Téma "Protiklady se vzájemně potřebují" - hodnocení Okem profesionála listopad 2017

V listopadovém tématu "Protiklady se vzájemně potřebují" jste se s námi podělili o 38 fotografií. Fotografie hodnotil profesionální fotograf MgA. Jan Pohribný, QEP (www.pohribny.cz) - v článku přinášíme galerii vybraných snímků s jeho komentáři. Vítězný získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Protiklady se vzájemně potřebují

Téma protikladů a jejich vzájemného propojení se ukázalo jako poměrně náročný úkol, zejména jak jej vyjádřit skrze médium fotografie. Možná to způsobila šíře tématu a možností, jak jej uchopit. Kontrasty, jak již bylo naznačeno v anonci k této soutěži, jsou nedílnou součástí našeho života. Abychom mohli něco hodnotit, poznat, potřebujeme srovnání. Protipólem tmy je světlo, ale také to lze říci jinak: abychom vnímali, pojmenovali, prožili a vnímali světlo, potřebujeme znát i jeho opak – tmu, abychom dokázali rozlišit radost, potřebujeme zažít smutek. I naše chutě se vyznačují touhou po kontrastech – po slaném jídle míváme chuť na sladké atd. Řada fotografů se v této soutěži také možná více prala s otázkou: má to být více filozofické nebo výtvarné a vizuálně přitažlivé? Překvapivě mnoho zaslaných fotografií se vyznačuje prvoplánovou popisností a postrádá obojí. Nejde o to, že fotograf zvolil, našel své téma v relativně jednoduchých a dostupných námětech – např. starý způsob dopravy versus novodobý transport automobilem, ale především o to, jak to zobrazil. Často je působivější metafora než přímý popis kontrastu nebo jen náznak o co půjde s prostorem pro divákovu fantazii.

Foto 1: T.G.Kratochvíl -  „Pod mostem“

Klasickým a již zmíněným námětem pro vyjádření protikladů je světlo a stín či světlo a tma. Je to téma jakoby přímo určené pro fotografii. (Foto 1) Schody vrhající různé stíny, stejně tak světlo v kulisách zšeřelého města či nasvícená architektura proti večernímu nebi patří k oné typické symbioóze světla a tmy. Z těch nejvíce vyniká osvětlená lávka přes řeku od T.G.Kratochvíla umocněná zrcadlením světel ve vodě, která světlo tlumí, pohlcuje, mísí se zde temnota se světlem. Je zde navíc skryté napětí mezi horizontálami světel, řekami a vertikálami stromů, komínů na břehu řeky, které zajímavě doplňuje vizuální působení této fotografie.

Foto 2: čumáčková - „Když kouzlí slunce a mráz

Dalším okruhem, který soustředil pozornost několika fotografů, byl kontrast tepla a chladu. Lze jej přirozeně vyjádřit třeba jen barvami, ale také přímým poukazem na matérie, které jsou chladivé nebo je spojujeme s pocitem tepla. Sem jistě patří kompozičně nezvyklá fotografie Když kouzlí slunce a mráz (Foto 2), ačkoliv mnozí by ji asi více zařadili do předešlého okruhu světelného kontrastu. Často se v zajímavých fotografiích prolíná více kontrastů, které vytvářejí potřebnou dynamiku snímku.

Foto 3: KIV - „Léto a zima“

Pozoruhodné a zdánlivě jednoduché řešení nabízí snímek Léto a zima (Foto 3). Jeho kouzlo netkví ani tak v zřetelném střetu přicházející zimy a kvetoucí růže, ale v jemném napětí mezi pastelovými barvami (namodralý sníh, růžová květin), statického (plot, růže) versus dynamického (padající sníh), tvrdého (plot) a měkkého (růže). To vše tvoří emoce tohoto civilizačního zátiší.

Foto 4: MarkétaS - „Černá a bílá“

Foto 5: Stanislav Hořínek - „Lenin vers Stalin“

Příliš se nedařilo ilustrovat kontrasty, kde jsou přímými aktéry lidé. Jak jsem naznačil, jsou tyto fotografie často příliš popisné. O mnoho lépe nedopadlo ani hledání kontrastu u našich zvířecích přátel, ačkoliv Černá bílá (Foto 4) od MarkétyS má docela něžný kontrast. Zdánlivě vtipná metafora s Leninem a Stalinem (Foto 5) nevyznívá po fotografické stránce příliš nápaditě – sice se vzájemně asi potřebovali, ale oba zastávali nenávistnou a zvrácenou ideologii.

Foto 6: Dana Smržová – „Doba jaderná“

(Foto 6) Lidský prvek provází i nejzajímavější fotografii celé fotosoutěže. Kontrast mezi přírodou a civilizací, který je především obsažen v kompozičně i barevně působivé fotografii Dany Smržové – Doba jaderná, patří k osvědčeným námětům nejen mnoha fotografů. Je to takříkajíc každodenní střet každého z nás s tím, co nás předcházelo, z čeho jsme vzešli a do čeho stále více intervenujeme. Paradoxem všeho je, že všechny prvky na této fotografii stvořil de facto člověk. Postavil chladící věže jaderné elektrárny, osil a posléze sklidil pole a i ty stromy nakonec sázel asi on. Kontrasty, které se díky člověku vzájemně propojují. Ale stojí o to příroda?

MgA. Jan Pohribný, QEP
www.pohribny.cz

(všechny fotografie a jejich autory naleznete zde)

Vítězem listopadového kola je tedy Dana Smržová s foto­grafií Doba jaderná. Gratulujeme!

Na závěr připomínáme, že lednové téma „Okem profesionála“ je „DOKUMENTÁRNÍ PORTRÉT-PROFESE", hodnotí Kamil Varga, vkládat můžete přímo do Galerie.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně: 

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • DaHo
    DaHo
    07.01.2018 09:25

    Děkuji všem a zejména panu Pohribnému za jeho zodpovědný,profesionální,ale i lidský přístup k hodnocení fotografií.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram