Fotoaparát.cz

Téma "Surrealistická struktura" - Okem profesionála prosinec 2018

V tématu "Surrealistická struktura" jste se s námi podělili o 72 fotografií. Hodnotil je profesionální fotograf Kamil Varga. V článku přinášíme galerii vybraných snímků s jeho komentáři. Vítězný získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Vážení přátelé fotografové,

Prosincové téma Okem profesionála Vás skutečně oslovilo, vzhledem k tomu, že jste ho obeslali hezkými sedmdesáti dvěma fotografiemi. Surrealismus byl jen jedním z mnoha modernistických uměleckých směrů první poloviny 20. století. Na rozdíl od většiny ostatních soudobých směrů je stále aktivní a má své pokračovatele až do dnešních dní. Pro mnoho svých představitelů se stal i životním stylem. Kromě výtvarného umění zasáhl i literaturu, divadlo a film. To, že jsou jeho ideje stále živé, se projevilo i v bohaté nadílce Vašich příspěvků.

Vzhledem k tomu, že surrealismus zahrnuje různé formy a projevy, omezil jsem téma slovem „struktura“ již v názvu zadání. Téma se projevuje jak ve snímcích plošných předloh, tak i vzácnějších prostorových motivů.

Svůj výběr začínám profily tváří, které naše představivost vyhledává v různých strukturách velice často. Pro nás jako lidi je to oblíbený motiv, pravděpodobně proto, že jako společenské bytosti se s tváří velice často potkáváme. Vlevo monochromatická okrová kresba v písku, materiálu, který je pověstný svou neustálou proměnou. Profil v jednoduché téměř úhlopříčné kompozici viditelný vzhledem k trochu odlišné struktuře písku. Vpravo jak barevně, tak i tonálně mnohem výraznější profil ve stylu busta. Vzhledem k naznačenému poprsí a drdolu bych tam viděl spíše dívku. V bohatých a zajímavých strukturách snímku se dají najít i ucho, nebo třeba našpulené rty.

Nevím, jestli bych v tomto snímku viděl zrovna ledovou královnu, jak fotografii nadepsal autor. Rozbité ledové kry jsou ale předlohou snímku zcela určitě. Rozhodně se ale v horní části vpravo dá „vidět“ profil poněkud nosaté paní s drdolem, která se svým nosánkem dotýká a mazlí se svým čtyřnohým mazlíčkem. Na surrealismu a jeho imaginaci je vlastně zajímavá i jeho svobodomyslnost. Diváci se vůbec nemusí shodnout, co fotografie přesně představuje. Stačí, když snímek tu imaginaci divákovi umožňuje. Fotografie má zajímavou členitou kompozici a jemnou studenou tonalitu.

Tváře zepředu jsou tématem těchto dvou snímků. Vlevo jasné obě oči i nozdry v dobře naznačené tváři. To vše na starých dvířkách, které ale nepůjdou jednoduše otevřít, protože osoba je „zamřížovaná“ suchým rostlinným pletivem. Vpravo tvář připomíná jakousi „turínskou“ zeď. Jemná a velice bohatá malba plísní na zdi umožňuje vidět i slzy pod okem a ucho na druhé straně tváře. Líbí se mi i přiznaná dlažba v dolní části.

Velice jemně působí tato „zkamenělina“. U mě evokuje portrét svatého muže v modlitbě nebo meditaci, jaké vídáme na starých freskách. Jemná kresba s ladnou barevností. Škoda drobné neostrosti fotografie, ale možná i ta podporuje výraznou snovost motivu.

Dřevo jako materiál je spojujícím prvkem těchto dvou fotografií. Vlevo zajímavý nález v letokruzích kmene stromu. Figurka s hvězdičkovou, nebo kytičkovou hlavou. I děsivější procesy s hlavou by mě napadaly. Pozoruhodný objev, který stahuje dolů poměrně spatná technická kvalita snímku. To fotografie vpravo je technicky výborně zpracována. Líbí se mi i její černobílé provedení, které jí přidává na stylizovanosti. Já tam vidím poměrně mohutnou a děsivou chobotnici dokonce i s očima a nosem ve střední dolní části snímku.

Dřevo umožnilo i tento skutečně zajímavý nález. Erotické motivy jsem u Vašich příspěvků k tomuto tématu skutečně nečekal. Ale stalo se a je velice jednoznačný. Myslím, že ode mě ani nepotřebuje popis, co je kde. I autor mohl použít tajemnější název. Černobílá stylizace a tmavší ladění fotografii svědčí.

Prostorové motivy začnu tímto zvířecím motivem. Velice dobře viditelný ptáček s velikou hlavou a zobákem. Dokonce i oko je u něj dobře patrné. Černobílé provedení je vhodné. Fotografie je ale moc světlá a celou horní prázdnou a zbytečnou třetinu by potřebovala oříznout.

Portrét jiného zvířete je hezky vidět na této fotografii. I když nejsem jednoznačně přesvědčen, které přesně, asi bychom se mohli shodnout, že bude patřit ke kopytníkům. Asi nejvíc mi připomíná mládě bizona. Taky asi vzhledem k materiálu mi asociace skočila i na poníky u dětských kolotočů. Hezký nález i dobré černobílé zpracování.

Výrazně prostorový a černobíle stylizovaný příspěvek přišel v tomto snímku. Krásná bílá kresba ze zbytků sněhu v krajině. Já tam vidím jezdce na koni vpravo, na kterého zezadu útočí nějaká divoká šelma. Ale i ten taneček avizovaný autorem je tam patrný. Asi závisí, zdali je někdo romantik nebo dramatik. Jak jsem už psal, krása surrealismu je v tom, že si tak každý může najít to své a úplně jiné než ostatní. Nebo i několik odlišných interpretací zároveň.

Docela mě zaujala i tato fotografie, kde mi ta hlava v pravé horní části okamžitě připomněla humanoidního vetřelce od paní Ripleyové. Z posledního dílu filmové ságy o vetřelcích. A docela mě překvapila moje filmová asociace. To nebývá časté. Taky by to mohlo připomínat část lidské lebky. Zvláštní je též kombinace s hodně realistickým zábradlím a nohama autora. Škoda, že fotografie je tak malá a ne moc kvalitně technicky zpracována.

Tentokrát jsem měl favoritů na vítěze hodně. Asi proto, že do soutěže přišlo hodně příspěvků a to i mnoho velice dobrých. Mám ale za povinnost vybrat jenom jednoho, tak i když je to vždy subjektivní, rozhodl jsem se pro tuto fotografii. A to, i když mám o vhodném zpracování trochu pochybnosti. To upravené pozadí je na mě až moc modré. Chápu autora, že k fiktivní, pohádkové bytosti Mechoše se jako do filmové pohádky docela hodí. Svou intenzitou ta modř trochu přebíjí zelenou barvu hlavního prvku. Ztmavením pozadí a snížením kontrastu všude kolem hlavního prvku došlo vhodně k jeho zdůraznění. Bytost je to zajímavá. Dokonce i tmavé oko pod levým rohem jsem u něj našel. A své lesní tajemství a kouzlo tato fotografie určitě má.

(všechny fotografie a jejich autory naleznete zde)

Vítězem listopadového kola je tedy forb s fo­tografií Mechoš. Gratulujeme!

Na závěr připomínáme, že lednové téma „Okem profesionála“ je „Chvála neostrosti", hodnotí Jan Pohribný, QEP a vkládat fotky můžete přímo do galerie.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně:

listopad 2018: „Méně je více aneb minimalismus ve fotografii“

říjen 2018: „Fotografická dvojice“

září 2018: „Triptych: Kámen. Voda. Strom.“

léto 2018: „Co červenec neuvaří – srpen nedopeče“

červen 2018: „Dvojportrét“

květen 2018: „Barevný souzvuk“

duben 2018: „Vítání jara v přírodě“

březen 2018: „Panorama v krajině“

únor 2018: „Krajina dlouhými s časy“

leden 2018: „Dokumentární portrét – profese“

prosinec 2017: „Vánoce, Vánoce přicházejí“

listopad 2017: „Protiklady se vzájemně potřebují“

říjen 2017: „Inscenovaná fotografie a její příběh“

září 2017: „V lese“

léto 2017: „Veselá mysl, půl zdraví“

květen 2017: „Barevná dominanta“

duben 2017: „Portrét v exteriéru se zábleskovými světly“

březen 2017: „Strach“

únor 2017: „Hráči“

leden 2017: „Mlha“

prosinec 2016 „Moje vánoce“

listopad 2016 „Komunikace, rozhovor“

říjen 2016: „Schody“

září 2016: „Rytmus

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“