Filmy III - Citlivost filmů, lek. 12

Zvolit správnou citlivost je většinou důležitější než vyřešit dilema mezi negativním a inverzním filmem. V článku se dozvíte, co je citlivost filmu, v jakých jednotkách se vyjadřuje, jak může citlivost filmu ovlivnit váš snímek. Zároveň zde najdete rozdělení filmů na základě rozdílné citlivosti.

Dnes se běžně prodávají tři základní typy filmů. Negativní pro černobílou fotografii, barevný inverzní pro diapozitivy a nejrozšířenější barevný negativní film pro barevné fotografie. Ten představuje 90% světových prodejů. Existuje i černobílý inverzní film, který se však používá jen vzácně. Na tento film se v minulosti točily černobílé filmy. Speciálním druhem jsou instatní filmy, které vám umožní vidět váš snímek téměř okamžitě po jeho exponování. O výhodách a nevýhodách jednotlivých typů filmů si povíme v příštích dílech FotoŠkoly. Nyní probereme vlastnosti a dělení filmů z hlediska jejich citlivosti na světlo. Informace o jednotlivých komerčně vyráběných filmech najdete v Databázi filmů v sekci Fototechnika.

Citlivost filmu

Citlivost filmu (anglicky film speed) je nejdůležitější vlastností filmu důležitou pro správný výběr. Málo citlivé filmy potřebují pro vytvoření obrazu mnohem větší množství světla než filmy citlivé. Citlivé filmy proto umožňují fotografovat v podmínkách, kde je málo světla. V jasném světle pak umožní zmrazit pohyb rychle se pohybujících objektů. K vytvoření obrazu potřebují jen velmi malé množství světla a proto jim stačí jen velmi krátká doba otevření závěrky fotoaparátu. Citlivé filmy však mají i jednu důležitou nevýhodu, kterou je velká zrnitost. Větším krystalkům stříbrných solí ve filmové emulzi stačí k vytvoření správného latentního obrazu menší množství světla než krystalkům jemnějším. Zejména v oblasti negativních filmů však šel v poslední době vývoj rychle dopředu. Objevily se nové technologie, které umožňují nanášet větší množství vrstev a řídit růst krystalů stříbrných solí v požadovaných tvarech. Díky tomu se i u citlivějších filmů výrazně zjemnila velikost zrna, takže se pro zvětšeniny do 30×40cm při použití 400 stovek nemusíte bát.

Málo citlivé filmy díky jemmnozrnné struktuře (jemným krystalkům ve filmové emulzi) dokáží zaznamenávat jemné detaily. Nevýhodou jsou dlouhé expoziční doby, které často znemožní fotografování z ruky a vyžadují použití stativu. Někdy však může být delší expoziční čas kreativním záměrem (snímky tekoucí vody s bílým závojem).

Jak se vyjadřuje citlivost filmu?

Na krabičkách najdete označení podle několika norem. ASA je zkratka American Standards Association, DIN je od Deutsche Industie Norm. V současnosti však převládá označení ISO (International Standards Organization). Film střední citlivosti ISO 100 je to samé jako DIN 21 nebo ASA 100. Film s citlivostí ISO 200 vytvoří stejný obraz jako ISO 100 po osvícení polovičním množstvím světla. Je to po dvojnásobcích. To znamená, že filmu ISO 400 již stačí ve srovnání s filmem ISO 100 na vytvoření stejného obrazu jen čtvrtinové množství světla (1/2×1/2). Film citlivosti ISO 50 vyžaduje naopak v porovnání s ISO 100 dvojnásobně větší množství světla.

Málo citlivé filmy

Mezi málo citlivé patří filmy ISO 25 a ISO 50. Tyto filmy jsou vynikající na zobrazení jemných detailů díky extrémně jemnozrnné struktuře emulze. Dokáží neuvěřitelně jemně odstupňovat odstíny barev. To umožňuje dělat velké zvětšeniny, aniž by se objevila zrnitost. Pro tyto vlastnosti jsou vhodné na statické záběry (snímky zátiší, krajiny, architektury, statická makrofotografie). Z ruky s nimi můžete fotografovat jen za osvětlení přímým slunečním světlem. Jedná se většinou o specielní filmy určené pro profesionály. Proto jsou i dražší.

Středně citlivé filmy

Sem patří filmy vyráběné v citlivostech ISO 64, 100, 160 a 200. Jsou to filmy pro široké použití. Mají přijatelnou zrnitost a umožňují fotografovat z ruky za denního světla při zatažené obloze. Jsou zároveň i cenově nejvýhodnější. Nejlevnější z nich jsou filmy citlivosti ISO 100. Navíc u 100vek se budete nejméně bát při průchodu letištním rentgenem. Na všechny ostatní citlivosti si musíte připlatit.

Citlivé filmy

Tyto filmy se vyrábějí v citlivostech ISO 400, 640 a 800. Nejběžnější a nejlevnější z nich jsou filmy ISO 400. V poslední době se výrazně zlepšily vlastnosti těchto filmů z hlediska velikosti zrna. Je však vyšší i cena. Jsou vhodné do zhoršených světelných podmínek. Díky malé světelnosti objektivů a vyšší pravděpodobnosti roztřesení snímku jsou filmy ISO 400 nejvhodnějšími filmy pro kompakty. Můžete pak volit vyšší clonová čísla, takže máte i větší jistotu správného zaostření.

Extrémně citlivé filmy

Vyrábějí se v citlivostech 1000, 1600 a 3400. Umožní vám například fotografovat náladové snímky za svitu svíček. Vysoká zrnitost charakteristická pro tyto filmy nemusí být vždy jen na závadu. Může dodávat snímkům zvláštní náladu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Přehledně: Nejlepší zrcadlovky
Přehledně: Nejlepší zrcadlovky

Ne­pře­berné množ­ství růz­ných mo­delů di­gi­tál­ních zr­ca­dlo­vek na­jdeme na čes­kém trhu, na­víc s často ne­pří­liš pře­hled­ným zna­če­ním. Po­tom se vý­robci ne­mo­hou di­vit, když zá­kaz­ník nemá po­nětí, jaká DSLR je pro něj ide­ální. Proto při­chá­zíme s pře­hle­dem, který při­nese světlo a po­může Vám s vý­bě­rem zr­ca­dlovky. Člá­nek je v říjnu 2021 ak­tu­a­li­zo­ván.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram