• Jiří Hlisnikovský
    Jiří Hlisnikovský
    17.03.2022 14:43

    Já když vidím, kolik je všelijakých prachových částic ve vzduchu kdekoliv (stačí v noci posvítit a člověk vidí), z toho je řada tvrdých částic (zvířených z polí, cest), nedokážu si představit skla bez ochranných filtrů. Když se podívám, z kolika členů jsou objektivy složeny, tak nevidím velký problém v opravdu kvalitních filtrech s velmi dobrými antireflexními vrstvami včetně úprav proti vodě, oleji a prachu. Jsou mírně dražší, ale daleko levnější než objektivy.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    22.03.2022 09:10

    Když jsem fotografoval na Pentax 645, tak jsem měl na objektivech UV filtr s MC vrstvami. Dnes ty objektivy sice mám, ale používám je minimálně. Objektivy nejsou věčné a ty novější vydrží ještě méně. Když fotím do přímého protisvětla, každé sklo před objektivem udělá prasátko/ka navíc a zhorší kvalitu snímku. Proto už do špičkových UV filtrů neinvestuji. Navíc manipulace se sundaváním filtrů třeba při nasazení polarizáku stojí čas a námahu. Dva filtry před objektivem také nedoporučuji kvůli zhoršení kresby, kde navíc ještě přibude vinětace. Určitě však záleží na způsobu focení a pro řadu lidí může být ochranný filtr dobrým řešením. Proto díky za názor.

  • E.B.E
    E.B.E
    24.03.2022 22:15
    Reaguje na Andrej Macenauer 22.03.2022 09:10:

    "Když jsem fotografoval na Pentax 645, tak jsem měl na objektivech UV filtr..." - zobrazit celý komentář

    Přesně tak. Je potřeba řešit konkrétní situaci. Sám už taky filtry nenasazuju, ale stalo se, že jsem byl za něj rád při skoku z kamene na kámen v horách. To krásný klapnutí filtru o šutr při doskoku mám pořád v paměti :-) ...no a s prachem i špínou to řeším asi takhle: https://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    25.03.2022 22:05