FotoRádce
-
Škola světla Jana Pohribného: Světla Vánoc a Nového roku v pohybu, zhodnocení
Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 17. dílu Školy světla"LUMINOGRAFIE ANEB SVĚTLO V POHYBU", seriálu Jana Pohribného, MQEP. Tentokrát se zhodnocení týká oslav Vánoc či Silvestra, které jsou bezesporu vděčným námětem pro fotografa. Ať již z důvodů efektů různých světel, která jsou spojena s těmito svátky, tak přirozenou touhu zaznamenat cosi svátečního nebo jen pouhou radost, že se rodina opět sešla…
-
Fotografujeme vesmír zrcadlovkou: zima II
Ve druhém díle o fotografování objektů hlubokého vesmíru bez/zrcadlovkami se zaměříme na známé H-alfa vodíkové mlhoviny. Jak je fotografovat bez/zrcadlovkou? Povíme si, co je modifikovaným senzor, který je citlivější na červenou barvu.
-
Jak fotografovat sníh v letu
Fotografovat padající sníh znamená vyjádřit ve fotografii pohyb. Vaše fotografie tak získá atmosféru. Může to být snímek městské či venkovské krajiny nebo třeba zvířat. Klíčové parametry jsou délka expozičního času, rovina zaostření a pozadí. Pro lepší vysvětlení pomůže video.
-
Telefon vs. zrcadlovka: senzor, šum a dynamický rozsah
Jaké jsou rozdíly při focení mezi telefonem a zrcadlovkou? Jak se odlišuje kvalita fotek? A proč? Nejen na tyto otázky odpovíme v praktickém srovnávacím seriálu telefon vs. zrcadlovka.
-
„Naděje“ - Zhodnocení Okem profesionála 12/2021
Prosincové téma „Naděje“ seriálu Okem profesionála znělo: „Naděje je optimistický stav mysli, který je založen na očekávání kladných výsledků s ohledem na události a okolnosti v životě člověka nebo na celém světě. Podstatou naděje je vnímání možnosti pozitivního zakončení v neznámé či dokonce zdánlivě neřešitelné situaci, která následně vytváří víru, že vše dobře dopadne i přes vnímané problémy." Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 49 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.
-
Fotografujeme vesmír zrcadlovkou: zima I
Jaké objekty hlubokého vesmíru fotografovat se zrcadlovkou nebo bezzrcadlovkou v zimě? Inspirace pro fotografy s teleobjektivy i dalekohledy. Králem noční oblohy v zimě je Orion se svou Velkou mlhovinou a dalšími ikonickými vesmírnými objekty. Je to však i sezóna nádherných H-alfa mlhovin jako Rosetta nebo Kalifornie a hvězdokup jako M35 nebo M37. Připravili jsme pro vás nový třídílný seriál o objektech zimní oblohy fotografovatelných zrcadlovkou z naší zeměpisné šířky.
-
Fotografování polárních září
Fotografování Aurora borealis neboli polární záře na Islandu. Island leží uprostřed aurorárního oblouku naší planety, takže má velmi dobrou pravděpodobnost viditelnosti polární záře i při relativně slabých výronech slunečního větru. Sedm let starý článek o fotografování polárních září jsem aktualizoval o nové fotografie a nové poznatky, jak fotografovat polární záře.
-
Fotografování krajiny: Šumava, řeka Vydra - zima
V článku najdete tipy na fotografické motivy v zimním období. Skladba obrazu zde není jednoduchá. Je to o hledání motivů v divoké krajině, jak atraktivní motiv pojmout a jak se vyhnout všem rušivým prvkům, kterých je zde mnoho. Nejvíce se mi na Vydře v průběhu let osvědčil objektiv Canon v 24-70mm/f2,8, který nikdy nezklame. Výborné na Vydru jsou i extrémně širokoúhlé objektivy bez zkreslení jako Canon 11-24mm f/4 nebo Sigma 14mm f/1,8 Art s výbornou kresbou.
-
„Dušičky“ neboli „Památka zesnulých“ - Zhodnocení Okem profesionála 11/2021
Listopadové téma „Dušičky“ neboli „Památka zesnulých“ seriálu Okem profesionála mělo za úkol zachytit jeden z nejznámějších a nejpopulárnějších svátků u nás. Památku všech zemřelých dodržuje okolo 80% lidí v České republice. Věnce a svíčky rozsvítí začátkem listopadu všechny naše hřbitovy. Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 33 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.
-
Fotografování v cirkusu Humberto
Pár zkušeností z nedávného fotografování krátké reportáže v cirkusu Humberto v době covidové. Fotografoval jsem s bezzrcadlovkou Fujifilm X-Pro3 a objektivy Fujifilm XF 16 mm F/1,4 WR + XF 35 mm F/1.4. Při zpracování fotografií jsem vycházel z filmových simulací Fujifilm - Acros pro černobílé snímky a Classic Negative pro barevné.