Ohnisko a ostření

  • 08.05.2021 15:01
  • CeBrk
  • 14
  • CeBrk
    CeBrk
    Autor
    08.05.2021 15:01

    Hezký večer vespolek,
    už v několika článcích a knihách jsem si všiml informace, že ohnisková vzdálenost objektivu je definována při zaostření na nekonečno a při ostření na něco bližšího se ohnisko prodlužuje (u pevného skla) a také výrazně klesá světelnost, což je prý markantní převážně u makrofotografie. Může mi někdo znalý potvrdit, je-li to pravda? Osobně mi to přijde jako hloupost, ale jsem jen laik a ony články se zdály napsány fundovanými odborníky.

    Vím, že některé objektivy trpí vadou focus breathing, kdy se při ostření mírně mění ohnisko (respektive výřez scény), ale to je spíše vada objektivu, než fyzikální jev. A v praxi jsem si také nikdy nevšiml, že by mi při ostření na něco blízkého klesala světelnost objektivu. Ta je navíc definována jako ohnisková vzdálenost ku průměru clony, takže by se teoreticky dle zaostřené vzdálenosti měnit neměla, pokud se nemění ono ohnisko.

    Díky za případné odpovědi na tuto hodně teoretickou a nepraktickou otázku.

  • E.B.E
    E.B.E
    09.05.2021 00:12
    Reaguje na CeBrk 08.05.2021 15:01:

    "Hezký večer vespolek, už v několika článcích a knihách jsem si všiml..." - zobrazit celý komentář