá přes tělo fotoaparátu AF motorek objektivu pohybující optickou soustavou na požadovanou stranu. S E-3 lze manuálně ostřit opravdu bez větších problémů, a to díky velkému a jasnému hledáčku v kombinaci s výborně matovanou matnicí, na které lze rozeznat i nepatrnou neostrost.

Barevný TFT LCD antisluneční displej (Hyper Crystal LCD Panel) se 230 000 px a úhlopříčkou 6,4cm je také nový. Obraz na něm je ostrý a jasný a E3 umožňuje tzv. „Živý náhled“ na displeji fotoaparátu ve 100% úhlu záběru. Ten lze až 10× zvětšit a naprosto přesně manuálně zaostřit vybranou část obrazu. Hlavní novinkou displeje jsou jeho možnosti vyklápění a natáčení téměř do všech myslitelných poloh. K dispozici má E-3 i automatické zaostření v režimu „Živého náhledu“. Na displeji E-3 můžeme v Živém náhledu sledovat histogram, vyvážení bílé a všechny korekce snímku.

OLYMPUS E-3  pomocný displej OLYMPUS E-3 modul zaostřování
OLYMPUS E-3 Osřící zóny

Hledáček – Zrcadlový hledáček E-3 je klasicky umístěný a vybavený dioptrickou korekcí od –3 do +1 dioptrie. V hledáčku s výměnnou matnicí jsou k dispozici veškeré potřebné informace. Na matnici je vidět 100% ze skutečně zabíraného snímku při zvětšení 1,15×. Hledáček je opatřen clonkou, pro zaclonění světla vstupujícího do hledáčku. Na hledáčku je nasazena gumová očnice z velmi příjemného materiálu. S optikou o světelnosti 2,8 byl velmi jasný s dobře rozlišitelnými detaily. Je velmi dobře použitelný k manuálnímu zaostřování.

OLYMPUS E-3 zobrazení v hledáčku

Vestavěný blesk – Vyskakovací blesk je umístěn nad hranolem. Při použití vestavěného blesku je třeba nenasazovat ani na základní zoom sluneční clonu, mohla by vrhat stín. Od vestavěného blesku můžeme samozřejmě očekávat všechny běžné zábleskové režimy: Automatický (automatická aktivace při špatném světle), Snížení jevu červených očí, Doplňkový (vnucená aktivace), Synchronizace s delší expozicí, Synchronizace s delší expozicí + redukce červených očí, Vypnutý. Užitečná je také volitelná synchronizaci na 1. nebo 2. „lamelu“ (dlouhý čas + blesk při otevření nebo zavření závěrky). E-3 umožňuje nastavení korekcí blesku. Blesk je synchronizován při x synchronizaci. Jeho výkon je stejný, jako např u E-330, (směrné číslo cca 13, dobíjí se do 1 sec, při sérii déle) stačí pro snímky v menších prostorách. Vyhovuje jako přisvětlení v protisvětle i pro tzv.“noční portrét“. Externí systémový blesk Olympus lze nastavovat ve stejném rozsahu jako blesk vestavěný. Použít můžeme též starší blesky vybavené pouze středovým kontaktem, ale nebudou spolupracovat s elektronikou E-3. Pro studiové blesky a systémy je připravený konektor pro připojení synchronizačního kablíku.

Vykrytí scény vestavěným bleskem je vidět na ukázkách. Při spodní hranici ohniska jsou rohy tmavší, ale na výsledných snímcích to příliš rušivě nepůsobí. Kdo z nějakého důvodu potřebuje vyšší výkon nebo ovládání ateliérového zábleskového systému, může použít externího připojení blesku do sáněk se středovým kontaktem a s kontakty pro systémové blesky OLYMPUS FL-20, FL-36, FL-50 a makro blesky profesionální řady Olympus E-System – SRF-11 (kruhový blesk) a STF-22 (Twin blesk) s adaptérem FR-100.

Objektiv – K tělu E-3 se dodává v setu zcela nový 5× zoom objektiv Zuiko Digital 12 – 60 mm (24–120 mm na kinofilm) se světelností 1:2,8 – 4. Jeho konstrukce je vodě a prachu odolná. Zaostřovací mechanismus je ovládán novým ultrazvukovým pohonem SWD, který ve spojení s tělem E-3 umí zaostřit nejrychleji ze všech profesionálních zrcadlovek na trhu a to již od vzdálenosti 25 cm. Kvality vynikající optiky tohoto objektivu využijeme plně ve formátu RAW.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • David Svatoš
    David Svatoš
    04.01.2008 15:59

    Jak to tady tak čtu, nestačím se divit, kolik lidí novej E-3 nakrkl.. Ti na něj z mě neznámýho důvodu budou házet špínu až do roztrhání těla :-) Sice ho v ruce nikdy neměli, ale zaručeně ví, že bude strašně šumět, a používat ho budou jen zoufalci a blbouni, kteří neví, že jedině APS-C a FF je cesta k pravdě a světlu.. A ty intelektuálský cancy, že 4:3 je na h...o, protože jedině 3:2 je pro lidské oko to pravé lahodící, ty mě opravdu dostaly :-)
    Dle mýho je E-3 povedená mašinka která si svý kupce jistě najde a přeju jí obchodní úspěch. Už jen proto, aby to tady pár lidí pořádně nasralo :-)
    A majitelům digi Olympusů přeji dobrý světlo a pevný nervy při čtení těch slintů..

    P.S. Jsem spokojený Nikonista..

  • Hynek Lípa
    Hynek Lípa
    04.01.2008 16:03

    foteky z E3 od Marco Frissen
    http://marcof.smugmug.com/gallery/3669826#209734357

  • SirŽmiják
    SirŽmiják
    04.01.2008 17:19

    staré známé ukázky http://marcof.smugmug.com/gallery/3669826#209733425-O-LB
    pokud mě pamět neklame je to 800mm(eq35mm 1600mm)@1/60s
    a nevypadá to úplně špatně..

  • SirŽmiják
    SirŽmiják
    04.01.2008 17:20

    tak pardon je to 1/30s při 1600mm 35eq :D

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    04.01.2008 17:31

    Kdyz jsem posilala E3 po studentce do Tabora Jirkovi Benesovi na test, jasala, ze se pochlubi svemu profesorovi, ze uz ji drzela v ruce, neb ten si na ni brousi zuby...tak to proste je - jedni nedaji na Olympus dopustit, jini uznavaji jen konkurenci, je to podobne jako u aut...V sobotu 19.ledna budou na Setkani fotografu nasi redaktori - Benes, Omes, Kupsa, Koritina i Holek, budou zde mit i dostupne modely nejnovejsich zrcadlovek Sony, Canon, Olympus, Nikon a objektivy. Prijdte s nimi diskutovat. Helena. PS. Za recenze firmy neplati.

  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    04.01.2008 17:40

    Helena: ..škoda, že to mám z ruky, určitě bych se stavil .. snad to někdy výjde ..

    ..ale, že má recenzent Olympusu co napravovat při další recenzi, to je jisté ... jen a jen jeho recenze rozpoutala zbytečnou diskusi, bohužel ..:-) ..ale nikdo není dokonalý a je třeba se k chybám postavit čelem, což se asi v tomto případě nestane ...
    Petr

  • bikerman2 1
    bikerman2 1
    04.01.2008 17:42

    AKo to tu citam, je tu prevazna vacsina zarytych antiolympusakov,ktori argumentuju mizernym čipom a vysokym sumom.Najvacsi kritici su majitelia Canonov s plastovym 400D a setovymi objektivmi.Objektivy Zuiko napr.14-54,40-150 atd. sa mozu z vysky pozerat na canonacke setaky.
    Pre neznalcov, ktory sa ohanaju akymsi 4:3 rozmerom a su v hlbokej nevedomosti, ked to prirovnavaju k rozmerom ich TV..aby spravne pochopili, tu je vysvetlenie:
    Jak se mnozí chybně domnívají, 4/3 neoznačuje velikost obrazového snímače. Úhlopříčka CCD je cca. 22,3mm, tedy v žádném případě ne 4/3", což by odpovídalo délce 33,9mm. Použití označení pro velikost senzoru pochází z konvence pro označování Vidikonových trubic (elektronka určená pro zachycování obrazu) vyvinutých v 50 letech minulého století.
    Ve své době se používal venkovní průměr trubice pro označení její velikosti. Tento zvyk bohužel přetrval i přes mnohé změny v digitálních zobrazovacích technologiích až do současnosti. Proto může označování senzoru jako 4/3" vést k nepřesnému pochopení. Z toho důvodu se dnes při popisování použitého senzoru raději používá označení - 4/3 typ.
    http://www2.olympus.cz/consumer/dslr_7045.htm
    Aj ked som majitelom Olympusu E-300, nezastavam sa ho, ma svoje chyby.. a ci foti kvalitne, alebo nie,treba posudit v mojej fotogalerii na tejto stranke.
    Dobre svetlo vsetkym:-)

  • Bobrs
    Bobrs
    04.01.2008 17:50

    Bylo by férové říct čím fotím. Ano asi tušíte je to Oly a je to 4/3. Když jsem vybíral foták a dal jsem si na tom myslím dost záležet měl jsem v užším výběr dva foťáky: Canon 350D a Olympus E500. V podstatě mě úplně všichni řekli, že Olympus je na ho... a mam si koupit 350D. Bohužel když jsem si pořádně prošel fotky z obou a porovanl oba přístroje, překvapivě jsem zjistil že fotky z Olyho jsou o poznání lepší. Dílem to asi zlepšovalo slabé setové sklo u 350D, dílem také podstatně lepší podání barev u Olyho. Navíc menší rozměry mi a také se mi to už potvrdilo přišli jako zásadní výhoda Olympusu. Ten foťák má samořžejmě své mouchy ale za ty prachy to byla určitě pro mne lepší volba. A taby se konečnˇě dostávám k další myšlence.

    Napadlo vás remcaly vůbec někdy, že jsou mezi námi i lidé třeba trochu starší a nebo hedikepovaní kteří prostě velký foťák a tžký "vercajk" neunesou. A že né každý se chce tahat po horách s obrovským foťákem ?

  • Bobrs
    Bobrs
    04.01.2008 17:59

    Příspěvek byl na dvě částí, první nějak nedošla. Takže ve zhuštěné verzi. Nechápu tu nenávist vůči Olympusu. To opravdu každý musí mít někoho koho nenávidí. Když to není Microsoft, arabové nebo mekaři tak je to Olympus. Já vůbec nechápu o co jde a proč někteří jedinci takto zamožují docela seriózní fóra. Proboha nedělejme tady z toho Živě nebo Blesk.

  • radim  bitt
    radim bitt
    04.01.2008 18:35

    Ještě jednou se omlouvám ,já v pořádku jsem ,ale moje připojení na net je tak znamenité,že z jednoho příspěvku bylo několik.Bohužel identických.Pevně věřím ,že to na přítomných nezanechalo větší duševní újmu ,Stačí ten šok z E-3.Jak tak tuším docent Chocholoušek už pilně studuje problematiku E-3 vs zbytek špíglu jinych značek.Teď jsem jen zvědav kolikrát tohle budete muset číst!hezký večer

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    04.01.2008 19:41

    Helena : Poslední věta "recenze" :

    "Děkuji firmě Olympus za zapůjčení fotoaparátu k redakčnímu testu."

    A proti tomu zmíněný Phil Askey : MAKE OF THAT WHAT YOU WILL.

    Ono nemusí jít vždy o peníze na dřevo, že ?

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    04.01.2008 19:47

    A trvám na tom, že věta : "Olympus E-3 je momentálně nejrychlejší digitální zrcadlovkou na světě ..." bez uvedení v kterých parametrech a jak byly tyto parametry měřeny a s čím srovnány JE LEŽ A ZAPLACENÁ DEZINFORMACE. Mrzí mne, že se k tomu nepostavíte čelem a obhajujete lež. Končím.

  • punk is better than funk is better than punk
    punk is better than funk is better than punk
    04.01.2008 20:12

    Ať je to jak chce, tak tolik příspěvků co vyvolal test jednoho z nejlepších foťáků "poloprofi" třídy Oly E-3 to se jen tak nevidí. A souhlasím s Bobrsem, že asi fakt dost lidí musí mít programově nějakého nepřítele. Sám můžu povídat dost dlouho o nevraživosti Win uživatelů proti uživatelům Maců. A bohužel je to taky a pouze z neznalosti. Ale to je asi bohužel už taková typická česká vlastnost pomlouvat někoho a nebo něco co je dobré. Teď už se jen moc těším až mi přijde 50-200 SWD a jestli to bude tak rychlé jako 12-60 tak to budu naprosto vysmátej.

  • punk is better than funk is better than punk
    punk is better than funk is better than punk
    04.01.2008 20:16

    Miroslave Zitko máš pravdu to je napsaný blbě. To musí vědět autor recenze proč to napsal. Asi chtěl napsat že umí nejrychleji zaostřit s SWD sklama. Mám E-3 + 12-60 takže říkám jo. Je to fakt super kombinace a rychlé a přesné to je opravdu hodně.

  • Honza Kameník
    Honza Kameník
    04.01.2008 20:46

    Nechápu co tady řešíte. Ať si každý utratí peníze za to, co on uzná za vhodné, prostě Olympus E-3 je na trhu a kdo chce, tak si ho může koupit a kdo nechce, tak si koupí jiný foťák. Na výběr je dost značek a typů v různých cenách a....TEČKA
    ....nebo ne a budeme se dohadovat dál??

  • SirŽmiják
    SirŽmiják
    04.01.2008 20:49

    Mirdo:
    "A trvám na tom, že věta : "Olympus E-3 je momentálně nejrychlejší digitální zrcadlovkou na světě ..." bez uvedení v kterých parametrech a jak byly tyto parametry měřeny a s čím srovnány JE LEŽ A ZAPLACENÁ DEZINFORMACE."
    to co tu pořád opakujete je nesmysl - pokud není jasný kontext, nemůžete o tom tvrdit, že je to lež - vždyť nevíte s čím srovnáváte - je to jednoduše nicneříkající informace bez relevance a pokud něco tak prázdné prohlášení.. / a zaplacené? z čeho vycházíte? není to náhodou "lživé obvinění"?? atd.
    _
    takoví plamenní lidé by měli sedět u klávesnice s nohama ve džberu s ledovou tříští .. ;)

  • Rodriges
    Rodriges
    04.01.2008 21:05

    Zinedi: i já trvám na tom, že věta o tom, že je E 3 nejrychlejší na světě je neprokazatelná, nešťastná a zbytečně vyvolávající vášně. Stejně jako tvoje tvrzení o tom, že tahle recenze byla zaplacená. Na dpreview již E 3 dávno mají, již před několika týdny se omlouvali, že recenze uveřejňují popořadě takže bude nějakej čas trvat, než ji uveřejní. A k obrázkům z E 3 uvedli, že jim Oly umožnil uveřejnit pouze fotky menšího formátu, takže si raději počkají. V době zveřejnění tvýho odkazu (16.10.2007) ještě nebyla Oly ve finální verzi a zřejmě proto se Oly bránil zveřejnění plných náhledů. což ovšem neznamená, že tu řešíme kraviny, jak napsal Honzik, každej si za svý prachy může koupit co chce.

  • Michal Bilkovic
    Michal Bilkovic
    04.01.2008 21:41

    Mám C400D a E-3 som mal v rukách, a vedel by som si predstaviť fotiť s E-3. Podľa mňa je to výborný stroj, a tým formátom 4/3 - myslím že je to subjetívnom pocite každého človeka.

  • SirŽmiják
    SirŽmiják
    04.01.2008 21:41

    ještě pro zajímavost - rozhovor s Toshiyukim Teradou o E-3, když "vyšla" - něco málo o AF modulu, odolností těla vylepšení senzoru atd. mezi novinkami je na stránkách k nalezení recenze amatérského ZD 70-300("140-600") na E-3(s povzbudivými výsledky)
    _
    http://fourthirdsphoto.com/special/E3interview.php

  • Jaroslav Tvrdy
    Jaroslav Tvrdy
    05.01.2008 01:02

    No ja nevim,
    koukli jste se nekdo na www.olympus.cz ci .com ?
    Nabidka skel .... ja si nevybral zadne !

    Zato u nikonu 85/1.8, 50/1.8, a silham po sigme 20/1.8
    ted ceny: 85 ... 8.000, 50 .... 4.000, sigma 20 ... 12.000
    A to nehovorim o profi sklech s F1.4 ci dokonce F1.2 ktere lze nove koupit dodnes.
    To ze lze zkonstruovat horsi pevne sklo nez zoom je jasne, ale dobre pevna skla jsou vzdy lepsi nez zoomy, viz optika ... i kdyz dnesni materialy a hlavne nauka o optice pokrocila do predu, jenze se uplatnuje i u pevnych skel.

    Jo a cais je blbost uznavam ;-) (a to jsem se jeste ucil nemcinu ... .... no nic ale vsichni me pochopili ;-) )

    Jo nevim kdo byl 1. ale o kvalite Minolty jsem slysel, nevim samozrejme kdo byl drive, ci Olympus, Minolta .... ja pouzival otcovu Practiku, deda flexaretu a pradeda kodak (plechova bedna s fixfokusem)

    Jinak myslim, ze u Olympusu kazdemu vadi maly snimac a crop faktor 2 !
    Popravde az bude full format u nikonu zalezitost do 50.000 tak si taky jeden poridim ... takze i ten crop 1.5 mi tak ne zcela vyhovuje.

    Jinak Pentax uz se v zrcadlovkach do profi tridy necpe a novy stredoformat porad jenom slibuje ... pro me jiz mrtva znacka, stejne jako Sony/Minolta ....

    Ja si myslim ze proti firme olympus tu nikdo nic nema, jenom proste jejich vyrobky uz nikoho moc neoslovuji.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (309)

Tisknout článek

Tip na článek

Dvouměsíční soutěž "PODZIMNÍ KRAJINA" - do 22. listopadu
Dvouměsíční soutěž "PODZIMNÍ KRAJINA" - do 22. listopadu

Do 22. lis­to­padu 2025 se mů­žete za­po­jit do dvou­mě­síční sou­těže s té­ma­tem „POD­ZIMNÍ KRA­JINA“. Poté bude 10 nej­lépe Vámi obo­do­va­ných fo­to­gra­fií zve­řej­něno v článků. Ví­tězům na prv­ních třech mís­tech vě­nuje hod­notné ceny spo­leč­nost Fo­to­In­sti­tut.cz. Více in­for­mací o sou­těži na­lez­nete níže.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram