FotoRádce
-
Filtry I. - obecně
Fotografických filtrů existuje nepřeberné množství. Orientace ve filtrech bez základních znalostí může být těžká. Proto jsme se rozhodli publikovat článek, ve kterém se budeme věnovat filtrům od A-Z. Problematika je to rozsáhlá, proto články najdete v šestidílném seriálu. První díl je věnován obecnému představení filtrů.
-
Reportáž demonstrace
Zajímá vás jak si Jan Jedlička poradil s jeho první fotografickou reportáží? Tento článek může být malým vodítkem, jak fotografovat reportáž. Nechte se unést vyprávěním autora a prohlédněte si několik zajímavých fotografií.
-
Odražené vers. dopadající světlo
Externí expozimetry ještě zdaleka nekončí v propadlišti dějin fototechniky a zde se dozvíte proč! Dozvíte se k čemu slouží bílá koule odborně nazývaná sférický difuzor. Odpovídáme na otázky jaké jsou výhody měření světla dopadajícího na fotografovaný objekt a světla od něj odraženého.
-
Střední formát: pro a proti
Naši otcové fotografovali Flexaretami 6 x 6. Nyní je kinofilmová zrcadlovka jednoznačně nejběžnějším fotoaparátem pro toho, který chce mít slušné fotky. Střední formát však určitě nevymřel a obávám se, že hned tak nevymře. Je však výhradně doménou pro profesionální fotografy nebo ty z nás, kteří se snaží o to mít profesionální výsledky. Výhody a nevýhody středoformátových přístrojů najdete právě zde.
-
Jak si vybrat fotobatoh
V článku Vám Andrej Macenauer poradí jak si vybrat ten správný batoh či brašnu pro vaše fotonádobíčko. Vychází ze svých zkušeností s fotografováním při vysokohorské turistice i v těžkých terénech. Najdete zde obrázky různých typů pouzder, brašen a fotobatohů, které jsou dostupné na našem trhu.
-
Jak udělat dobrý výřez
Fotograf musí vidět věci tak trochu jako obrazy v rámu. Tím rámem je hledáček fotoaparátu. Důležitou zásadou je například jít na doraz, aby na fotografii nebylo nic zbytečného. V článku jsou příklady fotografií, které vysvětlují, co je dobrý a špatný výřez.
-
Jak volit osvitové režimy fotoaparátu
Zcela manuální volba expozice dává plnou kontrolu nad vzhledem snímku, vyžaduje ale dost zkušeností, ale hlavně ztrácíte někdy kritický čas. Plný automat je zase pravý opak. Proto si přečtete o expozičních režimech a jejich používání. Článek popisuje funkce, které v současnosti nabízí většina výrobců kinofilmových zrcadlovek. Jsou to základy, které musí znát každý fotograf.
-
Technologie pro automatické zaostřování
Aktivní člověk bývá více ceněn než pasívní. Zejména v minulosti v SSM pasívní nebylo zrovna to nejlepší hodnocení. U systémů automatického zaostřování to tak být nemusí. V článku najdete vysvětlení jak tyto technologie fungují a jaké jsou jejich hlavní výhody a nevýhody.
-
Jak si vybrat fotoaparát
V článku Andreje Macenauera najdete otázky, které je třeba zodpovědět před koupí fotoaparátu. Volba není vůbec jednoduchá. Někteří z nás strávili i několik měsíců srovnáváním parametrů, pátráním na webu i v katalozích firem. Nepromyšlená volba může být hodně drahá.
-
Makrosnímky bez omezení hloubky ostrosti?
Čtenáři nám kvůli tomuto článku psali, proč píšeme o technice, která je běžnému fotoamatérovi finančně nedostupná. Makro snímky bez omezení hloubkou ostrosti objektivu jsou však tak zajímavé, že jsem prostě neodolal. Zařízení bohužel u nás má pouze několik vědeckých ústavů.